Neuvoja kiitos

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kirppu^
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Kirppu^

Sukkela juttelija
Meillä on pojan kanssa ongelmia vähän joka asian kanssa johon tarvisin neuvoja ja kokemuksia.
 1. Poika ei syö itse lainkaan,joskus ottaa lusikan käteen mutta ei laita suuhun sillä ruokaa,joskus taas itse otan hänen kädestä kiinni ja koitan laittaa suuhun mutta ei kelpaa vaan kääntää pään pois ja rupee itkemään,ei syö edes sormillakaan,kuinka saan tämän ikäisen syömään itse?

2. Poika ei puhu,muutama sana tulee(mummu,pappa,anna,nönnönnöö=auto),kuinka opettaa hänet puhumaan?Olemme puhuneet sille paljon,leikkien yhteydessäkin puhutaan ja ei auta mikään.Kävimme tänään puheterapeutilla puhumassa asiasta ohimennen ja hän varasi uuden ajan myöhemmin.En haluaisin ruveta käymään siellä vaan haluaisin että saisin poikan puhumaan.

3.Poika ei ymmärrä mitä hänelle sanotaan,esim. jos jotain pyytää antamaan,tuomaan,viemään tai kertoo jotain niin hän ei  tajua.

Auttakaa ken osaa.

*Huolestunut Äiti*

Minkä ikäinen poika on? Meillä 2v9kk tyttö, joka puhuu hyvin, näin neuvolassa sanottu. Meillä luettu paljon satuja ja laulettu. Televisiota katsotaan meillä tosi vähän. Olen myös sanoittanut tytön toiveita ja myöhemmin rupesin vaatimaan, että kertoo ja näyttää mitä haluaa, eikä vain huuda jonkun asian perään. Pojat on kyllä usein vilkkaampia ja "kieli jää kantapään alle", joten ei varmaan suurta huolta kuitenkaan.

Ruokailua voisit kokeilla muuttaa vaikka sormiruoan avulla, jota lapsi voi napostella sormin lautaselta. Alkuun emme antaneet tytölle ruoan aikaan juomista vaan maito vasta ruoan päätteeksi, niin maha ei täyttynyt maidolla. En myöskään anna lapsen nirsoilla ruoasta, vaan jos ruoka ei maistu, niin sitten ei tule muutakaan ruokaa. Herkuilla ei mahaa täytetä. Maistamalla oppii uusia makuja ja ruokakoostumuksia. :)

Tsemppiä koetukseen ja mukavaa kesää!

Heippa, kävin tuolta kurkkimassa ikää.. Ei musta kannata ehkä vielä olla niin kovin huolissaan tuon puhumisen suhteen, kaikki ei kehity samaan tahtiin.
Mutta suosittelen kuitenkin käymään puheterapiassa ainakin nyt pari kertaa, jos terapeutti on sitä mieltä, tuskin siitä haittaakaan on? Sieltä varmasti saa hyviä vinkkejä puheenkehityksen edistämiseen. 
Itse ehkä alkaisin lukemaan kirjoja, varsinkin kuvakirjoja kannattaa katsella ja kertoa lapselle mitä on kuvassa ja opetella siten sanoja, toistoa vaan. :) 
Tuosta ettei poika ymmärrä, niin kannattaa tehdä pojan kanssa yhdessä asioita ja selkeesti ja mahdollisimman lyhyesti kertoa mitä tekee. esim. jos pyydät vaikka viemään pallon laatikkoon ja poika ei ymmärrä sitä niin sanot uudelleen ja viette yhdessä pallon. Ja ainakun poika onnistuu, vaikka sitten yhdessä oisikin tehty niin kannattaa muistaa kehua. :)
Näin ainakin itse tekisin. Tsemppiä! :)

