moi

tulevaäiti

Vauhtiin päässyt keskustelija
moni teistä joutuu sokeri rasitukseen?ite jouvun ei ole kyl oireita mul istukka alhaalla jouvun tammikuus uuestaa menemään kotkaa
 
Mä joudun. Eikö kaikki joudu? Mulla on joskus todettukin heikentynyt sokerinsietokyky ja olen ollut sokerittomalla ruokavaliolla melkein 10 vuotta. Toissa kesänä diagnoosi poistui sokerirasituksessa. Mutta sokeri ei sovi myöskään mun suolistolle ja muulle kropalle, joten pidän sokeritonta dieettiä joka tapauksessa, eikä se ole vaikeaa mulle. Lisäksi mulla on gluteeniton ja vähälaktoosinen ruokavalio, mutta pärjään varsin hyvin näiden kanssa. Kahvipöydät ovat ongelma, mutta normaalit ruuat pääasiassa sopivat. Ainakin on terveellinen ruokavalio! [:D]
 
Mäkin meen ihan omasta tahdosta. Oon käynyt ihan uskomattoman paljon vessassa, päivisinkin siis ihan vartin välein - tyylillä. Isovanhemmilla on sokeritauti todettu, joten kysyin, että olisiko mahdollisuus päästä.. Sokerirasitukseenhan ei joudu, kun muistaakseni kaikki yli 25-vuotiaat tms,ne joiden lähisuvulla sokeritautia(ei lukeudu isovanhemmat) tai jos on syytä epäillä raskausajan diapetesta. Tai tietysti jos yksinkertaisesti haluaa varmistaa.. Eli tosi moni siis joutuu, kun ajattelee, että aika moni varmasti on yli tämän 25-vuoden. En ole ihan varma tuosta iästä, mutta aika alhainen se ikäraja oli... Luulin, että se olisi ainakin yli 30-vuotiaille tms..
Oon kuullut, että se on tosi ärsyttävä. Joutuu olla juomatta ja syömättä sen tietyn ajan ja näin raskaana ollessa varsinkin saattaa mieliteot ja äkillinen ihan kamala jano yllättää, joka ei muka millään mene ohi. [;)] Vettäkään ei saa nimittäin juoda.. Lisäksi se litku on kuulemma tosi pahaa ja sen kokeen aikana ei saa liikkua. Vessaan toki saa mennä, mutta muuten joutuu vain istua paikoillaan.
 
"Sokerirasitus tehdään odottajille, joilla on jokin seuraavista: ylipainoa, ikää yli 40 vuotta, aiemmin syntynyt lapsi painanut yli 4,5 kg, virtsan sokeri positiivinen aamuvirtsasta tai jos sikiö on kookas raskauden kestoon nähden."

ja lisäks.. riippuu myös melkosesti siitä kuinka virkaintonen tuo teidän neuvolantäti on [:D]

Tehdään yleensä puolenvälin jälkeen, 26-28 viikoilla.
 
Minä jouduin käymään sokerirasituskokeessa viime tiistaina. Syynä oli se että rakenne ultrassa sikiö isompi kuin ekan 11viikon ultran mukaan. Nyt ultraaja meinasi että olisi 10 päivää vanhempi.
Lisäksi mulla on oireena jano, sitä en tiä onko normaalia vai poikkeavaa.
Tulokset olivat onneksi hyvät kaikki kolme lukemaa. koe oli minulle aika tuskallinen [:@]
12tunnin paasto meni vielä ihan ok, mutta se iso määrä sitä pahan makuista litkua, hyi...
Sain sen jotenkuten juotua mutta kahden tunnin odottelu oli piinaa. alkoi tehdä pahaa siellä odotusaulassa. kävin vähän veskissä huuhtelemas suutani vedellä, se onneksi vähän helpotti. Lisäksi oli koko loppupäivän vatsa kipeä [&:]
 
Makin joudun siihen koska toista odottaessa sairastuin raskausajan sokeritautiin. En silloin joutunut piikittelemaan vaan ruokavalion muuttamisella selvittiin. Taalla se on siina 28viikon paikkeilla.
En kylla yhtaan muista minkalainen testi oli, onhan siita jo yli kymmenen vuotta aikaa[;)]
 
Aika mielenkiintoista. Mietinkin illalla nukkumaanmennessä tuota kirjoitustani tänne ja samassa tajusin, että on varmasti aika paikkakohtaista. [:D] Tämä vau kans tukkii joka paikkaan mukaan [:D] Täällä nimittäin kaikki yli 25-vuotiaat menevät tuohon testiin ja joku taas mainitsi, että kaikki yli 40-vuotiaat.... 
 
