Munasarjojen hiipuminen 31v - raskautuminen (aikaiset vaihdevuodet)

M

Mainanai

Vieras
Sain juuri yllätyksenä tietää, että munasarjani ovat hiipuneet, rakkuloita jäljellä todella vähän ja FSH alkukierrosta oli 13. Yritin etsiä tietoa, onko raskaaksi omilla munasoluilla tulleita vastaavantyyppisessä tilanteessa ja tietoa löytyi kovin vähän - varsinkin positiiviseksi kääntyneitä tilanteita. Lääkärikäynti on tulossa 3 viikon päästä, mutta olo on aika toivoton. Mies on ja hoitoihin toki mennään, mutta mitähän olisi odotettavissa :sad001 uskaltaako enää toivoa omaa biologista lasta.
 
Amh verikokeisiin olen menossa mutta tulosta ei ole vielä - se ilmeisesti kertoo vielä jotain, sekä uuteen ultraan josko siellä saataisiin laskettua rakkuloita tarkemmin
 
En nyt ole mikään lisääntymislääketieteen ekspertti, mutta mitä olen aiheesta lukenut on se, että alhainen amh ei suoraan kerro etteikö voisi saada lasta omilla soluilla. Toki se voi sitä vaikeuttaa esim sitä kautta, että ivf tuottaa vain hieman apua kun solumäärä on rajallinen. Jos ei muuta ongelmaa raskautumisen suhteen ole/olisi (jota toki ei voi tietää etukäteen), lapsen saaminen on erään tutkimuksen mukaan nuorilla ihmisillä yhtä todennäköistä alhaisen amhn omaavilla kuin normaalillakin amh:lla. Ja sinä olet vielä nuori, joten iästä johtuvaa munasolujen laatuongelmaa ei välttämättä ole!

Minulla on mitattu viime elokuussa amh 0,19 eli todella matala. Siitä huolimatta minulla oli 4 alkanutta raskautta vuoden sisään. Nämä on mennyt kaikki kesken. Lääkärini arvion mukaan kuitenkin todennäköisesti iästäni johtuen eli laatu on jo heikko. Suoraan matala amh ei välttämättä ole lapsettomuustuomio, ellei tähän yhdisty myös heikko laatu/korkea ikä ja/tai muut lapsettomuushaasteet. Matalalla amhlla kypsyy (jos siis ovuloi ja kaikki muuten ok) ihan samalla tavalla 1 munasolu kuussa kuin normaalillakin amhlla. Mutta toki nämä on hyvin yksilöllisiä juttuja. Mutta lähetän toivon puhalluksia ja tsemppiä teille kovasti! Itselle matala amh oli shokki, vaikka olen jo lähes 40v.
 
Heippa!

Täällä toinen, jolla kylläkin diagnoosina vasta uhkaava POI ja ikää 32. Itselläni myös amh alhainen (0,38 lokakuu 2023) ja munarakkuloita ultrassa vähän (vaihteluväli 2+3 - 4+4). Kaksi ivf takana, josta ensimmäisestä kemiallinen raskaus ja toinen jouduttiin keskeyttämään olemattoman vasteen takia. Ekasta ivf:stä saatiin 7 munasolua, mutta vain ylsi blasto. Luomuna yli kahden vuoden hyvin aktiivisen yrityksen jälkeen (ennen hoitoihin hakeutumista) ei yhtäkään alkanutta raskautta. Puolison sperma priimaa ja itselläni ei muita haasteita.

Munasolujen laatu taitaa olla ihan tuurista kiinni. Vaikka itselläni ikä myös alhaisempi, laatu myös jo heikentynyt. Meillä vielä 1 mahdollisuus julkisella, mutta omat ajatukset kääntymässä jo lahjamunasolujen suuntaan.

Laatua ei voi valitettavasti tietää ennen ekaa ivf-kierrosta. Joillakin onnistuu hyvin ja joillain ei.
 
