Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Joko ensimmäinen neuvola-aika on varattu? Täältä voit lukea mitä ensimmäisellä neuvolakäynnillä tehdään, ellei se ole jo takana.

Tässä ketjussa voi jutella neuvolakuulumisista. 😊

Varattu on ja ensi viikolla olisi. Jotenkin koen tän ensikäynnin tosi turhaksi, kun toinen lapsi kyseessä. Kuitenkin semmosta perushöpinää vaan, niin voisin vaikka passata kokonaankin ... 🙈

Tänään käytiin miehen kanssa ensi käynnillä. Kauheaa myöntää, mutta itsekin koin käynnin jotenkin vähän turhaksi, vaikka tämä on meidän esikoinen..🙈 Jutusteltiin, mutta ei ehkä löytynyt kovin erityistä yhteyttä kyseisen terveydenhoitajan kanssa, joten ei sitä juttukaan määräänsä enempää riittänyt 😅 ei myöskään oikein osattu kysyä vielä tässä vaiheessa mitään kummempaa.

Tänään käytiin miehen kanssa ensi käynnillä. Kauheaa myöntää, mutta itsekin koin käynnin jotenkin vähän turhaksi, vaikka tämä on meidän esikoinen..🙈 Jutusteltiin, mutta ei ehkä löytynyt kovin erityistä yhteyttä kyseisen terveydenhoitajan kanssa, joten ei sitä juttukaan määräänsä enempää riittänyt 😅 ei myöskään oikein osattu kysyä vielä tässä vaiheessa mitään kummempaa.
Voi ei, onpa kurjaa että oli turha reissu! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Varattiinko siellä lääkäriaikaa?
Meillä on siihen varattu peräti 90 minuttia niin saa nähdä meneekö ihan niin kauan. Mutta on vielä 3 viikkoa aikaa!

Mulla kans ens viikolla eka aika neuvolaan ja tuo 90min varattuna. Netissä kaikki etukäteen kyselyt vastannut että saa nähdä kauanko menee 😅

Voi ei, onpa kurjaa että oli turha reissu! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Varattiinko siellä lääkäriaikaa?
Meillä on siihen varattu peräti 90 minuttia niin saa nähdä meneekö ihan niin kauan. Mutta on vielä 3 viikkoa aikaa!
Joo varattiin aika lääkärille lokakuulle ja neuvola-aika myös jo jonnekin marraskuulle 😊

Varattu on ja ensi viikolla olisi. Jotenkin koen tän ensikäynnin tosi turhaksi, kun toinen lapsi kyseessä. Kuitenkin semmosta perushöpinää vaan, niin voisin vaikka passata kokonaankin ... 🙈
Mulla myös varattuna ehkä parin viikon päähän. Onneksi meillä tää toisen lapsen ensikäynti sovitiin videopuhelulla niin ei tarvitse mennä sinne😄😄

Meillä eka neuvola ensi viikolla, menee 9+ viikolle. Täytyykin muistaa täyttää esitietolomake, jouhevoittaa käyntiä.

Onko teillä, kenellä lapsia jo entuudestaan, ollut neuvola käyntejä seuraavissa raskauksissa vähemmän tai ns kevyempiä käyntejä? Osa esikoisen käyntien sisällöistä ja infoista vielä suht tuoreena muistissa, niin toivoisin että tämän toisen kohdalla käynnit olisi vähän jouhevempia. Että huomioitaisiin jotta kaikki asiat eivät enää ole uusia.

Meillä on niin ihana neuvola ihminen et juttua menee asian vietestäkin🤣 että mulla kuluu aikaa siellä ja otan kaikki ajat vastaan mitä annetaan. Ja kun meillä ultrataan joka kerta😍 paitsi ei taideta enää loppu raskaudessa ultrata🤔 Et en ihan osaa tähän vastata puolueettomasti. Mut jos tuntuu et ei oo tarvetta käydä niin eihän oo pakko käydä ku ne pakolliset. Joku osaa varmaan ne kertoo paremmin🤔

Meillä on niin ihana neuvola ihminen et juttua menee asian vietestäkin🤣 että mulla kuluu aikaa siellä ja otan kaikki ajat vastaan mitä annetaan. Ja kun meillä ultrataan joka kerta😍 paitsi ei taideta enää loppu raskaudessa ultrata🤔 Et en ihan osaa tähän vastata puolueettomasti. Mut jos tuntuu et ei oo tarvetta käydä niin eihän oo pakko käydä ku ne pakolliset. Joku osaa varmaan ne kertoo paremmin🤔
Mukava neuvola täti kenen kanssa helppo asioida on kultaa! 🙏🏻Me itseasiassa toivottiin vaihtoa, eli halutaan tässä raskaudessa eri th mitä esikoisen kohdalla. Meillä ollut esikoisen kanssa sama täti sekä äitiys- että lastenneuvolan puolella. Ei hänessä sinänsä mitään vikaa mutta noh, hieman mummeli. Näkyy tietyissä asioissa. Sijaisten kanssa kohtaamiset olleet paljon mukavampia. Joten sain onneksi suuni auki neuvola aikaa vastatessa ja toivoin että joku muu kuin tää vanhempi rouva.

