Nimi

pisces

Näppärä viestien naputtelija
Onkos jo monella nimi päätettynä pikkuiselle? :)
Ja miten on pidättekö nimeä salassa vai kerrotteko tutuille yms?

Meillä on tytölle että pojalle nimi, pojan nimeä vielä vähän mietin onko se nyt se paras nimi :)
Meillä nimi perinteen mukaan pidetään salassa, olisin halunnut kertoa nimen heti vauvan synnyttyä, siis tuon etunimen viestillä kun menee viesti uudentulokkaan mitoista jne. mutta mies ei tähän suostunut...
Kun haluaisin että nimeä voisi käyttää heti ensimmäisestä päivästä lähtien, ja kun tiedän ja tunnen itseni liian hyvin, jos nimeä käytettäisin kun ollaan kolmisin niin varmasti lipsahtaisi jossain tilanteessa vahingossa nimi.
 
Meillä alkaa olla pari vahvaa vaihtoehtoa, päätös syntyy kuitenkin vasta sitten kun tavataan tää uus tyyppi. :) 
Haluttiin esikoisenkin kanssa alkaa kutsumaan vauvaa omalla nimellään jo heti alusta saakka, pyritään samaan nytkin.

Esikoisen nimi päätettiin vasta syntymän jälkeen, salissa kuitenkin, oli siis alustavasti mietittynä pari hyvää ehdokasta. Lopputulos oli kuitenkin sitten ihan yllätys molemmille, jostain se "oikea" nimi sitten vaan putkahti päähän ja kuulosti heti hyvältä ja oikealta. Nimi ja vauva mätsäsivät hyvin. Ja oli niiiiin ihanaa päästä laittamaan se tekstari maailmalle, että meille on syntynyt poika ja nimi siihen perään. :)

Tällä kertaa on olevinaan puolet helpompaa, kun luullaan tietävämme sukupuoli - tarvitsee vaan siis toisia nimiä miettiä. (Tosin meillä oli jo ennen tietoa suosikkimme toisenkinmerkkisen vauvan nimestä, eli jos kätilön veikkaus meni pieleen, ni ei hätää :) ).
Niin ja siis pidetään salassa se nimi syntymään saakka - jo senkin vuoksi, ettei haluta vielä kertoa kenellekään muulle, että kumpi on tulossa.

Tässä asiassa ei voi väärin tehdä: ymmärrän hyvin senkin, että nimi halutaan paljastaa vasta ristiäisissä/nimiäisissä. Tai ei vaan tahdota ottaa painetta siitä, että se nimi pitää keksiä jo etukäteen. Meillä on paljon ystäviä ulkomailla, ja siellä jaksetaan kyllä kummastella sitä, että "mitenniin sillä lapsella ei ole nimeä ekoihin kuukausiin?!?!?". Tää on vissiin aika poikkeuksellinen menettely maailman mittakaavassa.

Mutta eipä ole kyllä helppoa! :D
Miten sen sitten löytääkin, sen "oikean" nimen kaikkien vaihtoehtojen joukosta... Mutta kyllä se vaan jotenkin löytyy sitten lopulta.
 
Meillä ei ole mitään tietoa sukupuolesta, joten on tässä mietitty noita nimivaihtoehtoja sekä tytölle että pojalle. Tytölle olisi toiset nimet valmiina (tulevien isoäitien nimet eli meidän äitien nimet), mutta pojalle ei vielä mitään.. Aika yllättävän vaikealta tuon nimen valitseminen tuntuu. Kummankaan suvussa ei ole mitään "kiertäviä" nimiä, joten pitää kaikki ihan itse keksiä :)
 
Minä oon puolestani niin tosi helpottunut, että tosiaan EI ole mitään suvussa kulkevia nimiä, joita ois sitten vähän niinkuin puolipakko valita mukaan toiseksi tai vaikka edes kolmanneksi nimeksi! :D
Ja molempien vanhemmatkin ovat nimiltään niin sellaisia, että ei tarvii edes harkita tosissaan lapsille niitä nimiä.
Ite kyllä tykkään kovasti sellasista vanhoista nimistä, eli tuosta meidän isovanhempien ikäluokasta alkaa löytymään jo ihan todellisia ehdokkaita.

Mutta kyllä: se on yllättävän vaikeaa. Ja sitten saattaa käydä niinkin, että kun keksii sen ihan TÄYDELLISEN nimen, niin eikös joku ihan lähipiiristä käytäkin sen sitten omalle muksulleen ennen itseään... Tässä meillä meni yksi nimisuosikki sillä "ei"-pinoon, sen verran läheinen kaveri on kyseessä ettei viiti samaa nimeä antaa (vaikka tietty eka se oltiin keksitty! :P ).
 
