Negatiiviset mammat (Rh-)?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mä77
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

mä77

Näppärä viestien naputtelija
Onko meitä muita? Varsinkin meitä, jotka ovat jo ainakin yhden lapsen synnyttäneet.

Tässä yöllä tuli vain netissä surffailtua ja otettua enemmän selvää Rh-tekijästä ja Rh- riskeistä.
Ensimmäisessä raskaudessa en edes muista otettiinko minulta ylimääräisiä seulontaverikokeita ja muistaakseni sain antiD-piikin myöhemmin. Eivät antaneet sitä sairaalassa, mitä silloin jo ihmettelin. Huomasin myös, että vajaa kaksi vuotta sitten näitä antiD-piikkejä on alettu antamaan jo raskausaikana. Eli neuvolakäytäntö on sen suhteen muuttunut ihan lähiaikoina.

Ja huomasin myös, että en edes tiedä esikoisen veriryhmää tai Rh-tekijää. Hyvä äiti! -merkki vain puuttuu.

Tämä oli minusta oikein informatiivinen sivu:
https://www.veripalvelu.fi/terveydenhuollon-ammattilaiset/neuvoloille/seulontaohjelma

Muokattu viimeksi:
Mä oon negatiivinen ja sain esikoisen kanssa piikin joskus viikolla 30. Esikoinen olikin sitten positiivinen. Nyt otettiin viikolla 27 seulontanäyte (sokerirasituksen yhteydessä) jonka perusteella pikkusisko on myös negatiivinen jolloin en joudu piikitettäväksi tällä kertaa :happy:

Negatiivinen minäkin ja kahdessa raskaudessa olen käynyt kaksi-kolme kertaa. Tällä kertaa käynyt kaksi kerta ja toisella selvitettiin myös lapsen veriryhmä. Vastausta tosin en vielä ole saanut. Katsotaan tarvitaanko antiD-pistosta..

Mulla on torstaina aika anti-D piikille. Ensimmäistä odottelen ja itse oon siis negatiivinen, vauvasta ei tiedä vielä.

Tänään tuli omakantaan tulos. "Sikiö on RhD positiivinen, joten äidille suositellaan annettavaksi anti-D-suojaus raskausviikolla 28-30."

Plääh. Aika jännä vaan kun viime neuvolassa sanoi että ehditään katsoa tuo piikkitilanne sitten seuraavassa neuvolassa, joka on vasta viikolla 30+5... Pitäisköhän soittaa neuvolaan ja kysyä, jos saisin sen piikin vaan mahdollisimman pian niin ei tuu tästäkin stressiä :grumpy:

Muokattu viimeksi:
Tänään tuli omakantaan tulos. "Sikiö on RhD positiivinen, joten äidille suositellaan annettavaksi anti-D-suojaus raskausviikolla 28-30."

Plääh. Aika jännä vaan kun viime neuvolassa sanoi että ehditään katsoa tuo piikkitilanne sitten seuraavassa neuvolassa, joka on vasta viikolla 30+5... Pitäisköhän soittaa neuvolaan ja kysyä, jos saisin sen piikin vaan mahdollisimman pian niin ei tuu tästäkin stressiä :grumpy:

Kyllä soitat! :)

Shain: Ei sillä piikillä niin kiire ole. Mullakin neuvollassa katsoi seuraavan ajan juuri sen mukaan, että ehtii tulla sekä tulokset että pistää sen piikin tarvittaessa (juuri jotain rv 30 tienoilla). Varmaan sinullakin on sen takia juuri 30+5 neuvola-aika. Tärkeintä on, että se piikki annetaan. Se, että sikiö on positiivinen, ei tarkoita, että olisi välitön vaara. Jos sinun vasta-aineet ovat koholla, niin vasta se on vaarallista. Vain tuota D-juttua vastaan voi rokotuksella vaikuttaa. Muita vasta-aineita voi vain seurata. Eli ei se piikki myöskään suojaa kaikelta. Tuota anti-D-piikkiä on annettu raskauden aikana vasta kaksi vuotta, joten varmasti se on hyvä ja kannatettava, mutta aiemmin se on annettu ainostaan synnytyksen jälkeen. Älä panikoi Shain!

Olen ymmärtänyt, että taas katsotaan sitten viikon 35 tienoilla noi vasta-aineet uudestaan. Tuolla veripalvelun sivulla oli hyvin selitetty nämä asiat. Minä ymmärsin niin, että raskaudenaikainen seuranta on kaikkein tärkeintä. Jos asiat menevät huonosti, mikä on aika epätodennäköistä, niin silloin on ihan kunnon käytännöt mitä tehdään ja miten tehdään, jotta kaikki menisi hyvin.

Muokattu viimeksi:
Minäkin kävin katsomassa omakannasta ja positiivinen baby tulossa. Eli piikki sitten minullekin ensi kerralla. Ja lisää verikokeita raskauden edistyessä.

Kiitos mä77! Ehkäpä en sitten panikoi. Toki neuvolassa varasivatkin sen ajan juuri niin, että piikki ehtisi ihan hyvin jos tarve tulisi, eli ehkä vain luotan siihen. :happy:

Minäkin sain piikin eilen. Edellisen kanssa (4 vuotta sitten) asia tutkittiin vasta vauvan synnyttyä.

No niin, nyt se on anti-D:t minunkin verenkierrossa. Sain piikin keskiviikkona. Laittoi minulla käsivarteen ja ohuella neulalla. Neuvolan täti (siis nuorempi kuin minä :) sanoi, että käyttää mielummin ohutta neulaa, kuin pakkauksen mukana tullutta. Laittaminen kyllä kesti, kun ainetta on paljon, mutta ei sattunut yhtään! Yksi parhaimmista piikityskerroista, mitä minulla on ollut. Aine kirveli muutaman sekunnin antamisen jälkeen, mutta siinä kaikki.

Takaisin