Nännilävistykset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Zeni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Zeni

Tietävä tietäjä
Tammimammat 2017
Kesäkuun äidit 2019
Titääkö täällä kukaan missä raskauden vaiheessa pitää nännilävärit poistaa? Täällä mietiskellään että tuleeko musta sitten kastelukannu kun ne ottaa pois? Vai onko niitä tarpeellista yleensäkään ottaa pois? Kovasti olisin kiitollinen jos joku osaisi hieman minua valaista :) 

mä en kyllä osaa sua auttaa. omani otin jo pois ennen raskautta. ehkäpä se neuvolan täti osaa auttaa.

No voi hitsi. Ei osannut neuvolantätikään sanoa oikeen mitään. Oli vaan sitä mieltä että ei tarttis ottaa pois ennen imetystä ellei ne kipeydy. Pitänee varmaan soittaa lävistäjälle ja kysästä jos se tietää...

kait se sit riittää et ne ottaa pois ennen imetystä. en usko et niistä raskauden aikana on ongelmaa! mulla oli toisessa joku krooninen tulehdus jonka takia luovuin molemmista. se mätä mikä pois ottamisen jälkeen vielä tuli, tuli nännin kautta ulos eikä lävistys reijästä. joten en usko et maitokaan tulisi sitä kautta!

Mulla jouduttiin koko nänni halkaisemaan ja tikkaamaan takaisin kiinni, kun vuosia sitten poistetusta lävistyreiästä puski talia pihalle...[:@] Sinne käytävään oli kuulemma kasvanut talirauhanen, joka sitten puski tuotostaan pihalle reiän molemmista päistä. Lääkäri sanoi että maitorauhaset ovat saattaneet vahingoittua leikkauksen aikana eli imetyksen mahdollisuudesta ei ole tietoa sillä tissillä.  Eli jos kellään yhtään oireilee niin kannattanee hoitaa mahd. pian kuntoon. Nyt leikkauksesta reilu vuosi ja ei kyllä uskois et koko nänni on joskus leikattu kahtia, suht normaalilta näyttää ainakin :)
Nyt vaan odotellaan raskautumista niin pääsisi joskus tuota tissiä ja sen toimivuutta kokeilemaankin [:D]

Nännilävistykset taitaa olla aika yleisesti neuvolassa ihmetystä ja kummastusta aiheuttava juttu. Oman paikkakuntani neuvolassa ei neuvolatäti osannut neuvoa millään tavalla. Kehotti vaan ottamaan pois napalävistyksen tavoin. Wikipedia kertoo asiasta näin:

"[link=http://fi.wikipedia.org/wiki/Imetys]Imetystä[/link] nännilävistyksen kanssa ei suositella, koska jos nännikoru irtoaa, vauvalla on riski tukehtua siihen (jos lävistystä ei tahdota poistaa imetyksen ajaksi, on rengas paljon suositeltavampi, koska siitä pallo ei irtoa, toisin kuin barbellin kierteellä kiinnitettävät pallot). Lisäksi lävistys erittää irronnutta kudosta, joka sisältää bakteereja. Jos nännilävistys otetaan pois ja haava on kunnolla parantunut, imetyksen pitäisi onnistua normaalisti. Komplikaatiot, kuten arpikasvu ja tulehdus, saattavat kuitenkin arpeuttaa rinnan maitotiehyet umpeen ja haitata myöhempää imetystä. Tiehyeiden avaus on kuitenkin melko pieni operaatio, joka voidaan suorittaa lääkärillä."

Tässä sitä siis ootellaan, että mitä tuleman pitää. Pitää siis tämänkin asian kanssa toivoa parasta ja pelätä pahinta [:)].

Enpä osaa minäkään auttaa. Omani otin pois aika alussa, ehkä jotain viikolla 9 oisko ollu, koska rinnat turpos niin paljon ettei koru oikein tuntunut enää hyvältä. Edelleen lävistysrei'istä tulee jotain valkosta mönjää... Täytyy varmaan lähempänä laskettua aikaa ottaa asia neuvolassa esille, josko osaisivat jotain asiaan sanoa. Mua kyllä vähän hirvittää, että maitoa tulee sitten kaikista rei'istä! [:D] Mutta sen näkee sitten...

Jahans, ei sanonu mitään neuvolantäti mitään siihenkään että on napalävistys vaikka sen kyllä näki. Ainakaan ei sanonut milloin se pitää ottaa pois... Jospa lääkäri sitten tietäs enemmän kun sille meen käymään... Pitänee varmaan noi nännäritkin ottaa pois :( Harmi sentään kun vasta viime talvena ne kävin laittamassa.

Mull ei ole edes lääkäri sanonut napakorusta mitää vaikka vauvan sydänääniä kuuntelikin ja varmasti huomas.. Mut eihän siitä sikäli haittaakaan käsittääkseni oo kun se vaan saattaa sit kasvaa raskauden edetessä ulos..

Minua kyllä neuvolassa kehottivat ottamaan napalävistyksen pois. Sehän on tietenkin jokaisen oma asia, että ottaako sen napa-/nännilävistyksen pois. Itse tulin vaan siihen tulokseen, että helpompi mun on ilman niitä. Ja saahan tähän kroppaan aina lisää reikiä tehtyä, jos siltä tuntuu [:D].

Perusteliko ne sitä napakorun poistamista mitenkään? Kun olen itsekin sitä ihmetellyt ettei kukaan oo mitään huomiota siihen kiinnittänyt. Uuden kun kuitenkin saa käydä raskauden jälkeen ottamassa jos tahtoo..