Meillä ei ole oikein nimiasiaan vielä yhdessä keskitytty. Tosin sattumalta molempien äitien kolmas nimi on sama joten se vähän niinkuin taitaa olla päätetty. Itse olen aina silloin tällöin miettinyt nimiasiaa, mutta jostain syystä se keskittyy tyttöjen nimiin. Tosiaan ei tiedetä kumpi meille on tulossa :)
 
Meillä on suvussa kiertäviä nimiä, mutta en tosiaankaan halua niitä käyttää koska se nyt ois aika mielikuvituksetonta.

Kyllä me pojan nimi ollaan jo keksitty, tai siis kaksi pojan nimeä... Tytön nimiäkin on muutama vaihtoehto jos se sukupuolen määrittäminen menikin väärin!

Jos me annetaan se mitä me ollaan mietitty ja se tuntuu hyvälle vielä kun poika on syntynyt (on nimensä näköinen ;) niin siitä nimestä puuttuu kyl vielä toinen nimi (ja kolmas joka ei siis oo pakollinen, EHKÄ kaksi nimeä riittää mut varma en oo tästäkään)

Meiän keksimää nimeä on käytetty pojan nimenä kyllä, mutta on eräs elokuva jossa on tämän niminen hahmo ja se on nainen... Nimi kuulostaa pojan nimeltä mutta kun mennään johonkin antiikin tarustoihin niin tää hahmo tosiaan onkin jumalatar... No, mietitään vielä. Pojan nimelle se kuulostaa!

En kuitenkaan halua antaa mitään Jimiä, Leeviä, Eelistä, Petrusta, Nicoa... Mitä noita nyt tuntuu joka toinen 0-3v pikkupoika olevan nimeltään.... Enkä halua mitään vieraskielistä kirjainta ympättynä suomalaiseen nimeen... Kaikki fiorellafarkkuiset yh-äidit antaa mun mielikuvissa sellaisia XD
 
Tytölle oli valmiina nimi, molempien isän äidin nimi - mutta tyttöä ei ole näillä näkymin tulossa ellei kätilön ultra-arvio menny ihan totaalisen pieleen.
Pojan nimi onkin haastavampi, koska mitään pappanimeä en pienelle pojalle halua antaa vaikka olis nyt kuinka muotia. Kaksi nimeä on vahvempana mielessä, hiukan "slaavityyppisiä" muttei mitään Sergeitä tai Igoria kuitenkaan.
Katsellaan...nimiasia vahvistunee, kunhan näkee ja tapaa tulokkaan, sitten tietää että "kenen näköinen" hän on :)

 
Meillä olisi nimet valmiina molemmille. Täytyy toivoa, että jos meille vielä onni suodaan ja sitten tulisi tyttö, niin saisi senkin käyttöön. Se on mun mielestä niin nätti nimi :)

Pojalle on mun mielestä vaikea keksiä, mutta kyllä sekin löytyi. Se on ihan perus nimi, ei mikään vanhahtava, muttei ihan viimeisin muotinimikään, uudemmasta päästä kuitenkin :) Eikä onneksi ole mitään perinnenimiä pakko ottaa mukaan.

Meillä on -nen loppuinen sukunimi, ei siihen mitään ihmeellistä nimeä viitsi laittaa. Kaksi nimeä tulee pojalle, tytölle olisi ollut kolme tarjolla.
 
Meille on hyvin todennäköisesti poika tulossa. Ja nimiä olen miettinyt enemmän yksin, koska mieheni ei ole suomalainen. Mutta yhdessä sovittiin että pojalle tulee suomalainen nimi,koska me asutaan suomessa. :) Pojalle tulee kuitenkin sitten puolalainen sukunimi. :) Ja toki olen mieheltäni kysynyt mitä mieltä hän on nimestä,jota olen ehdottanut, ja hänelle se käy. Pojan toinen nimi tulee olemaan minun papan toinen nimi, joka onkin erittäin kaunis ja yleinenkin nimi. :) Mutta vielähän tässä on aikaa miettiä,mutta tämä nimi,jota nyt ollaan mietiskelty, kuulostaa parhaimmalta vaihtoehdolta.
emoticon 
 
VOIVOI... Meiän vauvan nimi on nyt vaihtunu jo kolme kertaa, vaikka mukamas piti olla jo päätetty... Ihan turha ilmeisesti päättää mitään ennen kuin se putkahtaa maailmaan - kun ei se sit kuitenkaan näytä sen nimiseltä ku oltais kuviteltu! :D
 
Mä kirjoitin joskus syksyllä pitkän nimilistan muistiin.. Noh, nyt mä yks päivä haeskelin sitä ja totesin, et se on kyllä kadonnut. Enpä ole jaksanut miettiä niitä nimiä sitten enää uudelleen, eiköhän sitä vielä ehdi :) Mehän ei ees tiedetä pikkuisen sukupuolta, vaikka mulle on kyllä tullut aika vahva fiilis, et poika sieltä vois olla tulossa.
 
