Nokkamukit!!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MKT
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

MKT

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Tämmöinen aihe tällä kertaa [:D]

Ostin Aventin taikanokkia laitettavaksi tuttiosan tilalle mutta koen ne nyt jotenkin hankaliksi.. aika kovaa saa tytsy imeä (koitin itsekin kun typy ei meinannut hokata koko hommaa) nokasta ja sitten saa vielä nenille maidot kaupan päälle siitä pienen pienestä "ilmareiästä" tai mikä lie mikä on nokkaosassa nokasta katsottuna toisella laidalla. Ei kai sen kuulu sillai vuotaa? Onkohan pullo liian täysi vai mikä ihme vikana...

Kahvat liitin neidin pulloon jo kuukausi sitten ja tyttö osaakin nyt puolivuotiaana juodan itse pullosta ja pidellä sitä. Eli haluaisin alkaa pääsemään eroon tuttipulloista.

Kertokaa omista kokemuksistanne ja mukeistanne kiitos pliis [:)] Semmoinen ei varmaan vielä ole hyvä mistä valuu neste ihan solkenaan vai oppiskohan tuo olemaan varovainen eikä ahmatti [:D] Siinä saa varmaan vaihtaa vaatteet jos liikaa valuttaa..

Mulla ei kokemusta noista Aventin pulloista oo, mutta voin suositella ite Tupperwaren nokkamukia! Tuukka on nyt muutamana päivänä saanu siitä vettä ruoan kanssa ja hyvin menee. Pikkusen pitää tehdä töitä, että sieltä saa tulemaan mutta ei mun mielestä mitenkään liikaa. Tiiä kyllä sitten miten toimii isompien määrien kanssa, mutta tuo tilkkanen menee ainakin meillä aika näppärästi [:)]

Zeni: kiitos vinkistä, oitis googletin eikä hassumpi vaihtoehto tuokaan! Onko toi semmonen ettei se vuoda jos pitää ylösalaisin? Huutonetistä niitä jo kattelin [:)]

Googletin nokkamuki asiaa ja hirmu ristiriitaista tietoa sain jälleen. On se kumma että vauvanhoitoon ei oikeen saa semmoista jämptiä vastausta mihinkään probleemaan, mutta yksilöllistähän kaikki tällä saralla taitaa ollakin! Eli fiilispohjalta [:D][:D] No mutta.. jatkokysymys: onko nokkamuki sen parempi kuin tuttipullo, mikä on vaumammojen mielipide? Googlettamalla tuli esiin että hampaiden kannalta pehmeänokkainen nokkamuki ei olis ainakaan sen parempi kuin tuttipullo [8|]! Äh... no mutta onhan se ainakin "ison tytön" muki jos ei muuta! Vaikkei tuo neiti edes niin iso vielä ole [:)]

Meillä on käytössä Emman nokkamuki. Tyttö tykästyi siihen heti, kun voi kahvoista pitää itse kiinni. Nokasta tulee kerrallaan 3 tippaa ja sit pitää imee jos haluaa lisää. Olen antanut opetella mukin käyttöä sitterissä ilman vaatteita, niin ei haittaa jos sattuu menemään vesi ohi suun.

Mäkin kyllä äänestän Tupperin nokkamukin puolesta! Meiltä löytyy myös tuo Aventin taikamuki, josta tosiaan saa ihan tosissaan imeä, että sieltä tulee... Tupperistakin joutuu imemään, mutta ei niin kovaa ja se on toiminut meillä vissiin nelikuisesta lähtien. Lisäksi on yks sellanen "vanhanmallinen" perusnokkis, mistä tulee imemättäkin, mutta sen kanssa tulee enempi sotkua ja itkua, kun kaikki lentelee minne sattuu :(
Tupperista vielä, että sitä saa vaikka heitellä ympäriinsä ja ravistaakin aika kovasti, eikä sieltä saa kuin ihan maksimissaan muutaman tipan ulos vahingossa. Eli ei sotkuja, kivan värisiä ja riittävän kevyt pikkumiehenkin käteen!

Tupperin nokkamuki on kyllä paras! esikoisella oli sellainen jo 8 vuotta sitten ja täytyihän tälle pikku kakkosellekin hommata sama muki. Neste ei valu eikä tiputa vaikka muki olisi ylösalaisin, paitsi jos nokka taittuu. Ja sisällön saa juotua aika helpolla imulla. Taikamukikin meillä on, osaa poika siitäkin juoda kyllä yhtä lailla. Parempi reissussa/laukussa kuin tupperin muki, jos mukissa on nestettä. Ikean versio nokkamuksita löytyy myös, mutta sehän valuu pöydälle heti jos kaatuu. Sopii kotikäyttöön lähinnä.

