Neuvolatätin vaihtuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Riinu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Riinu

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Näin pääsee sitten käymään vuoden vaihtuessa: ihanaakin ihanampi neuvolatätini vaihtuu vuoden vaihtuessa! Minulla on ihan älytön ahdistus ja pelko siitä, että minkämoinen täti sieltä tulee.. Alkuun kun tämä nykyinen täti kertoi, että hän siirtyy muihin tehtäviin, niin aattelin että ok, eihän siinä mitään että varmasti sieltä tulee ihan yhtä ammattitaitoinen täti tilalle.. mut nyt on iskeny ihan kauhee ahdistus. Tuntuu, että en voi mennä ensi vuoden alussa neuvolaan enää ollenkaan! Hirmu vaikee selittää, ja varmasti moni pitää minua ihan ääliönä, mutta kun ahdistaa vaan niin vietävästi.. en epäile tulevan neuvolatätin ammatillisuutta tietenkään, mutta kun tämä nykyinen täti on ollu tässä raskaudessa mukana ihan alusta asti, ja nyt se sit häipyy.. liekkö ihan normaalia sitte tämmönen "kiintyminen".. ? Kellään muilla samankaltasia kokemuksia?

Minusta tuo on ihan normaali reaktio. Harmi kun ei voi edes vaikuttaa kun kerran siirtyy muihin hommiin...

Mulla oli kuopusta odottaessa sellainen tilanne, että muutettiin ja neuvolaa olis pitänyt vaihtaa. Mulla oli todella vaikeaa silloin ex-miehen kanssa ja ehkä siksi sain sovittua että käyn loppuun asti siellä vanhalla neuvolalla, vaihdoin uuteen vasta kun vauva oli syntynyt.

Ja mua ärsyttää aina jos tuolla nykyisessä neuvolassa joku muu täti ottaa vastaan vaikka ennen lääkäriä. Mä haluan sen oman terkan kun se minusta eniten tietää ja on muutenkin tuttu.

Itselläni on sellainen tilanne, että kävin ensimmäisen neuvolan edellisessä asuinpaikassani, ja nyt muuton jälkeen kävin uuden asuinpaikan neuvolassa. Muuttomme on tosin väliaikainen, ja jos huonosti käy, vaihdan koko neuvolaa vielä kerran raskauden aikana. Tai siis huonosti ja huonosti, mitään muuta en niin paljon toivokaan kuin että pääsisimme muuttamaan omaan taloon ennen kuin vauva syntyy (asumme tilapäisesti sukulaisen nurkissa, tosin omassa erillisessä "huoneistossa", mutta täällä ei ole omaa suihkua...).

Se vain tekee nämä neuvolakäynnit vähän irrallisiksi, kun joka kerta on eri ihminen. Tosin nytkin kävin neuvolassa ja minut otti vastaan terkkari, joka ei ole se minun omani (joululomien ym. takia), mutta ensi kerralla sitten näen sen oman terkkarini... joka sitten on ainakin muuttoon saakka sama, toivottavasti!!

No, toisaalta olen jo asennoitunut siihen, että varmaankaan sama naama ei kuvioissa pyöri koko aikaa. Eli ei se sinänsä haittaa. Tärkein tukiverkostoni on muualla, ja se pysyy samana aina.

Meilläkin vaihtuu nyt vuoden vaihteessa, mut täällä täytyy sanoo että oon tosi tyytyväinen..:) Edellinen ei ole saanut mtn aikaseksi mitä olen pyytänyt vaan kaikki on unohtanut..Sanoi aina vain että oho, mä unohdin, hoidan ensi kerraksi..ja näin. Todella välinpitämätöntä. Silloin kun esikolla ollut täti vaihtui monen vuoden jälkeen ni se kyllä harmitti ja ahdisti. Oli niin ihana täti. Ei olekkaan tullut sen jälkeen vastaan uutta yhtä kivaa. :/

ööö...jokseenkin olen nyt ihan ulkona. Mä en ole erikoisen kiintynyt neuvolatätiin. Mulle on ihan sama kuka siellä kyselee ja mittailee. Tuskin hän minua edes muistaisi, jos vastaan kävelisin. Enkä ole kyllä varma, muistaisinko minäkään häntä terveysaseman ulkopuolella. Toisaalta käynhän mä joka kerta eri kampaajallakin, että taidan vain olla tälläinen erilainen.   

Starletti: Ehkä muakaan ei haittaisi jos kaikki olis normaalisti... Mut kuopusta odottaessa se oli melkein ainoa paikka missä pystyi puhumaan asioista suoraan, ja tässä raskaudessa on ollut niin paljon ongelmia. On tosi rasittavaa aina selittää asiat uusiksi, kun ei niistä papereista kaikkea näe.

Niin no tämmöisellä pienemmällä paikkakunnalla ihmiset jää paremmin mieliin. Ehkä tämä on sitten ihan turhaa hätäilyä tai muuta, mutta itse koen tärkeäksi, että minun asioitani hoitaa sellainen ihminen, joka tuntee raskauteni alusta saakka. 

