Neuvola

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Joko ensimmäinen neuvola-aika on varattu? Täältä voit lukea mitä ensimmäisellä neuvolakäynnillä tehdään, ellei se ole jo takana.

Tässä ketjussa voi jutella neuvolakuulumisista. 😊

Meillä on huomenna ensimmäinen neuvola. Oikeastaan näin ensikertalaisena vähän jännittää, tentataanko siellä paljon?

Meillä on huomenna ensimmäinen neuvola. Oikeastaan näin ensikertalaisena vähän jännittää, tentataanko siellä paljon?
Mie kävin vasta niin ei ainakaan mua tentattu, jäi hyvä fiilis ☺️ Mulla oli sellasta rentoa jutustelua ja parit mittaukset. Toki olen itse aika puhelias ja itsekin kun ensikertalainen niin oli paljon kysyttävää niin taisin aika paljon vetää keskustelua, haha 😂

Eka neuvola oli viikko sitten. Tunti meni hommassa joutuisasti ja vaikutti semmoselta ihmiseltä, jonka vastaanotolle on mukava tulla jatkossakin. Seuraava neuvola on 8.7 ja onkin jo lääkärineuvola.

Mulla oli ensimmäinen neuvola maanantaina ja siitä jäi hyvä fiilis. Rentoa jutustelua lähinnä ja mukavan oloinen terveydenhoitaja. Seuraava neuvola-aika sitten heinäkuun tokalla viikolla neuvolalääkärin kanssa. Lääkäriaikaa odotan sillä tavalla mielenkiinnolla, koska meillä on muutamia sukurasitteita, joita saattaa olla tarpeen huomioida mun raskaudenseurannassa niin katsotaan mitä lääkäri sanoo.

Mulla oli eka neuvola viikko sitten. Mukavaa jutustelua ja paljon tietoa tuli. Käytiin samalla jo ultrassa, ja siellä näkyi meidän pikkuinen. 🥰 Seuraava aika menee heinäkuun puoleen väliin, ja onkin lääkärineuvola. ☺️

Mulla oli eilen ensimmäinen neuvola. Ja esikoinen siis tosiaan kyseessä, niin tuli paljon uutta asiaa. Puoliso ei valitettavasti päässyt mukaan, kun tekee reissutöitä ja just edellisenä iltana lähti viikon reissuun.
Neuvolasta jäi kyllä ihan positiivinen fiilis. Hoitaja (? en ole varma hänen ammattinimikkeestään) oli mukavan maanläheinen tyyppi, ei mikään tiukkapipo. Mua jännitti ylipainoon (BMI 32) suhtautuminen, sitä kun on ammattilaistenkin piirissä monenlaista, mutta onneksi hän otti asian arkisesti ja neutraalisti esille liittyen eri tutkimuksiin jne. Joten ei jäänyt se vaivaamaan.

Seuraavaksi sitten ultra, NIPT ja sokerirasitus heinäkuun puolenvälin aikoihin ja heinäkuun lopulla seuraava neuvola.

Minulla ei ole kiirettä päästä neuvolaan, otin suosiolla vasta 10+ viikolle ajan. Ei siellä eka käynnillä mitään ihmeellistä minulle ole, kun ei sydänääniäkään vielä voi kuunnella. Minulla on jo useampi raskaus takana, niin ei sillai mitään uutta ole. Viimeksi lapsen neuvolassa terveydenhoitaja alkoi nauraa kesken juttelun ja sanoi että voitaisiin vaihtaa paikkoja, enemmän minulla monen lapsen äitinä on tietoa ja kokemusta kuin hänellä nuorella lapsettomalla, ensimmäisessä työpaikassa olevana.

Minä otin neuvolaan yhteyden vasta melkein 8 viikolla ja pääsinkin sinne jo viikon päästä. Ei tullut syyllistyksiä vaikka jäi niin viimetippaan.

Meillä oli jo toinen neuvola. Sokerirasitus tehdään vasta viikon 24 jälkeen, outoa että täällä näin myöhään jos osalla jo ollut?

Meillä oli jo toinen neuvola. Sokerirasitus tehdään vasta viikon 24 jälkeen, outoa että täällä näin myöhään jos osalla jo ollut?
Tähän varmaan vaikuttaa onko äidillä jokin riski diabetekselle. Käsittääkseni jos on se voidaan tehdä aiemmin jotta saa myös apua hyvissä ajoin. 😌

Miuta toisella neuvolakäynnillä lämmitti se miten ilahtunut terveydenhoitaja oli voimavarakyselyyn kirjoittamastani vastauksesta. Kun vieraskielinen puolisoni tipahti kärryiltä tässä kohtaa hoitaja käänsi sanani hänelle englanniksi ja kirjasi ne vielä ylös käynnin koosteeseen:

“Iloa arkeen tuovat: puoliso, paras ystävä, yhteiset elämänarvot, jaettu luottamus, rakkaus ja kunnioitus, pitkäaikainen toive perheellistymisestä.”

Hän oli jotenkin niin vilpittömän ilahtunut vastauksestani, että tuli siitä valtavan hyvä mieli ja luottavainen olo. FIN/ENG pariskuntana on jännittänyt, jääkö puolisoni odotuksessa sivurooliin ja taustalle, mutta ainakin meidän neuvolassa hänet on kohdattu ja huomioitu todella ihanasti.

Tähän varmaan vaikuttaa onko äidillä jokin riski diabetekselle. Käsittääkseni jos on se voidaan tehdä aiemmin jotta saa myös apua hyvissä ajoin. 😌
Joo, mä pääsen tähän mukavaan kaksi kertaa. Eka kerta 12-16 viikoilla ja uudelleen 24-28. Syynä riskitekijät. Ekasta kierroksesta onneksi puhtaat paperit 🙂

Joo niin se taisi olla että vasta tuolloin, jos ei ole riskitekijöitä tai muuten epäilystä. Kai siinä yritetään estää loppuvaiheen vauvan koon suhteeton kasvu. Mä jäin kiinni vasta tuolloin 24 viikolla ja pärjäsin sitten ihan ruokavaliota muuttamalla. Vauvakin oli kohtuu normaalikokoinen.

Toisin on nyt kun ekassa raskaudessa oli raskausdiabetes niin nyt olin jo viikolla 15. Eipä tullut nyt yllärinä, että taas pitää ruokavalio rukata kuntoon. Eipä tuota testiä kyllä voi yhtään aikaisemmin tehdä raskauspahoinvoinnin takia. Itse en ainakaan olisi pystynyt aiemmin.

Mulle tehtii rasitus joskus 22 viikolla kun vauva oli rakenneultrassa vähän isompi.

Takaisin