Nimiäiset...

Hei! Myö ollaan ateisti-avopariskunta, ja aikomuksena ei ole ehkä ikinä juhlia häitä.
Kuitenkin haluamme juhlia meidän ihanaa ensimmäistä yhteistä vauvaa!
Joten nimenantojuhlathan on pidettävä :) Onneksi ykkös "kummi"-täti on tapahtumatuottaja, ja varmaan saadaan järjestettyä tunnelmalliset, arvokkaat juhlat jossa esitellään ja liitetään perheeseen uusi jäsen.
Välimatka asettaa haasteensa kun  toiset mummi ja pappa tulevat sodankylästä, muuten perhettä turussa ja jyväskylässä.. Jonnekkin puoleenväliin pitää sijoittaa, ja tila vuokrata.

Noitarovioita meitä ateisteja varten on koetettu ennekin järjestää, tämä kirkoton pakanajuhla ei ole poikkeus. Uskon kuitenkin että koko suku (myös lestadiolaiset :)) sinne ilmestyy, nurinasta huolimatta. Minä kunnioitan toisten uskontoja, ja juhlin kirkollisia tapahtumia sukuni ja ystävieni kesken, joten vaadin samaa kunnioitusta uskonnottomuuttani kohtaan.
Vaava saapi itse päättää isompana elämänkatsomuksensa, toivon että voimme vanhempina olla rohkaiseva esimerkki siitä että itse saa omaksua sen minkä tuntee oikeaksi.

Tässä muuten kiva sivu jonka löysin nimiäisiin liittyen!
http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=256
 
Meillä on suunnitteilla myös järjestää nimijäiset,syynä on se että,mieheni ei halua,että lapsemme kastettaan!Siihen olisi kyllä mahdollisuus koska minä kuulun vielä kirkkoon(mieheni on kuulunut vapaasuerakuntaan).Mutta suostuin sitten meiheni tahtoon,mutta vain sillä ehdolla että lapsellemme tulee kummit!Aloin tossa hetki sitten miettiä näitä juhlia...laskettu aika on meinaan helmikuun alussa!Kun minä haluan ne kummit,niin minkälaisia kummitodistuksia voisi tehdä?Olisiko huumori liikaa??Minkälainen siitä pitäisi tehdä?Onko täällä ketään jotka on tehnyt kummitodistuksia?Jos on niin minkälaisia olette tehneet?
 
LalLa: Meillä pidettiin vauvalle kotona nimiäiset, jossa vauvan siviilikummeille luovutettiin "todistukset" seuraavalla tekstillä (netistä löysin)

X ja X

ovat tänään x.x.20xx luvanneet

XX  XX  XXX:n
(syntynyt x.x.20xx)

kummeina
tukea XX:n vanhempia
hänen kasvattamisessaan
eettisesti vastuuntuntoiseksi,
ystävälliseksi
ja lähimmäiset huomioon ottavaksi
ihmiseksi


sekä

tukea XX:ää itseään,
milloin maailma tuntuu olevan
häntä vastaan,
kuunnella häntä,
antaa hänelle aikaansa
ja neuvoa,
silloin kun hän neuvoa kaipaa.
 
Mä kans pidin nimiäiset neidille.
Yhteensä vieraita oli noin pari kymmentä. Ja nimiäisissä ei ollut pappia eikä mitään virallisuuksia.
Paappa sai lukea nimen kirjekuoresta jonne olin nimen laittanut, sitten syötiin ja seurusteltiin vain.
Rentoa olemista siis :)) !
 
Meidän tytön nimiäiset järjestettiin kaupungin vuokratiloissa, kun päiväkotia emme saaneet illaksi vuokrattua. Pöydät oli koristeltu syksyn lehdin ja itsekerätyin kuivakukka-asetelmin ja kummitäti oli tehnyt kakkuja. Loput herkut toi suku, sillä juhlat olivat nyyttärityyppiset, muuten olisi mennyt liian kalliiksi järkätä niin monelle ihmiselle.

Juhlakutsuissa pyysimme ihmisiä kirjoittamaan ylös pienen tervehdyksen vauvalle joka sitten kirjoitettiin paikan päällä kirjaan ylös. Lisäksi pyysimme tuomaan jotain pientä, ajankohtaista arkitavaraa "aikakapseliin" joka annetaan lapselle 10-vuotislahjana. Saimme mm. lehtileikkeitä, karkkirasioita ja muutaman cd:n.

Paikan päällä pyysimme vieraita kirjaamaan tervehdyksensä ylös muistokirjaan. Siihen lisäsin sitten myöhemmin lapselle selostuksen illan kulusta ja -tunnelmista.

Nimi oli valtaosalle yllätys juhliin asti ja paljastimme sen palapelin muodossa. Palapelin olimme itse suunnitelleet omalla tietokoneella vauvan valokuvasta, ja teetimme sen (yllättävän huokeasti) valokuvausfirmassa. Tapahtumaan osallistuneet lapset kokosivat palapelin innolla. :)

Koska lapsi sai hieman mielenkiintoisen nimen, olimme printanneet valmiiksi selitykset nimien alkuperästä ja merkityksistä, sekä tilastoja nimien yleisyydestä Suomessa. Näin vältyimme selittämästä asiaa erikseen joka vieraalle.

Itse emme olleet tälläytyneet kamalasti ja jo kutsuissa mainitsimme ettei pukua tarvitse kaapista kaivaa. Ja tunnelma olikin oikein kodikas, ei yhtään jäykkä. Tosin, kävi sen verran ohrasesti sen nyyttikseti-idean kanssa että saimme ihan liian paljon herkkuja ihmisiltä kotiin vietäväksi asti... ;P
 
Ei kellään sattuis oleen hyviä esimerkkejä tai ideoita, miten kertoa nimiäiskutsussa, että lapselle ei ole kuin muutama lahjatoive (joita voisi tiedustella äidiltä kun ilmoittaa onko tulossa vai ei), ja muuten vieraat voisivat vain tuoda itsensä paikalle jos lahjatoiveet on jo täytetty?

Me inhotaan krääsää ja sellaista, että ostetaan jotain kun niin on tapana tehdä, esim juuri lapsen juhliin. Muutamia lapselle tärkeitä asioita olisi kuitenkin kiva saada lahjaksi, mutta lista on tosiaan niinkin pieni kuin 5 kpl - itse vieraita on tulossa noin 25. Haluaisimme kovasti, että toiveitamme kuunneltaisiin, mutta en vain osaa kutsuun ilmaista tarpeeksi nätisti, että älkää ny perkele tuoko mitään vaatteita tai leluja tai muuta turhaa mitä ei haluta kun lapsella on vaatteitakin jo ensimmäiselle kolmelle kuukaudelle liikaa. En tosiaan keksi muuta kuin törkeältä kuulostavia vinkkejä tyyliin "ettehän osta meidän lapselle mitään, tai no, olis meillä tässä pari ideaa mut muuta ei saa ostaa" :D

Hmm. Nyt kun katoin kirjoitustani, niin mieleen juolahti jotain tyyliin "Lapsellamme on vain muutama lahjatoive, isoimpana toiveena että pääsette paikalle. Ilmoitathan tulostasi siihen ja siihen mennessä" tms. Hmm. Ratkaisinko ongelman itsekseni? :D

Saa toki kertoa, jos jollain jotain muita ideoita olisi. :)
 
Takaisin
Top