Nimipohdintaa

Fuyu

Vauhtiin päässyt keskustelija
Onko teillä jo nimet valmiina tulokkaalle? Eihän tässä vielä ole kiire, mutta olen alkanut jo pohtimaan tätäkin asiaa.

Haluaisin antaa jonkin perinteisen, ehkä nimen menneestä ajasta. Esimerkiksi tytön nimi Lahja on mielestäni uskomattoman kaunis. Tosin kun olen siitä ihmisille maininnut olen saanut vain outoja katseita. emoticon

Oma nimeni oli vielä syntymävuotenani erikoinen, mutta nykyisin yleisempi. Haluaisin lapseni nimen jatkavan samaa linjaa kuin omani. Etunimeni on siis Lumi. Mieheni haluaa myös perinteisen, Suomea kuvaavan nimen.

Mutta voi kuinka vaikeaa on valita toiselle ihmiselle nimi, jota hän saisi kunnialla kantaa koko elämänsä.

Miten teillä muilla mammoilla (ja isillä) on nimen valkkaaminen alkanut vai onko nimet jo tiedossa? Päätättekö vasta syntymän jälkeen?

Fuyu
 
Minusta Lahja on oikein kaunis nimi. Suosin vanhoja nimiä ja perinteitä, joten meidän lapsi saa nimensä isovanhemmiltaan. Tosin nimi varmistuu vasta lapsen synnyttyä. Entä jos sinun vauva ei näytäkään yhtään Lahjalta, vaan on ihan esim. Vienon näköinen...;)
 
Lahja on ihan hauska nimi.Oisin ehkä voinut tälle tulevalle jos on tyttö antaa nimeksi Aino,mutta en taas pidä siitä että se on nykyään niin monella.
Joten etsin harvinaisempia nimiä.Tosin tytölle on koko nimi jo päätetty-ainakin mun mielestä :)
Pojalla on jo 2 nimeä mutta etunimeen pitää saada toka nimi,ei yhdistelmä kuitenkaan.
Kaikilla lapsillani on 3 nimeä ja viimeiset nimet ovat heillä samat nimet.Hauska juttu mielestäni-jonkun mielestä mielikuvituksetonta.Mutta muiltahan ei nyt siihen mielipidettä tarvita ;)
 
Pojan nimi on jo päätetty. Toinen ja kolmas nimi tulee minun ja isän jo pois nukkuneiden isovanhempien mukaan. Etunimi on "nykyaikaisempi".emoticon
Tytölle on mietitty kahta eri nimeä, kummasta tulee etunimi, ei osta millään päättää.emoticon 

Fuyu: Lahja on kaunis nimi, ja sopiva, kun lapsihan on lahja vanhemmille.emoticon Samalla myös perinteinen suomalainen nimi, I like! emoticon
 
Fuyu: Miusta Lahja on kaunis nimi. Perinteinen, mutta ei niin yleinen. Oikein mainio siis. :)

Meilläkii on mietitty jo nimiä. Mie tykkään, jos se nimi kirjotetaan ja lausutaan selkeesti samalla tavalla. Ja tuleva isukki on samaa mieltä. Muutamat vaihtoehdot on molemmille, pojalle ja tytölle. Ja uusia ideoita tulee viikottain. :D Noh, onpahan sitte ainakii vara valita niistä lapselle sopiva, kun hänet sitte näkee. eikä nimi oo tyyliin "ethän sä oo yhtään Irmelin näköinen". :P Ite ku on saanu nimensä niin, että ensi oli valittu jo iha hyvä nimi, mutta päivää enne ristiäisiä äitin mielestä se jo sovittu nimi ei käynykkään, kun en ollu yhtään sen nimen näkönen. :D Ja oon kyllä tyytyväinen porukoitten valintaan. ;)

Nimet on  ihania ja niillä "leikkiminen", että mikä se sitte kuulostaa omaan korvaan kaikista kauneimmalta. :)
 
