Neuvolakuulumisia!

alina

Näppärä viestien naputtelija
Tännehän vois kertoilla vauvojen neuvolakuulumisia, tuo ultra-ja neuvolakuulumisia kun on niin "vanha juttu" jo ;)
 
Meidän neiti 3 vkoa painaa nyt 4815g ja pituus 55 cm ( synt. 4190g ja pituus 52 cm)Neuvolatädin kommentti; jäntevä ja topakka tyttö, hyivn on syönyt ja huimasti kasvanut...
 
Terkkuja neuvolasta!

Peukkis on kasvanut taas hurjaa vauhtia, painoa nyt 3555g, pituutta 51,9cm ja pipo 35,2cm. Että eipä ole meidän pikku-emäntä enää niin pieni [:)]

Muutenkin oli tosi hyvä käynti, sain purkaa noita imetyshuolia ja itkeä "epäonnistujan" itkuja poispoikkeen ja terkka kuunteli ja lohdutteli ja rohkaisi ja opasti... Jännä kun vauva on terve ja kasvaa ja voi hyvin ja on virkeä niin mamman pitää olla tämmöne hermooja [:D]
 
Terveisiä neuvolasta!

Meidän perjantain neuvolakäynti meni hyvin. Vauva ei o tulossa vieläkään ja äiti alkaa oleen aika rikki :D

Eli nyt ollaan rv 41+0, nyt vasta se odottavan aika tuntuukin pitkältä :)

Vauva voi erinomaisesi, joten en usko että aleta käynnisteleen ennen kuin paukkuu ne maagiset 42 viikkoa ja sittenkin saanähdä kuinka kauan joudutaan odotteleen..

Vitsailin, että kunhan Jouluksi tulisi, niin nyt alkaa vakavasti tuntua siltä, että Jouluksi hän on tulossakin :D
 
Heips Dinsku, täällä on myös 41 viikko aluillaan ja ei ole viel täälläkään vauvasta kuulunut mitään. Tällä viikolla katsotaan taas ultralla vauvan vointeja ja jos on kaikki hyvin, niin en kovinkaan nopeesti anna käynnistellä. Olo on kuitenkin ittellä sen verran hyvä, että saa olla vattassa niin kauan, kun vain voi siellä hyvin :) 
Jaksamisia sinne ja toivotaan, että saadaan vauvat ennen joulua :D
 
Meijän ukkeli kasvaa hienosti! :)
Eilen punnittiin ja mitattiin Oysissa.
Ikää eilen 3vko6pvää ja paino 4030g (synt.3325g) ja pituus 53,5cm (synt.50,5)
 
Kylläpä tosiaan marrasvauvat antavat odottaa itseään! Mut heti kun tuntuu, ettei se synny ikinä, se syntyy :)
 
Vihdoin pääsin päivittämään tänne kuulumisia. Meillä siis oli ukaasi joutua takaisin synnärille, jos pojan paino ei ala nousemaan. Syntymäpaino siis 4340g ja sairaalasta lähdettäessä 3950. Jos paino olisi tippunut 3900g niin takaisin oltaisiin jouduttu. Kotiuduttiin siis viime tiistaina ja heti torstaina oli sitten neuvolassa punnitus. Huh, poika oli kasvattanut painoa puolessa toista vuorokaudessa painoon 4250g! Eli maito siis nousi ja nopeasti, kun päästiin kotiin. Nyt sitten syödään ja nukutaan tai vain syödään. Seuraava neuvola on sitten 22.12.

Onko muuten muilla yliaikaisilla vauvoilla ihon lähtö ongelmia? Meillä pojalla kädet ja jalat kuoriutuvat ihan kamalan näköisesti. Oon yrittänyt niitä öljytä, mutta eipä ole auttanut kuin hetken.

Mulla edelleen rinnat aivan järkyn kipeet, vaikka imetystä on takana puoltoista viikkoa. Välilä on pakko antaa korviketta, jotta rinnat saa hetken rauhan.
 
