Muita määräaikaisessa työsuhteessa olevia?

Sylvikki

Asioista perillä oleva
Elokuiset 2021
Heinäkuiset 2024
Heippa, onko joukossa muita, jotka ovat määräaikaisessa työsuhteessa? Minä olen ollut töissä samassa järjestössä useamman vuoden, aina vuoden pätkissä rahoituskuvioiden takia. On tarkoitus olla jossain vaiheessa liittoon yhteydessä, että miten homma kohdallani menee – toisin sanoen, onko sillä mitään merkitystä, että olen vuosia ollut talossa, enkä esim tehnyt määräaikaista sijaisuutta. Työtehtäväni todennäköisesti jatkuu tulevaisuudessakin, mutta käsittääkseni työnantajalla on keinot hieman muuttaa työnkuvaa ja vedota siihen, ettei ole enää sama tehtävä.

Olen siis varautunut siihen, että jään vuodenvaihteessa 2021–2022 työttömäksi, kun sopimus loppuu (ja olen oletettavasti lapsen kanssa vielä kotona). Pikkasen jo nyt mietityttää työnhaku sitten työttömänä ja pienen lapsen kanssa, etenkin kun myös mieheni haluaisi jäädä pidemmäksi aikaa kotiin. Tylsää, jos se ei onnistuisi sen takia, etten saisi töitä.
 
Kiinnostaa siis muiden ajatukset, kokemukset, vinkit tilanteesta. Nyt vähän googlailin:

"Lähtökohtana on, että mikäli määräaikaisen työsopimuksen päätyttyä määräaikaista työtä on edelleen tarjolla, työnantaja ei saa jättää uusimatta määräaikaisen työntekijän työsopimusta sillä perusteella, että hän on raskaana tai perhevapaalla. Mikäli työnantajalla on muu hyväksyttävä syy olla jatkamatta määräaikaista työsuhdetta, on tämä mahdollista."

Mietin vain, kuinka usein tuo oikeasti toteutuu, että perhevapaalla saisi määräaikaisen sopimuksen uusittua...
 
Minä olen määräaikaisessa työsuhteessa sijaisena kesäkuun alkuun. Vakituista paikkaa yritän hakea nyt keväällä, kun aukeavat, mutta ahdistaa kyllä saako mitään. Yritän pitää raskauden salassa töissä siiheksi, että siellä oleva avautuva paikka on täytetty. En vain tiedä onnistuuko moinen, kun maha on jo nyt turvonnut pallo...
 
Mulla on myös määräaikainen työsuhde. Huhtikuun loppuun on tämä pätkä ja toivon, että saan jatkaa sen jälkeen äitiysloman alkuun. Voi toki olla, että raskaus vaikuttaa, saa nähdä. Jos jään kotiin huhtikuun lopusta, niin liitosta sitten rahat. Työtilanne vanhempainvapaan jälkeen ei huoleta, oma ala on sellaista, että töitä kyllä piisaa. Toki toivoisin, että saisin jatkaa nykyisessä työssäni. Olen siinä hyvä ja meillä on aivan huippu työtiimi, mutta kaiketi se on vähän niin, että aika aikaansa kutakin:)
 
Mä oon keikkafirmalla töissä ja teen vaan yhteen kohteeseen hommia. Vähän huolettaa, mites sitten jos ja kun en selkäni takia pysty tekee töitä ihan äitiyslomaan asti. Viimeksi jouduin olemaan 3 viikkoa ilman mitään rahoja/ tukia kun Kela laski mut opiskelijaksi, vaikka mulla oli opinnot tauolla :/ eli mitään tukia en saanut mutta toivottavasti nyt saisin jotain tukea jos en työhön pysty...
 
Mulla on viimeisen reilun vuoden ollut kova yritys hakea vakkaripaikkoja ja vaikka olen parissa rekryssä päässyt loppumetreille, ei ole valitettavasti onnistanut. Korona vaikeutti hommaa, viime keväänä ajatus aloittamisesta uudessa paikassa etänä ei tuntunut hyvältä. Nyt syksyllä tilanteeseen oli jo ehtinyt sen verran sopeutua, ettei tuntunut niin mahdottomalta ajatukselta.