Meillä nimipohdinnat oli jo ennen plussatulosta käynnissä. Ollaan kummatkin tosi nirsoja nimistä, mies vielä nirsompi kuin mä.
Itselle nimi on ihan hirveän tärkeä asia, ollut pienestä pitäen. Mulla oli lapsena etunimi jota vihasin. Siitä väännettiin kaikkea ja lisäksi se oli harvinaisempi joten aina multa kysyttiin: "siis mikä sun OIKEA etunimi on?". Se oli aika hämmentävää kun olin pieni ja alkoi ärsyttää sitä enemmän, mitä vanhemmaksi kasvoin. Nimi oli melko vanha ja itse mielsin sen mummojen nimeksi. 15-vuotiaana ilmoitin vanhemmille, että haluan vaihtaa etunimeni. Otin heti käyttöön toisen nimeni ja pyysin äitiä tekemään muutoksen niin että alkuperäinen etunimi siirtyy toiseksi nimekseni ja toinen nimi ensimmäiseksi. Nyt siitä on kulunut 10 vuotta ja päivääkään en ole katunut sitä. Lapsesta asti olen ollut vakaasti sitä mieltä, että omalle lapselleni en anna mitään nimeä joka voisi aiheuttaa pilkkaa tai jatkuvia kyselyitä siitä, mikä on oikea etunimi.
Itse en ymmärrä myöskään yhdistelmänimiä viivan kanssa, koska erittäin harva käyttää molempia vaan valtaosa käyttää vain toista, sitten se toinen nimi roikkuu sielä virallisissa papereissa ihan turhaan. Veljilläni on vaimot joilla molemmilla on yhdistelmänimi ***-Helena ja kumpikaan ei käytä tuota Helenaa. Oletteko joskus yrittänyt etsiä numerotiedustelusta ystävää/tuttavaa nimellä eikä ole löytynyt? Syynä on usein juuri se että tällä henkilöllä on yhdistelmänimi, eikä hän koskaan käytä yhdistelmää vaan pelkästään toista nimeä.. jää numero saamatta.
Samoin ihmettelen niitä, jotka käyttää toista nimeään aina kaikkialla, mutta ei vaihda sitä virallisesti etunimeksi. Töissä monesti törmää siihen, että kirjoittaa asiakkaan nimeksi henkkareista ekan nimen ja sopimuspaperia katsoessaan asiakas sanoo "mä kyllä käytän mun toista nimeä", kas kun en osannut lukea ajatuksiasi.. on kuitenkin maksutonta vaihtaa etunimi kerran, joten miksei ole vaivautunut sitä tekemään..
Meillä on pojalle etunimi valmiina, molemmat hyväksyi sen. Ei ole mikään yleisimmästä päästä, mutta ei myöskään mikään harvinainen tai kiusaamista aiheuttava nimi.
En tietysti haluaisi pahoittaa kenenkään mieltä kommenteillani, mutta kyllä mä silti uskallan tässä nyt ihmetellä, miten kukaan voi antaa lapselleen nimeksi esim. Yrjö tai Uuno. Toisesta tulee mieleen oksennus ja toisesta idiootti.. ja varmasti aiheuttaa kiusaamista.

Ja vielä sitten etunimien määrästä. Mulla ja mun kolmella veljellä on kaikilla kolme etunimeä ja mun miehelle ja sen sisaruksilla on taas vain kaksi etunimeä. Mies meinasi jyrätä mielipiteellään mun yli, että meidän lapsellekkin tulee vain kaksi. Kerran sitten otin puheeksi asian ja kysyin, että saanko mäkin osallistua keskusteluun siitä, monta nimeä lapselle tulee. Mies oli pahoillaan ja sanoi että jos musta tuntuu, voidaan laittaa kolme nimeä. Nyt olen pohtinut kahden ja kolmen nimen välillä ja vähän olen kolmeen kalleellaan koska olen aina ajatellut antavani lapselleni kolme etunimeä :)
 
En tiedä mikä sun nimi on ollut, mutta mielestäni on todella epäkohteliasta vanhempia kohtaan vaihtaa nimi, jonka he varmasti ovat suurella rakkaudella sulle antaneet. Mulla on hyvin läheltä kokemus myös nimestä kiusaamisesta.

Pikkuveljelläni on myös nimi, jota on väännelty kouluissa suuntaan jos toiseen. Muistan, kuin eilisen päivän kiusaamisen nimestä, mutta veljeni otti asian hirveän rennosti. Varmasti se häntä harmitti, mutta ei vaivannut päätään asialla suuremmin. Itse olin erittäin kiusattu koulussa, mutta en nimeni takia, vaikka siitäkin saa väännettyä jos jotakin. Mua kiusattiin hampaiden takia ja sen takia, että olin ujo. Elämäni oli helvettiä koko peruskoulun ajan. Kerron tämän, koska lapset ovat ilkeitä ja keksivät kyllä syyn miksi kiusata. Ei se välttämättä johdu nimestä, vaan esimerkiksi mun tapauksessa ulkonäöstä ja luonteesta. Se voi johtua myös puheviasta, vaatteista, mistä vaan. Luulen, että jos olisit pitänyt nimen siihen asti, kunnes olisit koulut käynyt loppuun, et olisi enää kuullut vääntelyjä nimestäsi. Ei meinaan veljenikään enää juurikaan kuule nimestään. Ja aina ihmiset nyt jostain toisiaan naljailee. Tämä on mielipiteeni asiasta, enkä siis tuomitse päätöstäsi nimen vaihtamisesta.


