Muita XL- kokoisia odottajia?

Mardu-82

Vauhtiin päässyt keskustelija
Heippa! Onko täällä muita ylipainoisia odottajia? Itselläni painoindeksi on sen 35: tarkoitus oli pudottaa painoa ennen raskautta, mutta sen sijaan lihoin 7 kg. Sokerirasitustestissä kävin jo sen takia, mutta arvot oli normaalit, myöhemmin uudestaan. Miten neuvolassa on suhtauduttu? Miten painonhallinta on sujunut raskauden aikana?
 
Muokattu viimeksi:
Heippa Mardu-82,
Itse en enää odota vaan olen melkein 2,5v pojan äiti. Olin painoindeksiltäni samaa luokkaa. Neuvola varotteli ettei saisi lihoa paljoa. Aloin noudattaa 5 ruokailun rytmiä eikä makeaa eikä rasvaisia ruokia vain tehnyt mieli. Jouduin myös seuraamaan verensokeria koko ajan.
Tuloksena kaikesta tästä: sokerit olivat loistavat koko ajan, paino ei noussut lainkaan, synnäriltä tullessani painoin 5 kg vähemmän kuin alkaessani odottamaan. Lihasmassa säilyi aktiivisen töissä liikkumisen johdosta ja fiilis oli tosi hieno.
Yritän siis sanoa että syö paljon ja usein hiukan terveellisempiä juttuja kuin normaalisti ja pysyt painossasi, pudottaahan ei saisi.
Kyllä se siitä, älä stressaa.
 
Kiitos vinkeistä puikula! ☺ En onneksi ensimmäisellä kolmanneksella lihonut kuin 200 grammaa. Eikä jaksa nykyään syödä paljoa, kun maha on jo täynnä. Hyötyliikuntaa lähinnä harrastan, säännöllisen epäsäännöllisesti käyn vesijuoksemassa. Ei ainakaan viimeksi neuvolassa puhunu mitään painosta eli ei vissiin ongelmia ainakaan vielä ☺ Vaatteiden kanssa on vähän hankalaa, kun housut puristaa mahan kohdalta..
 
Mulla oli raskauden alussa painoindeksi 36. Ja todettiin radikin siinä sitten. Äitiysneuvolassa täti sanoi että semmonen 5 kiloa saa paino nousta. Kävin myös äitipolilla seurannassa kerran kuukaudessa ja siellä sanottiin että ei saisi nousta yhtään... Ja koskapa sain ravitsemusohjeet joita noudatin niin paino ei noussutkaan. Olin kahdeksannella kuulla raskaana kun jälleen olin polilla kuukausittaisessa tarkastuksessa ja sittepä siellä jouduin kuitenki kolmannen asteen kuulusteluun kun se paino tosiaan Ei ollut noussut yhtään ja tenttasivat että syönkö mä nyt varmasti oikein ja syönkö tarpeeksi yms. Se oli ehkä ärsyttävintä ton mun painon suhteen. Että kun teki niin tai näin niin silti arvosteltiin... :shifty:
 
Just :O Mulle sanoi neuvolantäti että paino saisi nousta sen 5-9 kg.. Sokerirasitustesti tehdään myös myöhemmin uudestaan.
 
Mun logiikkaan ei vaan mahdu se, ettei sais raskausaikana laihduttaa, mutta kuitenkaan ei sais paino noustakaan. Siis kun se vauva, istukka, lapsivesi, kasvava verimäärä yms painaa jo itsessään useamman kilon, ni pakkohan sen painon on nousta. Muutenhan se on just laihduttamista, kun se vastaava kilomäärä on susta itestä pois. :confused:
 
No en mäkään oikein tajua.. Voiko siihen painonnousuun itse edes loputtomasti vaikuttaa, varsinkaan loppuvaiheessa? Mitä jos painoa tulee silti, vaikka on tarkalla ruokavaliolla?
 
Mulla menossa rv 25 tällä hetkella ja paino on tippunut raskauden aikana reilun 5 kiloa. Äitipolilla olen seurannassa radin takia, ja koska ovat kartoittaneet mun syömiset ekalla käynnillä (jouduin pitamaan ruokapaivakirjaa) niin kehuvat aina vaan hyvasta painonhallinnasta. Esikoista odottaessa paino tippui samaan tapaan alkuun ja ihan viimeisina kuukausina tuli muutama kilo lisaa (mutta jäin silti siis aloituspainon alle). Painoa en ole siis tarkoituksella tiputtanut vaan tasainen ruokarytmi ja jarkevat annoskoot ovat taman tehneet.
 
