Enpä tiennytkään, että tällä fobialla on näin "hieno" nimi... Mutta joo, minä kärsin jonkinasteisesta oksentamiseen/mahatautiin liittyvästi fobiasta. En ole oikein koskaan osannut määritellä, mitä siinä asiassa pelkään ja inhoan eniten, mutta joku siinä ahdistaa. Mahatautiepidemioiden aikana "kuljen seinillä" ja välttelen parhaani mukaan tartuntaa. Huolestun myös helposti, jos esim. miehelläni on maha sekaisin (pelkään, että hän oksentaa minä hetkenä hyvänsä) ja yleensä päivä tai pari saattaa mennä "pussauslakossa", kun haluan olla varma, ettei hänellä ole oksennustautia, joka voisi tarttua minuun. Kanaruuat kypsennän tosi huolella, ettei vaan tule salmonellaa.
Noille vastapainona on kuitenkin mm. se, että koiriemme oksentelut eivät tee pahaa ollenkaan. Luuttuan lattiat ilman ongelmia ja voin jopa helposti katsoa, kun koira yökkää. Toinen esimerkki on se, että työskentelen sairaalassa ja oksentava potilas ei ole minulle ongelma, jos tiedän, että oksentaminen johtuu vaikkapa kivusta. Noissa molemmissa tilanteissa helpottaa ajatus siitä, että tiedän, ettei koiran tauti tartu tai kivun takia oksentava voi tartuttaa minuun/muihin lähipiirin ihmisiin.
Raskausaikana en miettinyt fobiaani mitenkään erityisen paljon. Olin
ajatellut, että alkuraskauden pahoinvointi tulee, jos on tullakseen. No,
sitä ei tullut ja ihan kiva niin. Synnytyksen aikana oksensin useamman
kerran. Niihin ei kuitenkaan liittynyt ennakoivaa äklötyksen oloa, kuten
esim. mahataudin aikana monesti liittyy ja se teki yökkimisestä
"helpompaa". Minulle tosin tässä fobiassa oma oksentaminen ei ole se
pahin juttu, joten sekin saattoi vaikuttaa. Enkä kyllä niiden supistuskipujen ja ilokaasusta aiheutuneen pöllämystyneen olon takia ehtinyt paljon miettiä yrjöämistä ja sen kamaluutta. Oksenteluni ei kuitenkaan johtunut ilokaasusta, kuten joillakin käy, minä oksensin jo ennen ilokaasun hengittelyä. Homma eteni omalla painollaan ja kun kätilökin oli tosi rohkaiseva ja kertoi, että oksentaminen aina välillä liittyy synnytyksiin, tuli helpompi olo, kun tiesi, että tilanne on ihan normaali.
Tyttäreni on nyt pari vuotias ja odotan hieman kauhunsekaisin tuntein tulevaa syksyä, kun hän menee hoitoon minun palatessani töihin. Jännitän jo nyt, kuinka usein tyttö on sairas ja erityisesti, iskeekö mahatauti häneen kuinka helposti. Tiedän, että tytön sairastuessa ja oksentaessa minun pitäisi olla se reipas osapuoli, joka lohduttaa ja hoitaa sairasta lasta. Pystynköhän siihen? Olen kyllä miettinyt sitäkin, sairastunkohan itse nyt parin vuoden kotonaolon jälkeen jokaiseen mahapöpöön, joka töissä pyörii...
Tällaisia ajatuksia minulla... En tiedä, onko näistä mitään apua, mutta tiedätpähän, että on myös muita yrjökammoisia!