Naimisiinmenoasiaa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

mannikka

Keskustelujen kuninkuusravaaja
Helmikuunmammat 2015
Elomammat 2016
Syysmammat 2016
Elomammat 2018
Maistraatissa naimisiinmenosta oli puhetta jo aijemmin jossain ketjussa, mutta voisi vielä puhua näistä erikseenkin. Me käytiin esteettömystodistuksen hakulomake täyttämässä, ja saatiin mukaan avioehtolomake (se maistraatin oma). Mietiskelinkin tässä, että kannattaako avioehto kirjoittaa itse vai pitäisköhän käydä jossain lakitoimistossa.. Onko kukaan kirjoittanut semmoista simppeliä avioehtoa itse vai kävivätkö kaikki lakimiehen puheilla?

Ja miten muuten teillä sujuu häävalmistelut? (:

Me ei edes mietitä avioehtoa, ei tahota. Joten en osaa siihen sanoo mitään.

Ja mitä järjestelyihin tulee niin on kondiksessa. Tosin vähän erilaiset kun muilla vissiin. Kun varsinaisia hääjuhlia ei pidetä. Ei mennä edes kirkkoon, vaan maistraattiin. Ja pyhittään koko päivä toisellemme. Edellisenä päivänä jo koirat hoitoon ja illaks viä töihin. Aion nukkua rakkaani vieressä edellisen yön kaikesta huolimatta ja aamulla rauhassa valmistautua ennen sormusten, kakun ja kukkien hakua. Maistraatin jälkeen raflaan mihin ei muutoin ois hirveesti varaa. Ja illalla sviittiin kylpylään (kattoo ny tuleeko käytyä lainkaak uimassa kun huoneeseen kuului oma sauna merinäköalalla ;) )

Tosiaan ovat kahdenkeskiset häät. Oman mielen mukaan suunnitellut ja näihin ei ainakaan pääse mukaan perhedraamaa tai känniääliöitä :D musiikkia sviitissä sen verran että haluisin tanssia valssin ja yhden kappaleen kullalleni laulaa. Luvassa myös konvehteja, hedelmäkoria, kuoharia (mulle vissiin pommakkia), kynttilöitä, ruusun terälehtiä.... lista on pitkä ja toteutuksesta toivotaan mahdollisimman ihanaa ♡

Mainitaan ny vielä että tarkka hääpäivä oli jo mietittynä ennen plussausta, monia tuntuu silti arveluttavan... o_O

Täällä on oltu naimisissa jo 7 vuotta ja yhteiselämää muutoin takana jo 17 vuotta. Meillä on avioehto, joka sulkee pois avio-oikeuden molemminpuolisesti siinä tilanteessa, että tulisi ero. Silloin siis molemmat pitävät omansa. Mikäli taas liitto päättyy toisen puolison kuolemaan, toteutuu avio-oikeus normaalisti. Avioehto on itse kirjoitettu, mutta olenkin juristi. Toisaalta jos yhtään asioihin perehtyy ja katsoo läpi joitain avioehtomalleja, niin kyllä sen pystyy maallikkokin väsäämään. Lakimiehet vain veloittavat peruspaperista isoja summia :) Tärkeintä ymmärtää avio-oikeuden idea ja se, miten omaisuus jaetaan, mikäli avioehtoa ei tehdä ja toisaalta sitten se, että mitä sillä ehdolla halutaan rajata pois ja missä tilanteissa. Avioehtohan voidaan laatia koskemaan vaikka vain jotain tiettyä omaisuutta, esim. suvussa pitkään kulkenutta arvokasta omaisuutta, kiinteistöä tms.

Naimisiin mennessä avioehdon ajattelu tietenkin tuntuu "väärältä", että miksi tässä mitään ehtoja tehtäisiin, kun olemme niin rakastuneita emmekä varmasti eroa. Valitettavasti karu totuus vaan on se, että nykypäivänä eroja tapahtuu paljon enemmän kuin ennen. Avioehdon tekemistä ei kannatakaan ottaa epäluottamuslauseena liittoa kohtaan, vaan hyväksyä asian taustalla olevat faktat ja pitää sitä vain varotoimena.

