Muut kuin ruokarajoitteet raskauden aikana

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Monni92
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Monni92

Puuhakas puhuja
Joulukuiset 2023
Miten hyvin olette kartalla siitä, mitä raskaana ollessa saa tehdä ja mitä tuotteita käyttää? Yleensä kuullut puhuttavan lähinnä ruokarajoituksista, niin tuli yllätyksenä, että aurinkovoiteen tai hyttysmyrkyn kanssa ei kannata lotrata. Kiva juttu näin kesää kohti mentäessä :grin

Kerättäisiinkö vähän listaa sellaisista asioista, mitä raskaana olisi hyvä välttää, niin tällaiset ummikot onnistuisi välttämään pahimmat karikot. Myös yleisempi keskustelu aiheesta tervetullutta.

Aurinkovoide ja hyttysmyrkky tuli jo mainittua, mutta sen lisäksi tuli itselle mieleen vielä laitesukellus. 😂 Ei ehkä sieltä listan kärkipäästä asioita, mitä saattaisi vahingossa tehdä.
 
Tää ei oo kauheen olennainen täällä suomessa mut reissussa tuli yllärinä ettei saa mennä reilu 3,5km vuoren huipulle😅 niin suuressa korkeudessa voi tulla happivaje sikiön (ja pienen lapsenkin) aivoihin
 
Itse miettinyt kun meillä ollut hyttysten vuoksi se laite käytössä...en nyt muista nimeä 😂 niin kun on jotain hermomyrkyn tapaista siinä, että sitä ei nyt uskalla käyttää kun on beibi vatsassa, vai mitä mieltä olette 🤔
 
Kysyin neuvolassa aurinkovoiteesta ja mulle sanottiin että mitään virallista suositusta siitä ei heillä ole antaa, mutta suosittelevat aurinkovoiteen käyttöä, koska palaminen ja ihosyöpä ei ole mukava vaihtoehto… ehkä fysikaaliset filtterit olisi vähemmän kemikaalikuormittavia kuin kemialliset.

Hiusten värjääminen lienee myös sellanen mitä voisi välttää, mutta siitäkään en saanut mitään virallista lausuntoa. Mun oma neuvolantäti sanoi, että jotkut välttävät kaikkea mahdollista kemikaalialtistusta deodorantista ja shampoosta lähtien, mutta heillä ei ole siihen mitään virallista ohjetta. Aion itse mennä maalaisjärjellä. Tässä HUSin sivulla esim oli jotain listattuna: https://www.hus.fi/potilaalle/nain-...sti,tulisi kuitenkin välttää raskauden aikana.
 
Urheilussa älä tee sellaista jossa: mikä puristaa kohtua voimakkaasti kasaan, missä voi tulla iskuja/potkuja etenkin mahaan, missä kohtuun kohdistuu äkillinen sivuliike (salibandy, tennis) ja missä voi tippua mahalleen (ratsastus, uimahypyt kerroksista).
Arki elämässä; älä istu naisellisesti jalka toisen päällä ja tauota muutenkin pitkiä paikallasi istumisiasi kävelemällä (shakki ottelut ja päätetyöt) jalkojen verenkierron helpottamiseksi ja verisuonitukosten ennalta ehkäisemiseksi.
 
Ihonhoidossa retinolia ei saa käyttää päivittäin. Neuvolasta sanottiin, että silloin tällöin voi sipaista kasvoille, mutta säännöllinen käyttö pitää jättää tauolle.

Aurinkorasvasta kysyin heti ekalla käynnillä ja sanottiin, että kemiallista rasvaa voi käyttää lyhyen aikaa normaalisti (esim. ulkomaanreissu). Säännöllisempään käyttöön suositteli fysikaalista suojaa.

Imodiumin käyttöä (mahalääke) pyysivät välttämään kokonaan, vaikka maha oliskin sekaisin.

Kävin kysymyssä apteekista, että voiko koiralla olla punkkipanta - siihen ei löytynyt heidän tietokannastaan estettä. Sanoivat, että käyttö on ok, jos koira ei nuku sängyssä odottajan kanssa.
 
