Neuvolakortin täyttö synnytyssairaalassa

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko teillä synnärillä täytetty neuvolakorttia? Nyt muistui mieleeni, ettei synnytyksestä täytetty mitään korttiin. Tyhjänä vaan ammottaa kortin osio synnytyksestä ja syntyneestä vauvasta. Tämä vuodelta 2017.
 
Kätilöt ovat kehottaneet täyttämään itse synnytyspalautelapun pohjalta.
 
Jaa a, eipä täytetty. Neuvolassa taisi th täyttää jälkeen päin ellen väärin muista. o_O täytyykin tarkistaa.
 
Sain sen pahvisen neuvolakortin vasta ensimmäisellä neuvolakäynnillä, jos nyt en aivan väärin muista :wideyed: Ainakin ensimmäiset merkinnät on tehty neuvolan th:n toimesta pojan ollessa 11 päivän ikäinen.
 
Toinen synnytys tapahtui ennenaikaisesti ja yllättäen eri sairaalassa niin ei ollut mukana neuvolakorttia, eipä tuo tuntunut haittaavan.
 
Sen verran tarkennan, että äitiyskortti kyllä oli olemassa, mutta ei siinäkään ollut muita merkintöjä kuin raskausaikaisia mittauksia ja jälkitarkastuksen merkinnät. Lapselle ensimmäinen neuvolakortti tuli sitten silloin 11 päivän ikäisenä.
 
Synnytyksen tiedot merkitään siihen äitiyskorttiin. Kukaan tuskin saa lapsen neuvola korttia ennen ensimmäistä neuvolaa, joka yleensä on aikaisintaan niin viikon iässä.
 
Joo siis kun mietin näitä käsitteitä, sillä kirjoitin nyt tuon lisäyksen, että äitiyskortti oli tietenkin jo heti kun ensimmäinen neuvolakäynti oli silloin aikoinaan. Mutta ei siinäkään tosiaan mitään merkintöjä ollut synnytyksestä. Olen aina mieltänyt neuvolakortin nimen omaan lapsen kortiksi, ja äitiyskortin omakseni :) Siksi tässä vähän sekoilen.
 
Ei täytetty KYSissä tänä vuonna, tyhjänä ammottaa nuo sivut eikä neuvolassakaan enää synnytyksen jälkeen äitiyskorttia tarvittu tai siihen millään tapaa palattu. Hyvä idea kyllä että voisi itse ne täyttää :)
 
Sairaalassa ei kyllä täytetty mitään. En muista täytettiinkö sitten neuvolassa jotain jälkitarkastuskäynnillä. Pitääpä tarkistaa!
 
Taaskaan ei korttiin tehty mitään merkintöjä synnytyssairaalassa. Pitänee itse täyttää :)
 
Ei täytetty jorvissa, kätilöopistolla, eikä hyvinkäällä. En ole itse tajunnut enää vauvan syntymän jälkeen täyttää.
 
Piti ihan katsoa äitiyskorttia, että olikos sinne jotain merkkailtu. Ennen synnytystä on tehty merkintöjä "Seuranta raskauden aikana" kohtaan. Siellä on RT (raivotarjonta) rivin päätteeksi merintä PT (perätila). Myös painoarvio on merkattu. Synnytyksen jälkeen ei ole merkattu mitään, ne kohdat on tyhjillään. Neuvolakorttia on täytetty muistaakseni vasta neuvolassa.
 
Ei ole täytetty korttia Jorvissa (2014) eikä nyt Espoon sairaalassakaan. Jälkimmäisessä synnytyksen jälkeen sain kyllä koko nivaskan synnytystä ja lasta koskevia papereita.
 
Takaisin
Top