Neuvolakäynnit

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Joko ensimmäinen neuvola-aika on varattu? Täältä voit lukea mitä ensimmäisellä neuvolakäynnillä tehdään, ellei se ole jo takana.

Tässä ketjussa voi jutella neuvolakuulumisista. 😊

Ylihuomenna eka käynti eli 8+2, hämärästi muistelen että neuvolassa saattoi olla joku laite jolla pystyi tarvittaessa myös ultraamaan mutta voin olla väärässäkin. Ei olla varattu yksityiselle aikaa, niin kyllähän tuo jännittää että koska saa ensimmäisen kerran nähdä jotain konkreettisia elonmerkkejä pienestä matkalaisesta. 😊

Mä ajattelin varata neuvolan vasta kun saan digiin sen +3vkoa. Oon käyny aikaisemmissa raskauksissa sen ekan kerran ennenkuin on mennyt kesken. Viimeks sit sain vaivoin sovittua puhelin ajan. Olin niin skeptinen raskauden kestosta, että sanoin puhelimessa säästetään molempien aikaa ja kustannuksia🙈😅 Meni läpi ja aattelin kysyä samaa tälläkin kertaa vaikka en ihan yhtä skeptinen olekkaan.

Ylihuomenna eka käynti eli 8+2, hämärästi muistelen että neuvolassa saattoi olla joku laite jolla pystyi tarvittaessa myös ultraamaan mutta voin olla väärässäkin. Ei olla varattu yksityiselle aikaa, niin kyllähän tuo jännittää että koska saa ensimmäisen kerran nähdä jotain konkreettisia elonmerkkejä pienestä matkalaisesta. 😊
Täällä myös ylihuomenna 8+6 ensimmäinen käynti😊

Täällä eka neuvolakäynti tulossa vasta 11+0. Oma neuvolantäti lomalla siihen asti niin siksi näin. Ennen sitä käyn toki verikokeet jne.

Mulla oli viime keskiviikkona eka neuvola, aina yhtä uutta ja ihmeellistä mennä sinne. Harmi ettei mies päässyt mukaan vaikkakaan sillä ekalla kerralla se ei niin olennaista ole. Seuraava neuvola vasta rv 16. Varhaisultra kuuluu meillä kunnallisen kautta ja onkin ylihuomena 😍

Ps. Oli kiva saada vielä konkreettinen neuvolakortti, kun osa siirtynyt sähköisiksi.

Neuvolassa käyty ja hirveä määrä lappusia täytetty. Onneksi tällä kertaa ei tarvitse käydä sokerirasotuksessa, se oli kyllä karsea kokemus viimeksi kun säännöllinen syöminen estää huonon olon mutta sitä ennen ei saa syödä ja pitää vielä litkiä sitä sokerilientä 😬

Ultraan pitäisi tulla aika vielä tässä kesäloman aikana.

Neuvolassa käyty tänään 9+0 ja voin sanoa, että aika turha kokemus. Ei kuunneltu sykettä, ei mitään. Itse saan soittaa labrat ja varata Np-ultra-ajan. Hohhoijaa.

Ei täälläkään ensimmäisellä neuvola käynnillä kuunnella sykkeitä, nt-ultran jälkeen sitten kuunnellaan neuvolassa.

Meillä on perjantaina ensimmäinen neuvola. Onneksi molemmat päästään sinne, vaikkei siellä nyt mitään erikoista tosiaan tapahdukaan. Kuitenkin jotenkin itseä vähän jännittää mennä ekaa kertaa sen viime syksyisen jälkeen, niin kiva että mies on mukana. Sieltä kilahtaa taas lähetteet sokerirasitukseen 🤢 viimeksi tammikuussa kävin kontrollissa ja ei ollut mitään herkkua kyllä.

