Monikkojen odottajat

Keskustelun 'Raskausklubit' aloitti Bella Swan, 13 syys 2019 at 09:53.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | VAUfoorumin sovellus puhelimeen! | Top 100
  1. Bella Swan Moderaattori Staff Member Maalisäidit 2020

Päätin tehdä yhteisen ketjun kaikille monikkoja odottaville tänne Raskausklubeihin :dummy1::dummy:
    Toivottavasti saatte täältä vertaistukea :Heartred
    • Tykkää Tykkää x 2
  2. AryA Tuttu foorumilla Maalisäidit 2020 Joulukuunmammat 2015

Hei vaan!

Ihanaa, kiitos Bella Swan! :smiley-angelic003
    Aikaisemmin jo selailin, löytyykö täältä vastaavaa.

Meille on siis kaksoset tulossa, laskettu aika 6.3 ja nyt meneillään 15+0.
    Tällä hetkellä raskaudessa on menossa hyvin seesteinen vaihe, pahoinvoinnin on poissa, ei väsytä juurikaan ja olo on kaikinpuolin hyvä.

Nt-ultrassa saatiin tieto kahdesta vipeltäjästä vaikka itse asian hyvin vahvasti vaistosinkin. Rv 6 mitattiin hcg koska huolta raskauden jatkuvuudesta oli ja se olikin yllättäen hurjan korkea. Sitten kun vielä löytyy erittäin vahva perinnöllisyys niin siitä se ajatus sitten lähti... Ja niinhän se sitten oli :grin:Heartred

Alkushokin jälkeen ollaan kyllä ajatukseen totuttu ja eihän sitä nyt enää voisikaan kuvitella tilanteen olevan toinen. Jännittää tuleva toki mutta on saatu paljon uskoa tulevaan ja siihen että kyllä me pärjätään ja jaksetaan. Ennestään meillä on ihana, vilkas pian 4-vuotias tyttönen joka on kovasti sisarusta odotellut mutta ei ihan vielä tiedä että saa niitä kaksin kappalein :rolleyes:

Odotetaan Di-Di kaksosia mutta vielä ei nt-ultrassa selvinnyt, onko heillä istukka yhteinen vai ei. Istukassa ei ole selviä rajoja ja näyttää yhtenäiseltä mutta kätilön mielestä voi olla myös hyvin yhdistynyt. Asiaa tutkitaan lisää RU:ssa sitten ja mahdollinen identtisyys selvinnee sitten tai on myös mahdollista että jää arvoitukseksi synnytykseen asti. Syntymän jälkeen asia on mahdollista tutkia dna-testillä.

Huh, jänniä aikoja! :joyful:
    Mukavaa päästä höpöttelemään muiden monikko odottajien kanssa, vertaistuki on todella tervetullutta! Toivottavasti meitä tulee tänne paljon höpöttelemään ja jakamaan kokemuksia/fiiliksiä :Heartred
    • Tykkää Tykkää x 4
  3. Mirkkunen1 Aloittelija

Ihan mahtavaa, että tällainen ryhmä löytyi. Kiitos Bella Swan!

Me ollaan 27/30v pariskunta ja raskaus on meille ensimmäinen.

Me kuulimme kaksosista toissapäivänä neuvolalääkärissä rv10. Kärsin raskauden alussa kovista kipukohtauksista ja pelkäsimme, että raskaus meni silloin kesken. Olikin siis aikamoinen shokki, että sen sijaan kohdusta löytyi kaksi polskuttelijaa! Siitä ne kivutkin sitten johtuivat, kun kohtu joutui venymään kovaa vauhtia. Lääkäri sanoi, että näyttäisi siltä että täältä löytyy erilliset ”osat” molemmilta, eli tilanne on sillä lailla paras mahdollinen. Tämä varmaan varmistuu sitten NT-ultrassa.

Olen tämän viikon kärsinyt todella kovasta pahoinvoinnista ja oksentaminen sijoittuu yleensä illasta aamuun eli nukkuminenkin on jäänyt hyvin vähälle. Toivon, että tämä pian helpottaisi. Tätä ennen kärsin vain väsymyksestä ja siitä selvisin ihan ok.
    • Tykkää Tykkää x 2
  4. Yarn Aloittelija Tammiäidit 2020

Hei! Kiva oli löytää tämmöinenkin keskustelu! Odotamme mieheni kanssa di-di kaksosia, joiden laskettu aika on tammikuussa! Meille kaksosraskaus selvisi varhaisraskauden ultrassa jo kesän alussa, joten meillä on ollut paljon aikaa sopeutua asiaan! Ja tosiaan, kun ajatukseen tottuu, on outo ajatella, että vauvoja olisi vain yksi! :joyful:

Alkuraskaudessa vaivasi lähinnä väsymys, olen säästynyt esimerkiksi pahalta pahoinvoinnilta! Menettämisen pelko ja huoli raskauden normaalista sujumisesta oli ehkä alkuraskauden raskain osuus.

