niPGT-A tutkimus ja alentuneen ennusteen alkioiden siirto

Puolikuu

Puuhakas puhuja
Hei,
Yritin kysellä tuossa alkiodiagnostiikka-ketjussa, mutta kokeilen vielä uutta aihetta, jos jollain olisi kokemuksia. Eli onko tullut alentuneen ennusteen alkioiden siirrosta vauvoja? Vai onko tullut kemiallinen tai varhainen keskenmeno tai nega tulos? Olisi mukava kuulla kokemuksia.. Meillä kävi niin, että viisi alkiota tutkittiin ja tuloksena vain kolme alentuneen ennusteen alkiota, joiden pysyvän raskauden todennäköisyys oli arvioitu 10-15%. Kahdessa oli lisäksi riskikromosomeissa muutoksia, niin niitä ei voi siirtää. On vähän mielen päällä, että pitäisikö yhden siirron jälkeen kokeilla uutta keräystä, jos ja todennäköisesti kun ei onnistu.. Aikaa vastaan tässä omalla kohdalla taistellaan.

Hei,
Yritin kysellä tuossa alkiodiagnostiikka-ketjussa, mutta kokeilen vielä uutta aihetta, jos jollain olisi kokemuksia. Eli onko tullut alentuneen ennusteen alkioiden siirrosta vauvoja? Vai onko tullut kemiallinen tai varhainen keskenmeno tai nega tulos? Olisi mukava kuulla kokemuksia.. Meillä kävi niin, että viisi alkiota tutkittiin ja tuloksena vain kolme alentuneen ennusteen alkiota, joiden pysyvän raskauden todennäköisyys oli arvioitu 10-15%. Kahdessa oli lisäksi riskikromosomeissa muutoksia, niin niitä ei voi siirtää. On vähän mielen päällä, että pitäisikö yhden siirron jälkeen kokeilla uutta keräystä, jos ja todennäköisesti kun ei onnistu.. Aikaa vastaan tässä omalla kohdalla taistellaan.
Minulla kokemusta vain matala-asteisesti mosaikistisesta alkiosta, mutta oliko teillä tästä siis kyse? En ole siis itse kuullut ihan tämäntyyppisestä luokittelusta. meillä oli raskauden todennäköisyys tällä mosaikistialkiolla noin 30-35%%, mutta raskaus ei alkanut. Perinnöllisyyslääkäri tutki meidän alkiot ja kertoi sitten meille, millainen geenivirhe sieltä löytyy.

Itse veikkaan epäonnistumisemme syyksi pääasiassa liian kevyttä keltarauhashormonitukea, enkä niinkään itse alkiota.

Hei,
Hei,
Meille tuli myös hetki sitten alkiodiagnostiikan tulokset ja neljästä alkiosta yksi oli euploidinen (jatkuvan raskauden ennuste 35%), toisessa riskikromosomilöydös eli ei siirtoa, kolmas alentuneen ennusteen alkio (jatkuvan raskauden ennuste n. 9%). Neljäs oli myös alentuneen ennusteen alkio (tässä raskausennusteen analyysi vielä kesken joidenkin epäselvyyksien vuoksi). Eli ei ole siis valitettavasti tarjota tietoa näiden alentuneen ennusteen alkioiden siirroista ja mahdollisista onnistumisista, mutta aihe kiinnostaa kovasti oman tilanteen vuoksi! Kovin vähänlaisesti löytyi omalla etsinnällä aiheeseen liittyen tietoa ja jäänkin tähän seurailemaan, josko jollakulla olisi jakaa kokemuksia.

@Enkelinsiipi Kiitos kokemuksen jakamisesta. ❤️ Oliko teillä PGT-A? Ehkä se selittäisi vähän noita eroja, jos on biopsoitu itse alkiota teillä.. 🤔

@Ntik Onnea euploidista. ❤️ Toivottavasti saataisiin tänne vähän kokemusperäistä tietoa. Mutta onhan tämä vielä ehkä vähän harvinaisempi tutkimus.

@Enkelinsiipi Kiitos kokemuksen jakamisesta. ❤️ Oliko teillä PGT-A? Ehkä se selittäisi vähän noita eroja, jos on biopsoitu itse alkiota teillä.. 🤔

@Ntik Onnea euploidista. ❤️ Toivottavasti saataisiin tänne vähän kokemusperäistä tietoa. Mutta onhan tämä vielä ehkä vähän harvinaisempi tutkimus.
Meillä PGT-A, siinä tosiaan varmaan pakko ottaa näyte itse alkiosta.

