Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pantis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Pantis

Oman äänensä löytänyt
Ei tainnut olla vielä neuvolakäyntiketjua, joten tänne voi tulla höpisemään neuvolakäynneistä!

Itsellä eka käynti huomenna, onko vinkkejä mitä kaikkea pitäisi muistaa kysyä tai selvittää? :smiling-eyes:

Neuvolahoitaja muistaa sun puolesta kaiken tarpeellisen. Tietysti jos itsellä on jotain kysymyksiä pyörinyt mielessä mihin tahansa asiaan liittyen niin silloin kannattaa kysyä. Ne tyhmältäkin tuntuvat kysymykset. Mä kirjoitan aina listan kysymyksistä jos niitä nousee mieleen ennen neuvolakäyntiä kun ei niitä sitten muista kun hoitaja kysyy käynnin lopuksi että oliko kysyttävää 😅

Mä myös otan aina ekalla käynnillä jo puheeks kaikki asiat jotka edellisten raskauksien pohjalta huolestuttaa vähääkään. Mm. raudanpuute ja kilpirauhasarvot on mulla aina muodostuneet ongelmaksi raskauden edetessä niin haluan jo ajoissa varmistaa että ne otetaan tosissaan kun alkaa arvot pudota.

Neuvolahoitaja muistaa sun puolesta kaiken tarpeellisen. Tietysti jos itsellä on jotain kysymyksiä pyörinyt mielessä mihin tahansa asiaan liittyen niin silloin kannattaa kysyä. Ne tyhmältäkin tuntuvat kysymykset. Mä kirjoitan aina listan kysymyksistä jos niitä nousee mieleen ennen neuvolakäyntiä kun ei niitä sitten muista kun hoitaja kysyy käynnin lopuksi että oliko kysyttävää 😅

Mä myös otan aina ekalla käynnillä jo puheeks kaikki asiat jotka edellisten raskauksien pohjalta huolestuttaa vähääkään. Mm. raudanpuute ja kilpirauhasarvot on mulla aina muodostuneet ongelmaksi raskauden edetessä niin haluan jo ajoissa varmistaa että ne otetaan tosissaan kun alkaa arvot pudota.
Hei noista kilppariarvoista kysyisin mielelläni, jos haluat avata enemmän. Mulla on kilpirauhasen vajaatoimintaa suvussa, mutta itsellä ei ole diagnoosia (arvoja kyllä seurailtu vuosien varrella). Onko tyypillistä, että raskauden aikana alkaa heitellä?

Just noin ku Eppis jo kerkis sanoon. Neuvolan terkka kyllä kysyy ja aivan kaiken 😂 Tai siis yleensä eka käynti on aika pitkä ja siä kaivellaan sun elämänhistoria. Ite en oo viäkään viittiny soittaa neuvolaan, ku kammottaa valmiiksi se lomakkeiden määrä 🙈 Josko ton varhaisultran jälkeen rv 8+2, viittisin ottaa luurin käteen, jos kaikki on ok ultrassa. En halua vastata yhteenkään nälkävuodenpituiseen lomakkeeseen ilman syytä.

Ekan lapsen kohdalla neuvolakäynnit tuppaa oleen yleensä jännittäviä ja konkretisoi vauvan odotusta, mutta uudelleensynnyttäjien kohalla alkuraskauden neuvolakäynnit ei oo useinkaan niin säväyttäviä enää 😅

Hemoglobiinia määkin pyydän usein seuraan, ku mulla saattaa arvot tippua. Lisäks alleviivaan jo ekasta neuvolasta, että haluan, ettei kukaan unohda seurata vauvan koon kasvamista. Mää synnytän isoja vauvoja ilman mitään erityistä syytä. Mun lapsi nro 2 oli inasen vaille 4,7 kg, ku synnytin rv 40+2. Meni hyvin onneks, vaikka koko oli täys yllätys. Oon pitkähkö ja isolanteinen, mutta entäs jos saisin ny radin tai raskaus venyis lähemmäs rv 43?

