Muutama kysymys synnytyksestä

Inkku84

Oman äänensä löytänyt
Heips!

Vielä on noin 3 kk h-hetkeen, mutta kun tänne palstalle nyt eksyin niin olisi muutama kysymys:

1. Mitä tarvitaan mukaan synnyttämään lähtiessä? Asuin ulkomailla ja siellä äidit ottivat kaikki lapsen hoitotarvikkeista omiin synnytyysvaatteisiinsa asti mukaan. Ilmeisesti kotiin ei ainakaan ensisynnyttäjä pääse kuin vasta parin päivän päästä, eli isukkikin voi sitten tuoda puuttuvia juttuja jälkikäteen. Kurja vaan jos hänet täytyy lähettää ostamaan alushousun suojia tms. Toki pitää pistää laukku valmiiksi, mutta mitä sinne kannattaa laittaa?

2. Meillä ei ole autoa joten tuo matka sairaalaan hiukan huolestuttaa. Kaukana tosin ei ole, mutta onko kuinka yleistä voihkia josssain taxin takapenkillä? Miten muut autottomat ovat sairaalaan matkailleet?

3. Ja kun esikoista odotellaan, niin vaikea tietää koska on se oikea aika lähteä kohti sairaalaa. Ja kun autoa ei ole niin en kovin monesti sitä taximatkaakaan haluaisi turhaan tehdä. Onko jokin perussääntö koska ylensä viimeistään lähdetään, esim supistusten aikaväli? Ilmeisesti silloin tulee ainakin lähteä kun lapsivedet ovat jo menneet.

4. Täälläkin monet mainitsevat etteivät epiduraalia enää ehtineet saada. Missäs se raja kulkee, koska sitä on liian myöhäistä saada?

Varmaankin vastauksia näihin kysymyksiin neuvolastakin saa, mutta kun tuntuu että kaikki pitää kysyä erikseen ja monesti sinä hetkenä unohtuu. Synnytysvalmennuskin ilmeisesti meillä päin hoituu vain netin välityksellä.
 
Heips Inkku84. Koitanpa vastata... Nää on nyt tietty mun omia näkemyksiä/kokemuksia, joku voipi olla eri mieltä...

1. Sairaalaan tarvitset

itsellesi imetysliivit ja liivinsuojia, hammasharjan ja -tahnan yms. hygieniatarvikkeita/meikkejä/hiusharjaa. Mä olen tykännyt ottaa myös vaatteet (plus joku side jälkivuodon takia) missä kotiutua, miehen makuun en ihan halua luottaa ja ne missä on mennyt ei nappaa/voivat olla likaiset. Lisäksi olen halunnut ottaa omat saippuat. Kaikki vaatetus, siteet, yms. tarvitsemasi saa sairaalassa käyttöön. Jotkut ottaa omat vaatteet siellä olon ajaksi mutta melkein kaikki äidit kulkee sairaalan vaatteissa.

vauvalle kotiutumista varten vaatteet. Vaipat ja vaatteet on sairaalassa käytössäsi. Jotkut ottaa tutin jo sairaalaan mut sitä ei suositella ihan niin pienelle.

2: Taksilla menee varmaan suurin osa.

3. Vaikea sanoa. Kun supistukset on säännöllisiä, todella kipeitä tai jos lapsivedet menee. Aina voi soittaa sairaalaan ja kysyä kannattaako lähteä.

4. Ensisynnyttäjä yleensä ehtii ihan hyvin saada... Se raja taitaa kulkea siinä miten auki on tullessaan sairaalaan. Ajallisesti se voi siis vaihdella. Mä olen saanut muutamia tunteja ennen vauvan syntymää.
 
Miksköhän tuossa käsketään ottaa mukaan omat tossut ja aamutakki...? Ainakin Kätilöopistolla ja Naistenklinikalla ne tulee talon puolesta.
 
Kamera ja huulirasva aika ehdottomat... niin ja juotava. Pillimehut käteviä, kun voi juoda vaikka selällään niistä. [:D]
 
Synnyttämään lähdöstä sanottiin että ensikertalaisena lähdetään kun on
1. mennyt vedet tai vuotoa
2. supistukset tulee säännöllisesti vähintään 5min välein ja kestää n. 1min ajan tai jos ovat niin kivuliaita ettei kestä odotella kotona enään.

Kannattaa sitten tietysti laskea että kauanko kestää matka sairaalaan. Mutta ainakin omasta kokemuksesta, kotona on kivampi odotella kun sairaalassa...

Epiduraaliin ei saa olla auki enempi kuin 5cm muistaakseni.

Mukaan sairaalaan otettavia (itse asun kanadassa)

vauvalle:
-vaippoja ja peppupyyhkeitä sekä muutama harsoliina
-muutama vaatekerta ja kotiutumiseen hattu, peitto tai ulkovaatteet (riippuen tietty mikä aika vuodesta)
-auton turvaistuin kotiutumiseen (täällä ainakin halusivat nähdä sen osastolla ja että oli oikein säädetty)
-jos et aio imettää niin pulloja ja maidon vastiketta

itselle:
-erittäin imukykyisiä isompia siteitä
-vaihtovaatteita, imetyspaitoja mukaanlukien ja jos haluaa sisätossut ja kylpytakki
-parit imetysliivit ja liivinsuojia reilusti
-hygienia juttuja kuten hammasharja-tahna, huulirasvaa ym.
Synnytykseen sitten voi maun mukaan ottaa musiikkia rentoutumiseen tms. ajankulua helpottavaa asiaa. Miehelle ja itsellekkin kannattaa olla juomaa ja evästä.

Rintapumppu ja parit pullot voi olla kätevä hankkia etukäteen jos aiot imettää. Se oli meillä heti eka hankinta vauvan syntymisen jälkeen, kun maitoa tulee niin hurjasti että voi pakata liian täysiksi kun toinen ei vielä ime niin paljoa. Steriilipusseihin sit lypsetty maito ja pakkaseen niin voi antaa pullosta myöhemmin.
 
Takaisin
Top