Muiden ihmisten kommentit vauvamahastanne

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja äitee27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

äitee27

Silmät suurina ihmettelijä
Hei! Minkälaisia kommentteja olette saaneet masustanne ja miltä se on teistä tuntunut? Minulle on tullut vähän laidasta laitaan, mutta nyt on pakko päästä vähän purkautumaan teille, jotka olette samassa tilanteessa ja todella ymmärrätte miltä minusta tuntuu.

Palasin kesäloman jälkeen töihin ja tottakai loman aikana maha on pompsahtanut kunnolla näkyviin (rv 26+0 tänään):) Tämä tuntuu kovasti työkavereitani kiinnostavan ja jokaisella tuntuu olevan oma kommenttinsa asiaan. Aluksi oli ihan kiva kuulla, että ompa maha kasvanut ym. mutta nyt tässä pitkin viikkoa ja samana päivänäkin saattaa tulla tosi tökeröitä kommentteja joista olen kyllä jo loukkaantunut. Tälläistä olen saanut kuulla: " Niin että sulla on vielä niin pitkä aika ja oot jo noin iso, ootko varma ettei sieltä oo tulossa kaksi?", " Sulla on noin pitkä aika vielä synnytykseen ja oot jo noin hyvin pyöristynyt, sullehan tulee ihan mahdottomasti raskausarpia" "Älä nyt enää sitä omenaa syö ku oot jo noin iso" " Tosi ikävää lapselle et se syntyy joulukuussa, yritä pinnata tammikuun puolelle" (LA on siis 2.12.) yksikin työkaveri tarttui mahaan kiinni käytävällä ja sano et " Voi möhömaha!".

Ennen töihin paluuta oon ollu tosi onnellinen ja ilonen, jopa ylpeä masusta, mut nää kommentit on jotenkin musertanu mut ihan täysin. Tuntuu pahalta kun ei oikeen tiedä et oonko nyt jotenkin oikeesti tosi iso kun näin kovasti siitä kommentoidaan, ennen näitä kommentteja ajattelin et tältä näillä viikoilla kuuluukin näyttää, mutta nyt en ole enää varma.:sad001 Ehkä noille kommenteille voi joskus vielä nauraa mut nyt ei vielä ihan tunnu siltä.

Mä en oo törmännyt vielä muuta kuin ihasteleviin kommentteihin masusta, mutta oon kyllä jollain tapaa varautunut töksäyttelijöihin just siksi kun olen niistä lukenut. Ikävää, että on niin ajattelemattomia ihmisiä!

Tsemppiä! Vaikka vaikeelta tuntuu, niin koita vaan laittaa toisesta korvasta ulos, ne on vaan todella typeriä ihmisiä. Keksisitkö etukäteen jotain kuittauksia, joita sanoa takaisin? Itse keksin aina osuvimmat heitot vasta jälkikäteen...Ja sekös harmittaa!

Ja kyllä sen loukkaantumisen saa näyttää! Mitä tahansa ei tarvitse niellä!

"Voi kuule! Tulee niitä raskausarpia lihoessakin, joten kannattaako taukopullaa noin ahnaasti puputtaa"
"Älä sinä mun syömisistä huolehdi, kun on sulla noi omat vatsamakkaratkin huolehdittavana"

Ja ärsyttäville mahan taputtelijoille voi tehdä saman kuin ne tekee sulle: Taputtelet vähä sen mahaa takaisin jossain toisessa tilanteessa ja kutsut sen toisen mahaakin möhömaksi ja katot miten reagoi... :laughing002

No emmäkään oikeasti uskaltaisi tai osaisi noin ilkeä olla! ... Mut ohan se kiva ihan vähän pirun sarvet otsalla fiilistellä:happy112 Ja ehkä siitä saa voimaa sanoa jotain takaisin, vähän kiltimmin ehkä sit kuitenkin. Voisin esimerkiksi itse kuvitella kyllä sanovani ihan suoraan, että "minua ei muuten möhömahaksi kutsuta."