Kyseessä on 1v 9kk ikänen poitsukka.
Kiitokset vastauksistanne.
Olen kokeillut tuota kirjan lukemista/katsomista muttei poika tahdo lukea/katsella niitä,kun alan niin tekemään hän lähtee ja jos otan syliin,ei suostu olemaan vaan lähtee pois.Mutta täytyy katella jos muutaman kerran tosiaan edes kävisi puheterapeutilla.
Olen yrittänyt pyytää/sanoa tekemään jotain ja jos ei ymmärrä teemme yhdessä,muttei sekään auta..mm. olen yrittänyt saada lapioimaan hiekkaa ämpäriin hiekkiksellä,mutta ei edes suostu ottamaan lapiota käteen vaan rupee itkemään,jos laitan lapion hänen käteen ja otan itse hänen kädestä kiinni ja sitä kautta neuvon,ei onnistu vaan itkee silloinkin.

-Mitä ruokaan ja sen syömiseen tulee niin poika ei edes syö sormilla,ei suostu kertakaikkiaan siihen.Olen monet kerrat kokeillu sitä että vien esim.lautasen sen huoneeseen että söisi ja opettelisi siellä,niin ei..se on vaikka päivän syömättä jos en itse syötä.

-Puhuminenkaa ei tunnu auttavan,hoen helppoja lyhyitä sanoja useaan otteeseen ja aina kun jotain tehdään nii kerron että mitä ja selitän muttei hän ymmärrä :S

-Rupee pikku hiljaa huolestuttaa kun muitten samanikäiset tekee kaikki nämä vastaavat,poitsu ei edes suostu potalle..tuntuu turhauttavalta edes opettaa..

heips.

kirjojen lukemisesta yksi edistystarina..meillä nyt 2v1kk poika, ei jaksa vieläkään kuunnella "lukemista" kunnolla vaikka puhuu hyvin. me alotettiin niin, että valitsin tosi kiinnostavia kirjoja (eläimet, autot..) osoittelin kaikkia kivoja juttuja ja nimesin ne, sitten kysyin "missä on auto" ja poika oppi osoittamaan sormella. sitten aloin kuukausien kuluessa osoittaa ite ja kysyä pojalta "mikä tässä on", ja jos ei sanonu, ni sanoin ite, en jääny mitenkään tivaamaan. kehuin aina kun osasi. nyt kysyn jo et "minkä värinen" tai "mitä poika tekee" ja vastauksia tulee, mutta aina pitää olla kysymyksiä ja osallistumista, ei jaksa oikeen pelkkää luentaa. ei myöskään aina halua olla sylissä luettaessa, vaan seisoo vieressä.

sitten, ootko varma että on ymmärryksestä kiinni noi pyyntöjen toteuttamiset tai ämpäriin lapioimiset? koska meidän poika kyllä osaa ja ymmärtää, mutta kiinnostaa enemmän poimia kukkia ja kerätä kiviä, ei halua puistossa välttis tehä mitään aikuisten näkökulmasta "oletuksenmukaista". pakottaminen saattaa vaan pahentaa..? entä jos koittais katella mihin se ite suuntautuu, ja sitten alat sitä selostaa "ai sä löysit kiven, hieno kivi, anna äitille.." jos se vaan kattelee muita, niin osottelee sit kaikkee mitä voi nähdä, silleen mä oon tehny..kun lapsethan voi kuitenkin ymmärtää satakertaa enemmän, mitä pystyy ite puhetta tuottamaan..

eli siis istuuko sun poika vaan lamaantuneena paikallaan ulkona ollessa, vai katteleeko kiinnostuneena ympäristöä tai alkaako puuhailla jotain jos vaan seurailet?