Ja tarpeethan vaihtelee myös. Jos molemmilla on suunnilleen sama varallisuustaso ja tulee olemaan jatkossakin, niin eron tullenhan mitään suuria omaisuuseriä ei olisi siirtymässä puolin eikä toisin ilman ehtoakaan. Jos taas toinen meinaa jäädä kotiäidiksi isän keskittyessä perheen elatukseen ja uraansa, kannattaa kyllä miettiä, että miten äiti turvaisi elämänsä, mikäli ero sitten jossain välissä tulisi ja olisi mennyt avioehdon tekemään. Ja jos taas molemmilla on runsaasti varallisuutta ja siihen kuuluu tai jo etukäteen on tiedossa, että perintönä tulee aikanaan saamaan vielä jotain suvun kiinteää omaisuutta, niin jakoriitojen välttämiseksi se ehto on silloin ihan pätevä. Eron tullen kummallakaan ei ole tarvetta saada toiselta mitään, kun omillakin pärjää, eikä sitten tosiaan tarvitse ruveta kinastelemaan mistään varallisuuseristä.

Itse olen ollut naimisissa kohta 5v ja miehen kanssa yhdessä kohta 11v. Me ei avioehtoa otettu koska kummallakaan ei mitään muuta suurempaa omaisuutta ollut kuin yhteinen asuntolaina :) niin ei silloin nähty sitä tarpeelliseksi kun kaikki mitä omistetaan niin ollaan yhdessä hankittu ja näin on vieläkin.

Sitten taas miehen pikkuveli ja ystäväni kun menevät tammikuussa naimisiin niin heille tehdään sellainen avioehto että jos ero tulee niin ystävälläni ei ole oikeuksia miehen jo olemassa olevaan yritykseen mutta eron sattuessa kaikki muu menee jakoon normaalisti.

Mörri-Möykky: minä haluan samanlaisen avioehdon kuin sinulla on.. Sinänsä tuo on melko simppeli, ja kirjottelinkin tuota jo yhden mallin perusteella. Tämmönen lyhyt pätkä siitä tuli, mutta ajanee asian: "Me allekirjoittaneet kihlakumppanit sovimme, että kummallakaan meistä ei ole avio-oikeutta toistemme nykyiseen tai tulevaan omaisuuteen, jos avioliitto päättyy avioeroon. Toisen kihlakumppanin kuollessa avioliiton ollessa voimassa on leskellä avio-oikeus kuolleen kihlakumppanin omaisuuteen." sitten tietty allekirjotukset ja todistajat jne.
Tuo kihlakumppanit kuulostaa vähän hassulle kun avioehto rekisteröidään kuitenki hääpäivälle.. Pitää varmaan käydä hyvissä ajoin ennen hääpäivää hakemassa rekisteröintiä ihan vaan varmuuden vuoksi (: Pikaisesti vilkasin jonkun lakitoimiston hintaa avioehdolle ja tuntuisi vähän turhalta maksaa 100€ tuosta paperista. Tosin jos olisi monimutkasempi niin ehkä sit.

Minä tässä olen miettinyt myös asuvalintaa, eli kun käydään kahestaan maistraatissa, niin kehtaako sitä pukeutua hienommin esim mekkoon. Toisaalta ei ihan arkivaatteissa haluaisi naimisiin mennä.. Miten te muut maistraatissa naimisiin menneet (tai suunnittelevat) tavalliset vai juhlavat vaatteet?

