Munasarjoissa monilokeroinen kysta, kokemuksia?

P

papijeij

Vieras
Hei, eli viikko sitten gyne ajalla löydettiin muutama kysta munasarjoista. Takana yritystä toisen lapsen suhteen ja muutamia oireita ollut jonka vuoksi gynelle sain ajan. (Kovia välivuotoja ja vatsakipuja).

Vasemman munasarjan kysta todettiin olevan 2-lokeroinen, 2x miehen nyrkin kokoinen. Ja oikeassa pienempi about 4-6cm kokoinen monilokeroinen kysta. Näihin sain todella pikaisen leikkausajan joka onkin parin viikon päästä. Mutta kovasti mietin sitä monilokeroisuutta. Lääkäri ei paljoa maininnut mahdollisuudesta pahanlaatuisuuteen vaan oli enemmänkin pohtiva että saataisiin munasarjakudoksia vahingoittamatta pois. Sainkin antaa mielipiteeni siihen että miten leikataan, suositteli avoleikkausta koska ihmisen käsi on hellempi eikä aiheuta turhaa rasitusta kudoksille ja tähystys taas on kovakouraisempaa. Lisäksi sain valita haluaisinko ennemmin pystysuoran leikkaushaavan vai vaakasuoran, ja koin pystysuoran helpommaksi. (On perna poistettu pienempänä joten vatsaa koristaakin iso pystysuora leikkaushaava koska oli kiireellinen pernan poisto.)

Te jotka olette leikkauttaneet monilokeroisen munasarja kystan onko ollut hyvän- vai pahanlaatuinen? Itse siis olen 23-v joten oli lääkäri sen suhteen rauhallinen, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Ja kuinka leikkauksesta toivuit? kauanko olit sairaalassa? Leikkauksia itsellä eri aiheisiin liittyen kuitenkin 3, joten en niinkään leikkausta jännitä tai toipumista, mutta enemmänkin itse kystaa..

Toivon vain, että vielä sen toisen pienen nyytin saisin.
 
Minulta poistettiin nyrkinkokoinen monilokeroinen kysta pari vuotta sitten tähystämällä. Mahdollisuus pahalaatuisuuteen oli 50-50, koska osassa lokeroita oli kiinteähköä ainetta eikä pelkkää nestettä. Kysta saatiin kokonaan pois, mutta se oli lähtenyt kiertymään kuolioon ja koko munasarja poistettiin. Kysta osoittautui hyvälaatuiseksi, mutta tulosta piti odottaa melkein kuukausi mikä raastoi hermoja. Lapsia en ollut aikaisemmin saanut,joten jännitin kovasti voiko yhdellä munasarjalla raskautua. Puolentoista vuoden jälkeen tärppäsi.

Sairaalassa olin tähystyksen jälkeen seuraavaan päivään ja sain lähteä kun virtsaaminen onnistui. Toipuminen kesti kuukauden verran. Palasin kyllä kouluun parin viikon joululoman jälkeen, mutta vatsaa kiristeli edelleen. Avoleikkauksessahan kotiutus ja toipuminen kestää kauemmin.
 
Takaisin
Top