Neuvolakäynnit paikkakunnittain

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kysli91
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Kysli91

Vasta-alkaja
Hei,

Mielenkiinnolla kyselisin, koska huomenna minulla on ensimmäinen neuvolakäynti (9+0) Kuopiossa, että mitä rutiineja neuvolakäyntiin kuuluu ja millaiset kokemukset itsellenne on käynneistä jäänyt? Vaihteleeko neuvolakäyntien sisältö paikkakunnittain?

Varmasti vaihtelee paikkakuntakohtaisesti paljonkin. Meillä eka neuvolakäynti oli rv 7+3 (neuvolan esittely, elämäntilanne, tukiverkosto, terveystiedot ja antoi jotain infolappusia + kyselyitä karmean kasan) ja nlalääkäri 8+3 (gyn.tutkimus, ultraus, jorinoita..). Terkan kans meni 1, 5h ja lääkärillä 20-30min. Monella paikkakunnalla ei ilmeisesti ole tätä ar-ultraa, vaan eka ultra on vasta np-tutkimus (n.rv12 tienoilla). Meillä seuraava neuvola vasta olikohan rv16 tai 17..

Niin ja tosiaan tykkäsin terkkarista, oli todella mukava. Paljoa mitään ei päähän kyllä tarttunut.. en oikein vielä silloin uskonut koko raskauteen, niin en jaksanut alkaa hössöttämään sen enempiä. Paperit tyrkkäsin lipaston laatikkoon ja otin ne vasta ultran jälkeen sieltä, kun koko asia alkoi todentumaan. Ja tosiaan seuraavalle kerralle pyysi ottaa miehen mukaan, että voi tentata meitä molempia. Väliajalla meille on "kotitehtävänä" tehdä mm. Audit, kartoittaa lähisuvun sairaudet, kartoittaa voimavarat yms.. :)

Meillä eka neuvola on rv 7-9. Sillon katotaan hemoglobiini, verenpaine ja paino. Ja jutellaan... Oltiin täytetty netissä esitietolomakkeet valmiiksi. Niissä kyseltiin mm sairauksia, liikunnasta, alkoholin käytöstä yms.

Ultraus on vasta n. rv 12 np-ultra ja seuraava rakenneultra.

Näin siis pks.

Mun edellisestä ekasta neuvolasta juurikin Kuopiossa on aikaa kohta 6v mut ihan noita samoja asioita käytiin läpi, mitä on yllämainittukin :) Ainoat ultrat alkuraskauden ultra (nt-ultra), joka nykyään Savotalolla ja keskiraskauden ultra (rakenne) Kysillä. Seuraava neuvola on lääkärineuvola, joka on täällä syrjäkylällä ainakin rv15. Mulla oli sillon viimeks tosi mukavia neuvolatätejä Jynkän ja Leväsen neuvolassa :)

Onpas täällä paljon kuopiolaisia! :) Kysli, miten sun neuvola meni? Missä neuvolassa oot? Meillä on huomenna eka keskustan neuvolassa :)

Korhis se meni ihan hyvin, mukava neuvolatäti sattui meille ja Saarijärven neuvolassa! Paljon kyseli molemmilta, katsottiin paino, verenpaine ja hemoglobiini. Antoi lähetteet verikokeisiin ja pissanäytteisiin ja varasi ajan sitten viikon 12 ultraan :) Millainen kokemus teille jäi ensimmäisestä neuvolasta?

Mä sain käsityksen, että noita neuvolan terkkoja olis ollu toistakymmentä ja kaikki ketä näin käytävillä kun odotin omaani, oli nuoria naisia. Mun terkkari oli tosi asiallinen ja empaattinen, kun tajusi, että mä voin oksentaa hetkenä minä hyvänsä. Käytiin tehokkaasti hommat läpi, mulle oli jo varattu ajat verikokeisiin ja neuvolalääkärille samalla puhelulla kun varasin ekan neuvolan. Huomenna lääkärille siis, eka neuvolaultra ja viikkoja on 8+2. Terkkari lupasi laittaa sen jälkeen lähetteen Päksiin viikon 12 ultraan ja varattiin seuraava aika neuvolaan 31.10. Mies mukaan silloin ja sitä ennen piti käydä jotain testejä täyttelemässä netissä.

Tein neuvolassa alkoholikyselyn ja multa otettiin pissanäyte, hg, paino ja verenpaine. Seulonnoista puhuttiin ja sain niistä materiaalia.

Takaisin