Nimiä

Riinaa

Jostain jotain jo tietävä
Monella varmaan onkin jo nimi valittuna, enkä pyydä sitä paljastamaan, jos haluaa salaisuutena pitää..
Mutta olisi kiva kuulla vaikka niitä hylättyjä nimiehdotuksia. :)
Tai vaikkapa linkkejä joillekin hyville sivuille, joissa ois paljon nimiä.
Eli nimiehdotuksia kaivataan... ja muutkin mietteet nimen antamisesta kiinnostaa esim. jos olette keksineet nimen, niin mistä se löytyi?

Meillä ei ole vielä nimeä meidän pojalle keksitty, vaikka kaikenlaisia nimi-kirjoja ja nettiä ollaan selailtu... Yksi ehdotus tosin on ollut aika vahvoilla (mutta enpäs paljasta sitä)... Haluttaisiin joku vähän harvinaisempi nimi, mutta kuitenkin mielellään suomalainen tai ainakin suomalaiselta kuulostava, eli ei mielellään mitään c, d, g, b yms. kirjaimia... Tuntuu että tytölle olisi ollut paljon helpompi keksiä nimi..


 
Hyppäsin Helmikuisista vakoilemaan...Tässä muutama linkkivinkki ja kirja-idea!

http://www.etunimet.net/harvinaiset-etunimet/

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_suomalaisesta_nimip%C3%A4iv%C3%A4kalenterista_poistetuista_etunimist%C3%A4


http://verkkopalvelut.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1

Kiviniemi, Eero: Iita Linta Maria: etunimiopas vuosituhannen vaihteeseen (1993).

Kiviniemi, Eero: Rakkaan lapsen monet nimet: suomalaisten etunimet ja nimenvalinta (1982).

Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja (1999).

Nummelin, Juri: Eemu, Ukri, Amelie: 2000 kaunista ja harvinaista etunimeä (2005).
 
siinä onki tekemistä valita nimi tulevalle lapselle, niin, että hän sitä sitte koko loppu elämänsä käyttää !! :D 
ja kaikki on tyytyväisiä nimeen .. 
meillä on pojalle jo keksittynä nimi, tietenkin sillä varauksella, että miltä hän sitten päättääkään näyttää. :DD 

nimiä pyöritellessä tuli vastaan kaikkia mukaviakin vaihtoehtoja, yksi oli Verneri, mutta ... Verneri kun sopii pienelle pojalle, mutta entäs sitten aikuiselle miehelle ?! .. tämähän tästä tekeekin hankalan, että nimi pitää miettiä koko loppu elämäksi .. :D 
mutta nimi mikä nyt on ykkösenä, on hyvä nimi myös isolle miehelle .. :D keksittiin se jo joskus aikoja sitten .. 
toinen nimi onki sitte vähä erikoisempi, valittu vain listasta, nimellä ei mtn sen suurempaa merkitystä ole .. kolmas onkin sitte tulevan iskän toinen nimi .. :D 
 
Meillä käytiin keskustelua nimistä jo vuosia sitten, vaikka silloin ei lapsen saaminen ollut ajankohtaista. Nimi on jokseenkin päätetty etukäteen, mutta sillä varauksella, että pitää sitten keksiä jokin toinen nimi, jos vauva ei yhtään näytäkään siltä, että etukäteen mietitty nimi sille sopisi. Esim. äitini sanoi suunnitelleensa miulle jotain ihan muuta nimeä, mutten kuulemma näyttänyt sittenkään yhtään siltä. En ko. nimea muista, mutta olen ihan tyytyväinen siihen, että miusta tulikin sitten mie. ;)

Meidän vaavan nimi jäi miulle päähän eräästä laulusta vuosia sitten. Se sopii hyvin suomalaiseenkin suuhun lausuttavaksi, vaikkei mikään kovin yleinen olekaan. Taitaa olla nimi italialaista alkuperää, vaikka löytyypä sille se englantilainenkin vastine. Kirjoitusasu kuitenkin varsin suomalainen. Kun sitten joltain nimisivustolta selvittelin nimen alkuperää, niin se alkoi tuntua entistä sopivammalta. Avopuoliso kun on kaiken kukkuraksi Italia-fani mitä jalkapalloon tulee, niin... :D Olin jo miettinyt etunimeen sopivat toisetkin nimet, mutta voi olla, että niihin tulee vielä muutos. Siitä voitaneen keskustella vielä sitten, kun vauva syntyy.
 