potta-asioista: odottele vaan rauhassa, alle 2-vee on tosi aikasin oppia potalle, jos ei lasta itteensä kiinnosta. meillä oli hyvä vaihe jollon suostu kokeileen ja sattumalta onnistu, mutta nyt taas jääny kokonaan. ei kannata pakottaa, alottaa vaan siitä josko lapsi oppis kertomaan koska tuli pissa tai kakka. ite ainaki oottelen kolmevuotiaakskin ihan rauhassa, lapsen tahtiin. potta on tietysti esillä aina ja puhun ite siitä että meen nyt pissalle kun on pissahätä tms, ja kyselen välillä jos näyttää siltä, että "tuleeko kakka" .. et pidän asiaa esillä. mut se pottahomma saa meillä alkaa vasta kun alkaa tulla luonnostaan, niin et napu osaa ite pyytää potalle ja ottaa housuvaipan alas.

ja syöminen vielä..syökö poika mitään ruokaa ite, edes pullamuruja, rusinoita tms., sillä vois alottaa et se hokais et siitä voi olla hyötyä ;)? meillä alotettiin hedelmistä, kurkunpaloista ja leivistä, pieniä herkkupaloja joita sai laittaa suuhun aterian yhteydessä, syötettiin oikea ruoka sitten alkupalojen jälkeen. meillä on aika säännölliset ruoka-ajat, aina omassa syöttötuolissa.. laitan aina aluks jotain mitä voi syödä ite sormilla, just kurkkua tai makarooneja ja mistä napsu tykkää. pikkuhiljaa on edetty siihen että syö myös pääruoan ite. suurin osa menee edelleen sormilla siitäkin. tosi sotkusta, mutta en enää koske sen ruokiin juuri ollenkaan, muuta kun laitan eteen ja siivoon jäljet, ja syön vaikka oman ruuan vieressä. napu saa syödä ite just sen verran kun haluaa. ja tosiaan vasta lopuks maito tai vesi. aina vain sitä ruokaa mitä on tarjolla, ja kun päätyy esim. lattialle niin se oli sitten siinä, seuraavaa ruoka-aikaa odotellessa.

meillä alkoi puhe just ruuan piiristä. kun se osas sanoa "mamma", niin aloin "kiristää", et sen pitää sanoa se jos halus maitoa, etten muka ymmärrä pelkällä osottelulla..:D ja kyselin aina onko "nännä", ennen kun annoin ruokaa. sitte se alko käyttään niitä, aina kun halus ja sit heti annoin kun pyysi.. et se alku lähti napsu puheessa siitä "hyödyn" ymmärtämisestä. osottelemalla ei saa mitään jos osaa jo suullisestikin ilmasta tarpeensa..toki niin, että pitää palkita kaikesta yrittämisestä, eikä vaatia jos toinen ei oikeesti osaa..

huh mikä tilitys, toivottavasti saa ees jotain ideoita tästä :D

Pieni poikahan teillä vielä on. :) Kummipoika rupesi puhumaan vasta vajaa 3-vuotiaana ja nyt puhuu jo ihan mukavasti (pian 4v) ja suhteellisen selvästi. Heillä oli vähän aikaa puheen tukena tukiviittomia ja omia itse keksittyjä viittomia, joilla poika kommunikoi. Nämä jäivät pois sitä mukaa, kun sanoja alkoi tulemaan. Sanoita tosiaan lapsen tekemisiä ja kysele ja vastaile asioista, niin jossain vaiheessa puhuminen alkaa kiinnostaa. Poika varmaan fyysisesti aktiivinen ja taitava, koska yleensä jompi kumpi kehittyy ensin, joko puhe tai liike ja toinen jää "toissijaiseksi" asiaksi joksikin aikaa. Pottailusta sen verran, ettei vielä kiirettä, pieni kyllä asian ymmärtää jossain vaiheessa. Tarjoilet vaan pottaa ja säännöllisesti käytte yhdessä vessassa, niin ei pääse asia unohtumaan eikä potasta tule kummajaista. Meilläkin pottatouhun kanssa kipuillaan ja vahinkoja sattuu lähes päivittäin, havassa vielä nuo täysin kuivat päivät. Alkuun (tyttö alle 2v) meillä oli potta olohuoneessa esillä, niin sai siinä käydä istumassa housut jalassa ja kun sitten rohkeus riitti, niin housut pois ja istumaan. Silloin ei kyllä vielä kovinkaan montaa "saalista" saatu, mutta vähitellen. Ja nythän on kesä tulossa, joten vaippa pois ja pikkuhousuilla ulos juoksemaan, eikä haittaa, jos housut kastuu. Varavaatetta vain mukaan. :)

Satuvee: Olen kokeillut tuota että otan kirjan,nimeän kirjassa olleita kuvia,mutta ei auta eikä sitä kiinnosta lainkaan,eikä hän edes ymmärrä vaikka kuinka hoen jotain.

