Oon molemmissa raskauksissa pitänyt aina mukana.
Meillä siis sama linja. Mukana se on mulla varmuuden vuoksi, että jos jotain sattuu enkä pysty puhumaan...
Mulla neuvolan täti ohjeisti vahvasti niin tekemään korttia antaessaan. Toki hän tiesi mun "aina voi jotain aina sattua alttius" historiani.
Oma-napaisesti ajatellen on sattunutkin, ainakin minulle.
Sieltä: "ei nytkään, ainakaan ollut mun oma syy" listassa löytyy esim seuraavaa:
- hammaslääkäri puudutti viisarin poistoa varten alaleukaa=allergia reaktio, hengitys tukkoon ja ambulanssilla sairaalaan...
- seisoin junassa, hätäjarrutus= kaaduin, kylkiluita poikki, olkapää rikki
- matkustin ratikalla, istuin. iso pakettiauto ajoi talviliukkaalla sen kylkeen. Osui istuin penkkiini viereen = lensin lattialle, kylkiluita murtui...
-toisen näyttelyjärjestäjän seinä kaatui mun jalan päälle meidän omaa osastoa pystyttäessä= jalka jäi puristuksiin, siihen tuli traumaperäinen veritulppa , vaati leikkauksen.
-rattijuoppo törmäsi ylinopeudella risteyksessä seisovan autoni perään. = turvatyyny laukesi, näkökentässä häiriöitä vieläkin väsyneenä, kasvot paleltuvat herkästi.
- narkkari juoksi vartijoita karkuun metron rullaportaissa kaataen takanani olleen mummon mun selkään= olkapäästä käsi sijoiltaan.
- istuin sohvalla ja sen yläpuolella oleva nukkumaparven seinäkiinnitys petti, sohvan korkea selkänoja otti onneksi pääosan tavaroista vastaan= selkä ja hartia alueen ruhjeet, solisluu poikki.
ja ehkä omaa syytä luettelo:
- hirvikolari ison uroshirven kanssa suv-autosta tuli tuulilasi hirven sarvien voimasta sisään, löin leukani rattiiin = yläetuhampaat rikki
- astuin mökillä metsässä maa-ampiaisten pesään ja hävisin niille paikalta poistumisen lähtönopeudessa= tuli sairaalareissu pistojen myrkytysreaktiosta.
- ajoin veneellä uppotukkiin= lensin veneen sisällä pääni johonkin kolhien = aivotärähdys.
- tuntematon huitaisi puukolla selkään erehtyessään ravintolan tungoksessa henkilöstä = monen päivän sairaalareissu. Mulla verikoe näytti nollaa, kovensi puukottajan tuomiota.
- vanha mökin huopakatto petti lumen pudotuksessa= nilkka solmussa, polvi puristui, lonkka ruhjoitui ja taas oli sairaalareissu.
- ulkoilutin ystäväni pientä koiraa, iso koira ohitti meidät, karkasi omistajaltaan, juoksi meidät kiinni, puri pientä ja minun hihna kättä= tikkiarvet yhä pitkin vasenta kämmentä ja käsivartta.
Ehkäpä minun kannattanee pitää aina korttia mukana, eikös?