Esikoispojan etunimen keksin jo vuosia sitten joten se ei hankalaa ollu,
toinenki nimi tuli siinä samalla(ai mikä vauvakuume).emoticon
Mies sai päättää kolmannen(joka tulee toiseksi nimeksi kun sointuu siihen
väliin paremmin.)
Mie en oo ikinä ymmärtäny miten joku vauva ei vois "näyttää nimiseltään",
joten nimi tuskin vaihtuu olipa juniori minkä näkönen tahansa =)
Kyseistä nimeä on sen verran tullu suussa ja mielessä jo pyöriteltyy että
muut nimet kuulostaa jotenkii vierailta.. =D
kolmannen nimen keksimiseen menikii aikaa,ei oikei tullu mitään
isännällekkää mieleen mut sieltähän se sitten yhenäkin pulpahti.onhan
noi kamut ihmetelly että mix kolme,eikö kax riitä..
(kun valittelin ettei meinaa keksiä) no ei!
hitto luulis syyx riittävän,että haluan hälle kolme nimee kuten miulla
ja miehelläkki on.onhan tuota moni sanonukki että kahtokee minkä
näkönen se on
ja keksikee sitten,että lapsi ei voi olla "väkisin nimettty".
noh meillä sit tullee väkisin nimetty..saa ny kamut kestee!emoticon  hihi.



 
Meillä on myös nimi päätettynä ja voin sen kyllä oikein paljastaakin, kun täällä tuskin kukaan meitä tuntee :) Ilona Inka Lydia olisi tulossa nimeksi. Uskoisin että nimi sopii vauvalle, koska itselleni ei tule Ilona nimestä minkäänlaista mielikuvaa miltä sen pitäisi näyttää :) Itse olisin halunnut Lydian etunimeksi, se tulee suvusta, mutta mies ei siitä niin paljoa tykkää ja Ilona oli sitten molempien mieleen. Inka tuli sitten tuohon väliin vain sillä, kun Ilona Lydia ei oikein toimi sukunimen kanssa. Tiedän että Ilona on suosituimpien nimien listalla tällä hetkellä, mutta eipä vain löytynyt "harvinaisempaa" nimeä joka olisi yhtä paljon miellyttänyt molempia.

Pojalle ajattelimme nimeä Anton.
 

Nimi tytölle on jo mietittynä. Saatiin taas tosi hyvin yhteisymmärryksessä koko nimi. Kuten esikonkin kohdalla meille molemmille tuli samoihin aikoihin sama etunimi mieleen jonka toinen meistä sitten sanoi sen ääneen. Hassua, miten ajateltiinkin taas samaa. :) Kolmas nimi on tälläkin tytöllä suvussa kulkeva ja toinen nimi mietittiin niin, että se sointuu kauniisti siihen väliin.

Nimiä, mitkä ovat käyneet mielessä myös: Aino, Taina, Helmi, Maria

Pojan nimi on myös varulta mietitty, mutta se oli tosiaankin vaikeampaa. Miksiköhän?  Mielessä kävi: Ilmari, Lauri, Joona.
Pojalla kolmas nimi on myös suvussa kulkeva.

Toki nimet eivät ole lukkoon lyötyjä, jos vauva kuitenkin näyttää ja tuntuu erinimiseltä kuin mitä ollaan mietitty. :)
 
Lisah; ompas nätti nimi !! :)) 

suvi_; tiedetään tuo "vika" tunne .. :D ite oon aina halunnu tyttövauvan nimeksi Linda, mutta kuinka ollakkaan, tämä kenen kans niitä lapsia pitäis tehdä, niin joskus AIKOJAAIKOJA sitte seurustellu semmosen tytön kans ku Linda !! :DD eli nimi on blokattu pois .. ehkä mä saan sen vielä vietyä läpi. ;D mutta näitä vikoja tuntuu löytyvän joka nurkan takaa !! :D kenen koira on minkäki niminen, kuka näyttää typerältä ja on sattumalta sen niminen ... loputon lista !! :D 

mutta niinku tossa aikasemmin kirjotinki, niin nimi on niin hankala valita ku se pitäis olla sitte loppuelämänki .. isompana miehenä . :D 

