heips.
kirjojen lukemisesta yksi edistystarina..meillä nyt 2v1kk poika, ei jaksa vieläkään kuunnella "lukemista" kunnolla vaikka puhuu hyvin. me alotettiin niin, että valitsin tosi kiinnostavia kirjoja (eläimet, autot..) osoittelin kaikkia kivoja juttuja ja nimesin ne, sitten kysyin "missä on auto" ja poika oppi osoittamaan sormella. sitten aloin kuukausien kuluessa osoittaa ite ja kysyä pojalta "mikä tässä on", ja jos ei sanonu, ni sanoin ite, en jääny mitenkään tivaamaan. kehuin aina kun osasi. nyt kysyn jo et "minkä värinen" tai "mitä poika tekee" ja vastauksia tulee, mutta aina pitää olla kysymyksiä ja osallistumista, ei jaksa oikeen pelkkää luentaa. ei myöskään aina halua olla sylissä luettaessa, vaan seisoo vieressä.
sitten, ootko varma että on ymmärryksestä kiinni noi pyyntöjen toteuttamiset tai ämpäriin lapioimiset? koska meidän poika kyllä osaa ja ymmärtää, mutta kiinnostaa enemmän poimia kukkia ja kerätä kiviä, ei halua puistossa välttis tehä mitään aikuisten näkökulmasta "oletuksenmukaista". pakottaminen saattaa vaan pahentaa..? entä jos koittais katella mihin se ite suuntautuu, ja sitten alat sitä selostaa "ai sä löysit kiven, hieno kivi, anna äitille.." jos se vaan kattelee muita, niin osottelee sit kaikkee mitä voi nähdä, silleen mä oon tehny..kun lapsethan voi kuitenkin ymmärtää satakertaa enemmän, mitä pystyy ite puhetta tuottamaan..
eli siis istuuko sun poika vaan lamaantuneena paikallaan ulkona ollessa, vai katteleeko kiinnostuneena ympäristöä tai alkaako puuhailla jotain jos vaan seurailet?
potta-asioista: odottele vaan rauhassa, alle 2-vee on tosi aikasin oppia potalle, jos ei lasta itteensä kiinnosta. meillä oli hyvä vaihe jollon suostu kokeileen ja sattumalta onnistu, mutta nyt taas jääny kokonaan. ei kannata pakottaa, alottaa vaan siitä josko lapsi oppis kertomaan koska tuli pissa tai kakka. ite ainaki oottelen kolmevuotiaakskin ihan rauhassa, lapsen tahtiin. potta on tietysti esillä aina ja puhun ite siitä että meen nyt pissalle kun on pissahätä tms, ja kyselen välillä jos näyttää siltä, että "tuleeko kakka" .. et pidän asiaa esillä. mut se pottahomma saa meillä alkaa vasta kun alkaa tulla luonnostaan, niin et napu osaa ite pyytää potalle ja ottaa housuvaipan alas.
ja syöminen vielä..syökö poika mitään ruokaa ite, edes pullamuruja, rusinoita tms., sillä vois alottaa et se hokais et siitä voi olla hyötyä ;)? meillä alotettiin hedelmistä, kurkunpaloista ja leivistä, pieniä herkkupaloja joita sai laittaa suuhun aterian yhteydessä, syötettiin oikea ruoka sitten alkupalojen jälkeen. meillä on aika säännölliset ruoka-ajat, aina omassa syöttötuolissa.. laitan aina aluks jotain mitä voi syödä ite sormilla, just kurkkua tai makarooneja ja mistä napsu tykkää. pikkuhiljaa on edetty siihen että syö myös pääruoan ite. suurin osa menee edelleen sormilla siitäkin. tosi sotkusta, mutta en enää koske sen ruokiin juuri ollenkaan, muuta kun laitan eteen ja siivoon jäljet, ja syön vaikka oman ruuan vieressä. napu saa syödä ite just sen verran kun haluaa. ja tosiaan vasta lopuks maito tai vesi. aina vain sitä ruokaa mitä on tarjolla, ja kun päätyy esim. lattialle niin se oli sitten siinä, seuraavaa ruoka-aikaa odotellessa.
meillä alkoi puhe just ruuan piiristä. kun se osas sanoa "mamma", niin aloin "kiristää", et sen pitää sanoa se jos halus maitoa, etten muka ymmärrä pelkällä osottelulla..:D ja kyselin aina onko "nännä", ennen kun annoin ruokaa. sitte se alko käyttään niitä, aina kun halus ja sit heti annoin kun pyysi.. et se alku lähti napsu puheessa siitä "hyödyn" ymmärtämisestä. osottelemalla ei saa mitään jos osaa jo suullisestikin ilmasta tarpeensa..toki niin, että pitää palkita kaikesta yrittämisestä, eikä vaatia jos toinen ei oikeesti osaa..
huh mikä tilitys, toivottavasti saa ees jotain ideoita tästä :D