NIPT-seulonta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja laaru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

laaru

Satasella mukana keskusteluissa
Lokakuiset 2024
Onko muita jotka ovat pohtineet NIPT seulontaa? Meillä hoitoalkuinen raskaus ja siksi haluaisin käydä tarkemmissa tutkimuksissa vielä yksityisellä. Vähän sekavaa mikä noista tutkimuksista kannattaisi ottaa, ilmeisesti on suppeaa, keskilaajaa ja laajaa. Pitäisi perehtyä paremmin mikä olisi riittävä.

Mä haluaisin käydä, mutta mietin vielä vähän sitä hinnan vuoksi. Elättelen myös toiveita että sinne pääsisi julkisen kautta, kun ilmeisesti Uudellamaallakin noita nyt laajemmin testataan. Ajattelin kysellä neuvolassa ens viikolla tarkemmin.

Mulla tuo myös haaveissa. HUSilla tällä hetkellä menossa tutkimus, jonka kautta tarjoavat sitä suppeampaa NIPTiä ilmaiseksi. Yritän päästä siihen ja jos ei onnistu niin pitää katsoa jos sitten maksetaan se itse…

Just katselin noita hintoja. Täällä Felicitaksella näyttää olevan 600e se suppea NIPT. Ja sitten luki, että siihen kuuluu aina myös lääkärikäynti ja ultra, eli niiden hinta tulee tuohon päälle vielä. :Grimacing Face:

Kuulin yhdeltä toiselta odottajalta että se HUSin pilotti NIPTissä on ilmeisesti jo loppunut

Kuulin yhdeltä toiselta odottajalta että se HUSin pilotti NIPTissä on ilmeisesti jo loppunut
Soitin viime viikolla tuosta pilotista vastaavalle hoitajalle ja hän sanoi, että päätös jatkosta tehdään viimeistään tämän viikon keskiviikkona, eli tänään. Jos pilottia on päätetty jatkaa, niin silloin lokakuisten ultrat osuisivat niille ajoille, että mukaan mahdollisesti ehtisi vielä. Ultra täytyy siis olla tehtynä HUSilla ensin, jotta NIPT ylipäänsä otetaan (täytyy löytyä syke jne.). Toki se on kaikista suppein NIPT eikä myöskään sukupuolta kerrota, kuten yksityisellä, mutta ehdottomasti hieno mahdollisuus silti.

Oi, toivotaan, että pilottiin tulee jatkoa! Säästyisi pitkä penni

Soitin viime viikolla tuosta pilotista vastaavalle hoitajalle ja hän sanoi, että päätös jatkosta tehdään viimeistään tämän viikon keskiviikkona, eli tänään. Jos pilottia on päätetty jatkaa, niin silloin lokakuisten ultrat osuisivat niille ajoille, että mukaan mahdollisesti ehtisi vielä. Ultra täytyy siis olla tehtynä HUSilla ensin, jotta NIPT ylipäänsä otetaan (täytyy löytyä syke jne.). Toki se on kaikista suppein NIPT eikä myöskään sukupuolta kerrota, kuten yksityisellä, mutta ehdottomasti hieno mahdollisuus silti.
Sukupuoli selviää aina kaikissa nipt- verikokeissa automaattisesti. Kysyivät minultakin alkuhaastattelussa haluanko tiedon vai en. Tiedot tuloksista tukevat näkyviin sähköiseen järjestelmään, mutta soittavat niistä ennen sinne laittoa.

Sukupuoli selviää aina kaikissa nipt- verikokeissa automaattisesti. Kysyivät minultakin alkuhaastattelussa haluanko tiedon vai en. Tiedot tuloksista tukevat näkyviin sähköiseen järjestelmään, mutta soittavat niistä ennen sinne laittoa.
Sukupuoli selviää aina Niptissä, mutta ymmärtääkseni sitä ei julkisella puolella kerrota odottajalle. Kävitkö siis nimenomaan tuossa Husin tänä vuonna pilotoimassa Niptissä? En tiedä kerrotaanko niissä tapauksissa sitten, joissa ”normiseulat” hälyyttää ja sen vuoksi joudutaan ottamaan Nipt. Privepuolella tiedän että tuloksista soitetaan ensin ja varmistetaan, tahdotaanko sukupuoli tietää ennen kirjausten syöttöä järjestelmään.

Muokattu viimeksi:
Sukupuoli selviää aina Niptissä, mutta ymmärtääkseni sitä ei julkisella puolella kerrota odottajalle. Kävitkö siis nimenomaan tuossa Husin tänä vuonna pilotoimassa Niptissä? Privepuolella tiedän että tuloksista soitetaan ensin ja varmistetaan, tahdotaanko sukupuoli tietää ennen kirjausten syöttöä järjestelmään.
Hussissa kävin! Alkuhaastattelun lopussa joutui allekirjoittamaan suostumuspaperit, joissa lupa kertoa sukupuoli asia vielä erikseen uudelleen kysyttiin.