Ninja; kyllähän se voi näyttää vaikka Matilta vaikka siitä pitiki tulla Jesse !! :DD mutta ehkä siihen on niin asennoitunu odotusaikana, että odottaa just sen nimen näköstä vauvaa !! :)) 
kyllä me ainaki odotetaan sen näköstä mitä ollaan mietitty nimeksi, mutta varauksella kuitenki !! :DD 
 
Meillä ollu nimet valmiina jo ennen kun tulokkaasta on ollut tietoakaan.
Hieman muakkaantuneet kylläkin.
Tytöstä tulee Alina Julia ja pojasta Topi Elmeri.

hylätyksi tuli tytöllä: Ilona (etunimenä), Sinikka (toisena nimenä), Julia (ensimmäisenä nimenä).

hylättiin pojalla toiseksi nimeksi ajateltu Juhani,

Topi on aina ollut ykkösnimi mulla pojalle jo varmaan 6vstä asti kun mun papan nimi oli Toivo ja hän kuoli syöpään ja on aina ollut niin merkittävä hahmo elämässä että häntä muistaen.
Miehen toinen nimi on Juhani mutta hän halus mahdolliselle pojalleen nimeksi Elmeri joka on hänen lempinimensä ollu vuosia.

Alinan mies keksi tuosta Ilonasta kun ei hän siitä tykännyt ja Julia on vaan aina ollut niin nätti nimi että tykkään.

haluttiin tuollaiset vanhat perinteiset suomalaiset nimet.
 
suvi_: Juu tiedän kans biisin ja on kyllä aika osuva :D

lilleroinen: Kiitos (:

Hannamari: Nätit nimet!! Me mietittiin myös Alina nimeä ja myös Julia nimeä, mutta molemmat jo käytössä lähisuvussa.

Mietin myös nimiä: Linnea (mies ei tykkää), Sandra (liian vaikea, kun miehellä pienimuotoinen r-vika) 
Paljon niitä omasta mielestä kivoja nimiä löytyi, mutta aina sit joku ärsyttävä tyyppi tuli mieleen tai jotain muuta vastaavaa.

Ja meillä myös kun pojan nimeä mietittiin niin ei mitään Kaapoa, Veetiä tai Onnia kun itselle niistä tulee pelkästään juuri sellanen söpö vauva mieleen.


 
Nimiä... nimen valinta voi olla tosiaan hyvinkin vaikeaa välillä.
Esikoistani odottaessa en millään keksinyt yhtään sopivaa tytön nimeä, mutta ei "onneksi" tarvinnut koska esikko oli poika (kuten aavistin)ja nimeksi tuli Teemu Santeri Johannes. Teemun olin päättänyt jo kauan sitten etukäteen, koska tunsin vain mukavia Teemu nimisiä poikia/miehiä, Johannes tulee taas lapsen isältä ja keskimmäinen vaan siksi koska sopi siihen väliin :)

Tosikkoa odottaessani aavistin tulokkaan jälleen olevan poika, eikä yhtään tytön nimeä putkahtanut mieleen ja olin myös toisen pojan etunimen päättänyt lähes samasta syystä etukäteen kuin esikon ja nimeksi tuli Tommi Aleksi Wilhelm, Aleksi tuossa välissä on juurikin sopivuutensa vuoksi ja kolmas nimi tulee minun isältäni.
Poikien isän nimi alkaa myös T:llä joka olikin sitten sattumaa ;) Nimistä päästiin kohtuullisen hyvin yhteis ymmärrykseen lopulta kun käännettiin ja väännettiin ja tehtiin kompromisseja. Siinä tosin en antanut periksi kun valittiin sukunimeä... halusin ehdottomasti oman sukunimeni pojille että olisi suvun jatkajia kun meitä ei ole kuin 12 suomessa. Tosin en kyllä tykännyt silloisen mieheni sukunimestä pätkääkään joten pojille tuli sitten minun sukunimi.
Vauva joka ei näytä nimeltään... kokemusta on! Tommi ei näyttänyt aluksi ollenkaan Tommilta mutta koska olin nimen jo päättänyt ja se "istui" niin hyvin jo suuhun, niin en lähtenyt sitä vaihtamaan. Nyt myöhemmin Tommi näyttää ihan Tommilta :D