Nyt mennään kuitenkin jo viikolla 22+1, joten isoimmat pelot ja väsymys ovat kyllä väistyneet! Vatsa kasvaa hurjaa vauhtia ja vauvojen liikkeet tuntuvat jo vatsan päällä! Hankintojakin olen uskaltautunut tekemään ja Kelan etuuksiakin voisimme ruveta hakemaan!

Kaksoset ovat meidän ensimmäiset lapset, joten paljon ja monenlaista uutta tämä tuo meidän elämään! :happy:
    • Tykkää Tykkää x 3
  5. AryA Tuttu foorumilla Maalisäidit 2020 Joulukuunmammat 2015

Tervetuloa, ihanaa että tänne näin pian tulee muitakin :Heartred
    Toivottavasti sulla pian helpottaa pahoinvointi. Se on kyllä tosi raskasta. Itselläni meni kesäloma ihan plörinäksi kun pystyi vaan maata, oksentaa ja nukkua :depressed: ruoka ei maistunut mutta syötävä oli koska muuten pahaolo oli kahta kauheampi.
    Nukkua olisin voinut myös vuorokaudenympäri ja mies joutui pääsääntöisesti huolehtimaan tytöstä ja muista kotihommista.

Nyt vaikka on rauhallinen vaihe menossa niin liitoskivut muistuttavat ottamaan rauhallisesti ja kumartumaan en suorilta vartaloilta pysty, tulee kova paine alavatsaan :sad001 vatsa mulla ei vielä kovin suuri ole mutta selvästi eroaa verrattuna siihen kun yksöstä odotin.
    • Tykkää Tykkää x 1
  6. AryA Tuttu foorumilla Maalisäidit 2020 Joulukuunmammat 2015

Tervetuloa :smiley-angelic003
    Sä oletkin jo vähän pidemmällä. Olet jo rakenneultrassa ollut, joko teillä on sukupuolet tiedossa? :happy:
    Oletko töissä vielä ja jos olet niin miten on mennyt? Itseäni pohdituttaa, kuinka kauan tässä pystyy töitä tekemään. Hoitotyötä teen ja vain yövuoroa. Sillä on kyllä puolensa, pystyn toimimaan yöllä rauhallisemmin ja työ ei ole yöaikaan niin hektistä kun päivällä ja raskaampiin hommiin saan apuja. Neuvolalääkäri mulla on 25pvä joten sitten tiedän tilanteesta enemmän. Toivon kuitenkin pystyväni töitä vielä jonniin aikaa tekemään.

Mä olen tuntenut liikkeitä jo hirvittävän aikaisin, useita viikkoja. Vaikka mulla on istukka/istukat edessä. Niitä ei oikein ole voinut sekoittaa mihinkään muuhunkaan, vipellys ja hipsutus on ihan omanlaisiaan ja ihan kunnon potkujakin olen bongannut, varsinkin kun olen dopleria käyttänyt :happy:
    Tuo liikkeiden tunteminen on kyllä niin mahtavaa! :Heartred monesti olen ihan omassa vauvakuplassani kun kuulostelen toisten menoa laughing7
    Last edited: 13 syys 2019 at 21:10
  7. Mirkkunen1 Aloittelija

Kiva kuulla kokemuksia teiltä kun olette jo pidemmällä Yarn!

Muistatko miten teidän seuranta meni siinä alussa? Meidän neuvolalääkäri ei tiennyt, tuleeko meille vielä ultra-käynti ennen NT-ultraa joka on varattu rv13. Eli 3 viikon päähän :)
  8. Yarn Aloittelija Tammiäidit 2020

Minullakin alkoivat liikkeet tuntua jo tosi aikaisin, vaikka odotankin esikoisiani! Nyt tietenkin liikkeet ovat vain voimistuneet ja ilmeisesti vatsassa möyrii kaksi hyvin liikkuvaista vauvaa! Terkkari olikin kirjoittanut jonkun neuvolakäynnillä jälkeen, että hyvinvoivia ja virkeitä vauvoja! :hilarious: Naurettiinkin miehen kanssa, että meidän vauvoja ei ole tarvinnut millään keinolla koettaa saada liikkumaan tai kääntymään ultratessa vaan ovat vetäneet aina aikamoista jumppaa, kun olemme heidät nähneet. Mitenköhän vilkkaita vauvoja sieltä sitten syntyykään?!