Oon kuullu toisilta odottajilta, että jos oman kehonpaino tietäminen ei tee hyvää psyykeelle esim. ylipainon, alipainon tai syömishäiriötaustan vuoksi, niin välillä on tehty niin, että pistää ite silmät kiinni vaa'alla ja terkka kirjaa lukemat ja pitää silmällä painon kehittymistä. Kerään helposti painoa raskauden aikana ja pelkään, että mua rupee itkettään noi raskauskilot, niin oon vähän miettiny, haluanko oikeasti tietää paljon painan. Mun on yleensä vaikea liikkua rv 20 jälkeen, koska supistelen niin paljon.

Mäkin nyt huomenna 4+6 soitan ku pe unohdin, kun täytyis saada nt-uä -lähete toiseen kaupunkiiki ku muutetaan siinä just ennen!

Just noin ku Eppis jo kerkis sanoon. Neuvolan terkka kyllä kysyy ja aivan kaiken 😂 Tai siis yleensä eka käynti on aika pitkä ja siä kaivellaan sun elämänhistoria. Ite en oo viäkään viittiny soittaa neuvolaan, ku kammottaa valmiiksi se lomakkeiden määrä 🙈 Josko ton varhaisultran jälkeen rv 8+2, viittisin ottaa luurin käteen, jos kaikki on ok ultrassa. En halua vastata yhteenkään nälkävuodenpituiseen lomakkeeseen ilman syytä.

Ekan lapsen kohdalla neuvolakäynnit tuppaa oleen yleensä jännittäviä ja konkretisoi vauvan odotusta, mutta uudelleensynnyttäjien kohalla alkuraskauden neuvolakäynnit ei oo useinkaan niin säväyttäviä enää 😅

Hemoglobiinia määkin pyydän usein seuraan, ku mulla saattaa arvot tippua. Lisäks alleviivaan jo ekasta neuvolasta, että haluan, ettei kukaan unohda seurata vauvan koon kasvamista. Mää synnytän isoja vauvoja ilman mitään erityistä syytä. Mun lapsi nro 2 oli inasen vaille 4,7 kg, ku synnytin rv 40+2. Meni hyvin onneks, vaikka koko oli täys yllätys. Oon pitkähkö ja isolanteinen, mutta entäs jos saisin ny radin tai raskaus venyis lähemmäs rv 43?

Oon kuullu toisilta odottajilta, että jos oman kehonpaino tietäminen ei tee hyvää psyykeelle esim. ylipainon, alipainon tai syömishäiriötaustan vuoksi, niin välillä on tehty niin, että pistää ite silmät kiinni vaa'alla ja terkka kirjaa lukemat ja pitää silmällä painon kehittymistä. Kerään helposti painoa raskauden aikana ja pelkään, että mua rupee itkettään noi raskauskilot, niin oon vähän miettiny, haluanko oikeasti tietää paljon painan. Mun on yleensä vaikea liikkua rv 20 jälkeen, koska supistelen niin paljon.
Aaaaivan niin jotain lappujahan ehkä piti jo sähköisesti täytellä ennen huomista aikaa. Hyvä kun muistutit! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Hemoglobiini on varmaan itellä kans seurattavissa, koska se on roikkunut siellä alarajalla ja allekin aina, ja oon kertaalleen jopa rautainfuusion saanut.

Muutoin odotan, että saan sen jonkun odottajille jaettavan kirjasen/lehden, jossa ilmeisesti on hyvää tietoa ainakin näin ensiraskauteen. Lähiapteekista en nopealla vilkaisulla nähnyt niitä, mutta kun oli niin lähellä tämä neuvola-aika niin ajattelin etten turhaan lähde jonottelemaan tiskeille sen takia.

Hei noista kilppariarvoista kysyisin mielelläni, jos haluat avata enemmän. Mulla on kilpirauhasen vajaatoimintaa suvussa, mutta itsellä ei ole diagnoosia (arvoja kyllä seurailtu vuosien varrella). Onko tyypillistä, että raskauden aikana alkaa heitellä?
Joo mulla on jokaisessa raskaudessa lähteny kilppariarvot huononemaan ja oon aina saanut tyroksiinireseptin ja lääkäri on seurannut arvoja koko raskauden läpi. Synnytyksen jälkeen sitten arvot palanneet normaaliin ja tyroksiinin on voinut jättää pois. Kannattaa ehdottomasti sanoa ekassa neuvolassa tosta että suvussa on vajaatoimintaa. Mun käsittääkseni kilppariarvot on sellaiset mitkä joillain tosiana herkästi heittelee raskauden aikana, ei tietenkään kaikilla.