Ihonhoidossa retinolia ei saa käyttää päivittäin. Neuvolasta sanottiin, että silloin tällöin voi sipaista kasvoille, mutta säännöllinen käyttö pitää jättää tauolle.

Aurinkorasvasta kysyin heti ekalla käynnillä ja sanottiin, että kemiallista rasvaa voi käyttää lyhyen aikaa normaalisti (esim. ulkomaanreissu). Säännöllisempään käyttöön suositteli fysikaalista suojaa.

Imodiumin käyttöä (mahalääke) pyysivät välttämään kokonaan, vaikka maha oliskin sekaisin.

Kävin kysymyssä apteekista, että voiko koiralla olla punkkipanta - siihen ei löytynyt heidän tietokannastaan estettä. Sanoivat, että käyttö on ok, jos koira ei nuku sängyssä odottajan kanssa.
Jaha, mikähän retinolissakin on😑 tällee iäkkäämpänä akkana sitä kyl käyttäny päivittäin🙄
 
Miten hyvin olette kartalla siitä, mitä raskaana ollessa saa tehdä ja mitä tuotteita käyttää? Yleensä kuullut puhuttavan lähinnä ruokarajoituksista, niin tuli yllätyksenä, että aurinkovoiteen tai hyttysmyrkyn kanssa ei kannata lotrata. Kiva juttu näin kesää kohti mentäessä :grin

Kerättäisiinkö vähän listaa sellaisista asioista, mitä raskaana olisi hyvä välttää, niin tällaiset ummikot onnistuisi välttämään pahimmat karikot. Myös yleisempi keskustelu aiheesta tervetullutta.

Aurinkovoide ja hyttysmyrkky tuli jo mainittua, mutta sen lisäksi tuli itselle mieleen vielä laitesukellus. 😂 Ei ehkä sieltä listan kärkipäästä asioita, mitä saattaisi vahingossa tehdä.
Mä käytän luonnonmukaisia tuotteita joissa ei ole synteettisiä ainesosia joten ei tarvi varoa niitä myrkkyjä ja haitallisia aineita. Helpottaa kehon kemikaalikuormaa kummasti.
 
Se retinoli on A-vitamiini, ja raskauden aikana pitää välttää liikaa A-vitamiinia, näköjään sekä suun kautta otettavaa että ihon kautta imeytyvää 😊
Mutta ne määrät suunkin kautta on aika isot (oliko 200g maksamakkaraa viikossa), niin vaikea uskoa että neljästä tipasta tuo määrä mitenkään ylittyy 😅
 
En tiedä mitä Suomessa sanotaan saunomisesta raskaana ollessa, mutta muualla (myös maassa, jossa asun) suositellaan, että saunaa, hyvin lämpimiä kylpyjä ja porealtaita vältettäisiin. Tämä johtuu siitä, että liiallinen lämpö kasvattaa neural tube defectin (en tiedä mitä se on suomeksi) riskiä. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1640616/

Lisäksi vältän parfymoituja tuotteita. Esim. EU:ssa lainsäädäntö on laadittu siten, että kosmetiikassa eri aineosat on ilmoitettava pakkauksessa, mutta "hajuste" on poikkeus: se voidaan ilmoittaa yksinkertaisesti sanalla "parfyymi", vaikka itse hajuste olisi tehty sadoista eri aineosista, joista moni voi olla hormonitoimintaan vaikuttavia. Olen itse asiassa yllättynyt, että tästä ei puhuta enemmän. Tyttövauvoilla munasolut kehittyy jo hyvin aikaisin kohdussa, joten en missään nimessä halua altistaa mahdollista tyttölasta aineille, jotka voivat vaikuttaa hormonitoimintaan.

Retinolit jäi pois jo ennen kuin tulin raskaaksi. Tässä syy välttää retinolia.

Lisäksi yritän välttää muoviin pakattua ruokaa, vaikka se käytännössä onkin mahdotonta. Esim. jogurttia söisin enemmänkin jos se olisi pakattu lasipurkkeihin. Muoveista voi erittyä ruokaan hormonitoimintaa häiritseviä kemikaaleja.