Fuyu Lahja on oikein kaunis nimi ja mekin ollaan valmiiksi mietitty jo vanhanaikaiset nimet sekä pojalle, että tytölle. Itseasiassa, kun puhutaan vauvasta niin puhutaan sillä pojan nimellä, vaikka ei sukupuolesta tietoa olekaan. Saa nähdä pitääkö totuttaa suu myöhemmin siihen tytön nimeen kuitenkin. emoticon
 
^mä siis siirsin ekan nimen tokaks ja tokan nimen ekaks, enkä koe että se voi ketään loukata. Äitini oli mielissään koska ensimmäinen nimi oli isän valitsema eikä hänenkään ykkössuosikkinsa. Ja kai se on jokaisen oma asia, vaihtaako nimensä vai ei. Jos mä annan ihan taukin nimen mun lapselle ja se vihaa sitä teinivuosiin asti, en pahastu vaikka hän haluaisi sen vaihtaa toiseen.
Ja kyllä mua on muustakin kiusattu kuin pelkästä nimestä, enkä mä pelkästään sen takia sitä vaihtanut. En tykännyt siitä yhtään itsekkään. Ja kyllä se enemmän ärsytti ettei missään kukaan tajunnut että se on oikeasti mun etunimi, ei lempinimi eikä mikään muukaa vitsi. Tai sitten siitä nimestä oli väännetty jotain muuta kun mitä se oli.
 En ymmärrä vanhempia jotka tietentahtoen haluaa että lapsen nimi on sellainen joka varmasti aiheuttaa lapselle mielipahaa enemmän tai vähemmän. Itse en ainakaan aio siihen syyllistyä. Enkä tarkoita että tälläisiä nimiä olisi kovinkaan montaa, mutta muutama hyvin järkyttävä esimerkki on..
 
moikka!

Täällä rupesin heti plussaamisen jälkeen miettimään nimiä. tytön nimi tulikin aika helposti; lilja anne elisabeth.. etunimi kukkaa tarkottava, niin ku omaki, anne edesmenneen äitini etunimi ja elisabeth on mun ja mun mummon toinen nimi. pojan nimeksi ajattelin jotain oliveria, mutta kun ultrassa sain kuulla, että poika tulee ja kattelin pikkasta, nii se ei kyllä näytä yhtään oliverilta xD nimi siis on meillä nyt valmiina, julkaistaan se sitte ristiäisissä. etunimi on miehen papan isän etunimi, joten vanhanaikainen ja toinen sitte "kivalta" kuulostava, mutta sekin täysin supisuomalainen ja perinteinen. eli kaksi etunimeä- tulee... mietittiin, että laitetaanko väliviivaa, mutta päädyttiin, että ei... enemmän oon vaavia kyllä nyt kutsunu toisella nimellä, saa nähä, tuleeko siitä sitten kutsumanimi=)
 
Meillä nimie mietitty ja aluksi olin vanhoollisen nimen kannalla ja pojasta tulee toiselta nimelta juhani sillä se on minun isän suvussa ja myös minun mieheni suvussa toinen nimi. Mieheni on Toni Markus Juhani joten pojastamme teemme Markus Juhanin, isän mukaan :) on nimi jolla on merkitys ja että se tulee jostain ja kummatkaan emme tunne markuksia niin nimi oli helppo päättää :)
 
Meillä esikoisen nimi on Miko Romeo, ja tuo Romeo on jäänyt kutsuma nimeksi. Raskauden alettua näkymään, mies vain alkoi kutsumaan vauvaa Romeoksi. (olemme molemmat vannoutuneita Bon Jovi faneja, joten hänen poikansa nimeä vähän lainattiin ;) ) Naurettiinkin, että voi lapsi raukkaa jos se onkin tyttö niin kovat ajat on edessä, kun kaikkien mielestä se vauva oli Romeo jo ennen syntymäänsä! Romeoa, emme vain yksinkertaisesti saaneet sointumaan ensimmäiseksi nimeksi, joten siksi päädyimme tähän ratkaisuun.

Tulipas pitkällinen sepustus :) mutta siis, meillä ei vanhahtava nimi oikein istuisi omaan suuhun, eikä oikein ajatusmaailmaankaan!? Nyt käykin kova kuhina, kaikki kuulemma jännittävät mikä nimi tulee pikkuiselle, kun esikoisellakin on ihana ja harvinainen nimi. Myös kovat spekulaatiot tytön kohdalla on Juuliasta! Jotka tyrmätään suorilta, tytöstä ei todellakaan missään nimessä tule Juuliaa!!!!!!

