Munasolujen laatu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jumper
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Jumper

Satasella mukana keskusteluissa
Hei.
Olisiko kenelläkään kokemuksia huonosti jakaantuvista munasolusta? Täällä tilanne se, että eka ivf/icsi tehty. Hedelmöittyminen onnistui, mutta jakautuminen hidasta ja laadultaan ei priimoja 3-4vrk ole. Kasvattelu jatkuu nyt ilmeisesti 5-6vrk asti josko niistä jotain tulisi ja saataisiin pakkaseen.

Kiinnostaisi tietää onko toivo jo hukkaan heitetty, vai onko vielä mahdollista seuraavassa ivf/icsi hoidossa saada tulosta?

Meillä kävi minun munasoluillani ivf:ää yrittäessä, ettei mitään saatu siirtoon asti. Oltiin kumpikin yli 40-vuotiaita jo silloin kun kokeiltiin tätä muutama vuosi sitten. Suosittelivat hedelmöityshoitoklinikalta saman tien lahjamunasoluhoitoa, joten päättelin, että ainakin minun munasoluni taisivat olla jo silloin täyttä kuraa, joten toista kertaa emme enää yrittäneet omilla soluilla. En siis tiedä, olisiko se onnistunut toisella tai kolmannella kerralla, mutta emme halunneet lähteä kokeilemaan onnea kalliisiin hoitoihin, joten päädyimme lahjamunasoluhoitoon, joka nyt sekään ei ollut mikään halpa juttu, mutta saimme ainokaisemme sitä kautta. Lisäpontta lahjamunasoluhoitoon antoi sekin, että minulla on enää vain toinen munasarja tallessa, joten punktiossa ei olisi saatu kerralla kovin montaa munasolua, joten siksikin jätimme kokeilematta ensimmäisen epäonnistumisen jälkeen.

En siis sano, etteikö kannattaisi lähteä kokeilemaan, meidän tapauksessa se ei ollut vaihtoehto, mutta nuorempana ehkä kannattaa vielä kokeilla, minun iässäni ei enää (45v) :)

Kefir90, meille ainakin sanottiin, että eri hoitokierrokset voivat poiketa merkittävästikin toisistaan. Toivoa ei ole missään nimessä menetetty! Samanlaisia tarinoita tulee täällä keskusteluissakin paljon vastaan, että yksi hoito on voinut mennä penkin alle, mutta toinen onkin jo aivan toista maata. :) Toki ikä ja yksilölliset tekijätkin vaikuttavat.

Meillä oli ekassa Icsissä vain yksi alkio, joka kehittyi blastoksi päivänä viisi. Siitä tuoresiirto, nega. Loppuja alkioita yritettiin vielä viljellä, mutta olivat jo päivänä kuusi kuolleet kaikki.

Seuraavassa hoidossa kaikki seitsemän alkiota jotka hedelmöittyi oli päivänä viisi blastoja ja näistä tuoresiirto toi myös plussan. Nyt mennään rv 15+6

Sama annostus ja (menopur)lääkitys oli molemmissa hoidoissa. Erona et olin lopettanut Donaferty nimisen lisäravinteen käytön ekan hoidon jälkeen. Donaferty lyhensi kieroani pari päivää. Toisessa hoidossa munasoluja saatiin kasvatettua kaksi päivää pidempää ennen keräystä. Ehkä siitä tuli ne erot.

Munasolujen laadusta vielä sekin on sanottava, että vaikka munasolu hedelmöittyisi ja kehittyisi ihan hyväksi blastoksi, se saattaa olla silti niin pahasti viallinen, ettei siitä vauvaa tule. Minulla 3 blastoa seulottiin, tuloksena oli yksi terve ja kaksi sellaista, joissa oli useita kromosomeja liikaa tai liian vähän.

Takaisin