@Pantis kehotan myös sua kertomaan jo ekassa neuvolassa tuosta hemoglobiinista ja rautainfuusiosta. Jos on arvoissa ongelmaa ilman raskauttakin niin niitä on syytä seurata tarkkaan raskauden aikana. Mä oon saanut tokan lapsen kohdalla pari viikkoa ennen synnytystä rautainfuusion.

Ekassa neuvolassa käyty! Tosi mukavan oloinen terveydenhoitaja/sairaanhoitaja oli vastassa, kertoi itse aika paljon, mutta oli ihan hyvä että olin kirjoittanut myös kysymyksiä itsekseni ylös.

Mutta en saanut Vauvan odotus -opasta sieltä, hän kävi erikseen vielä tsekkaamassa jos jostain takahuoneesta olisi löytynyt, mutta ei! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Ovat kuulemma siirtyneet paperittomaan toimintaan, ainoat asiat mitä sai paperisena oli äitiyskortti (oletin, että tämä olisi konkretisoinut raskautta paremmin, mutta harmikseni niin ei vielä käynyt), ja printtinä sai lisäksi ravitsemussuositukset ja ohjeet seulontoihin, muihin ohjeisiin tulee linkit Maisaan (nettijärjestelmä).

Onneksi ehdin uudemman kerran paremmalla ajalla piipahtaa myös apteekissa, niin sieltä sen Vauvan odotus -opuksen lopulta löysin, pääsen lukemaan sitä tässä nyt illan mittaan.

Ekassa neuvolassa käyty! Tosi mukavan oloinen terveydenhoitaja/sairaanhoitaja oli vastassa, kertoi itse aika paljon, mutta oli ihan hyvä että olin kirjoittanut myös kysymyksiä itsekseni ylös.

Mutta en saanut Vauvan odotus -opasta sieltä, hän kävi erikseen vielä tsekkaamassa jos jostain takahuoneesta olisi löytynyt, mutta ei! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Ovat kuulemma siirtyneet paperittomaan toimintaan, ainoat asiat mitä sai paperisena oli äitiyskortti (oletin, että tämä olisi konkretisoinut raskautta paremmin, mutta harmikseni niin ei vielä käynyt), ja printtinä sai lisäksi ravitsemussuositukset ja ohjeet seulontoihin, muihin ohjeisiin tulee linkit Maisaan (nettijärjestelmä).

Onneksi ehdin uudemman kerran paremmalla ajalla piipahtaa myös apteekissa, niin sieltä sen Vauvan odotus -opuksen lopulta löysin, pääsen lukemaan sitä tässä nyt illan mittaan.
Onpa outo! Itse olen niin paperifriikki ja rakastan kansioita, saa nähdä miten meidän neuvolassa 🥲 Täytyypi itseasiassa vilkaista kun käy apteekissa! Neuvola-aika itselläni menee helmikuun puolelle

Minäkin olen apteekista löytänyt sen kirjasen. 🙂 Hain jo jossain kohtaa, kun vielä vasta yritettiin.

Minäkin olen apteekista löytänyt sen kirjasen. 🙂 Hain jo jossain kohtaa, kun vielä vasta yritettiin.
Sama täällä! Luulin yhdessä kierrossa oireiden perusteella, että oli jo tärpänny niin hain apteekista samalla raskaustestin ja kirjan 😄 Noh, hyvähän sitä oli jo etukäteen selailla.

Täälläkin tänään eka neuvola. Sama hoitaja, kun esikoisesta. Hyvä mieli jäi 😊 paljon vaan tietojen täyttämistä 😁
Jotain hyötyä paperittomuudesta, kaikki ne täyttämiset tuli tehtäväksi etukäteen sähköisesti niin ei tarvinnut paikan päällä sitten pohtia aiheita ja käyttää aikaa.