Kyllä se kiviä kantaa ja heittää sekä tuo sisälle,traktoreilal hiekkiksellä leikkii ja käsillä öysää ämpäriin hiekkaa.
Vaikka mä sanoisin poitsulle mitä,hän ei ymmärrä,esim. vie roskat,hae kirja,tule äitin syliin yms.. ei ymmärrä eikä tajua.

Ei myöskään syö itse lautaselta olevaa ruokaa eli pääruokaa lainkaan muutakun syöttämällä.
Sipsiä,juustonaksuja,keksejä syö itse,leipääkin söi yhessä vaihees ite mut senkin jätti pois.

se kirjakiinnostus voi tulla myöhemminkin, ja sehän on tosi jees, että poika selkeesti osaa leikkiä pihalla ja syödä..et on niinku omatoiminen.. sitten vaan jotenkin se motivaatio mukaan niihin tylsempiinkin juttuihin, joita sanelee joku muu..ehkä aika auttaa, kaikki kehittyy niin eri tahtia..?

mä varmaan kokeilisin, ymmärtääkö poika jos tarjolla on jotain sen mielestä kiinnostavaa. esimerkiks; tuu äitin luo, äiti antaa sipsin (eikä näytä sitä sipsiä siis). kun jos se vaan ei halua, napsu ei todellakaan tullu syliin kun omasta tahdostaan, tai vieny roskia tms vielä ton ikäsenä, vasta nyt ihan viime kuukauden sisällä alkanu totteleen "tylsiä" juttuja, ja vastaamaan halauspyyntöön jne. tai sitten se sanoo vaan "en" :D.

varmaan kyse on vaan siitä et lapset kehittyy eri vauhtia, eikä haluu tehdä niinkun muut sanoo..?

Täytyy kokeilla tässä pikku hiljaa kaikkia mahdollisia vielä,mutta mitä olemme keskustelleet että varmaan paras lääke tähän on Aika,ajan kanssa se kyllä oppii tekemään eriasioita,itse ne pidä kiirettä mutta kun ympärillä monet äidit hiilostaa että ton ikäsen pitäs tehä jo sitä ja sitä..jokainen kehittyy omaa tahtiaan eikä koskaan kyllä pitäs verrata lapsia toisiin koska jokainen on oma yksilönsä ja eriasiat tulee erivaiheessa.

Meillä kanssa tyttö alkoi puhua aika myöhään. Taisi olla just sen 2,5v kun neuvolassa sanottiin että jos nyt ei ala muita kuin perussanoja tulemaan niin puheterapiaan mennään, mutta sitten, kuin salama kirkkaalta taivaalta, neiti alkoi yhtäkkiä puhumaan aivan täydellisiä kolmen sanan lauseita! Se äänsi kaikki kirjaimetkin ihan täydellisesti, paitsi R tuli vasta 5-vuotiaana.

Mun tyttö oli (ja on vieläkin) aikamoinen perfektionisti, eli mitään ei tehnyt jos pyysin, mutta huomasin että aina se harjoitteli niitä hiljaa itekseen kun luuli etten näe. Sanoi sanoja ihan hiljaa jossain nurkassa ja hiljeni samalla sekunnilla jos huomasi että kuulen. Sama piirtämisen, laulamisen, tanssi, kävelyn yms kanssa. Ja tuo puhe tuli tosiaan ihan samalla tavalla, vasta kun neiti osasi kunnolla niin hän alkoi puhumaan, ja voi luoja, loppua ei näy!! joskus mietin että olisi kiva jos neiti olisi ihan hetken edes hiljaa, se kun pälpättää ihan jatkuvalla syötöllä, silloinkin kun ei ole mitään asiaa.