Miimi, meidän tytöllä hilseilee jaloista ja käsistä iho, hilseili enemmän ekat kaks viikkoo. Ei auttanut mikään rasvailu yms. Neuvolassa sitten kysäisin asiasta, niin kuulemma kyse ei oo kuivumisesta, vaan se on vaan vanhaa ihoo, ja sen voi esimerkiks kylvettämisen jälkeen "hangata" varovasti pehmeellä pyyhkeellä pois. Rasvaa sitten siihen päälle. :)

 
Neuvola takana. Poika oli saanu melkein 200g viikossa, joten päästiin pois painotarkkailusta! Jee! Maito siis lisääntyi mulla pikkuhiljaa parin ekan viikon aikana. Ja ne vinkit joita jaoin aikaisemmin toimi! Nyt on selvästi tiheän imun kausi, kun poika on melkein tunnin välein syömässä. Jälkitarkastus ja lääkäri vasta tammikuussa.

Meillä hilseily loppui kahden viikon jälkeen. Rinnat vielä niin kipeet, että imetysliiveistä ei voi kun unelmoida, mut imuote onneksi niin hyvä, että imettäminen ei satu.
 
Neuvolatäti kävääsi ensimmäästä kertaa meillä kylässä ja paino oli noussut jo yli syntymäpainon (3256g) ja oli nyt 3310g. Ihmekään kun tää meirän pikku-isäntä on tullut isäänsä: pohjaton nälkä :D Taapertelu suju hienosti myös ja päätäkin käännettiin hienosti emoticon
 
Onpas nää sivut tosiaan muuttuneet! Ja viimein pääsen kirjautumaan sisään, kun ovat takkuilleet oikein urakalla tähän asti.
No mutta, meillä jo usemapi neuvola takana. Käytiin ylimääräisellä punnituksella viime viikolla ihan muuten vaan, jotta nähtiin että saa riittävästi ruokaa ja eilen oli virallinen neuvolakäynti. Meillä neiti nimittäin syö aivan tolkuttomasti! Yhtenä yönä meni suunnilleen 1,5dl kerralla ja muutenkin imeä lutkuttaa tuntitolkulla toisinaan. Pituutta tullut jo 2,5 cm lisää 2 viikossa, eli nyt 55,5cm painoakin oli jo 4170g (3702g syntymäpaino). Hyvin kasvaa ja maitoa tulee hyvin :) 

Meilläkin jalkaterät ja kämmenet hilseilee, rasvailen ja öljyän niitä aina toisinaan, mutta eipä siitä pitkää iloa ole.
 

Miimi tuosta ihon hilseilystä.. Mulle neuvoläntäti sanoi että varsinkin ns yliaikaisilla vauvoilla on tosi yleistä että iho kuivuu ja hilseilee. Meillä neitin jaloista lähti oikein isoina liuskoina ja nyt hilseilee pää. Käski vaan öljytä ja meillä se on auttanut. Alta tulee kuitenkin ehjää ja tervettä ihoa niin kaikki ok. 

Ootko muuten kokeillut rintakumeja? Mulla kun alkuun tuli nännit tooooodella aroiksi, niin kokeilin ja se auttoi. Samaten lanoliinilla lutrasin reilusti. 

Meillä kävi ekan kerran neukkutäti kotona ja oli ihan mukava niin. Ei olis yhtään huvittanutkaan lähtee neuvolaan kun oli pakkasta ja paikat ihan älyttömän kipeet! Sain sillon lääkekuurin tikkauksiin kun epäilin että ois alkanu tulehtuun...

Nyt oltiin sit jo ite käymässä neuvolassa ja kiva käynti oli sekin. Vähän olin pihalla että mitä sielä tapahtuu ja kun tätikin oli vähän aran oloinen.. mutta loppuviimeks hyvä käynti. Kovasti ne täälä muistuttelee ettei vauvaa saa ravistella, mikä on tietysti hyvä asia että siitä puhutaan, mutta jotenkin kun se on itelle niin itsestään selvä asia... 

 
Anyway, painoa on tullu neidille tosi hyvin nyt oli 4040g kun lähtöpaino oli 3350g ja ikää 2,5 vkoa! Pituuttakin oli tullu 2cm ja ensimmäiset kaksi vaatetta on jääny jo pieneksi! 