Mullon ollut tytölle etunimi jo pari vuotta. Nyt oon kumminkin jostain kumman syystä kysynyt mieheltä, että onko se varmasti hyvä nimi. Sanoo aina että on. Nimi on itsessään mulle tärkeä (oon kertonutkin sen vissiin täällä jo :D), mutta mä en tiedä miten se sopii mun suuhun enää. On tää jännä. Mä kyllä oon sellanen ihminen, että jonkin päätöksen jälkeen alan epäilemään onko päätös oikea, joka on kuitenkin aina loppujen lopuksi osoittautunut hyväksi päätökseksi. Eli kai se nyt sit tämä nimikin on se joka kuuluu olla. :D Apuva, oon ihan sekasin :D
 
Mä sain viimeks neuvolasta semmosen esitietolomakkeen, mikä menee synnärille ja siinä on kohta että haluaako hätäkasteen ja jos haluaa niin mikä nimi tulee tytölle ja pojalle.. Me päätettiin eilen ne sitten, nättejä nimiä ovat kumpainenkin, ei niin suomalaisia perinnenimiä mutta sopii hyvin suomalaiselle ja sopii sukunimen kanssa hyvin.. Saa nähdä kuitenkin sit kun vauva syntyy että saako kumpaakaan noista nimistä, pojilla ainakin hätäkastetta varten mietityt nimet muuttu samantien kun syntyivät kun ei ne ollut yhtään Eetun eikä Jimin näkösiä :) "Eetusta" tuli Leevi ja "Jimistä" tuli Casper emoticon
 
No mä täytin jo myös ton kyseisen lappusen ja vien sen sairaalaan ens torstaina. Laitoin siihen ne nimet mitä on päätetty. Toivotaan, että lapsi näyttää siltä mitä on nimeks sille päätetty. Jos ei näytä niin ei voi mitään. :D Kutsumanimenähän toki voi käyttää sit vaikka toista nimeä jos tahtoo. Mut eiköhän me sit pitäydytä tuossa alkuperäisessä.
 
Mies oli sitä mieltä, että on ihan sama mitä siihen lappuun kirjoittaa. Ehdotti Helmeriä :D Tyttöehdotusta en edes muista.. En siis oo palauttanut sitä vielä. Ehkä mä kuitekin haluan siihen jonkun harkinnan arvoisen nimen :)
 
Esitietolomakkeesta:

oon ihan varma, että minä EN oo tommosta nähnyt tai täyttänyt esikoista odottaessa, enkä nytkään ole saanut.
Tässä taitaa olla paikkakuntakohtaisia eroja, koska kaveri (joka sai vauvan viikko sitten) puhui täyttäneensä tuon lomakkeen Pohjois-Karjalan sairaanhoitopiirissä. Mutta täällä HUSin alueella ei sitten taida olla käytäntönä.

No jaa. Eipä meidän muksuja kastettais edes siinä hätätilanteessakaan, joten sinällään sama. Mutta luulisi, että siinä lomakkeessa nyt on tärkeämpiäkin tietoja menossa synnärille, kuin hätäkastenimi, joten kait ne sitten kerää ne samat tiedot jotenkin muuten... :O
 
Cava: Meidän esitietolomakkeessa on suurin osa muistaakseni semmoisia juttuja jotka lukee jo neuvolakortissakin. Lisäksi on kohdat noille hätäkastenimille ja synnytystä koskeville toiveille.
 
Juu, ei meilläkään tuollaista hätäkaste-paperia ole näkynyt...
Hus piiriä myöskin ollaan.

Tytölle ollaan alustavasti mietitty nimeä, pojalle ei. Ei kyllä mitenkään varmoja olla tuosta tytönkään nimestä, kunhan nyt kerran koiraa ulkoilutettaessa tuli puheeksi.
Ehtii sitten syntymän jälkeen pohtia että kukas tämä pirpana oikein on :D
 
Meillä kys:an alueella on netissä se esitietolomake nimeltänsä pikkuhaikara, johon äiti täyttää raskauden alusta lähtien tietoja ja sit siellä sairaalassa ne kans sinne niitä tietoja laittaa. Toi on mahdollista täytellä myös paperiversiona, mut on se kätevämpi tollai netin kautta niin ei tarvi pyöritellä niitä lippusia. Ja juu, siis on sielläkin se kohta, johon laitetaan sit nimiehdotukset mahdollista hätäkastetta varten. Ei me kyllä olla sinne vielä niitä kirjoteltu, eiköhän noi kerkee... 

Nimiä ollaan kyllä mietitty jo paljonkin, helpompi on ollut tytölle keksiä ja niitä onkin useempi mielessä. Mut myös pojalle pari vaihtoehtoa jo mietittynä, jos vaikka sattuu käymään niin että lääkärin arvio sukupuolesta ei pidä paikkaansa. 

Suvussa kyllä kiertää noita nimiä ja kyllä niitäkin on mietitty ja mahdollisesti myös käytetään, jos sattuu tosiaan sopimaan meidän tytölle. Katsotaan ja päätetään sitten kun neiti saapuu tuolta yksiöstä.
 
Takaisin
Top