Muokattu viimeksi:
Vielä ei ole juuri mahakommentteja kuulunut, mutta muistan kuinka ekassa raskaudessa kommentit oli tosi ristiriitaisia. Tyyliin:
- Kuinka kauan on vielä laskettuun aikaan? --> Vielä niin kauan ?! / No, ei oo enää pitkään.
- Sä kävelet niin kuin ankka. / Sulla on pysynyt ryhti ja asento niin hyvinä.
- Onpa sulla iso maha. / Onpa sulla vielä pieni maha.

Johtopäätös: ihmiset ei yhtään ajattele mitä ne sanoo. Ja vaikka ajattelisikin, voi silti mennä pieleen, sillä hormonihuuruinen odottava äiti voi olla hieman ailahteleva odotuksissaan. Jos kaikki tulis sanomaan, että onpa sulla vielä pieni maha, ehkä siitäkin tulis paha mieli :). Ja kohta vauva on kaikkien mielenkiinnon kohteina eikä "kukaan" ole kiinnostunut meistä mammoista. Siitäkin vois harmistua.

Mahan lääppiminen on muuten aika yllättävää tässä jäyhässä suomalaiskulttuurissa. Mikähän siinä on, että raskausmahasta tulee jossain vaiheessa yhteistä omaisuutta, vaikka muuten ei suurinpiirtein uskalleta katsoa silmiin?

Tuntuu joo että kaikilla on lupa kommentoida, neuvoa ja "opastaa" raskaana olevia naisia. Välillä ahdistaa, siksi pitkitin töissä kertomista lomani jälkeen (olisinko tuolloin ollut 19+1). Viime viikolla yksi kollega pokkana pyysi nostamaan paitaa kun oln vielä niin pieni vatsa ja löysän paidan läpi ei pysty tsuumaamaan... siis täh?! en todellakaan vilauta. Huh, on se raskaus ihanaa mutta samalla liian sosiaalinen ja puhuttava asia...

Tsemppiä meille!

(21+3)

Kiitos herkkusieni kommentistasi! Noita sun vastalauseita lukiessa nousi kyllä hymy huulille, naurattaa jo pelkkä ajatus niiden ihmisten ilmeistä jos olisin noin osannu niille sanoa.:laughing021 Itsekin keksin nasevimmat vastaukset vasta kotona ja on kyl harmittanu kun en oo osannu tarpeeksi puolustautua. Täytyy vaan ajatella et jotku ihmiset on tosi tökeröjä, onneksi tästä itse oppii valitsemaan sanansa niin ettei toiselle raskaanaolevalle ihan tälläsiä kommentteja heitä.:)

Ykäriina, toi on just niin et yhtäkkiä meistä raskaanaolevista tulee kaikkien omaisuutta ja masua voi tulla koskettelmaan miten vaan, aivan niinku ne muutkin odottais just tätä vauvaa. Toki hormonit sekottaa omaa päätä ja herkistää kaikelle kommentoinnille ym. ilman raskautta luultavasti vaan nauraisin tollasille kommentoinniille ja heittäisin jotain yhtä tyhmää takaisin! :)

Joulumasu15 oot saanu kans aika tökerön kommentin, se maha on nii henk.koht juttu et sama ku joku sanois, et näytä tissit laughing7

Mulla tuli ensimmäinen vieras mahantaputtelija tänään vastaan (24+3). Olin ihan äimistynyt kun puolituttu työkaveri toisesta tiimistä tuli käytävällä vastaan, pisti käden vatsalle ja onnitteli vauvasta. Onneksi ei kestänyt kauaa mutta jäädyin täysin. En osannut sanoa mitään

Kommentteja ei ole paljon tullut mutta yksi negatiivinen oli kun kerroin tutulle jota en hetkeen ollut nähnyt, kommentti oli että no mä katoinkin että oot vähän pyöristyny. Ei nyt pahimmasta päästä mutta jäin taas vähän hiljaseks että onko muka ok sanoa noin..