Olen ollut töissä ihan normaalisti. Mulla oli kyllä piiitkä kesäloma, joten raskaana työssäoloaikaa on takana vähän yli kuukausi! Tukivyö helpottaa vatsan kantamista ja auttaa selän väsymiseen. Koetan lähteä aina hyvissä ajoin ja huolehtia siitä, että esim. juon riittävästi päivän aikana. Teen henkisesti kuormittavaa työtä ja se kuorma on tuntunut kasvavan raskauden aikana. Jotenkin on herkällä tuulella, hyvässä ja pahassa, ja kaikki tunnereaktiot ovat tavallista suurempia. Se tuli yllätyksenä ja olen ollut vähän hämmästynytkin, kun yleensä saan pidetty vaikeissakin asioissa tunteet kurissa, kun on työasioista kyse! Mielenkiinnolla odotan, mitä tästä tulee...:oops:

Niin siis ja poikiahan meille on tulossa! :Heartblue:Heartblue
    • Tykkää Tykkää x 1
  9. Yarn Aloittelija Tammiäidit 2020

Alussa ei tullut mitään ylimääräistä seurantaa. Ei edes nt- ja rakenneultran välissä! Vasta nyt ru:n jälkeen seurantaa hieman lisätään. Mutta jos on di di -kaksoset, erillisillä pusseilla ja istukoilla, eikä mitään erikoista ilmene, menee alkuraskaus pitkälti yksisikiöraskauden kanssa samalla tavalla! Neuvolasta pyysin ja sain yhden ylimääräisen käynnin, kun vatsa kipuili niin paljon joskus rv 16-18.
    • Tykkää Tykkää x 1
  10. AryA Tuttu foorumilla Maalisäidit 2020 Joulukuunmammat 2015

Ootteko monikko ry:n liittyneet? Sieltä saa tilattua kattavan tietopaketin ja saa tietoa oman alueen yhdistystoiminnasta. Mukana tuli kätevän oloinen verkkokurssi monikko vanhemmuudesta, odotuksesta ja synnytyksestä. Aattelin sen aloittaa, kunhan aikaa on enemmän. Nyt vielä on kaikenlaista tässä, pitäisi uuteen asuntoon muuttaa ym.
  11. AryA Tuttu foorumilla Maalisäidit 2020 Joulukuunmammat 2015

Mullakin on vasta rakenneultra seuraava 16.10 vaikka on epäselvyyttä tuosta istukasta.
    Tarpeen mukaan saa toki olla äippäpolille yhteydessä. Mulla oli tässä pientä vuotoa viikko takaperin mutta oli niin pientä ja loppui yhtä nopeasti kun alkoikin niin sen suhteen ei tullut mitään seurantaa. Onneksi loppui, säikäytti kovin :oops:
  12. Yarn Aloittelija Tammiäidit 2020

Me käydään täällä paikallisen monikkoperheet ry:n valmennus. Ja aiotaan kyllä liittyä itse yhdistykseenkin, kun sillä kortilla saa alennuksia monessa paikassa ja kaksosille niitä hankintoja pitäis tehdä paaaljon! :grin

Vitsit, kun meillekin löytyisi joku ihana uusi koti ja tietenkin niin, että sen eteen ei tarvitsisi nähdä yhtään vaivaa! :rolleyes: Yksi lapsi olisi tähän meidän kotiin mahtunut ihan hyvin, mutta kahden kanssa tulee väkisinkin ahdasta.
    • Tykkää Tykkää x 1
  13. AryA Tuttu foorumilla Maalisäidit 2020 Joulukuunmammat 2015

Me asutaan niin pienellä paikkakunnalla ettei täällä näytä valmennusta olevan, pitäisi mennä Helsinkiin. Onpa hyvä tietää, että sillä jäsenkortilla saa etujakin, pitänee liittyä myös :happy: muutenkin sitä saattaisi innostua yhdistystoiminnasta ja tässä tilanteessa tuki ym. on kyllä tarpeen.
  14. AryA Tuttu foorumilla Maalisäidit 2020 Joulukuunmammat 2015