Mä yritin silloin kanssa pyydellä niitä sanoja esittämällä etten muka ymmärtänyt mitä lapsi meinaa. Pikkuhiljaa sitten lapsi tajusi että jos tahtoi jotakin, se on pakko sanoa ääneen. :)

Tsemppiä teille, varmasti poikasi oppii kaiken kun on vaan itse siihen valmis!

Kirppu hyvä, olet saanut täällä mainioita neuvoja ja todennäköisesti olet itse ihan oikeassa ja aika on se mikä tepsii. Muistan itse tympiintyneeni muihin äiteihin silloin, kun meidän muksu ei vielä kävellyt. Poikani on varmistelija, eikä helposti halua tehdä mitään sellaista, minkä ei tiedä varmasti onnistuvan. Lähti kävelemään kun oli 1v 5kk ja tympi, kun joku puistossa ääneen ihmetteli kun omansa meni jo sen ja sen ikäisenä!

Meidän muksu myös jossain vaiheessa teki tenän itsesyömisen kanssa. Oli syönyt jo lusikallakin itse, mutta sitten tuli vaihe, että halusi tulla syötetyksi. Nyt ei halua kenenkään auttavan. 2 vuotisneuvolassa tosi nuori täti kyseli olemmeko huolissamme puheen kehityksestä, kun poika ei vielä lauseita puhunut. Nyt puhuu hyvin ja lähes tauotta :D

Jokainen kasvaa omaan tahtiin ja parasta mitä voit lapsesi kanssa tehdä, on viettää aikaa stresssaamatta siitä mitä muut ajattelevat. Lapsi vaistoaa kyllä kaiken. Luota vaan omaan vaistoosi, jos jokin ei oikeasti ole kohdallaan, niin senkin sinä itse kyllä huomaat kun sen aika on. Leppoisaa kesää ka traktorileikkejä!

Kiitokset neuvoista.

Pranametri: silmään otti heti tekstisi sisältö:olen juurikin samaa mieltä kanssasi.Lapset kehittyy eritahtii/erilailla eikä koskaan pidä verrata lapsia toisiin.

Kyllä meidänkin pojalla tulee ymmärrykset ja puhe kunhan tosiaan on siihen valmis enkä kiirettä siinä asiassa pidä.

Mulle on moni sanonut just lapsen kehityksestä tuossa iässä mutten kuuloviinkorvin ota koska ei ne ole mulle sanomaan kuinka MUN lapsen pitäsi kehittyä ja milloin pitäs mitäkin tehdä,tekee sitten asiat ku tekee!

Ja lähempänä 3vuotta kun poika on jos ei silloin ymmärrä/puhu nii tottakai vien sitä eteenpäin mutten kyllä ennen sitä.

Olen kuullut monia tarinoita siitä kuinka muidenki lapset on lähtenyt esim. puhumaan 3vuotiaana eikä vanhemmat ole huolestunut koska se rajahan on toi 3vuotta.

Ja mitä tohon ymmärtämiseen edellee tulee nii en hoppua pidä koska se mitä se omilla taidoillaan näyttää ; ymmärrän kaikki.. millo jano/nälkä/kuuma/kylmä/haluaa ulos yms.. mut esim jos pyydän että hae vaippa,vie roskat ym ym.. ei ymmärrä mutta omalla toiminnallaa näyttää tiettyjä asioita kuten: jos haluaa ulos; mene oven luoke seisoo ja kokeilee päästä ovesta ulos aukasten ovea.
Jos on nälkä;menee jääkaapin luokse ja koittaa ovea aukasta.. ja sen sellasta tähän tyyliii eriasioita..

Takaisin