Mulla oli esikoisen odotusaikana tosi iso maha, mutta silloin ei sitä paljon kommentoitu.. Ja se oli oikeasti tosi iso.

Nyt on pienempi ja aika aikasilla viikoilla sain jo kuulla et onko ihan normaalia et oot jo noin iso/ootko lääkärissä kysyny onko mahan koko normaali... Ja onkohan siellä kuitenkin 2? (joo toinen on piilotellu jo kolmessa ultrassa, epäilen.....) huohh..

Että sympatiat täältä ❤ kyl me ihan normikokoisia ollaan..

Mulla ei oo esikoisen eikä tän kohdalla sattunu ollenkaan noita mahantaputtelijoita, onneksi! Sen sijaan masu on kyllä ollu melkosen iso kummanki kohdalla. Tässä raskaudessa tuli alkuraskaudesta niin jäätävä turvotus jo alkuraskaudessa, että pari työkaveria arvas mun olevan raskaana jo joskus rv9/10 :D Yritä siinä sitten selittää, että nii tämä on iha alussa vielä, hys hys :P Joskus rv17 tienoilla olin raskaana olevan ystäväni luona kyläilemässä, ja ystävän äiti siinä rupesi kyselemään, että millonka teillä se laskettu aika olikaan, syys/lokakuussako? o_O Myöhemmin vielä varmisti, että niin ykshän teille on vaan kuitenki tulossa. En nyt varsinaisesti loukkaantunu, mutta kyllä sillon vähä mietitytti, että kui helkutin iso tää mun maha oikee on :D

Mutta tosi inhottavia kyllä tommoset kommentit äitee, missä esim. kehotetaan olemaan vitsikkäästi syömättä tai ennustetaan raskausarpien määrää o_O Ei voi ymmärtää, mitä ihmisten päässä aina välillä liikkuu...

Mä oon vaan 152cm pitkä ja tähän varteen mulla on jo todella iso maha. Ärsyttää kyllä kommentit "koska räjähdän?" "oot niin hassun näkönen ton mahan kanssa!" "joo kyllä sun naamakin on pyöristynyt!" muutenkin itsetunto ongelmia kun urheilijan kroppa on vaihtunu turvonneisiin jalkoihin ja naaman pöhötykseen kun en oo voinu koko raskauden aikana liikkua normaalisti. Toinen mikä ei sinänsä liity tähän on puoli tuttujen suorat utelut onko tää vauva ollut vahinko? Ollaan poikaystävän kanssa seurustelu vasta vuos.

Toi vahinkokysely on melko loukkaavaa... Nyt ollaan pidetty raskaus melkeenpä oman perheen tietona kun edellisen keskenmenon jälkeen tuli niin törkeitä kommentteja :( "ai te ihan yrititte vauvaa?" "Olisitte huolehtinu ehkäsystä niin olisitte tuoltakin säästynyt" "Voi että, no se on vaan elämää"... Voin sanoa, että kun ekaan ultraan meet ja sykettä ei löydy, siitä tyhjennykseen rypäleraskausepäilyn kanssa ja kolmet seuraavat menkat sai lähes tajun lähtemään, niin ei kyllä paljon tuon jälkeen kiinnostanut kellekkään kertoa raskausuutisia...