Meidän piti mennä naimisiin loppukesästä 2013, kirkko ja paikka varattu jne, mutta samalla oltiin annettu esikoiselle lupa tulla ja puolen vuoden "yrittämisen" jälkeen hän sitten ilmoitti tulevansa niin lähellä sovittua hääpäivää, että siirrettiin häät. Nyt mietittiin, että oisko ens kesänä juhlien aika, mutta päädyttiin että ei vielä, ei ehditä valmistella kaikkea. Halutaan siis väsätä niin meidän näköiset juhlat mietittyine yksityiskohtineen, jotka toimii kaikki keskenään. Kävin pukusuunnittelijan pakeilla tuolloin ja suunniteltiin pukua, jota tekisin mahdollisimman paljon itse, keräisin isovanhempien tekemiä pitsejä pukuun; sellainen täydellisesti istuva, kulttuuriperinnöllisesti täysin korvaamaton kolttu on suunnitelmissa :)
Kirkossa ehdottomasti ja juhlissa mahdollisimman paljon itsetehtyä ruokaa, tilalliselta tuttavalta sika vartaassa ja tätä osastoa. Kunnon juhlat, joissa minun ei tarvitse kantaa huonoa omaatuntoa, että kuopus (ja esikoinenkin) on niin pieni ja mamma juhlii isin kanssa yötä myöten.
Saa nähdä romantisoinko mielessä sitä päivää liikaa, mutta eikös siihen ole kaikille tytöillä lupa? Ja saa nähdä koska häät toteutuu ja missä ja minkä näköisinä.

Onko itsetehty avioehto siis ihan yhtä pätevä kuin lakimiehen tekemä? Ei olla asiaan perehdytty, mutta molemmat sitä mieltä, että avioehto tehdään koska se on fiksua. Eihän ME tosiaan olla ikinä eroamassa, mutta valitettavasti ei sitä ikinä tiedä. Vaikka nyt ajattelisi itsestä ja toisesta, ettei olla kostonhimoisia mulkkuja, niin erotilanteessa molemmat haluaa suojella sitä omaisuutta mikä vanhemmilla on. Ja ihanaa, että ajatellaan asiasta samalla tavalla.

WP_000578.jpg Me mentiin maistraatissa naimisiin pari vuotta sitten ja ensin en halunnu mitään hääpukumaista.Kuinkas sitten kävikään,paniikki tilaus englannista gootti liikkeestä :grin

Avioehdon tekijällä ei ole merkitystä sen pätevyyden kannalta. Pätevyytensä se saa rekisteröinnistä maistraattiin. Toki, jos ehdon väsää joku, jolla ei ole pienintäkään hajua asioista ja kirjoittelee sinne jotain ihan puuta heinää, niin varmasti sitten siinä vaiheessa, jos ero tulisi ja ehtoa ruvettaisiin tutkimaan, voitaisiin todeta, ettei se vastaa sitä mitä on tarkoitettu.

Suosittelen kaikille koko sydämestäni: TEHKÄÄ AVIOEHTO. Oikeasti. Siinä voi ainoastaan voittaa, koska sillä ei ole mitään merkitystä jos pysyy aina yhdessä, kuten useimmat toivottavasti suunnittelevat naimisiin mennessään. Jos taas tulee ero (syitähän maailmassa riittää niin joka lähtöön, ettei niiden kaikkien ulkopuolelle oikein voi kukaan itselleen rehellinen järkevä ihminen itseään rajata) niin se sujuu kivuttomammin ja nopeammin, minkä siinä tilanteessa toivoisi olevan kaikkien pyrkimys, edes lasten takia, mutta valitettavasti asiat harvoin sujuvat niin helposti...kostonhimoa, kaunaa, ilkeyttä...Yleensä ihmiset on erotessaan aika erilaisia kun naimisiin mennessään. Elämää nähneiltä (ikäihmisiltä joilla on laaja ystäväpiiri) olen kuullut, että on varsin normaalia että ihan järkevätkin ihmiset käyttäytyvät erotilanteissa arvaamattomasti ja täysin vailla järkeä, saati sellaiset, joilta sellainen käytös on jo lähtökohtaisesti jossain määrin odotettavissa. Siis teidän kaikkien parhaaksi toivon, että teette avioehdon, riippumatta siitä millaisiin ehtoihin juuri te sitten päädyttekään. Säästytte mahdollisesti paljolta mielipahalta ja stressiltä, mutta ette häviä mitään.