En ole koskaan joutunut sokerirasituskokeeseen, siis nyt tai edellisen raskauden aikana, vaikka yli 25-vuotias olenkin...enkä oikein ymmärrä miksi moista ikärajaa ylipäänsä käytettäisiin, siis tuntuu uskomattoman nuorelta kun ajattelee, että ensisynnyttäjien keksi-ikä on kuulemma Suomessa n. 28 vuotta. No joo, kumminkin olen myös kuullut vastaavista kriteereistä kuin mitä katusutariina mainitsi.
 
"Mulla kokemusta kolmen ootuksen verran tästä aiheesta. Eli olen joutunut sokerirasitukseen jokaisessa odotuksessani, koska painoni luokiteltiin lieväksi ylipainoksi ja kuntamme määräykset vaatii nykyään jokaisen odottavan äidin sinne. Koskaan neuvolareissuilla pissassa mulla ei ollut sokeria eikä valkuaista."
 
Huomasin Jerosen kirjoittavan tuolla yleisen raskauskeskustelun raskausajan diapetes-keskustelussa näin. Tässä siis varmistus, että käytännöt erilaisia joka paikassa, enkä ollut siis väärässä tuossa, että meillä joutuu kaikki yli 25-vuotiaat, kun rupesin sitä itsekin jo epäilemään [:D]
 
Mulle ei puhuttu rasitustestistä mitään vaikka mullakin painoindeksi just toi 26 raskauden alussa. Nyt on tullu painoa n. 3 kiloa, vasta. Ikääkin on jo 31. Mulla on kyllä neuvolalääkärin vastaanotto 23.11, ehkä kysäsen siellä tuosta rasitustestistä jos muistan.
 
Eroja on siis tässäkin asiassa kunnissa ja neuvoloissa.
 
Juu, epäilemättä eroja on ihan kunnista, neuvoloista ja terveydenhoitajistakin riippuen.
 
En tarkoittanut undulaatti epäillä sanaasi, lähinnä vain kummastelin, että miksi kriteerinä on noin alhainen ikä. [;)]
 
Jerosen kohdalla uskoisin, että ikää tärkeämpi syy on kumminkin ollut lievä ylipaino.
 
Hyvinkäällä olisin joutunut sokerirasitukseen, kun isälläni on kakkostyypin diabetes, mutta jouduin perumaan ajan ja sitten tulikin muutto Riihimäkeen, jossa taas ei ole puhuttu koko sokerirasituksesta mitään. Olen 29. 
 
Mä olen menossa marraskuun lopulla sokerirasitukseen. Tämä täällä (Vantaalla, ainakin meidän neuvolan mukaan) automaattisesti kuulemma kaikille odottajille... Vähän ihmettelin, mulle ei oo aiemmin tehty ja olen siis kuopustakin odottanut yli kolmekymppisenä.
 
Janis77: Joo en ajatellutkaan, että olet heti sanaani epäilemässä ja korjailemassa. [:D] Satuin vain törmäämään tuohon, että jossain joutuu kaikenikäiset [:)] 
 
Hehee, hyvä kyllä...viimeinen: olen myös Vantaalta, eikä mulle tuota testiä ole tarjottu vielä lainkaan, eikä ollut mitään puhettakaan. Mä olen siis 32-vuotias, eikä esikoisenkaan kohdalla tarjottu, jolloin olin vielä 28-v. Ota nyt sitten näistä "yhtenäisistä" käytännöistä selvää...
 
Janis: Joo, outoa minustakin... Neuvolan lääkäri sanoi mulle että häntä ärsyttää kun välillä joutuu suostuttelemaan äitejä kahteen otteeseen tohon testiin, kun kuulemma määrätään liian aikaisin tai jotain. Mut mun bmi ei siis ollut yli normaalipainorajan alkuraskaudessa (vaikka mun mielestä olinkin ylipainoinen :-D).
 
Janis ja viimeinen: minäkin olen vantaalta ja mulle sanottiin, että tän vuoden aikana tulee "sääntö" et sokerirasitus tehään kaikille odottajille, mut esim. minä en ehdi siihen sääntöön (tai jotain), muuten kuin jos on aihetta. Ilmeisesti jokainen saa vähän erilaisen tiedon.. [:D]
 
Mäkin jouduin käymään sokerirasituksessa, koska molemmilla vanhemmillani on tyypin 2 diabetes ja siskollakin sokeriarvot korkeahkot. Inhottava toimenpide oli, itselle teetti tiukkaa etenkin 12h paasto ennen sokerirasitusta. Verikammoisena ei myöskään toistuvat pistelyt samaan suoneen tuntuneet kovin kivoilta. Sairas heikotus iski myös heti testin jälkeen, ennen kuin ehdin syömään, oli pyörtyminen kyllä tosi lähellä! Suosittelen mukaan otettavaksi jotain evästä, itse en tajunnut ajatella niin pitkälle. Sokeriarvot oli ok, uusintatesti on kuitenkin ilmeisesti loppuraskaudesta.. 
 
Takaisin
Top