Napatyngästä

-J-

Oman äänensä löytänyt
vauva 9vrk, napatynkä ei vielä irronnut, repsottaa toisesta reunasta ja sen alla punainen patti. Onko normaalia vai tekeekö sientä sinne? :/
 
Meillä 10 vrk ikäinen vauva eikä vielä meilläkään ole napatynkä irronnut. Repsottelee myös ja tulee vähän verta, kun napatynkää puhdistaa. Neuvolan terkkari neuvoi eilen, että voisin käyttää puhdistukseen Septidiniä pumpulitikkuun kastettuna. Tähän asti olen pelkällä pumpulitikulla puhdistellut.
 
Meillä irtosi 4 päivän iässä, vuotaa edelleen vähän verta nyt 11 päivän iässä. Ohjeeksi olen saanut puhdistaa navan vedellä jokaisen vaipanvaihdon yhteydessä, ja niin pitkään, kun napa ei haise pahalta, on kaikki kunnossa.
 
Meillä irtosi 7päivän ikäisenä. Vieläkin 14päivän ikäsenä pienesti vuotaa verta. Veteen kostutetulla pumpulipuikolla olen sitä putsaillut ja kuivannut pumpulipuikolla myös. Meilläkin napa näytti omituiselta kun oli irtoamassa mutta nyt kun se on kokonaan irtonnut, näyttää napa normaalilta. Ja niinkuin suski75 sanoi, jos napa ei haise niin kaikki kunnossa.
 
Mua mietityttää se punanen patti navan sisällä siinä reunassa. Soitinki synnärille ja sanoivat et ei hätää jos ei haise. Mut toi patti ei näytä normaalille :/
Ei oo siis siinä keskellä vaan toisessa syrjässä..
 
Meillä irtosi 6 päivän iässä. Välillä siitä valuu mädän näköistä töhnää, mutta terkan mukaan on ihan normaalia ja napa on terve. Puhdistetaan napaa melkein joka vaipan vaihdon yhteydessä. Välillä olen käyttänyt septidiniä, mutta sitä ei kannata käyttää liikaa, kuivattaa napaa muuten liiaksi.
 
Nyt tynkä enää suirulla kiinni..navan pohja kellertävä ja reikä keskellä ja tuo patti sivussa..sieni? image.jpeg
 
Patiltahan tuo oikein näyttää, enkä kyllä osaa sanoa mikä mahtaa olla. Jatka putsailua ja soita maanantaina neuvolaan.
 
Sieneltä näyttää, me putsailtiin desillä ja kuivattiin pohja hyvin ja sinne sitten Basibact pulveria. Kuivui ihan hyvin, neuvolassa käytiin nyt torstaina. Laittoivat sitä lääkettä sinne,joka kuivattaa lopunkin pois. Poika nyt viis viikkonen.
Täällä neuvolan Th sanoi, että ensin pyritään noilla putsaus+ Basibact hoidon avulla saamaan pois ja lääke on viimeinen keino. Mutta käytännöt taitaa vaihdella. Meillä kyllä auttoi heti, nyt vielä putsaillaan. Sinuna soittaisin neuvolaan ja kysyisin käytännöt. Tämä oli mulle ihan uusi juttu, ei ole muilla ollut.
 
Joo maanantaina soitan. Eilen yritin mut ei ollut ketään paikalla sillon enää. Synnäriltä sanoivat ku soitin et patti vois olla verisuonen pää?!
Basibact on tukusta loppu eikä saa meiän apteekeista..kävin just ennen vauvan syntymää ku meinasin ostaa varmuuden vuoks jo kaappiin..
 
Huutelen tuolta 2015 kesäkuisista.. Meillä oli pojalla ihan samanlainen napa. Neuvolassa laitettiin jotain ruskeeta ainetta siihen, joka syövytti(?) tuota "pattia". Pari kuukautta se muistaakseni oli ja pikkuhiljaa kuivui pois :) ahkeraa putsausta vaan ja sano neuvolassa asiasta. Harmi nyt kun en saa päähäni mitä se aine oli mitä neukkutäti napaan laittoi...
 
Meillä irtosi viime yönä napatynkä ja saman näköinen punainen patti jäi. Tänää kävin imetyspolilla ja kätilö katto napaa ja sano, että se on todennäköisesti napasuonta, joka siihen on jäänyt. Sanoi, että neuvolassa voivat laittaa siihen jotain laapis-kynää, joka just "syövyttää" sitä suonta pois. :) huomenna eka neuvola nii pitää siellä sanoa jos laittais jo sitä laapis-kynää siihen.
 
Meillä oli napatynkä irronnu viime yönä 5pväisenä. Käytiin aamulla neuvolassa painokontrollissa ja neuvolatäti katto, että jääny vähä tynkää sinne ja laitto sit just tota laapiskynää. En tajunnu kysyy et pitääkö sen antaa vaikuttaa vai voiko sitä putsata nyt ihan normaalisti?! :confused:
 
Takaisin
Top