Tämä kolmas lapsi on siis tyttö ja
Mielestäni kolmessa nimessä ei ole mitään omituista ja tälle kolmannellekin lapsukaiselle tulee kolme nimeä. :)

Nimeksi keksimme tulevan isän kanssa (halusin että alkaa A:lla)
Muutamia nimä tuli myös hylättyä ennenkuin keksimme nimen
Annika Ina Aurora, tähän nimeen ihastuimme heti.
Jos tulokas olisikin poika nimeksi tulisi Akseli Aku Eemeli, Akseli tulee isännän lempinestä Aku sopi väliin ja Eemeli on tarpeeksi "riiviömäinen" =D

Eli lapsukaiset ovat sitten Teemu, Tommi ja Annika
Tälläsiä valintoja meillä.

Myös muilla nimen paljastaneilla tosi ihanan kuulosia nimiä! Muille onnea valintoihin, kyllä ne nimet sieltä pukahtaa mieleen ja sopii suuhun viimestään ristiäispäivänä. (muutamalle tutulle käynyt niin)
 
Meillä tekonimenä on ollut miehen suvussa kulkeva toinen nimi, mutta ongelmia aiheuttaa etunimi ja kolmas sellainen :) Pitäisi miellyttää  mun kumpaakin vanhempaa ja mulla vielä suljettu sukunimi joten senkin kanssa haastetta. Pidin omani kun mentiin naimisiin ja haluan sen myös lapsellemme, mutta mies saa kyllä sanoa ja kantaa vastuun :)

Tosin jos päätetään alkaa oikein lisääntymään, niin tyttö saisi sitten toisen nimensä, joka on äitini etunimi ja anopin toinen nimi, mukaan eli kaikki olisivat tyytyväisiä.

Mä haluaisin erikoisemman nimen ja mies tavalllisen, eli nähtäväksi jää saako lapsi nimeä ollenkaan :)

Tuisku,Nuutti, Niilo olleet päälimmäisinä ja kaikissa jotain vikaa :) Mä kun olen lastenhoitaja, mulle tulee joistain nimistä taas mieleen joku hoidokki tms, niin se rajaa tosi paljon.
 
yleisesti: antakaa lapsellenne sellainen nimi mikä miellyttää teitä itseään, ei sillä suvulla ole niin väliä. Kyllä mummot ja vaarit hyväksyvät sen nimen minkä itse haluatte antaa. Tämä siis minun mielipide. Minun nimeen vaikutti aikoinaan isäni äiti, kun taas oma äitini ei olisi kyseistä nimeä halunnut minulle antaa, enkä kyllä tykkää itsekään etunimestäni, joskaan se ei ole mikänn outo tms. Minua on kutsuttu aina toisella nimelläni pienestä pitäen ja kutsutaan yhä. Eli jos vanhempani olisivat itse päättäneet mikää nimekseni tulee niin oisin aivan jotain muuta mitä nyt olen.

Älkää siis antako sukujen painostaa/vaikuttaa liikaa minkä nimen valitsette lapsellenne. Onhan hän teidän oma lapsenne ja te hänen nimeään eniten tulette käyttämään. Toki hänen pitäisi itsekin nimestään pitää vanhemmiten :)
 
lilleroinen: ironista,että entinen ukko on nimeltään matti,
joten ei sitä kiiitooos... .. emoticon

juu en mie odota sen(minkä oon valinnu) nimen näköstä poikaa.
mie en oikeesti pysty ymmärtämään miten joku voi olla jonkun
nimen näkönen
tai miten joku nimi ei jollekkin kävis.
kai miussa on jotain vikaa =D
 
Meillä esikon nimi on Milla Emilia.(Häenstä piti tulla Veera)
tämän kakkosen nimeä etsiessä mietittiin, että nimien tulisi sointua hyvin yhteen. Ei välttämättä olla samankaltaisia, vaan kun karjaisee nimet putkeen tulee ne "luonnollisesti".