Kyllä mä hieman juhlavamman hameen pistän se on vaan kysymys et mihin sitte mahun. :)

Meillä ei avioehtoa, alkuvuodesta maistraatissa perheidemme kesken avioon mentiin, josta ulos syömään hyvin ns.parempaan raflaan. Tästä päivä myöhemmin järjestimme ystäville juhlat vuokratiloissa, cocktailpalat+jälkiruoat tilattiin ihanasta pitopalvelusta ja dj soittamassa meidän näköistä musaa. Meidän näköiset juhlat tai paremminkin bileet :) Hauskaa oli aamuun asti! Sviittiin yöksi(tai aamuksi) toipumaan :D
Firma, asunto ja muutkin omistukset kuten autot ym. yhteisiä tai yrityksellä, puoliksi kaikki menee vaikka töitä minä teen paljon vähemmän. Ilman minua ei olisi perhettä/koti pysyisi pystyssä ;) ja mieskin näkee sen vähintäänkin yhtä arvokkaana kuin hänen työnsä. Jos jostain syystä joskus tulisikin avioero, on meidän omistukset puoliksi kaikessa. Tällä tavoin minut turvattu, mieskin tietää sen. Avioehto ei meillä tullut kyseeseen kun puhuttiin asiasta paljon, ja todettiin että puoliksi kaikki menee jos ei homma toimikaan. Firmassa ja kaikessa päätetään hommat yhdessä. En sen enempää paljasta täällä yrityskuvioista ym.mutta jos tietäisitte meidän historian ja monimutkaiset yhteiset kuviot niin ymmärtäisitte ratkaisumme. Romanttisia bimboja, mutta uskotaan että tää oli tässä, samaan hiileen puhalletaan vahvasti, vaikka eihän sekään mitään takuita anna.

Me ollaan oltu reilut 3 vuotta naimisissa :) Meilläkään ei ole avioehtoa. Ihan siitä syystä, että kummallakaan ei ole ennestään mitään erityistä omaisuutta, jota pitäisi suojata eikä kyllä näillä näkymin ole mistään semmosisia omaisuuksia tulossakaan. Muutenkin ollaan ihan perusduunareita molemmat ja ollaan tulojen perusteella aika samalla tasolla. Asunto ja auto on yhteisesti ostettuja ja molempien nimissä, joten nehän menee sitten puoliksi jos niikseen tulee.

Häät lähestyy ja aloin tässä vähän ihmettelemään nimenvaihdosta.. Pankkikortit sain jo tilattua, ja tiedän, että passi ja ajokortti pitää uusia, mutta mitä muuta? Oon tässä yrittäny ettiä hyvää listaa paikoista mihin pitää nimenvaihdos ilmottaa, mutta ei oikeen hyvää tullut vastaan vielä..

Maistraatista menee virallista kautta viranomaisille (mm. posti, pankki, kela) mut ainoo mikä itelle tulee mieleen on työnantaja. Ite tosiaan pari vko sit oli häät ja eilen tuli postissa ainakin uus kelakortti ja eu-sairasvakuutuskortti, automaattisesti ilman mitään toimia. Kannattaa tosin olla varovainen ettei käytä uutta pankkikorttia ennen kun henkkareissa on uusi nimi kans, muutoin pankkikortti voidaan ottaa talteen, ymmärtääkseni... onnee teille mannikka!! :)

Kiitos, ja onnea myös teille! Tosiaan laitoinhan minä jo ennakkoon työnantajallekin tiedon nimenvaihdoksesta, kun piti lomapäiväkin hakea.. Eiköhän nuo sit ala selviämään, kun vanhalla nimellä tulee postia. (:

eikä siitä mitään "haittaa" ole jos jotain elloksen kuvastoja tulee vanhalla nimellä :) itsellä on vieläkin vanhalla nimellä ainakin suomalaisen kanttiskortti, kirjastokortti, hesen bonuskortti ja on niitä joitain muitakin (häät oli reilu 5 vuotta sitten) kunhan ne tärkeimmät kortit on oikeella nimellä :)

Muistakaa nyt sitten että yleisen tesin mukaan vihkipäivä on palkallinen vapaa!! Yhtä lailla siis kuin 50v- ja 60v-synttäripäivä tai läheisen hautaaminen.

Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin :)

Takaisin