Aurinkovoiteissa olen suosinut jo pitkään fyysisellä suojalla varustettuja, mutta on vaikeaa löytää kropalle zinc oxideen luottava aurinkovoide.

Ylipäänsä nk. endocrine disruptors on asia, josta toivoisin raskaana olevia valistettavan enemmän. Itselläni on kilpirauhasen vajaatoiminta ja aina ollut häikkää kk-kierron kanssa (matala keltarauhashormonin tuotanto), joten en halua lapseni kärsivän näistä vaivoista. Jos jotakuta kiinnostaa lukea asiasta lisää, esim. tässä on hyvä tutkimus.
 
@Clara82 tuossa linkissä mainittu accutane ainakin on suun kautta otettava vahva aknelääke, ei verrattavissa näihin kaupan kasvoille levitettäviin🤔
 
En tiedä mitä Suomessa sanotaan saunomisesta raskaana ollessa, mutta muualla (myös maassa, jossa asun) suositellaan, että saunaa, hyvin lämpimiä kylpyjä ja porealtaita vältettäisiin. Tämä johtuu siitä, että liiallinen lämpö kasvattaa neural tube defectin (en tiedä mitä se on suomeksi) riskiä. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1640616/
Oh no, ei saunaa! 😭 Eikös tuo neural tube defect ole juuri se, mitä foolihapolla ehkäistään? Jospa se riittäisi, koska on kyllä tullut saunottua ihan normaalisti, ja varmaan sama juttu aika monella suomalaisella ollut kautta aikain :grin Ehkä kovimmat löylyt voi jättää alkuraskauden ajaksi pois.
 
Siis Suomen saunakulttuurihan on sellasta, että siihen melkeinpä kannustetaan aina paitsi kuumeessa 😂 Sama kun esimerkiks Kreikassa ei lopeteta fetajuuston syömistä, niin täällä ei lopeteta saunomista, sano kuka mitä sano 😂

En oo ite kova saunoja, uskon että vartti löylyissä sillon tällön ei vaikuta suuntaan tai toiseen.

Ite tällasena punapigmenttisenä ajattelin ettiä valikoiman parhaat fysikaaliset aurinkosuojat varsinkin meidän rodoksen matkaa varten, mutta koitan kesän pysytellä mahdollisimman paljon poissa auringosta ja suojautua vaatteilla.
 
Mä oon kerran yrittänyt saunoa, tuli ihan jäätävän huono olo😅

Eikös loppuraskaudessa synnytyksen käynnistäjiksi ehdoteta seksi, sauna ja olikohan se siivous 🙊😅
 
Oh no, ei saunaa! 😭 Eikös tuo neural tube defect ole juuri se, mitä foolihapolla ehkäistään? Jospa se riittäisi, koska on kyllä tullut saunottua ihan normaalisti, ja varmaan sama juttu aika monella suomalaisella ollut kautta aikain :grin Ehkä kovimmat löylyt voi jättää alkuraskauden ajaksi pois.
Joo, foolihapollahan niitä myös ehkäistään, mutta aika yleinen tuntuu olevan tuo korkeita lämpötiloja välttelemisen suositus. Minusta se oli aika kummallinen, koska en ole koskaan Suomessa kuullut puhuttavan siitä.

En itse uskalla ottaa riskiä, vaikka saunoja ei meillä päin olekaan tarjolla muutoin kuin joillakin kuntosaleilla ja kylpylöissä.

"Several epidemiological studies over the past five years have reported associations between high temperatures and adverse pregnancy outcomes, including preterm birth, stillbirth, and low birth weight (LBW),3,4 as well as congenital heart defects."

https://ehp.niehs.nih.gov/doi/full/10.1289/EHP6221
 
Mä oon kyllä saunonut ihan normaalisti muutama kerta viikkoon. En kyllä mitään himo löylyjä ota ja heti pois jos tulis huono olo..

Toi kemikaalikuorma vähän stressaa kun käytän ihan perus marketti merkkejä : Nivea, dove, Maybelline yms. Meikkaan kyllä vähän mutta just noi kasvorasvat yms :o
 
Takaisin
Top