Meillä poika ei ole tuttipullosta juonutkaan eli nokkamukista alkoi juoda alle 4kk vanhana. Puoli vuotiaana joi auttaen lasista ja 7kk pullon suusta(ulkomailla annettiin pullovettä) ja pari viikkoa sitten oppi juomaan pillistä. Ei se iästä ainakaan kiinni ole, vauvat hoksaa jutut aika nopeasti, paitsi esikko ei oppinut koskaan juomaan taikamukista, mutta nokkamukista muuten kyllä.

Heips!

Minä en ole edes testannut tuota Tupperin nokkamukia vaikka sitä on kovasti kehuttu ja itsekin tässä vasta pidin kutsut, katsoin et poika on jo niin iso ettei kannata enää tilata. Meiltä löytyy Mam:n taikamukeja 2kpl (http://www.ainu.fi/Tuotteet/Ainu-Mam-Learn-to-Drink-Cup-Taikamuki-190-ml), sitten nokkamuki venttiilillä+kahvoilla (vanha malli) ja neljäs muki on sitten Mam:n trainer ensimuki (http://www.ainu.fi/Tuotteet/Ainu-Mam-Trainer-Ensimuki-220ml) ja 2kpl ihan perinteisiä nokkamukeja, toinen tuo Ikean malli ja toinen joku Disneymalli. Itse kyllä olen tykännyt näistä ja noissa missä on tuo venttiili niin se venttiili pitää olla hyvin paikallaan ettei vuoda mistään. Meni kyllä jonkin aikaa ennen kuin poika oppi juomaan näistä, mutta nyt tykkää juoda ja mikä ihaninta kärsii tuotteita paiskoa ja kuljettaa niin ei neste valu ulos. Niin ja täysin ei olla pulloista päästy eroon sillä iltamaito ja yömaito menee tuttipullosta kun ei yksinkertaisesti nukuksissa jaksa näistä juoda tarvimaansa maitomäärää.

tupperi on paras. ei vuoda ja kestää lattialle paiskomiset. Kallis on tietysti hinta mut kestää sit kyllä monta vuotta.

Mulla oli "käytössä" nuorimmalla pojalla joku Mam tms venttiilinokkamuki ja Tupperin semmoinen vanhanmallinen missä ei ollut venttiiliä. Se joi pullosta mitä joi alle vuoden ikäisenä (imetin 1v 3kk) ja jossain vuoden paikkeilla juotin kaikki muut paitsi vellin ihan tavismukeista. Sillä oli se venttiilitön nokkis käytössä siks ettei ihan heitellyt pitkin pöytiä mutta melkeinpä se joi kaiken niin että mä juotin (kunnes osasi itse nätisti juoda). Noi mistä imetään on vähän turhia isommalle lapselle, kun ei sitä imemistarvetta kauheasti enää ole.

Tytöllä 5,5kk nyt on käytössä venttiilinokkamuki vettä varten (ei mitään havaintoa merkistä) mut en mä kauheasti sitä kannusta siitä juomaan. Musta on fiksumpaa opettaa juomaan tavismukista, eipä iske mikään katastrofi jos se oma muki joskus unohtuu matkasta.

starletti: Ihan niin kauan kun susta tuntuu. Muistelen että kaverin vajaa 3-vuotiaasta oli jo vähän vihjailtu neuvolassa et olis aika lopettaa ja siirtyä oikeisiin mukeihin.

viimeinen, hmm, ei meidänkään Tupperissa oo "venttiiliä", vaan se silikoninokka ja nokassa sellainen "avautuva reikä"... Millainen se on ennen ollut? Vai onko mulla nyt kuitenkin joku vanhanmallinen venttiilitön? :D (tosin tilattu konsulentilta nyt keväällä, että en jotenkin usko...)

SannaKoo: Tossa ei oo silikoninokkaa, toi on kokonaan muovia. Oranssi kansi, keltainen läpikuultava muki. Tais olla joku kausituote.

Tilasin Huutonetistä kaksi kappaletta uusia Tupperin nokkamukeja, auts mikä hinta [:o] No mutta jos kestää, parastahan mä tytölleni haluan.... Noi Aventin venttiilinokat lähtee myyntiin, turha ostos [>:] Mietin myös tota ihan tavis kupistakin juottamissta kun kaapista löytyy joskus ekaan kotiini hankkimiani lasten muovimukeja Ikeasta. Vois toimia niilläkin mutta en mä korviketta rupee niistä juottamaan.

Iso kiitos kaikille vinkeistä [:)][:)]

Jos haluaa mukista hörppyyttää, niin kokeilkaa myös tuttipullosta/muusta pullosta hörppyyttämistä. Meillä se toimii paremmin ku ihan muki, kun on vähän kapeempi, eli ei falskaile niin pahasti. Ja reissussa nappula saattaa paremman puutteessa napata äiskän vesipullosta hörpyt, jos on omansa jo ahnehtinut ;)

Viimeinen: Meillä oli käytössä 8 vuotta sittenkin tuo tupperin muki, silloin oli violetti silikoninen nokkakansi ja "korvat" ja keltainen muki. Tämä poistui jossain vaiheessa tietääkseni myynnistä lukuisten valitusten takia nimenomaan tuon silikonisen nokan takia jonka lapset olivat saaneet purtua hajalle. Tukehtumisriski vissiin... Yllätyinkin kun näin vuosi sitten tupperin mukia silikonikannella, luulin ettei ole enää olemassa. Tupperin aterimet on tosi hyvät myös, meillä esikoinen osasi syödä niillä itse jo aivan pienestä, ovat sopivan muotoiset että osuvat hyvin suuhun [:)] muilla aterimilla meni aina ohi!