Jotain hyötyä paperittomuudesta, kaikki ne täyttämiset tuli tehtäväksi etukäteen sähköisesti niin ei tarvinnut paikan päällä sitten pohtia aiheita ja käyttää aikaa.
Olisipa meilläkin paperiton! Viimeksi onneksi kysyi monesta paperista, että tarvitsenko, eikä kaikkea tarvinnut ottaa. Nyt on kyllä muutenkin sellainen olo, että mitä sillä ekalla käynnillä edes tekee, kun olin viimeksi 5 kk sitten 😞

Meillä on huomenna eka neuvola 🤩 Siellä olis myös tarkoitus saada (toivottavasti) aika varhaisultraan julkiselle, kun laskettu aika heittää melkein parilla viikolla riippuen siitä, laskeeko menkoista vai oletetusta ovulaatiosta. Sais tulevat neuvolakäynnit ajoitettua vähän paremmin 😊

Meilläkin eka neuvola koskaan lähestyy, 29.1. niin päiviä pitäis olla 8+0 kasassa. Mielessä pyörii tietysti huoli, kun eka raskaus meni kesken n.viikkoa ennen kuin ehti edes tälle käynnille. Oon tyytyväinen, et saatiin näin aikaiseen eka käynti ja toivon et ekaan ultra saadaan aika myös mahdollisimman pian.. 🙏 Jännittää, eikä vähiten se miten herkillä tulee käynnillä olemaan kun jo luonteeltaan on herkkä ja jännittäessä se purkaantuu herkästi itkulla plus hormonit 😅 Luotan et osaavat kaiken tarvittavan kertoa, itsellä mielessä kysymyksiä lähinnä ravitsemukseen ja turvalliseen liikuntaan liittyen.

Eilen oli eka neuvola. Oikein mukava käynti ja kiva terveydenhoitaja 😊
Varhaisultran ja neuvolan lasketun ajan arviossa oli 5 päivää heittoa (ultra 5 päivää edellä) mutta eivät laskettua aikaa neuvolassa kuitenkaan siirtäneet.
Nt-ultran sain neuvolan laskujen mukaan rv 12+5, vu:n mukaan silloin olisi jo 13+3 mikä musta kuulostaa melko myöhäiseltä, toki vielä ”sallituissa” rajoissa.
Mennään yksityisesti ensi viikolla niptiin, joten onneksi oman mielenrauhan vuoksi saadaan tietoa terveydentilasta jo tätä aiemmin.
Mille viikoille ootte muut saaneet ekaa ultraa? Joko aiemmissa raskauksissa tai jos olette ehtineet saada nykyiseen? 😊

@Veylindra mulla sellanen fiilis, että yleensä siirtävät sitten, jos nt-uä heittää sen riittävän verran, kun varhais-uä:ssä niin pienistä mitoista ja heitoista kyse niin on epävarmempi. Eli sitten tarvittaessa säädetään!

Mä en muista ihan tarkkaan, ekassa taisin käydä jo rv 11 ja jotain, mut sitten muuttu et vasta rv 12 katotaan niin tokasta sitten niin. Nyt mun täytyy käydä rv 11 loppuviikosta kun ollaan lähössä pitkälle reissulle sen jälkeen.

Eilen oli eka neuvola. Oikein mukava käynti ja kiva terveydenhoitaja 😊
Varhaisultran ja neuvolan lasketun ajan arviossa oli 5 päivää heittoa (ultra 5 päivää edellä) mutta eivät laskettua aikaa neuvolassa kuitenkaan siirtäneet.
Nt-ultran sain neuvolan laskujen mukaan rv 12+5, vu:n mukaan silloin olisi jo 13+3 mikä musta kuulostaa melko myöhäiseltä, toki vielä ”sallituissa” rajoissa.
Mennään yksityisesti ensi viikolla niptiin, joten onneksi oman mielenrauhan vuoksi saadaan tietoa terveydentilasta jo tätä aiemmin.
Mille viikoille ootte muut saaneet ekaa ultraa? Joko aiemmissa raskauksissa tai jos olette ehtineet saada nykyiseen? 😊
Mä kävin ekassa neuvolassa ennen kuin varhaisultrassa. Alkuperäisen menkoista lasketun ja varhaisultran+ovulaation mukaisen la:n välillä on heittoa 6päivää (ultra 6pv jäljessä), joten soitin neuvolaan ja kysyin, et kumman mukaan varaan ajan labraan ja ultraan. Sanoivat, että käytä "uudempaa" eli vu+ov, eli labra on nyt varattu sen mukaan 10+2 ja ultra 11+6.

Takaisin