Hurjaa vauhtia kasvaa ja poskista ja kaksoisleuasta huomaa että maito maistuu!

 
iines, mä oon kanssa laittanut vain tota öljyä ja nyt alkaa näyttää paremmalta jo. Toki naamasta vielä hilseilee aika kovasti.
Mä ostin rintakumit myös, mutta meillä poika ei suostu edes koskemaan niihin, joten käyttämättä jäi ja piti vain kärsiä tuosta rintojen kipuilusta. Onneks nyt nännit ovat arat vain ensimmäisillä imuilla ja sit ei enää tunnu missään.
Hassu juttu, että osaan hyvin imettää vasemmasta rinnasta istuen, mutta oikeasta se tuntuu olevan tosi hankalaa. Se rinta sujuu paremmin makuulta.
Meillä kunta säästää ja toisesta lapsesta ei enää tehdä kotikäyntejä. Joten oltiin heti kotiuduttua neuvolakäynnillä. Oikein hirvittää, kuinka paljon poika on jo tässä kahdessa viikossa venynyt pituutta ja saanut painoa! Ainakin näyttää sitlä, että on ollut ruoka-aikana kotona.
Mulla muuten jälkivuoto melkein loppui tossa muutama päivä sitten, mutta nyt on tullut tosi runsaasti verta taas ja vähän jotain klönttejä siinä on mukana. Enkä ole sen erityisemmin tehnyt tai puuhastellut mitään, mikä voisi saada vuodon lisääntymään.
 
Miimi mulle sanottiin jälkivuodosta ettei sais alkaa tulee hyytymiä. Kannattaa varmaan kysäistä asiasta..
 
Tänään oli ensimmäinen neuvolakäynti Benkulle (heti väännettiin lempinimi ;D) Poika kasvaa hienosti keskikäyrällä.
Pituus nyt 54cm ja paino 4145g (3325g ja 50,5cm)
Iho on aika kuiva, terkka suositteli jättämään kylvetystä vähän vähemmälle. Ollaan siis kylvetetty n. kerran viikossa..
 
Neuvolassa täälläki käyty tänään. Ja poika on kasvanu ihan hurjasti.. 57.6cm (51.5cm syntyissä)pitkä ja painoa pikkusen rapeat 5.2kg (3.8kg) :) Ja ikää herralla kuukausi ja kaks päivää.
Meinas täti ettei oo lisämaitoon tarvetta ;) Hormoninäppyä on tullu  kaverille kovasti. Posket, pää ja olkapäät täynnä, mut kuulemma normaalia.
Päätä jo kovasti kannattelee ja seuraa katseella. Huh että ku toinen kasvaa niin äkkiä.
 
Joo tuota hormooni näppyä on meijänki pojalla kovastikki välillä..
on se kyllä hurjaa kuinka pieni vauva kasvaa niin kovaa kyytiä. kohta nää meijän marrasmurut jo konttaa lattialla ja pistelee suuhun kaiken mikä osuu tielle :D

Näistä rytmeistä sen verran että meillä neuvolan täti sano et vauvaa onihan turha yrittää käännyttää oikeaan unirytmiin ennen 3kk:n ikää. vauva ei osaa tiedostaa milloin on yö ja pitäs nukkua.
vastasyntynyt vauvahan nukkuuki ihan kokoajan. nyt näin kuukauden iässä huomattavasti enempi hereillä.
 
Miimi: olen kuullut että kohtutulehduskin voisi oireilla noin. Ei siis välttämättä tarvii olla muita oireita...Itse kysyisin aisaa synnäriltä. Toivottavasti ei mitään kummempaa kuitenkaan!
 
melela: Meillä valvottiin aluks yöllä, mutta mä sain käännettyä rytmin pitämällä tosi valoisana ja meluisana päivän. Myös päiväunien aikaan täsi melu päällä, ei hyssyttelyä. Yöllä valot pois, ei vaipan vaihtoa tai juttelua. Parissa viikossa poika tajusi mistä on kyse :). Nyt on itse alkanut aikaistaa nukkumaan menoaan ja nukkuu yöt. Tsemppiä :)
 
Takaisin
Top