Tsemppiä. Tosi raskasta varmasti. Mua ainaki raivostuttaa tarjota ruokaa mitä ei sit syödäkää.
Ravintoterapeutti varmasti hyvä idea ja saat sieltä parhaat neuvot.
Ootko kokeillu ottaa lasta mukaan kokkaamaan, jos innostaisi maistamaan? Syökö ns. Lämmintä ruokaa, jos sen tarjoaa kylmänä? Meillä nää ehkä vähän auttanu.
Meillä siis 3,5 vuotias on aina ollu vähän hankala syöjä. Siis periaatteessa syö kaikkea, mutta välillä on tooooodella pitkiä aikoja syömättä oikein mitään. Välillä rakastaa jotain ruokaa ja seuraavana päivänä yökkii dramaattisesti samalle ruualle. Siis ihan perus hommille esim. Keitetylle perunalle. Luulen että hänen ongelma on enemmin koostumus kuin varsinaisesti se ruoka tai maku. Lapsi itsekin puhuu esim. Että liha/kana yms. tuntuu suussa ikävältä. Ja esim. Jos jossain rahkassa/jugurtissa on paloja ei syö 
Ootko huolissaan kasvusta tms? Meillä siis kasvaa hyvin, joten oon yrittäny aatella et samapa se. Syö sillo ku on nälkä. Sit perus hommat, mitkä varmasti tuttuja: tarjotaan samaa ruokaa kuin muillekin. Syödään yhtä aikaa koko perhe. Kannustetaan maistamaan, mutta ei pakoteta. Me kehutaan ja taputetaan jos uskaltaa maistaa uutta asiaa ja jos on hankala kausi niin taputetaan myös kun syö lautasen tyhjäksi.
Annetaan aika pieniä annoksia alkuun ja sit annetaan lisää, ettei lapselle tuu semmonen paniikki olo et ruokaa on ihan hirveesti lautasella ja kaikki pitäisi syyä. Sit jos ei meinaa mikään ruoka upota aikoihin, niin yleensä tehdään lohikeittoa, koska sitä tää syö aina. Tarjotaan joka ruualla myös asioita mitkä varmasti syö, siis esim. Hedelmät, kasvikset, leipä tms.
Toinen meidän ongelma on, että ei vaan jaksaisi istua ruokapöydässä, koska se ruokailu ei oikein kiinnosta niin miksipä siihen käyttää aikaa.
Yritetään siis rauhoittaa ruokailu hetki niin, että vaikka ei söisi niin hetki siinä ollaan ja ihmetellään. Yritetään puhua kannustavasti ja iloisesti ruuasta ja kerrotaan mitä missäkin ruuassa on. Lapsi on kyllä kiinnostunut ruuasta ja esim. Nyt kesällä kasvatettiin yhdessä kasviksia ja tehtiin niistä ruokaa. Aika usein kaupassa tehdään niin että mennään vaikka vihanneshyllylle ja sanotaan, että saa ostaa sieltä mitä vaan. Ja sit ostetaan ne samat viinirypäleet ja päärynät sieltä hänen toiveestaan 
Taaperona hänkin oli päiväkodissa ja sanoin sinne vaan et on vähän hankala syömään ja ei kannata olla huolissaan jossei syö mitään hoidossa.