Ensimmäinen neuvola takana. Otin paikanpäälle vaikka etäkäyntiki olis riittäny mut hankala järjestää ku isommat lapset kotona ja ei tiedä vielä. Sain paperisen neuvolakortin(HKI). Käytiin läpi perusjuttuja mun murheita. Mulla nähtävästi alkaa tiputtelee rasituksesta ja siitä sanoin myös mut omakustanteisesti pitäs mennä ultraan jos haluaa. En nyt vielä ainakaan oo huolissaan ku ei oo kipuja. Oltiin viikonloppu mökillä ja siellä tulee pääsäntösesti oltuu koko päivä ulkona pihahommissa yms. Niin se aiheuttaa ruskeeta tiputtelua.Ei tarvetta ainakaan nyt sokerirasitukselle tai mini asalle. Ei riskitekijöitä.
Seuraava käynti sit elokuussa ja ennen sitä verikokeet ja ultra. Jännittää kyllä ultra niin paljon. Toivottavasti sais ajan lähiviikoille🤞🏻

Eka neuvola käyty. Melkein 1,5 tuntia meni. Täytettiin tiedot pahvikorttiin; edelliset synnytykset, allergiat... Käytiin läpi sähköisesti täyttämäni esitiedot. Paino, verenpaine ja hb-mittaus. Sain mukaan pari lomaketta ensi kerraksi täytettäväksi ja pissapurkit labraa varten. Kaikki verikokeet ml. Nipt otetaan vasta 12 viikon ultran yhteydessä. Sokerirasitus tulee tehtäväksi raskauden puolivälin jälkeen koska ikä. Varhaisultra neuvolalääkärille varattiin parin viikon päähän, silloin neuvolan mukaan rv 9+1.

Neuvola-aika mulla varattuna raskausviikolle 9. Soitin siis neuvolaan jo viikko plussan jälkeen. Onneksi soitin, koska neuvolan terkka kertoi just jäävänsä pitkälle lomalle ja sanoi, että heinäkuun loppu on jo tosi buukattu hänellä. Pienen paikkakunnan neuvola kyseessä. Ehdin saada viimeisen vapaan ajan tuolle viikolle 😮 Pari viikkoa siis vielä odottelua.

Täälläkin meni eka neuvolakäynti rv 9:lle reilun parin viikon päähän!

Mulla on ensimmäinen neuvola vasta rv10. Ja oma terkka on silloin juuri kesälomalla niin joutuu käydä jollain muulla nyt tuon ensimmäisen.

Mitäs te muut olette töissä sanoneet, jos neuvolakäynti osuu keskelle työpäivää? Itse teen reissutyötä ja siitä syystä usein joudun pyytämään vapaaksi sen päivän, kun on jotain menoa. Syytähän ei kyllä oikeasti tarvitsisi kertoa, mutta tuntuu että varmemmin saa vapaan, jos on joku pakollinen meno.

@Untuvapilvi Meillä kuuluu työaikaan neuvolakäynnit( ei saa aiheuttaa tulon menetystä) toki olisi hyvä sopia joko vuoron alkuun tai loppuun (vuorotyö). Itse pyrin myös mieluusti vapaapäiville näitä käyntejä sopimaan, mutta aina se ei ole mahdollista.

@Untuvapilvi Itse olen yrittänyt sopia neuvolat yms. joko ennen iltavuoroa tai vapaapäivälle. Ihan siitä syystä, että matkat ja vaatteiden vaihdot tekevät jo 1h ylimääräistä käyntiin, joten helpompi hoitaa käynnit muulloin kuin työajalla. Mutta edellisestä raskaudesta kerroin esimiehelle jo alussa, niinkuin tästäkin tulen luultavasti kertomaan ensiviikon varhaisultran jälkeen ja kaikki tarvittavat käynnit onnistui kyllä jos sattuivat työajalle.

Mulla on ensimmäinen neuvola vasta rv10. Ja oma terkka on silloin juuri kesälomalla niin joutuu käydä jollain muulla nyt tuon ensimmäisen.

Mitäs te muut olette töissä sanoneet, jos neuvolakäynti osuu keskelle työpäivää? Itse teen reissutyötä ja siitä syystä usein joudun pyytämään vapaaksi sen päivän, kun on jotain menoa. Syytähän ei kyllä oikeasti tarvitsisi kertoa, mutta tuntuu että varmemmin saa vapaan, jos on joku pakollinen meno.
Meillä äitiysneuvolassa voi käydä palkallisella ajalla, mutta jos ei halua kertoa syytä, pitää ottaa palkatonta vapaata. Näistä ei ole tullut ongelmaa vaikka matka-aika suuntaansa on 45 minuuttia. Toki olen pyrkinyt saamaan neuvola-ajat päivän alkuun tai loppuun.

Takaisin