Meillä tyttöä odotellaan ja tytölle oli paljon hyviä nimi ehdotuksia.
Itse olen aina tykännyt Elli-Noorasta, vaan se ei kovin hyvin soinnu Millan kanssa.
Muita hyviä ehdotuksia: Ella, Janna, Jenni, Ronja, Viivi...
Lisäksi Pinja nimi on aina ollut minusta ihana ja erikoinen.

Toiseksi nimeksi mietittiin katariinaa,karoliinaa,susannaa,eveliinaa eli aika pitkiä nimiä.

Mutta tällä hetkellä nimi on toistaiseksi lyöty lukkoon, pienellä varauksella. Hänestä kuuluisi nyt tulla Kiia Karoliina
Itse mietin kovasti tuota etunimeä; se on todella kaunis, mutta eikös se ole autonmerkkikin..
Joten toinen vaihto ehto on nyt noussut esiin,josta mies ei vielä ainakaan innostunut: Ella Karoliina

Saas nyt nähdä jääkö kumpikaan voimaan, mutta nimi oli tosi hankala miettiä tälle kakkoselle


Pojan nimi oli paljon helpompi. Montaa vaihtoehtoa ei ollut :Aleksi, Joonas, Mikael, Niklas, Samuli
Mutta mikäli siis poika kaikesta huolimatta tulisi, hän saisi nimeksi: Jonne Matias
Ja uskoisin että tämä ei muuttuisi sillä kun tämän keksimme, olimme kumpikin sitä mieltä että tässä se on.
 
Ihania nimiä Biu emoticon KIA on automerkki,mutta mitäs se haittaa!
jos pidät nimestä niin eikun vaan! =)

Myökii saatiin pikkumiehen nimi lyötyy
lukkoon tossa toissyönä(ollaan yökukkujia).
Nimex ois tulossa Miska Roope Matias.
Roopen keksi isäntä ja nuo kax muuta ollu mulla
mielessä tosiaan jo muutaman vuoden =)

Miun sukunimen saa,isäntä ottakoon miun sukunimen
jos saman haluaa kunhan naimisiin mennään.(oih ne häätkin <3)
Pojan nimeä ei ristiäisiin asti pantata,ei kumpikaan ymmärretä mitä järkeä,
kun me poikaa kuitenkii aletaan heti syntymästä asti nimellään kutsumaan.
Vielä ei olla nimeä paljastettu,jos vaavi ny päättääkin yllättää jo onkii tyttö XD
Tytöllekkin on kyllä nimi jo keksittynä ;)
Ens keskiviikkona ois ultra niin katsellaan vieläkö nykyinen sukupuoli paikkansa 
pitää =D
Mut koitetaas myö mammat nää viimeset viikot jaksella,voimia ja haleja kaikille emoticon 


"Hänet lämpöisenä pitäkää sydäntänne vasten. 
Turvallisuus tärkeää on maailmassa lasten.
"









                        





 
Meilläkin nimiasiaa mietittynä jo, tällä hetkellä nimet on

tytölle
: Enna (Alina/Aada) Aleksandra
pojalle: Joel (Sakari) Johannes

Mies haluaisi lapselle vain kaksi nimeä, minä taas kolme, eli saa nähdä mihin päädytään. Voi olla että etunimet noista vielä muuttuu, mutta nuo on nyt tällä hetkellä ykkösvaihtoehdot. Pojan toinen/kolmas nimi Johannes on ainoa noista, joka tulee varmasti pysymään. Miehen toinen nimi on Johannes ja se kulkee heillä suvussa, joten se oli ihan luonnollinen ratkaisu pojalle toiseksi/kolmanneksi nimeksi eikä siitä edes sen enempää keskusteltu. Sakari taas kulkee minun puolellani suvussa (isoisä, isä & veli ainakin) ja haluaisin sen tuonne väliin vielä laittaa ensimmäisestä nimestä tietysti riippuen.

