Myoomat ja raskaus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nasso88
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Nasso88

Näppärä viestien naputtelija
Kesäkuiset 2025
Onko kellään kokemusta? Mulla todettu ultrassa myoomia ja erikoislääkäri katsoo niitä ja antaa ensi viikolla lausunnon. Tihkuttelu vuotoa on tullut tiistaista asti ja viikko 6 tai 7 menossa. Sikiö näkyi ultrassa, mutta syke ei vielä? Voiko myoomat kipuilla ja vuotaa nyt jo? Ilmeisesti myös kasvavat.. Miten raskaus sujunut muilla tai onko tullut just keskenmenoja helpommin niiden takia? Ikää mulla 36v.

Mulla löyty alkuvuodesta kohdun ulkopuolinen myooma ku tehtiin työterveydessä koko vatsan ultraus. Tarkoitus oli mennä omalle terveyskeskukselle tässä kevään kesän aikana muussa asiassa ja samalla ottaa tämä puheeksi, että ultralla voitaisiin katsoa onko se kasvanut. Mulla ei ole koskaan ollut mitään oireita tästä ja nyt vähän jännittääkin että voiko se jotenkin hankaloittaa elämistä tässä raskauden aikana. Mulla vasta noin 6. raskausviikko menossa ja ensimmäiseen neuvola-aikaankin vielä yli kaksi viikkoa, niin olisi kiva kans kuulla muilta kokemuksia.

Mulla todettiin just muutamaa viikkoa ennen esikoisen + testiä 2.5cm kokoinen myooma kohdun sisällä. Tästä varoiteltiin, että on sen tyyppinen, että voi lokaation takia mahdollisesti haitata kiinnittymistä ja/tai aiheuttaa keskenmenon. Esikoisen raskaus meni hyvin, pientä selittämätöntä tuhruvuotoa oli jossain rv16 tietämillä n. neljän päivän ajan, mutta muuten ei mitään vuotoja. Tuon jälkeen kohtua on ultrattu usein ja myoomia ei sen jälkeen ole näkynyt (nyt siis 3.5v tuosta ensimmäisestä raskauden alusta ja myooman toteamisesta). Eli ne myoomat voi siis myös kadota itsekseen.

Edit: niin, tuon onnistuneen esikoisen raskauden jälkeen oli kaksi km:ää, jotka kuitenkin johtuivat kromosomeista ennemmin kuin myoomista (toinen todistetusti trisomia21 raskaus, toinen todennäköisesti myös kromosomeiltaan poikkeava sillä kasvu laahasi pahasti ensimmäisessä varhaisultrassa).

Takaisin