Ihannetilanne olisi ollut se, että olisi ehtinyt vaikka vuoden verran olla uudessa pestissä, sitten vuoden tai vähän yli kotona, sitten työpaikka, johon palata ja mies olisi vuorostaan voinut jäädä kotiin, mutta ei nyt mennyt niin. Mä olen vielä tällä hetkellä enemmän tienaava, joten pikkaisen tämä talouspuoli mietityttää. Haluaisin kuitenkin sen kotona olo ajan keskittyä siihen, miettimättä mitään tulevaisuuden raha-asioita, mutta helpommin sanottu kuin tehty tällä päällä :wacky:

Mulla on hyvä työpaikka, jossa monessa mielessä reilu meno, mutta vähän silti mietityttää, jos vastaus on jotain "katsotaan sitten kun olisit palaamassa" että uskaltaako sitä vaatia oikeuksiaan (joista en itsekään ole ihan perillä). No, onneksi on liitto, josta näihin tilanteisiin luulisi saavan apua.
 
Olin kahden aikaisemman raskauden aikana määräaikaisissa työsuhteissa. Niitä jatkettiin kunnes jäin äippälomalle, mutta siihen ne sitten jäi. Lomalla sitten sai vähän stressailla, että mistä sitä töitä löytää ja löytääkö ennen kuin rahat loppuu. Nyt on toisin, vakkaripaikka. Voi ottaa rennommin:angelic:
 
Kiinnostaa siis muiden ajatukset, kokemukset, vinkit tilanteesta. Nyt vähän googlailin:

"Lähtökohtana on, että mikäli määräaikaisen työsopimuksen päätyttyä määräaikaista työtä on edelleen tarjolla, työnantaja ei saa jättää uusimatta määräaikaisen työntekijän työsopimusta sillä perusteella, että hän on raskaana tai perhevapaalla. Mikäli työnantajalla on muu hyväksyttävä syy olla jatkamatta määräaikaista työsuhdetta, on tämä mahdollista."

Mietin vain, kuinka usein tuo oikeasti toteutuu, että perhevapaalla saisi määräaikaisen sopimuksen uusittua...

Tuon luin itsekin enkä jaksa uskoa että kun hoitovapaan jälkeen kysyn töitä että tuosta vaan jatketaan koska olin aiemmin töissä siellä.. muita sijaisia on ja heille jatketaan sitä mukaan kun on tarvetta... mutta oon ajatellut että töitä piisaa kyllä (hoitoala) ennemmin tai myöhemmin. Katotaan onko haluja muun alan töille ja löytyykö niitä sitten...
 
Mä kerroin eilen raskaudesta työnantajalle ja ainakin tässä hetkessä lupasi, että sopimusta jatketaan joulukuussa ja olen tervetullut takaisin syksyllä 2022. Meillä siis alustavana suunnitelmana, että minä olisin vuoden kotona, jonka jälkeen mies jäisi ainakin vuodeksi. Mulla on vähän paremmat tulot kuin miehelläni, joten taloudellisesti näin kannattavampaa kuin että minä olisin pitkään kotona. Mutta saa nähdä, mitkä tunnelmat on sitten, kun pitäisi töihin palata.
 
Mulla loppuu määräaikainen työsuhde huhtikuun lopussa. On kyllä sillä tavalla kurja, että en jaksa etsiä kokonaan uutta työpaikkaa vain 2kk kun ei yhtään edes tiedä miten voi silloin. Äitiysloma alkaisi kai 5.7.

Mulla on onneksi mahdollisuus olla apuraha pohjaisena tutkijana ne 2kk, mutta niitä tuloja ei ilmeisesti lasketa äitiysrahaan, ja mitään lomia ei kerry äityislomalta. Pieniä murheita toki ja kiva tietenkin jos ne 2kk saa sit tehdä ihan omien aikataulujen mukaan hommia...
 
Takaisin
Top