Muita vaihtoehtoja olivat tytölle etunimeksi: Anni, Mila, Sara, Minja sekä Elle
ja toiseksi nimeksi: Camilla, Olivia ja Mikaela

Pojalle oli paljon vähemmän vaihtoehtoja, mutta muutama kuitenkin: Aleksi, Saku, Juuso, Niko ja Oskari

Muutama tytön nimi hylättiin sen takia että niitä löytyy jo lähipiiristä, mm. Ella, Pinja, Sohvi ja vähän erikoisempana Viia
Lisäksi nimi Elle vääntyy ehkä vähän turhan helposti Pelleksi tarhassa/koulussa, joten se nimi haudattiin sen takia. Anni olisi kiva nimi kaikinpuolin, (miehen äiti on Anna, oma äitini on Anne ja siskoni Annu, joten Anni sopisi hyvin joukkoon :D) mutta haluttaisiin kuitenkin ehkä vähän jotain erikoisempaa.

Ei ole helppoa keksiä nimeä pienelle ihmiselle, joka kantaa nimeä "ristinään" koko elämänsä :/ ..Täytyy kuitenkin miettiä, että nimi sopii niin pikkuvauvalle, murrosikäiselle kuin työelämään ja eläke-ikäisellekin.

Lisäksi haluttiin välttää näitä meidän mielestä "white trash"-nimiä (HUOM! tästä ei nyt sitten kukaan saa loukkaantua, mielipidekysymys ja makuasia tämä nimijuttu, enkä halua tuomita kenenkään valintoja!!) kuten LucasMicaelEedvard Virtanen. Voi oksennus. Meidän tulevan lapsen sukunimi alkaa tosin F:lla ja on hieman erikoisempi, joten se olisi sallinut hieman tilaa harvinaisemmallekin nimelle, mutta valitettavan useasti monet vanhemmat ei huomioi lapsen sukunimen sointuvuutta etunimiin lainkaan ja siitä syntyy näitä AamukasteOdessaAngeliina Möttösiä. Aivan eri asia tietysti, jos suvussa on ulkomaalaistaustaa, esim. isä ei ole suomalainen, silloin täytyy monesti ottaa huomioon nimen sopivuus molempiin kulttuureihin ja saattaa syntyä hieman tavallisuudesta poikkeavia yhdistelmiä.
 
Mulla olisi kaunis nimi tytölle: Iida Emilia. Ei voida sitä itse käyttää, koska möläytin sen vahingossa sukulaisille ennen aikojaan.
 
Meillä minä luon haasteita nimen miettimiseen. Haluan, että nimi on sellainen jossa ei esiinny S- tai R-kirjainta eikä ainakaan kumpaakin. Tämä siksi, että jos lapsella tuleekin olemaan jompikumpi (tai pahimmassa tapauksessa molemmat) puhevika, voi hän joutua kiusauksen kohteeksi oman nimensä sanoessaan.

Tämä saattaa kuulostaa monesta aika kaukaa haetulta ja oikeasti olen tämän ajattelutavan perinyt vanhemmiltani, jotka aikoinaan meidät lapset nimesi niin että näitä vältettiin. Hyvä nuorimman pikkuveljeni kohdalla, jolla on suhteellisen paha ärrävika.

Tämä ei kuitenkaan koske muita nimiä kuin ensimmäistä, lopuissa saa olla mitä vaan kirjaimia.

Toinen mitä kummatkin meistä haluaa, olisi että nimi olisi edes jokseenkin kansainvälinen. Helppo lausua jne.

Tytölle meillä on jo monta nimeä mietittynä, mutta pojalle tuntuu olevan tosi vaikea keksiä sellaista mikä mielyttää kumpaakin ;) ja kumpiakin nimiä olisi hyvä kuitenkin olla valmiina jokunen, kun emme edes tiedä kumpi on tulossa.

Olemme tehneet miehen kanssa niin, että kumpikin on listannut paperille viisi tytön sekä pojan nimeä jotka itseä mielyttää. Siten luulisi ainakin pääsevän eteenpäin.
 
Takaisin
Top