Pointti siinä laihdutuksen kieltämisessä on se, että pyritään saamaan kaikki tarpeelliset ravintoaineet ja riittävästi ravintoa vauvalle. Eli on huono, jos laihduttaa pussikeittokuurilla. Mut hyvä, jos paino laskee terveellisten elämäntapojen (tyyliin vaihtaa hampparit lautasmallin mukaiseen kotiruokaan) vuoksi.
 
Joo sikshän mäkään en käsittäny sitä tenttaamista että syönkö tarpeeks kun ensin annetaan lista ruuista ja määristä mitä syödään ja kun sitä noudatin eikä paino noussu siihen 8. kuulle mennessä ni napistiin siitäki. Kyllä sitte ihan loppumetreillä painoa tuli 6 kiloa.
 
Täällä hep!

Esikoisen raskausaikana oksensin paljon ja paino putosi itsestään. Nousikin kyllä, mutta jäi alle alkupainon. Synnärille jäi vielä 8kg lisää.

Noh, elämäntilanne muuttunut ja painoa tullut lisää. Nyt esikoisen odostuspainoon 12kg lisää tässä raskaudessa! Terkka sanoi että yritä pystyä samaan kuin esikoisen aikaan. Muuten hyvä, mutta ei okseta ja on jatkuva nälkä!! :D Kunhan tää hirveä väsymys tästä hellittää niin aloita urheilun.....senkun näkis! ;)
 
Mäki tässä odottelen että väsymys hellittäis, mutta ei ainakaan vielä oo tapahtunut (viikot siis 16+4). Joka päivä pitäis nukkua päikkärit koulun jälkeen. Jos jää nukkumatta, sen kyllä huomaa!
 
Äh. Se väsymys alussa oli mulla kanssa aivan kauhea! Ei olis millään jaksanut tehdä sitä (mulle) normaalia 10 tunnin työpäivää. Vielä kun työ on todella fyysisesti raskasta, olisivat laittaneet mutta jo 6 kk vaiheilla lomalle. Wtf! Homma luonas todella hyvin, en kyllä kertonut neuvola tädille että nostelen vielä 8kk vaiheilla 40 kg painavia taakkoja työssäni...
Olin töissä vielä 2 viikkoa ennen synnytystä ja työn laatuni ja ruokavalion takia paino pysyi hienosti kurissa.
Olen jälkikäteen tunnustanut neuvolassa tekemisiäni työpaikallani ja saanut paljon puhuvia katseita..
Älkää ottako kaikkea niin kirjaimellisesti, pääasia että teistä itsestänne tuntuu hyvältä. Vauvahan ottaa kehostanne kaiken tarvitsemanne tavalla tai toisella.
 
Mä jäin kassatyöstä pari viikkoa ennen äitiyslomaa saikulle ja sitä ennenki oli saikkupätkiä. Se on nimenomaan se paikallaanolo, seisominen ja istuminen ihan myrkkyä selälle. Ja kun koittaa ylettyä liukuhihnan ja kassapöydän yli ojentelemaan ja vastaanottamaan rahoja yms kun massu on siinä välissä niin oli yllättävän hankalaa. Ainaki ku on tämmönen puoltoistametrinen... :grin:rolleyes:
 
Mua vähän hävettää ku on viikot vasta 17+2. Tosiaan alaselkää alkaa vihlomaan ja mahaa kiristää, niin että on vaikea hengittää. Ja sitten toiselle puolelle mahaa tulee sellainen kova pistos. Soitin neuvolaan että saisin keskiviikon työvuorolle sairauslomatodistuksen. Hoitaja meinas, että jos oireet jatkuu, pitää tutkia tarkemmin..
 
Muokattu viimeksi:
Jaah, olin lihonut reilun kilon, mutta viikoittainen painonnousu kuulemma ihan ok (n.200 g). Paastosokeri oli 5,2: kuulemma 5,3 ois ollu huono.. Eli uus sokerirasitustesti viikon 28 tienoilla. Saapa nähdä, miten käy!
 
Takaisin
Top