Minäkin olen itselläni epäillyt (alkavaa) munasarjojen vajaatoimintaa, mutta virallisesti sellaista ei ole todettu. Olen 34v. FSH oli nyt lapsettomuustutkimuksissa mittattuna 9.7 eli normaalin rajoissa (joidenkin taulukoiden mukaan koholla kyllä).
Olen aiemmin itse mittauttanut FSH arvoa ja se on ollut jopa yli 12.
Nyt viimeisessä mittauksessa olikin siis vähän laskenut, mutta olen lukenut, että arvo alkaa heitellä, kun vajaatoiminta etenee tai vaihdevuodet häämöttää joten en iloinnut hirveästi..
Lapsettomuushoitojen suunnittelussa ei oltu erityisen huolissaan tuosta arvosta
eikä noita aiempia arvoja kommentoitu mitenkään.
AMH oli 0,71 eli tosi alhainen, mutta siitäkään et lapsettomuuslääkäri ollut huolissaan, saattaa vain kuulemma tarvita enemmän lääkettä sitten jos IVF hoitoihin edetään..
Antraalifollikkeleiden määrä näytti kuulemma normaalilta (ei laskettu).
Meille suunniteltiin pari inseminaatiota ovulaation induktiolla ja sitten varmaankin siirrytään IVF. Yleensä inseminaatioita tehdään useampia. Meillä tähän suunnitelmaan vaikutti ilmeisesti nuo minun arvot sekä lisäksi adenomyoosi epäily. Ja kenties ikä?
Tässä meidän tilannetta, joka tietysti vähän eri kuin teillä, mutta ei tuo sinun FSH arvo kovin kaukana minun arvoista ole. Ajattelisin, että kyllä teille omilla soluilla hoitoja varmaankin kokeillaan.