Nyt ei siis ole kommentteja oikeen tullut, jotkut ketkä tietää raskaudesta pyydelleet kuvaa mahasta ja kyselly onko jo iso, kun eipä oikeen tuu missään "ihmisten ilmoilla" kamalasti liikuttua. Aikasemmissa raskauksissa mahan pienuutta ollaan ihmetelty, eikä oo ollu tapana kertoa raskaudesta kaikille heti plussan jälkeen niin laskettua aikaa monet arvaillu sit useamman kuukauden myöhempään :)

Kuopusta odottaessa masu ei yhtä ns.komea kuin esikoista odottaessa jolloin monet kommentoivat että olisin näillä viikoilla ollut kuin viimeisilläni ja että taitaa olla kaksi muksua tulossa. Nyt samoilla viikoilla työpaikalla osa työntekijöistä jotka eivät tienneet että toinen tulossa ovat vain hämmästelleet että "täh?! Säkö raskaana?! Luulin että noi kilosi edellisraskaudesta jääneitä"

Mä en ymmärrä miten vieraat ihmiset voi tulla taputtelee mahaa. Mä en kyllä "osais"... Anopin ja oman äidin tsuumailut ja taputtelutki tuntuu vähän oudoilta. En oo oikeen semmonen halipusityyppi.

Metsäläinen: Mulla on kans sama homma, että kiusaannun vähän jo siitä ku oma äiti silittelee masua ja juttelee sille. En tiiä miksi, mutta se on vaa jotenki niin outoa. Muuten kyllä halaillaan jne. paljon. Anoppi tai appi ei onneksi edes yritä, kuten ei mun oma isäkään.

Ymmärrän äitee sun tuntemuksia täysin. Oon itse saanut myös ihan käsittämättömiä kommetteja ihan laidasta laitaan. Tiedän, ettei kukaan varsinaisesti tarkoita loukata ja kaipa se jopa kuuluu jollain tavalla asiaan kommentoida raskaana olevan masua tai muita muotoja. Töissä mulla on sanottu, että sun perse on levinny tosi paljon, saat vissiin tytön? Että häh. Kyllä mua jotenkin kiusaa tuon tyyyppiset kommentit ja tuntuu että ihmisillä on nyt oikeus kommentoida kaikkia fyysisiä muutoksia, mitä mussa tapahtuu. Lisäksi monet ovat kiinnostuneita mun suolen toiminnasta tai toimimattomudesta. Sitten on tapauksia, jotka sanoo että voi, sä et näytä sitten yhtään raskaanaolevalta, hieman vaan lihonneelta. Hoh hoijaa. En kehtaisi itse kommentoida mitään ihan noin yksityiskohtaisesti. Ehkä voisin läheiselle sanoa, että ihana masu mutten rupeisi missään tapauksessa sen enempää asiaa ruotimaan.

Jotkut ihmiset on vaan niin ajattelemattomia, mutta joku taas voi tarkoittaa ihan pelkkää hyvääkin, ja sen voi itse ymmärtää väärin.
Mä oon saanu kantaa jättimahani aina rauhassa, ja jos on haluttu koskea, niin lupa on ensin kysytty :)
Toki oon kuullu vitsailuja, että tuleekohan sittenkin kaksoset, mutta oon vaan päästäny toisesta korvasta ulos. Oon ite jotain 161cm, ja jo pelkästään sen takia masut on aina ollu isoja, kun on ite niin lyhyt. Lyhyemmässä varressa tulee vissiin herkemmin isompi masu, kun vauvalla ei oo niin paljon tilaa olla siellä sisuksissa. Ja pidemmillä äideillä masu voi jäädä pienemmäksi, kun tilaa on kai vauvalla enemmän.

Mä oon kans kuullu kommenttia, yleisin on että ootko ihan varma ettet odota kaksosia, tänään myös ilmoitti yksi että onkohan sun la laskettu ihan oikein, kun on niin iso maha jo etc...

Toi on jotenkin niin typerää ulkopuolisilta ruveta epäileen ja kyseenalaistaan, että tuleeko vauvoja enemmän kun yksi, ja onko jonkun laskettu aika laskettu väärin..
Välillä käy mielessä, että pitäiskö sille kysyjälle heittää vastakysymys, että onko itsellään lapsia. Mikäli on, niin pitäis olla tiedossa, että niitä vauvamasuja on kaiken kokosia. Jos taas ei, niin pitäisi suunsa kiinni jos ei keksi mitään järkevää sanottavaa.

Takaisin