Minäkin olen itselläni epäillyt (alkavaa) munasarjojen vajaatoimintaa, mutta virallisesti sellaista ei ole todettu. Olen 34v. FSH oli nyt lapsettomuustutkimuksissa mittattuna 9.7 eli normaalin rajoissa (joidenkin taulukoiden mukaan koholla kyllä).
Olen aiemmin itse mittauttanut tuota arvoa, koska on ollut muitakin munasarjojen vajaatoimintaan sopivia merkkejä ja FSH on ollut 11.6, 12.4 ja 12. Eli siellä ylärajoilla keikkunut.
Nyt viimeisessä mittauksessa olikin siis vähän laskenut, mutta olen lukenut, että arvo alkaa heitellä, kun vajaatoiminta etenee tai vaihdevuodet häämöttää joten en iloinnut hirveästi..

Lapsettomuushoitojen suunnittelussa ei oltu erityisen huolissaan tuosta arvosta 🤷🏼‍♀️ eikä noita aiempia arvoja kommentoitu mitenkään.

AMH oli 0,71 eli aika alhainen, mutta siitäkään et lapsettomuuslääkäri ollut huolissaan, saattaa vain kuulemma tarvita enemmän lääkettä sitten jos IVF hoitoihin edetään..
Antraalifollikkeleiden määrää ei minulla jostain syystä laskettu, mutta kun asiasta kysyin niin kuulemma normaalilta määrältä näytti.

Meille suunniteltiin pari inseminaatiota ovulaation induktiolla ja sitten varmaankin siirrytään IVF. Yleensä inseminaatioita tehdään useampia. Meillä tähän suunnitelmaan vaikutti ilmeisesti nuo minun arvot sekä lisäksi adenomyoosi epäily. Ja kenties ikä?

Tässä meidän tilannetta, joka tietysti vähän eri kuin teillä, mutta ei tuo sinun FSH arvo kovin kaukana minun arvoista ole. Ajattelisin, että kyllä teille omilla soluilla hoitoja varmaankin kokeillaan.
 
Minulla ei ole mitattu FSH:ta eivätkä lääkärit ole tainneet puhua suoraan minulle munasarjojen vajaatoiminnasta, kuitenkin diagnoosi kannasta löytyi. Amh ikään nähden matala. Mulle puhuttiin ennen hedelmöityshoitojen aloitusta, että saattaa joutua lahjamunasoluja käyttämään. Tulin kuitenkin raskaaksi omilla soluilla inseminaatiolla, letrozol oli apuna.
 
Itsellä ikää nyt 35v. Alkuvuodesta kävin labrassa ennen lapsettomuuhoitojen ensikäyntiä.
Itsellä
AMH 3.23
FSH 10.9

Fsh ilmeisesti viitearvoihin verrattuna vähän kohollaan mutta lääkäri ei painottanut tätä millään tapaa.
Meillä on alkanut ensimmäinen IVF kierto tässä kuussa. Jännittävää nähdä miten kroppa reagoi stimulaatioon.

Labrat ja arvot eivät varmaan kerro koko totuutta vaan on hyvä katsoa isompaa kokonaisuutta 😊
 
Olenkin kirjoitellut aikaisempaan vastaavaan ketjuun joskus, mutta laitan viestini nyt tähän ketjuun.

Minua on alkanut ihan todella ahdistaa hedelmällisyyteni enemmän kuin koskaan ennen. Vuosi sitten kesäkuussa FSH-arvoni oli 11 ja syksyllä mitattu AMH-arvo oli 1,2. Tein toissapäivänä Yliopiston Apteekista löytämäni FSH-kotitestin ja se näytti positiivista.... Olen tehnyt niitä nyt useamman ja kaikki ovat olleet plussaa. Pakkausselosteen mukaan testi näyttää positiivista, mikäli tulos on yli 25. Minua pelottaa tosi paljon, mutta aion silti soittaa nyt aamulla YTHS:lle. Olen 28-vuotias ja pelkään, etten tule koskaan saamaan omia lapsia - se on ollut aina suurin unelmani. Nyt pelkään yli kaiken, että minulla on pian ennenaikaiset vaihdevuodet.

Laitan tähän vielä kuvan testistä, mutta ainakin minun mielestäni se on positiivinen. :sad-face:
 

Liitteet

  • IMG_20240609_115527.jpg
    IMG_20240609_115527.jpg
    3.9 MB · Katsottu: 21
Takaisin
Top