Niin ja mekin muutetaan vaan väliaikaiseen kotiin koska sopivaa ei näin äkkiseltään löytynyt :oops: nykyinen vuokranantaja ottaa asunnon omaan käyttöönsä ja yritettiin löytää sopivaa omaa mutta ei markkinoilla ole tällä hetkellä sopivaa. Päädyttiin vuokralle kolmioon 77 neliötä ja kyllä meilläkin hitusen ahdasta saattaa tulla mutta koetetaan mennä toistaiseksi näin. Toivottavasti se oma ihana, sopivan kokoinen asunto löytyisi pian :rolleyes:
    Samaa toivon teille :Heartred
    • Tykkää Tykkää x 1
  15. Yarn Aloittelija Tammiäidit 2020

Kiitos! :happy: Me vietetään nämä viikonloput kämppänäyttöjä kierrellen. Ei vaan meinaa enää työviikon jälkeen olla energiaa siihen, että osaisi tehdä päätöksiä näin isosta asiasta. Ja sitten, kun tavoitteena on ostaa oma ja vähän pidemmäksi aikaa, niin ei halua tehdä hätiköityjä päätöksiä!
  16. AryA Tuttu foorumilla Maalisäidit 2020 Joulukuunmammat 2015

Joo, nimenomaan. Sen oikean asunnon on iskettävä, pitää tulla vahva tunne että tämä se on! Lisäksi sijainnilla on meille suuri merkitys. Kun pitää tosi monen asian osua kohdalleen niin sitä miettii että löytyyköhän sitä omaa kotia ollenkaan :rolleyes:
    Mies on sitä mieltä että voitaisiin rakentaa mutta mua hirvittää koko ajatuskin!
  17. Mirkkunen1 Aloittelija

Mites muut monikko-odottajat, kärsittekö pahoinvoinnista? Itsellä ei tunnu helpottavan, ja harkitsen jo sairaslomalle jäämistä...:hungover:
  18. AryA Tuttu foorumilla Maalisäidit 2020 Joulukuunmammat 2015

Mulla ei oikeastaan enää ole nyt 15+5 pahoinvointia paitsi juurikin tänä aamuna hampaidenpesun jälkeen jouduin yökkiminen oikein urakalla ja jos ei vatsa olisi ollut tyhjä, olisi se pian ollut :yuck:
    Samaten, jos ruokailuväli menee liian pitkäksi, tulee huonoa oloa.

Ymmärrän täysin, jos sairaslomaa harkitset koska tuo pahoinvointi on niin lamauttavaa! Itsekkin siitä hyvin voimakkaasti kärsin mutta voisiko sanoa onneksi oli kesälomalla pahimpaan aikaan? :hilarious: työnantajalle hyvä, meidän kesäloma suunnitelmille ei niinkään :rolleyes:
  19. AryA Tuttu foorumilla Maalisäidit 2020 Joulukuunmammat 2015

Joko olette pohtineet tai hankkineet tuplavaunuja?
    Itse kävin eilen kaverin kanssa lastentarvike liikkeessä tarkoituksena vertailla erilaisia tuplia.
    Lopputulos oli se, että kävelin liikkeestä ulos Emmaljungan double vikingit ostaneena :grin:smiley-angelic006
    Olin netistä selaillut erilaisia ja pää oli aivan pyörällä siitä, mitkä olisivat meille ne sopivimmat. No, eihän mun tarvinnut kun nähdä nuo niin tiesin heti, että siinä ne on.
    Pikaisesti tsekkasin käytettynä myytävät mutta hintaeroa uusiin ei ollut kun jokusia satasia ja usein niistä puuttuivat ratasosat joten päädyin ostamaan uudet ja toivottavasti saan itsekkin myytyä tulevaisuudessa eteenpäin, tuolla hinnalla niitä kyllä rakkaudella pitääkin :smiley-ashamed008
  20. AryA Tuttu foorumilla Maalisäidit 2020 Joulukuunmammat 2015

Onko teillä muilla painontunnetta alavatsalla? Juuri kohdun kohdalla? Mä en pysty laisinkaan kumartumaan alas, varsinkaan iltaisin kun masu on jotenkin herkempänä. Ehkä vaikuttaa, kun ollut paljon liikkeellä. Olen jopa pohtinut onko supistuksia/harjoitussupistuksia jo?
    Mulla on neuvolalääkäri ensi keskiviikkona, täytyy siellä ottaa nämä puheeksi.

Jaa tämä sivu