Moneltako nukkumaan?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko teillä tietyt ajat, jolloin teillä käydään nukkumaan?

Meillä lapset laitetaan nukkumaan 19-20 välillä, eri asia sitten kestääkö tunti vai enemmän että sammuvat. Me aikuiset taas mennään nukkumaan ihan miten sattuu. Lomalla ja lapsivapaalla yleensä todella myöhään.

Lapsi menee nukkumaan 19-20, välillä nukahtaa heti ja toisinaan menee se 20min. Mutta, ennen 20 nukahtaa kuitenkin ellei ole jotain ihan älytöntä menoa päivän aikana.

Mies menee nukkumaan myöhään ja minä viimeistään 22.30, useimmiten kuitenkin ennen 22. En ole koskaan ollut mikään kukkuja, ja se toimii ihan hyvin kun lapsikin herää 06-07.

Meillä lapsi menee nukkumaan 21-21.30 välillä riippuen kouluaamun alkamisesta. Viikonloppuna saa valvoa yleensä 22 asti. Itse olen aamuvirkku ja menen usein nukkumaan ennen lasta ja miestä jo 21.30, mies onkin sitten iltavirkkuilija.

Kun lapset oli pieniä niin meillä aloitettiin iltatoimet klo 19 ja lapset oli nukkumassa klo 20 mennessä. Nykyään kun lapset isompia niin kuopuksen kotiintuloaika arkisin klo 20 ja nukkumaanmenoaika klo 21 ja esikoisen kotiintuloaika klo 21 ja nukkumaanmenoaika 22. Viikonloppuisin saa sitten valvoa pidempään.

Me mennään miehen kanssa yleensä nykyään rauhoittumaan sänkyyn jo n. klo 21 ja laitetaan nukkumaan viim. klo 22. Joskus saattaa venähtää klo 23 saakka. Viikonloppuisinkaan ei jakseta kyllä kukkua kovin paljon pidempään (joskus nuorempana vielä jaksoi). Nykyään sitä osaa arvostaa unta ja lepoa ihan erilailla. 😊

2v menee nukkumaan viimeistään klo 20 ja 6v viimeistään klo 20.30. Itse tulee mentyä nukkumaan vähän miten sattuu, pyrin saamaan 7h unta yössä, joten sen mukaan mihin aikaan on herättävä töihin tai opiskelemaan (tai mihin aikaan nuorempi sattuu heräämään, jos muuten olisi vapaata...). Mutta jos ihan saisin päättää ilman rajoituksia niin tuskin olisin nukkumassa ennen keskiyötä.

Kuopus on yleensä unessa 19-20 välillä. Esikoinen on sängyssä 20 mennessä, mutta saattaa lukea siellä niin että kello on yli sen ennen kun on unessa. Itse menen nukkumaan yleensä 22-23 aikoihin. Olen joskus koittanut hilata sitä aikaisemmaksi, mutta itsekurin puute ja taapero on estänyt sen. Taapero herää tosi usein 23 maissa niin eipä paljoa hyödytä mennä kymmeneltä nukkumaan.

2 pienintä arkena n. klo 19 nukkumassa, 2 vanhinta n. klo 20. Vanhemmat menee nukkumaan 22-23 kieppeillä. Lapset menee viikonloppuisin suunnilleen samaan aikaan nukkumaan kuin arkenakin, ehkä max tunnin saattaa venyä myöhemmäksi. Vanhemmat taas valvoo n. 1.
Aikuisten pitäisi nukkua enemmän, lasten mentyä nukkumaan vietetään aikaa kahden kesken niin ei vaan malta mennä ajossa.

2v menee sänkyyn viimeistään klo.19
Kohta 4v menee 19.15 ja 5v viimeistään klo 19.30. Oli arki taikka pyhä. Pyritään noudattamaan tuttua rutiinia joka päivä, on lapsillekin helpompaa. Joskus on saatettu ajoista vähän joustaa. Ite pyrin menemään sänkyyn viimeistään klo 21. Tästä poikkeuksena vain yövuorot ja iltavuorot.

Takaisin