Meille tehtiin myös HUSilla nipt ja kerrottiin sukupuoli, mutta se oli jo loppukesästä 2022 eli ei ollut osa tätä uutta pilottia.

Sivusta huutelen, että me osallistuttiin Husin NIPT-pilottiin nyt tammikuussa ja ohjeissa löytyneen maininnan lisäksi tutkimushoitaja korosti, ettei sukupuolta selvitetä/kerrota tämän tutkimuksen yhteydessä. Eikä meille tosiaan sitä kerrottukaan, pelkkä seulonnan tulos.

Veikkaan että en ehdi tähän mukaan jos vasta nt ultran jälkeen pääsee mahdollisesti NIPTiin, mulla ainakin ultra on vasta huhtikuun alussa

Samaa on pohdittu täälläkin. Kävin juuri alkuraskauden ultrassa ja kaikki toistaiseksi mallillaan, mutta jotenkin selkärankaan on iskostunut oma ikä 40, ja että pelkästään sen vuoksi kannattaisi osallistua tutkimuksiin. Ehkä. En tiedä miten se onkin niin tiukassa tuo uskomus iän tuomista automaattisista haasteista.

Ikä oli syy, jonka vuoksi päädyin keskilaajaan Niptiin yksityisellä. Ja varmaan olisi ihan aiheellista ollutkin tuo kohdallani ottaa, kun lääkäri nimenomaan epäili että keskeytynyt keskenmeno johtui kromosomipoikkeavuudesta. Nyt ei tietenkään mitään otettu ja loogiselta tuo vaatimus ultrasta ennen Niptiä kuulostaa, kun miettii mitä järkeä maksaa kalliista testistä jos kohdussa onkin kuollut sikiö (maksoi testin sitten itse tai kustannettiinpa se verovaroista). Toisaalta onni onnettomuudessa, että kävin jo nyt 10+, olisi aika rankkaa ollut vasta parin viikon kuluttua saada tietää ettei vatsassa olekaan ollut elämää kolmeen viikkoon. Minkäänlaista vuotoa ei ole ollut, mutta turvotus ja pahoinvointi alkoivat hellittää viikonloppuna ja eilen mitatun koon mukaan kasvu oli päättynyt siitä noin jo viikkoa aiemmin.

Tänään oli eka neuvola ja selvisi että kaikki ketkä kuuluu tyksin sairaanhoitopiirin pääsee halutessaan nipt seulontaan.
Eikä, vähänkö hyvä! Miksi nää alueelliset erot on niin isoja :loudlycrying: Helsingissä ei kyllä pääse mihinkään ylimääräiseen

Soitin äsken HUSille sikiöseulontaan ja kertoivat, että NIPT-pilotti on päättynyt viikko sitten.

Halusin soittaa, kun kävin eilen muista syistä yksityisellä synnytyslääkärillä Femedassa. Hän ehdotti itse mulle sitä suppeampaa NIPTiä ja kävi ilmi, että heillä se koe maksaa 450€. Siihen toki tarvitaan lääkärin lähete ja ultra, mutta ne tehtiin mulle eilen joka tapauksessa ja kustansi noin 270€. Eli yhteensä noille tulee Femedassa hintaa vain vähän päälle 700€. On kuulemma pk-seudun edullisin NIPT vaikka samaan labraan Turkuun menee kuin kaikista muistakin paikoista. Vinkiksi kaikille pk-seudulla NIPTiä miettiville :Winking Face:

Soitin äsken HUSille sikiöseulontaan ja kertoivat, että NIPT-pilotti on päättynyt viikko sitten.

Halusin soittaa, kun kävin eilen muista syistä yksityisellä synnytyslääkärillä Femedassa. Hän ehdotti itse mulle sitä suppeampaa NIPTiä ja kävi ilmi, että heillä se koe maksaa 450€. Siihen toki tarvitaan lääkärin lähete ja ultra, mutta ne tehtiin mulle eilen joka tapauksessa ja kustansi noin 270€. Eli yhteensä noille tulee Femedassa hintaa vain vähän päälle 700€. On kuulemma pk-seudun edullisin NIPT vaikka samaan labraan Turkuun menee kuin kaikista muistakin paikoista. Vinkiksi kaikille pk-seudulla NIPTiä miettiville :Winking Face:
Hyvä tietää että on tällainen mahdollisuus!

Takaisin