Tytön nimi on kokonaisuudessaan valmiina jo esikoisen ajoilta (olin siis kuitenkin varautunut miettimällä tytön nimen valmiiksi :) ) Etu nimi alkaa Mi- kuten omanikin ( ja esikoisen) ja toinen nimi on sama kuin anopilla ja kälyllä. Pojankin kohdalla nimi alkaa Mi- ja toinen nimi on hieman varioiden appiukolta lainattu! Sekä tytön että pojan etunimeä löytyy väestörekisterin mukaan alle 400
 
Meilläkin on nimipihdinnat käynnissä mutta mitään ei ole vielä päätetty. Nimen pitää sopia englanninkieliseen sukunimeen ja olla helppo lausua suomessa ja englannissa joten sääs nähdä mihin päädytään. Tämäkin olisi helpompaa jos tietäis kumpi on tulossa. emoticon
 
Meilläkin puolivakavat nimipohdinnat olleet käynnissä pitkään ja muutama hyvä vaihtoehto ollan keksitykin. Mutta ollaan ajateltu, ettei sitä nyt vielä tarvi niin vakavasti miettiä, onhan tässä aikaa... :D No, tänään sain neuvolasta lappusen mukaan, joka pitää palauttaa seuraavalla kerralla. Ja siihen pitää laittaa esim. hätäkastenimet! APUA, nytkö piti oikeesti alkaa päätä vaivaamaan noilla nimillä... x) Kaks viikkoa armonaikaa miettiä... :D Onhan ne tietenki vaan hätätapauksessa käytettäviä nimiä, mutta pakkohan niitä on vähän miettiä "varalta", kun koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. Tytölle nimi olisi ehkä vähän valmiimpi, mutta pojalle ei ihan... Täytyy laittaa mietintämyssy päähän ja alkaa tosissaan pyörittelemään nimiä... =)
 
Ninni86, sieltähän se viime viikolla napsahti itellekkii sama lappunen mukaa! Kyllä muuten alko surina käymään molempien päissä, että MITÄ TÄHÄ NYT SIT LAITETAAN! :D Helpostihan ne sitten iha ykköset ilmaantu, ko vähä aikaa pyöritteli. :)
Pojan kolmas nimi muuttu kyllä, mutta nyt siihen keksittiin niiin hyvä nimi, että sitä en suostu kyllä enää vaihtamaan. Yhdistyy kivasti tulevan isin kaks toista nimeä. :)

Siltikään en vielä halua lyödä niitä nimiä ihan lukkoon. En suostu luopumaan ajatuksesta, että onhan se pikkunen nähtävä ensin. Eli siis kaks vähä eri tyylistä vaihtoehtoo kehitellään sekä tytölle että pojalle. Ja samalla saan keksiä kaikkia kivoja tietysti lisää. :P Tosin en oo kyllä keksiny vielä yhtään uutta iha nii hyvää ko ne vanhat vaihtoehdot...

 
Meillä nimet valmiina myös, ihan aika alussa päätetty jo. :)
Pojan nimi olikin helposti päätetty, kun molemmat oli heti samaa mieltä. Tytön saatiinkin sitten pähkäillä jonkin aikaa, kun ei molempien mieleistä meinannut löytyä ensin, mutta kyllähän se sitten sieltä ja ihan lemppareita sekin on. :)
 
Meillä oli jo valmiina etunimet sekä tytölle että pojalle ennenkuin lasten hankinnasta puhutiin edes vakavasti:) Ne lempietunimet osuivat vaan niin mahtavasti yhteen ja tietysti kriteerinä oli m -kirjaimella alkava nimi, koska me kummatkin sisaruksinemme omaamme tuolla kirjaimella alkavan nimen. Perinnettä on jatketta:) Esikoista odottaessa mietimme myös toiset nimet valmiiksi kummallekin (3 nimeä siis yhteensä). Pojan osalta on siis käytetty, mutta tytön on vapaana. Saas nähdä miten käy jos tuleekin toinen poika, kummallakaan ei ole niin mitään mielikuvaa mitä nimeksi annetaan:)
 
Kun tajusin olevani raskaana, meni hetki, ja päässäni alkoi pyöriä eräs erityinen poikalapsen nimi. Noin 2kk nimi pyöri mielessäni, ja olin varma, että jos lapsi on poika haluan tämän nimen hänelle. Mieheni myös piti nimestä, ja nyt kun vahvistui pikkuisen olevan poika, en oikein enää muuta nimeä hänelle osaa kuvitella. Kaksi seuraava nimeä tulevat mitä oletettavimmin olemaan  pikkuisen molemmilta iso-isiltä (heillä siis sama toinen nimi), ja toiselta iso-iso-isältä, jonka nimi on hyvin harvinainen, ja arvokkaan kuuloinen, ja sopii passelisti komanneksi nimeksi :)
 
Takaisin
Top