Meillä viikon päästä eka neuvola. Ollut kaikki raskaudet ja lasten käynnit sama th. Toki pienellä paikkakunnalla ei hirveästi valinnanvaraa ole. :Grinning Face: Mutta hän on kiva ja helppo lähestyä. Osaa kyllä asiansa, mutta toki kun oon pitkä kokemus, niin helposti sanoo oireisiin ja muihin, että normaalia. Joihinkin voisi haluta sellaista yhteistä mietintää asiasta. Toki kiva siitä, että ei myöskään selittele turhia. Monesti jutellaan ihan muuta ja kysyn sitten ne mitä siinä hetkessä haluan tietää. Ja aikaisemmin ollut insuliinihoitoinen radi ja käynnit äitipolilla, niin ollaan sitten perus neuvolan käyntejä vähennetty. Tämä varmasti nytkin edessä. Mietin, että taidan taas kieltäytyä sokerirasituksesta ja alkaa vain mittailemaan arvoja. Se rasituksessa olo tuntuu ihan hirveältä ajatukselta, kun muutenkin ällöttää.

Ensimmäisen käynnin jälkeen olen käynyt kerran viikossa juttelemassa. Jutellaan lähinnä siitä, että miltä sillä hetkellä tuntuu ja miten viikko on mennyt jne. Ensimmäisellä käynnilläkään ei juteltu juurikaan perinteisiä löpinöitä - käytiin lähinnä nopeasti läpi terveystiedot, vitamiini-asiat jne, mutta keskityttiin lähinnä siihen, että miltä tuntuu ja mihin haluaisin apua/tukea. Lisäksi sain lähetteen äitiyspolille ensimmäisen käynnin yhteydessä. Koen viikottaiset käynnit tarpeellisena, kun siellä pääsee purkamaan ajatuksiaan ja pelkojaan.

(Täällä ei ole neuvolapsykologia, joten pääsen aina tarvittaessa terveydenhoitajalle juttelemaan.)

Muokattu viimeksi:
Nyt on eka neuvolakäynti takana, oli tosiaan aika lailla yleistä asiaa, vajaa tunti meni. Mieheltä ei kysytty mitään, oli varmaan vähän tylsää! 😅 Onneksi sain paljon lappuja mukaan itse luettavaksi niin ei tarvinnut kuunnella kun lukevat sanasta sanaan esim. ruokarajoituksia. Ja olisivat antaneet "Vauvan odotus"-oppaan mukaan mutta mulla oli se jo ja olen jo kohta opetellut sen ulkoa niin en tarvinnut toista 🤣

Mutta nyt on lähetteet veri- ja virtsakokeisiin, ultra-aika tulee tekstiviestillä ja seuraava neuvola sitten marraskuussa! 😊

Eka neuvola oli maanantaina. Oma neuvolahoitaja ei ollut paikalla joten ei voitu ultrata😔 15min meni ekassa neuvolassa koska olivat myöhässä ja mulla oli kiire viemään lasta kerhoon.

Nyt on eka neuvolakäynti takana, oli tosiaan aika lailla yleistä asiaa, vajaa tunti meni. Mieheltä ei kysytty mitään, oli varmaan vähän tylsää! 😅 Onneksi sain paljon lappuja mukaan itse luettavaksi niin ei tarvinnut kuunnella kun lukevat sanasta sanaan esim. ruokarajoituksia. Ja olisivat antaneet "Vauvan odotus"-oppaan mukaan mutta mulla oli se jo ja olen jo kohta opetellut sen ulkoa niin en tarvinnut toista 🤣

Mutta nyt on lähetteet veri- ja virtsakokeisiin, ultra-aika tulee tekstiviestillä ja seuraava neuvola sitten marraskuussa! 😊
Hassua ettei mieheltä kysytty mitään, meillä esikoisen ekassa neuvolla mieheltä kysyttiin paljon kans mietteitä ja tuntemuksia ja meidän työ- ja asumiskuvioita

Hassua ettei mieheltä kysytty mitään, meillä esikoisen ekassa neuvolla mieheltä kysyttiin paljon kans mietteitä ja tuntemuksia ja meidän työ- ja asumiskuvioita
Joo! 😅 Tai tyyliin 2 kysymystä häneltä kysyttiin (päihteet ja liikuntatottumukset) mutta mitään muuta ei, istui sitten siinä miesparka melkein koko käynnin hiljaa. 🤣
Mutta ehkä siinä oli vähän eri dynamiikka kun siellä oli opiskelija tekemässä harjoittelua, ja hän piti suurimman osan käynnistä, konkari-th avusti välillä vierestä. Harkkari välillä vähän sekoili ja häntä selvästi jännitti että ehkä senkin takia jäi vähän vähäiseksi miehen huomioiminen kun harkkariparalla oli monta asiaa mielessä! 😅

Mullakin oli ensikäynti tänään! Mä en saanu mitään lippusia enkä lappusia, mitä täällä luetun perusteella odotin. Mutta hyvä fiilis jäi, sellaselta rutiininomaiselta vaikutti. En mä sitä kauheemmin mieti, et minkälainen se olis pitäny olla. 🤷🏼‍♀️

Mä sain kans lippuset lappuset mitkä sain viimevuonnakin ja helsingissä on käytössä myös digipolku missä tietoa raskaudesta ja synnytyksestä ja imetyksestä ja kaikesta

Mua ehkä vähän harmittaa, että Pirhalla ei ole käytössä paperista äitiyskorttia. Olen siinä mielessä vanhanaikainen, että paperinen olisi mukavampi kuin pelkästään sähköinen. Siitä jäisi kiva muistokin. Itselleni on ainakin mielenkiintoista tutkia oman äidin äitiyskorttia

Toki ekologinen puoleni on sinänsä tyytyväinen, että ylimääräistä paperia ei kerry, mutta jotenkin ankeaa tuijottaa arvoja ruudulta. (En tykkää myöskään kirjojen lukemisesta laitteelta. E-kirjan lukulaitetta käytän, koska siinä on ns. sähköistä mustetta ja on siksi miellyttävämpi lukemiseen kuin sinivalonäyttö.

Takaisin