NIPT ja raskausviikot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nikita_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Nikita_

Puuhakas puhuja
Maaliskuiset 2024
Tammikuiset 2026
Mielenkiinnosta kyselen millä raskausviikoilla teillä on tehty ultra + otettu labrat, jos olette julkisen puolen NIPT:iin päässeet?

Muokattu viimeksi:
No samaa ihmettelen minä, olen 9+1, kävin eilen ensi kertaa neuvolassa jossa kaikissa paperisessa ja Maisan viesteissä neuvottiin varaamaan NIPT+ultra vk 10-13. Soitin HUS sikiöseulontaan Bulevardille ja sanoivat että ei pidä paikkansa, heidän mukaansa ne pitäisi tehdä vk 12+0-14+6. Jännä kyllä heidän nettisivuillaan lukee 10+0-13+6.

No samaa ihmettelen minä, olen 9+1, kävin eilen ensi kertaa neuvolassa jossa kaikissa paperisessa ja Maisan viesteissä neuvottiin varaamaan NIPT+ultra vk 10-13. Soitin HUS sikiöseulontaan Bulevardille ja sanoivat että ei pidä paikkansa, heidän mukaansa ne pitäisi tehdä vk 12+0-14+6. Jännä kyllä heidän nettisivuillaan lukee 10+0-13+6.

Siihen saa lähetteen nt-ultrasta ja sinne voi mennä sen jälkeen vaikka samana päivänä. Käytännössä siis sijoittuu 12+1 jälkeiselle ajalle

Pirkanmaalla sama käytäntö eli lähete sieltä ultrasta vasta. Veikkaan, että on kustannuskysymys, halutaan varmistaa elävä sikiö ennen kuin lähetetään kalliiseen verikokeeseen.

Veikkaisin
Pirkanmaalla sama käytäntö eli lähete sieltä ultrasta vasta. Veikkaan, että on kustannuskysymys, halutaan varmistaa elävä sikiö ennen kuin lähetetään kalliiseen verikokeeseen.
Veikkaisin samaa. Itse tosin Kysin alueelta, mutta ei täälläkään annettu lähetettä ennen nt-ultraa, vaikka ennen raskautta oli jo luvattu, että nipt kyllä tehdään. Ulkomaisilta foorumeilta lukenut, että rv 10 tienoilla myös fetal fractio (pahoittelut, en tiedä mitä se on suomeksi) on usein liian matala, eikä testi ole luotettava, joten se usein tehdään myöhemmin vaikka periaattessa voisi tehdä jo aikaisin.

Takaisin