Meillä oli taas ihan hukka-ostoksia kaikki nokkamukit ja tuttipullot.Olihan niissä se uutuuden viehätys, mutta ei sitte passanu kuitenkaan meidän kohukaunottarelle.

Alettiin sitte joskus, kai puolen vuioden tienoolla, antaa juotavaa ihan tavis kupista. Meni näppärästi lisäruokaan siirryttäessä. Nyt meillä on reissussa sellanen "energia juoma pullo". Siitä reikä-, mikälie, venttiilistä, tää hörppii vettä ihan mallikkaasti. Eikä siis tarvi kylillä hätäillä oman kupin perään. Ainoo ruokailuväline mikä kulkee reissussa (äitin käsilaukussa) on oma lusikka! Niiin ja siitä kupista/mukista/lasista juodaan isin tai äitin avustuksella.

Tarinan opetus lienee se, että selviää sitä ilman nokkamukiakin. Joka muksulle löytyy kokeilemalla omat jujut.

Terveeks kaikki ja erityisesti lämmin tervehdys Maajo ja WW! Muistatteko vielä minut? Toivottavasti teillä on mennyt pienten kanssa hyvin [:)]

Apua, kun on aikaa siitä kun viimeks kirjottanu. Huh sentään!

Nyt lähin hakeen vähän tukea näihin ruokailu ja juomis-juttuihin, kun meidän poika on ihan mahdoton! Tai kai sitä sentään vieläkin pahempia on, mut ainukainen kun on, niin muista ei tiedä. Meillä on juonu pullosta jo n. 3 kk lähtien, kun mulla tyrehty maito. Nyt se ei suostu juomaan mistään muusta. Oon kokeillu paria erilaista nokkamukia (en nyt tiedä kertoo merkkiä), sellasta pehmeellä päällä ja kahvoilla olevaa keltasta punakantista, ja sit vähän kovemmalla päällä vaaleen väristä pulloo. Ei vaan juo, ei vettä eikä maitoo. Kohta alkaa vähän hävettään, kun kaveri vetää 1-v synttäreillä tuttipullosta. Oon antanu sen "leikkiä" sillä pullolla, et vähän tottuis. Se on siinä lomassa laittanu mukin vahingossa suuhunkin ja ihan oikein pitää kahvoista kii, mut sit kun mukiin laitetaan juotavaa, nii ei millään.

Alkaa varmaan oleen ajat, et siirrytään suoraan tavalliseen mukiin hörpytyksellä, vai mitä mieltä ootte. Onks helpompi kuitenkin mennä nokkiksen kautta?

Tirpu: varmaan tavis mukia kandee kokeilla..

Tupperin nokkamuki ei mun mielestä ole ihan niin loisto kun kehuitte [:D] kyllä sieltä tulee nestettä ulos kun se on väärinpäin... ainakin silloin kun neiti on just juonut siitä. Kuten ohjelappusessa mainittiinkin niin vauvat tykkää pehmeästä nokasta ja tykkää lutkutella sitä. no meidän neiti ainakin, juomisesta ei oikeen tuu mitään kun se imeskelee ja venyttää sitä nokkaa suussaan...siis leikkii sillä enimmäkseen, huoh... täällä ei olla siis päästy vielä tuttipullosta pidemmälle [:D] tupperia tarjoan kyllä ahkeraan, ehkä joskus...

Heippa tirpu! Kyllä mie ainakin sinut muistan vielä, tervetuloa takaisin kirjoittelemaan, me tuolla toisaalla kirjoitellaan paljon enemmänkin mutta suurin osa kyllä täälläkin vielä pyörii.

En tiedä että onko nokkamukin kautta sen helpompi mennä kuin opettaa suoraan tavalliseen mukiin ja hörpytykseen, tavallinen muki kannattaa olla läpinäkyvä niin sotkun määrä vähenee huomattavasti.

Niin ja piti kirjoittamani ettei kukaan ole seppä syntyessään joten toistoa toiston perään ja pulloa/nokkamukia/mukia vaan tarjottava useasti vaikkei vielä osais siitä imeä, kyllä hää oppii ajan kanssa. Meillä poika oppi tuon learn to drink mukin avulla imemään noista mukihommista ja sen jälkeen on menny kyllä kaikki. Tsemppiä vaan, kyllä se siitä alkaa sujumaan.

Takaisin