NIPT-testi, kokemuksia

Hippiäinen79

Vauhtiin päässyt keskustelija
Joulukuun äidit 2019
Marraskuiset 2025
Oletko ollut aiemmin NIPT-testissä tai nyt menossa sellaiseen? Edellisestä onnistuneesta raskaudesta on minulla niin paljon aikaa ettei moista testiä silloin ollut vielä edes olemassa. Luulen, että jo ikäni vuoksi joudun/pääsen nyt sellaiseen ja siksi muiden kokemukset kiinnostavat. Tietääkö kukaan esimerkiksi tarjotaanko sitä kunnallisella puolella tietyn ikäisille odottajille automaattisesti vai ainoastaan silloin mikäli nt-ultra ja verikokeet hälyttävät kohonnutta riskiä.

Olen ajatellut, että haluan mennä ko. testiin joka tapauksessa. Jos jostain syystä en kunnalliseen pääsisi, niin sitten käyn yksityisellä. Ymmärsin niin, että testi on erittäin luotettava ja korvaa istukka- ja lapsivesipunktiot. Edellisissä raskauksissa en käynyt edes nt-ultrassa tai verikokeessa vaan ensimmäinen ultra oli noin viikolla 20. Olin tuolloin parikymppinen. Nyt olen viittä vaille nelikymppinen ja tiedostan riskien olevan jotain aivan muuta kuin esim. 15 vuotta sitten.

Minäkin olen päättänyt mennä NIPT-testiin. Kunhan vain niille viikoille selvitään.. :nailbiting:

Mä kuulun iän puolesta riskiryhmään,eli meille tarjottiin mahdollisuutta NIPT-testiin. Ei kuitenkaan olla menossa.

Huutelen ulkopuolisena mun kokemukseni NIPT:stä

Olin 33v kun nt-ultran ja seulojen riskiluvuksi tuli 1:48. Niskaturvotus oli normaalin rajoissa.
Oli keskiviikko aamupäivä kun sain soiton, että riskiluku on tämä ja pääsisin NIPT-testiin mikäli halua. Ehdin vielä samana päivänä verikokeisiin (ennen klo:12.00). Tulokset sain jo saman viikon perjantaina.

Verikokeissa kävin TYKSissä ja tietääkseni he ovat ainoita Suomessa, jotka tutkivat näitä näytteitä. Verinäyte pitää olla annettu viimeistään keskiviikkona klo:12.00 muuten sen tutkiminen siirtyy seuraavaan viikkoon.
Mulla kävi tuuri kun endin juuri ennen. Sanoivat et saattaa mennä maanantaille mut sainkin soiton jo perjantaina.

Meidän vauvalla oli kaikki hyvin ja saatiin jo silloin tietää sukupuoli.

Jos ei julkisella pääse riskiluvun vuoksi tuohon testiin niin yksityisellä se on melko kallis 600-1000€.

Muokattu viimeksi:
Täällä myös NIPT-testiin menijä! Ikäni puolesta en kuulu riskiryhmään, mutta olen kuullut testin tarkkuudesta ja siksi haluan testata. Sukupuoli olisi myös kiva tietää, koska olen niin malttamaton :grin

Te, jotka olette menossa NIPT-testiin, missä vaiheessa ajattelitte käydä testissä? Itse mietin, että mennäkö heti tämän viikon jälkeen, kun alkaa 11. rv vai pitäisikö odottaa vielä vähän pidempään..

Mikä ikä riittää riskiryhmään? Mulla on iän lisäksi biologiset lääkkeet käytössä. Mahtaakohan se olla tekijä, joka helpottaisi testiin pääsyä? Millä viikoilla testi voidaan ottaa?

Ei oo mitään tiettyä ikää minkä perusteella vois sanoo et pääsee testiin. Korkeampi ikä vaan nostaa sitä todennäköisyyttä että testiin päätyy. Riskiluku koostuu monesta tekijästä. Riskiluvun pitää olla 1:250 tai isompi että ehdottavat NIPTiä.

Te, jotka olette menossa NIPT-testiin, missä vaiheessa ajattelitte käydä testissä? Itse mietin, että mennäkö heti tämän viikon jälkeen, kun alkaa 11. rv vai pitäisikö odottaa vielä vähän pidempään..

Me ajattelimme mennä nt-ultran jälkeen, jolloin olen 12+?.

Takaisin