Ymmärrän kyllä täysin miltä siusta tuntuu, varmaan itsekin jotakin tuon suuntaista tuntisin jos neuvolatäti olisi vaihtumassa.. Vaikka miulla ei mikään maailman herttaisin neuvolatäti olekaan, niin ainakin ystävällinen. Ja joka kerta hän antaa vaikutelman kuin muistaisi miut ja miun tilanteen asiakkaana. Ja se on miulle jostain syystä tärkeää! Muutenkin kun pitää uskaltaa puhua joskus myös vaikeista asioista, niin se on helpompaa jos toinen on tutun oloinen, eikä sellainen joka jokaisessa tilanteessa kysyy että missäs taas miun kohdalla mentiinkään. [:)]

Mä olen kyllä kiintynyt omaan neuvolatätiin.
Se on niin mukava ja semmoinen äitimäinen minua ja varmasti muitakin kohtaan. Asuttiin Myllykoskella kun aloin odottaa ja kävin sitten siellä neuvolassa ja nyt kun saatiin muutettua kuusankoskelle,kysyin melkein rukoilleen mylsän neuvolatädiltä,että "Eihän mun tarvitse vaihtaa neuvolaa? Voinhan käydä tässä loppuun asti vaikka välimatkaa on?" (Vaikkei kun 30min ajomatka)

En tahtonut vaihtaa neuv. koska ollaan tämän nykysen kanssa puhuttu kaikenlaisia asioita läpi niin pelkään että millainen joku uusi täti olis [:D] enkä jaksais jauhaa samoja asioita uudestaan.
Tämä ymmärtää niin hyvin [:)]

Mitä samoja asioita neuvolassa pitää jauhaa? Mää en neuvolassa paljoo pulise, vastaan vaan kun täti jotain kysyy. Ja jos on tullu jotain erikoista uutta (vaikkapa nukkumisvaikeudet), niin kerron, mut jätän pois muut jo ennen olleet raskaudesta johtuvat oireet. Mulle on ihan sama muistaako täti mun aiempia juttuja vai ei.

No nyt mulla on kokemus neuvolatädin vaihtumisesta, kun eilen oli neuvolassa sijainen. Pirteä nuori tyttö, oikein jämäkkä, katsoi suoraan silmiin, puhui selkeästi. Ja mukana oli opiskelija, joka sai tehdä kaikki rutiinitutkimukset. Mulle tuli siitä niin hyvä mieli [:)] Aiemmin olen nähnyt kaksi opiskelijaa, jotka ovat joutuneet istumaan nurkassa kun vakineuvolatäti tehny hommat.

Minulla ollut tähän mennessä jo kolme eri neuvolatätiä. Eka täti opiskelee samalla niin aina ei ole töissä. Sitten tuli rinnalle toinen täti, joka oli raskaana. Nyt jäänyt äitiyslomalle niin tuli viime kerralla TAAS uusi täti. [:o] Nyt sitten saa arvuutella aina, että kumpihan se on seuraavalla kerralla kopeloimassa. [:@] Harmittaa kyllä tuo tilanne, mutta ei mahda mitään. Tokihan pahoittelivat tilannetta, mutta eipä se sillä muutu. [&o]

Mulla on joka kerralla ollut eri neuvolatäti. On kyl kurja juttu ku olisi kiva et täti ois aina sama. Ku ei aina muista mitä asioita on kertonut jo hänelle ja mitä ei.

Tuntuu olevan aika yksilöllistä kuka tuntee tarvitsevansa sitä tuttua ja turvallista neuvolatätiä ja kelle taas on ihan sama kuka siellä on mittailemassa ja kyselemässä..

Mulla ku vaihtu sillon vuodenvaihteessa neuvolatäti, nii ihan ok täti sieltä tuli, paljon nuorempi ku mitä edellinen oli, ja jotenki vähä tuntuu että tää on semmonen että "kunhan nyt vaan nää pakolliset asiat saa hoidettua"..  Jotenki ikävä homma. Eikä tämä täti tunnu muistavan ikinä just niitä mun juttuja, vaikka eihän semmosta voi vaatiakkaan, kuitenki neuvolassa käy muitaki odottavia ku vaan minä. Mut ois se silti ihan toivottavaa, että pikkuse ees virkistäs muistia ennen vastaanottoo.. mullaki ku noita kaikenmoisia vaivoja ja ongelmia ollu, puhumattakaan alkuraskauden väkivaltatilanteesta.. ei sitä joka kerta viiti käydä samoja asioita läpi uudelleen ja uudelleen.

Sit viimeks neuvolassa ku kävin, mies ollut mukana melkein joka kerta, nii tää täti vaan tuumas että me ei varmaan ollakaan tavattu aikasemmin.. jotenki viestii sitä, että työ on hälle vähä semmosta pakkopullaa, että ei oo väliä kuka sieltä tulee ja kenen kans, kunhan saa vaan hommat hoidettua.

No mut anyway, eihän tässä enää tartte käydä siellä ku muutamia kertoja, ja sit "pääsee" sinne lastenneuvolan puolelle! [:)]

Kyllä mäkin mieluummin pitäisin saman ihmisen jatkossakin.. on vaan niin kiva tyyppi, ja hänen kanssaan on kiva jutella neuvolassa käydessä. Tuntuu ottavan asiakkaan ihan yksilönä eikä pakkopullana, onneksi. On varmasti aika subjektiivista, kuka haluaa jutella enemmän ja kuka vähemmän, ja miten ne kemiat sitten kohtaa. 

Muutettiin mieheni kanssa paikkakunnalta toiselle kuukausi sitten, ja täten neuvola vaihtui ja sen henkiläkunta. Odotin pelolla, että millainen neuvola täti täälä on, kun edellisellä paikkakunnalla oli tosi tosi ihana täti[:)][:)]

Ja pettymys siitä tulikin. Täälä oli kerrassaan niin tympeä täti kun olla ja voi. Asiatkin se esitti meille niin kun ei olisi mitään toivoa missään. En kyllä ole tykännyt yhtään.[:'(]

Voi teitä onnellisia joilla on ollu vakituisesti se oma neuvolatäti!!! Mulla ollu tasan kerran se oma!!!!!!!! [:@] Ei kiva.. Ja muuten on ollu jos jonkinlaista opiskelijaa yms tuuraajaa. Siinäpä ei paljon kiinny ihmiseen.

Takaisin