Kyllähän ne sen perusteli silä, että vatsanahka ja samalla napa joutuu raskauden loppuvaiheessa todella kovaan venytykseen. Ja useimmilla napa vielä "pullahtaa" ulos eli samalle tasolle muun massan kanssa.

Itse poistin nännilävistykseni hetki sitten 4 kk.
Nätisti on lähtenyt parantumaan. Haikea olo kyllä on ollut, mutta pienokaista ajatellen otin ajoissa pois.

Näinpä näin..

Kun käyt hakemassa lävistyksen ota selvää lävistäjästä ja lävistäjän tavoista.
Työtään kunnioittava lävistäjä neuvoo aina lävistyksiin liittyvissä ongelmissa.

Harnessin sivuilta otettu teksti nännilävistyksestä.
(http://www.harness.fi/)

Naisilla nännilävistyksen ottaminen ei vaikuta imettämiseen, jos haava on kunnolla parantunut eikä mitään ylimääräisiä komplikaatioita ilmaannu. Hyvin harvinaista on esim. nännin rustottuminen niin isolta alueelta siten, että se tukkisi maitorauhaset kokonaan.
Nännikoru on syytä poistaa n. 1 kk ennen imetyksen aloittamista niin että haavan bakteerit ehtivät poistua etteivät ne välity lapselle.

Itselläni on ollut myös muutaman kerran napalävistys ja nyt huomaan arvista kuinka arvet ovat lähteneet venymään. Itse en siis olisi voinut pitää napalävistystä mutta se taitaa olla aika henkilökohtaista kuinka tuo iho venyy.

Harnessin sivuilta napalävistyksestä.
Napakorun pitäminen raskauden aikana on mahdollista, edellyttäen, että koru on tarpeeksi myötäilevä tai pitkä vatsan kasvua ajatellen.
Iho venyy hitaasti raskauden edetessä ja liian pieni koru alkaa painaa ihon reunoja ja ärsyttää niitä.
Ennen synnytystä koru on syytä poistaa mahdollisen keisarinleikkauksen varalta ja korun voi sijoittaa takaisin paikoilleen muutaman
päivän päästä synnytyksestä tai viimeistään ihon hieman palauduttua.
Jos haava ehtii sulkeutua, niin että korua ei saa itse paikoilleen, useimmille voidaan haava avata ilman uutta lävistystä venytyspuikon
avulla. Venyttäminen ei tee uutta avohaavaa ihoon, vaan ainoastaan avaa jo parantunutta arpikudoskäytävää isommaksi.

Itse otin napakorun pois noin kuukausi sitten, joka ollut siis jo vuosikausia. Kun maha alkoi selkeästi kasvaa, niin mulla ainakin myös navan seutu muuttui nopeasti tosi pinkeäksi (jota se on edelleen enenevässä määrin). Napakoru alkoi vähän vaivaamaankin tuossa pinkeässä masussa ja kun otin korun pois, lävistyksen reunat olivat hiukan ärtyneen näköiset (punakat). Nyt napa on kunnossa, samoin lävistysreikä. Iho on edelleen kovin pinkeä, mutta rasvaaminen auttaa. [:)]

Hei!! Onko normaalia kun nännilävistysten reistä tulee valkoista möhnää??? Lävistykset ottanut pois jo kauan sitten...

Nännilävistys pitää ollaa vähintään 6kk ENNEN synnytystä. Mieluiten jo heti plussasta. Ja miksi näin, reiän pitää saada rauhassa parantua, jotta imetys onnistuu. Ja silti voi parantua huonosti ja voi joutua pieniin operaatoihin, kuten Nyytti jo kertoikin. Mun mielestäni vauvan rintamaidon saanti on niin tärkeää, että en lähtisi riskeeraamaan sitä... Ota sitten vaikka uudelleen, jos siltä tuntuu imetyksen jälkeen... Napakoru täytyy ottaa tietysti repeämäriskin vuoksi pois!

Kyllä nämä ainakin nykyään amk terveydenhoitajille koulussa opetetaan ja ammattitaitoisen nännilävistyksiä tekevän pitäisi myös naisille imetykseen liittyvät tiedot kertoa lävistystä tehdessä.

Mulla on molemmissa nänneissä ollut lävistykset, toisen ottanut pois useita vuosia sitten, ja toisen reilu vuosi sitten. Nyt on sitten alkanut nänneistä vuotamaan jonkinlaista esimaitoa silloin tällöin, joka vuotaa näemmä sitten siitä tuoreemmasta tapauksesta lävistyksen vasemman puoleisesta reiästä suht runsaasti. Eli lainauksena aloittajalta, tuleeko musta nyt kastelukannu :biggrin Tai näemmä vähän rikkinäinen kastelukannu, kun toispuoleisesti vuotaa.

Mä otin nännilävärin pois kun rupes tissit turpoamaan, joskus toisella kolmanneksella. Ei vaikuttanut mitenkään maidon tuloon.

Mua huoletti tosi paljon se, (kun ovat olleet jo niin kauan pois että toinen on jo umpeen kasvanut) että maitotiehyet olis voineet tukkeutua arpikudoksen takia. Nämä esimaidon tipahtelut on olleet kyllä omalla tavallaan helpotus kun tietää että kyllä sieltä tavaraa läpi tulee.

Kysyin neuvolantädiltä asiasta, ja hän ei tuntunut olevan ollenkaan hukassa tässä asiassa :) Sanoi että jos ei koske, normi esimaitoa tulee eikä mitään outoa väriä ole, niin ei ole mitään syytä huoleen, vaikka maito tuleekin vähän eri reittiä. Ja kun maito näyttää tulevan helpommin siitä enempireikäisestä nännistä, sanoi että voi olla että vauvakin suosii sitä, kun pääsee vähemmällä imemisvaivalla :laughing002

Takaisin