@Puolikuu Kiitos❤️ Meillä ensimmäinen hoitokerta meneillään, joten kaikki uutta eikä oikein ole tiennyt, mitä odottaa.

Näiden elinkelpoisuudeltaan alentuneiden alkioiden siirtojen onnistumiset kiinnostavat itseä myös Kelan korvausten näkökulmasta. Kelan sivuilla lukee ettei uutta hedelmöityshoitokokonaisuutta ei katsota sairausvakuutuslain mukaan tarpeelliseksi sairaudenhoidoksi, jos asiakkaalla on vielä pakastettuna alkioita aiemmasta koeputki- tai mikrohedelmöityshoidosta (IVF/ICSI). Olettaisin, että tämä koskee myös näitä alentuneen elinkelpoisuuden alkioita ja näin ollen korvauksen saaminen voisi edellyttää, ettei alkioita ole jäljellä ja kaikki on siirretty vaikka todennäköisyys onnistumiselle pieni?

Joka tapauksessa hienoa olisi kuulla, jos joltakulta löytyy kokemusta aiheeseen liittyen❤️ Annettujen prosenttien perusteella vaikuttaa todennäköiseltä, että meidän tilanteessa näiden alentuneen elinkelpoisuudenkin alkioidenkin siirtoja tullaan tulevaisuudessa pohtimaan (Jos ei nyt sitten satu käymään huikean hyvä tuuri).

@Enkelinsiipi Ok, se varmaan selittää osaltaan tuota erilaista tuloksen ilmaisua. Tässä meidän tapauksessa ei varmaksi tiedetä, onko itse alkiossa vielä ja minkä verran kromosomipoikkeavuuksia, kun alkio on voinut poistaa vialliset solut solunesteeseen.

@NtiK Totta, tuota samaa olen myös miettinyt ja luulen juurikin noin, että jos pakkasessa on soluja, niin Kela ei korvaa uutta hoitoa. Mutta tuntuisi omassa tilanteessa ainakin, että olisi järkevää tehdä uusi keräys jo ennen kaikkien alkioiden siirtoa, jos ei tulosta synny. Viimeistään kahden siirron jälkeen, mutta ehkä jo yhden. Kun kello tikittää.

Mulla ei ole tähän keskusteluun muuta annettavaa kun mitä olen Instagramissa seurannut jenkki-ivf tyyppejä joissa tehdään paljonkin erilaisia alkioseuloja. Esimerkiksi Kellie Gerardilla seuraamani mukaan tuollainen "heikoimmilla prosenteilla" ollut alkio johti synnytykseen ja nyt ovat vauvan kanssa kotona. Se aikaisemmin siirretty paremmilla prossilla oleva ei jaksanut kehittyä varhaisultraa pidemmälle.

Eli ehkä jos suomesta tuntuu vähän löytyvän vertaistukea niin jenkkipuolella sitäkin enemmän näitä tehdään, toki aina pienellä varauksella kannattaa jenkkipuoli ottaa kun taitavat aika paljon erilaisia tutkimuksia ja labroja siellä tehdä ja eri lääkemäärillä.

Meillä PGT-A:n jälkeen saatiin vaan tulokset biologilta siitä että oliko alkiot euploideja vai ei, mitään laatuarviota ei saatu. 🤔

Meillä PGT-A:n jälkeen saatiin vaan tulokset biologilta siitä että oliko alkiot euploideja vai ei, mitään laatuarviota ei saatu. 🤔
Teillä oli hyvä tilanne, että löytyi euploideja. Mutta oliko teilläkin PGT-A ilman etuliitettä, eli itse alkiossa otettiin biopsia? Ja toinen laatu, mistä itse puhuin, liittyi alkion morfologiaan. He varmaan niitä käyttää pääosin omissa laskelmissaan, mitä kannattaa sulattaa ensimmäisenä ja kuinka todennäköisesti kestää sulatuksen jne.

Teillä oli hyvä tilanne, että löytyi euploideja. Mutta oliko teilläkin PGT-A ilman etuliitettä, eli itse alkiossa otettiin biopsia? Ja toinen laatu, mistä itse puhuin, liittyi alkion morfologiaan. He varmaan niitä käyttää pääosin omissa laskelmissaan, mitä kannattaa sulattaa ensimmäisenä ja kuinka todennäköisesti kestää sulatuksen jne.
Joo, meillä oli PGT-A ilman etuliitettä. Kaksi euploidia löytyi kahdeksasta alkiosta. Onneksi edes ne. Morfologiasta meille ei kerrottu mitään. 🤷🏼‍♀️

Takaisin