Näkö

Niinu78

Silmät suurina ihmettelijä
Ootteko lukeneet tai itse koneneet että näkö huononee raskauden aikana?
Mulla on rillit käytössä autola ajaessa, päätteellä työskennellessä ja joskus telkaa katsellessa. Nyt tuntuu, että tarttis koko ajan pitää rillejä ja nykyiset rillit ei auta niinkuin ennen. Ihan kuin tarkentaminen hidastuu. Pohdin tässä, että meenkö käymään optikolla ja hankin uudet rillit vai voiko se tästä palautua vielä.
Joskus muistan lukeneeni, että esim. laserleikkausta ei suositella ennenkuin on kaikki lapset hankkinut koska näkö muuttuu raskauksien aikana...

En oo kyllä huomannu näössä mitään muutoksia ja toivottavasti ei tuukkaan, kävin leikkauksessa 4 v sitten. Ei kyllä missään vaiheessa silloinkaan tullu esiin että ei kannata ennen lapsia käydä. Ikä ainoa tekijä, joka vaikuttaa.

Itse olen kanssa samaa kuullut, että ei kannata mennä raskaus aikana tai heti synnytyksen jälkeen hommaamaan uusia kalliita laseja, koska voi vaikuttaa näköön.

Suosittelen vain käyttämään laseja nyt sitten enemmän tai jopa koko aikaisesti. päänsärkyä saa herkästi potemaan jos yrittää sinnitellä ilman.
Itselläkin näkö siinä rajoilla, että pärjään ilmankin, mutta telkkaria katsoessa ja ajaessa pidän aina.

Näkö voi palautua sitten raskauden jälkeen, että ei kannata tosiaan ehkä mennä optikolle vielä :)

Mulla siis sama, että näkö heikentynyt paljon nyt. Toivottavasti palautuu!

Mä uusin optikon suosituksesta vasta vuosi esikoisen syntymän jälkeen lasit. Se ihana tunne, kun maailma kirkastuu!

Mä käytän töissä laseja tarvittaessa, nyt ne on ollu riittämättömät ja aiheuttanut päänsärkyä. Ymmärtääkseni normaalia, onneks kuitenkin perusarjen näkee ilman kakkuloita elellä :D

Musta tuntuu myös että en näe mitään tällä hetkellä! Mutta luin tosiaan samaa että raskaus voi aiheuttaa ja että saattaa palautua sitten synnytyksen jälkeen, toivotaan niin! Eli ei kandee hankkia laseja ennen sitä tms. Miksi näkö tälleen huononee ei mulle kyllä ole selvinnyt, tietääkö joku mikä raskaudssa sen aiheuttaa?

Täällä sama! :bored: Nyt ollut taas enemmän pääkin kipeä kun esikoinen meni naarmuttamaan toisen linssin niin, että häiritsee ihan liikaa jos yrittäisin käyttää mun laseja.. Ja kysyin optikolta, että onko tosiaan niin että kannattais odottaa että lapsokainen on jo pihalla ennen kuin testaa näön.. Ja on kuulemma parempi niin ellei tosiaan tarvi uusia sen takia että lasit menee rikki, mutta rahaa siinä hukkaa :/ Edelliset lasit hankin reilu 2 vuotta sitten ja näkö huonontunut taas selvästi.. Iltaisin ei näe tiekylttejä enää vanhoilla laseilla.. Tai sitten johtuu raskaudesta..

Näkö voi huonontua raskauden ja imetyksen aikana ja useille se palautuu imetyksen loputtua.
Mä kävin itse laser leikkauksessa 2011 ja esikoinen synty 2015 näkö huonontu ihan hirveesti ja ei palautunut imetyksen loputtua. Nyt kun odotan toista ja näkö edelleen huonontui kävin optikolla ja näkö on palautunut samaa mikä se oli ennen leikkausta + lisäks vielä hajataittoa!
Voin sanoo et vituttaa!
Jos joku olis ees vihjassut ennen leikkausta et näkö voi heikentyä raskaudesta ja imetyksestä ni en todellakaan olis mennyt ennen lapsia leikkaukseen! Melkein kolmetonnia savuna ilmaan ja uudestaan lasit päässä :(

Mä imetän vieläkin ja tarkotus olis seuraavankin kanssa joten tätä jatkunee sitten pitkään.. No jos menis joskus kesällä hankkiin uudet lasit ellen oo tullut hulluksi ennen sitä :confused4
Näkö voi huonontua raskauden ja imetyksen aikana ja useille se palautuu imetyksen loputtua.
Mä kävin itse laser leikkauksessa 2011 ja esikoinen synty 2015 näkö huonontu ihan hirveesti ja ei palautunut imetyksen loputtua. Nyt kun odotan toista ja näkö edelleen huonontui kävin optikolla ja näkö on palautunut samaa mikä se oli ennen leikkausta + lisäks vielä hajataittoa!
Voin sanoo et vituttaa!
Jos joku olis ees vihjassut ennen leikkausta et näkö voi heikentyä raskaudesta ja imetyksestä ni en todellakaan olis mennyt ennen lapsia leikkaukseen! Melkein kolmetonnia savuna ilmaan ja uudestaan lasit päässä :(

Pystyisitkö sä enää menemään leikkaukseen hajataiton takia? On kyllä harmi!

Hormonithan sen aiheuttaa tämänkin vaivan, kun löysyttäävät kudoksia. Kyselin just optikolta ja sano, että kolme kuukautta imetyksen lopettamisen jälkeen suositellaan vasta uusittavaks laseja. Ellei toki sitten näkö heikkene niin paljon, ettei pärjää sinne saakka.

@matukka90 mä ostin uudet lasit jo tässä välissä ku oli pakko mut ostin kaikista halvimmat kehykset mitkä nisseniltä löysin ni maksoin niistä linssien kanssa vaan 64€..

Olin nii vihanen medilaserille ni laitoin niille viestii asiasta ja ne kutsu mut kunnon näöntarkastukseen, tutkittiin ettei johdu jostain muusta esim sairaudesta (ei johtunut).. vähän sillai ympäripyöreesti myönsivät et hajataitto jne olis tullu leikkauksesta ja puhui korjausleikkauksesta. takuuhan niissä on vaan vuosi mut sain sellasen käsityksen et saisin ilmaisen leikkauksen.
Mutta raskaus ja imetys aikana sitä ei tehdä ja imetyksen lopetuksesta suositellaan minimissään 6kk mut mielummin vuosi.. Et katotaan ny mitä ne sanoo parin vuoden päästä ku on tätäkin tarkoitus imettää se vuosi :)

Hajataitto mulla korjattiin just leikkauksella, ei se ei oo ongelma...pitäiskö mun laittaa kans viestiä, että kukaan ei koskaan kertonu mulle riskejä siitä, että raskaus voi huonontaa silmät uudelleen. On meinaan aika tärkeä asia huomauttaa nuorille naisille, ettei mee tosiaan se kolmetonnia hukkaan.

Oon nyt miettin tot näköä onko se muuttun. Tuntuu ettei mun silmät aina tarkenna johonkin. Esim jos jotain hinnastoa luen niin pitää siristellä välillä että näkee tekstin. Tuoteselosteet välillä ihan kauheita. Laseja mulla ei ole. Oon miettin tarviiko mun nyt hankkia semmoset.

Takaisin