Miten voi pelottaa näin paljon?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ang1
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Ang1

Näppärä viestien naputtelija
En ole ikinä elämässäni tuntenut tällaista pelkoa.

Pelkoa keskenmenosta, pelkoa kaikesta mikä voi mennä pieleen.

Omituista ehkä mutta ainoa asia mitä en pelkää on synnytys.

Miten voin kestää loput kuukausista tällaisen pelon kanssa? :(

Samalla olen toki onnellisin, tätä lasta on odotettu niin kauan! Voi kun aika kuluisi pian ja kaikki menisi hyvin..

Uusi elämänvaihe varmasti jännittää ihan itsessään... Pitäisi vain oppia luottamaan siihen, että luonto järjestää asiat parhainpäin ja kaikki tulee menemään omalla painollaan. - Siihen minä osasin ensimmäisellä kerralla luottaa. Vasta myöhemmissä raskauksissa ovat pelot päässeet vallalle. Osaltani tuo johtuu paljon siitä, että toinen lapseni syntyi keskosena ja siitä eteenpäin olenkin joka raskaudessa kohdannut enemmän tai vähemmän ongelmia.

Pitäisi vain osata elää hetkessä ja nauttia siitä, että kaikki on tänään hyvin, ja luottaa siihen, että niin se on huomennakin. Tässä vaiheessa on kaikkein vaikeinta, kun vielä ei tunne liikkeitä eikä voi tietää miten asiat tuolla ovat, mutta jahka muutaman viikon kuluttua liikkeet alkavat tuntua niin pahimmat paniikit helpottanevat - ainakin minulla on niin ollut joka kerta.

Uskoisin, että sinulla on kyse vielä uuden tilanteen mukanaan tuomasta hermoilustakin ja raskauden todellisuuden sisäistämisestä, eiköhän se pahin pelko vähitellen ala helpottaa. Ja ehkäpä helpottaa, jos tuntemuksia jakaa toisten kanssa ja saa huomata ettei ole ainoa niiden kanssa kamppaileva. Minulle on viides lapsi tulossa ja yhtä kaikki tämä on uutta ja jännittävää, pelottavaakin - juuri tätä elämänalkua en ole koskaan aikaisemmin sisälläni kantanut.

Raskaus on niin iso asia, että tottakai pelkokin kuuluu siihen. Kannattaa kuitenkin pyrkiä elämään mahdollisimman normaalia elämää eikä hysterioida esim. siitä ruuasta mitä syö. Itse esikoista odottaessa nypin leivistä pellavansiemenetkin pois ettei vaan tulisi keskenmenoa. Liikuntaakaan en uskaltanut samalla tavalla harrastaa. Nyt kokeneempana on erilaista rentoutta odotuksessa. Tottakai huoli on itselläkin siitä tuleeko esimerkiksi terve lapsi. Se onkin se suurin pelko/huoli. Tämän raskauden aikana olen yrittänyt ottaa mahdollisimman rennosti ja olen alkanut käymään rentoutusvenyttelytunneillakin. Siellä on ollut välillä monia raskaana olevia naisia. Suosittelen tekemään kaikkea mistä on ennen  raskauttakin nauttinut, jotta raskausaika olisi mahdollisimman ihana. Ihana kesäkin on tulossa ja siitä saa kivasti energiaa. Se pelko hellittää ihan varmasti raskauden edetessä.

sinulla Ang1 ihan samat pelot kuin minulla...mutta uskon että kaikki menee hyvin...tai ainakin toivon...itseni kuin sinunkin kohdalla...

Neuvolaankin saa aina soittaa, jos hirveästi ahdistaa esimerkiksi pelko siitä onko siellä vatsassa vielä joku. Oma neuvolantäti myös sanoi, että kun soittaa vaan niin voi tulla kuuntelemaan sydänääniä varsinaisten neuvola-aikojenkin ulkopuolella, mikä voi sitten hiukan hellittää pelkoa.

Itsellä hermoilu hiukan helpottui sen varhaisultran myötä ja nyt kun aika on kulunut, on jotenkin asennoitunut ottamaan asiat vastaan sellaisina kuin tulevat. Eli vältän murehtimasta liiaksi etukäteen, murehditaan sitten kun tilanteet tulee. Haluan kuitenkin nauttia niistä hetkistä, joita on, koska jos kaikki meneekin ihan hyvin ja ilman suurempia ongelmia, niin harmittaisi että on "tuhlannut" ilonhetkiä liikaan huolehtimiseen. Keskenmenokin on sellainen asia, että hyvin harvoin sen olisi voinut estää. Jos elää terveellisesti ja yrittää parhaansa mukaan noudattaa tärkeimpiä ohjeistuksia ja suosituksia, niin mahdolliselle keskenmenolle ei mitään voi. Tilastoistakin voi hakea lohtua, suurin osa lapsista syntyy terveinä ja elävinä.

Huoli kuuluu vanhemmuuteen, eikä se lopu siihen synnytykseen, siitä se vasta alkaakin. Pitää vain oppia elämään sen kanssa. Sietämättömiin pelkoihin saa kyllä apua ihan varmasti, mutta pieni huolikin on ihan tervettä. Toivottavasti pääset pahimmista peloista yli ja saat nautittuakin tästä vaiheesta. Niin paljon tulee nyt uutta, etenkin meille esikoisten odottelijoille, että on parempi ajatella asia kerrallaan ja rauhassa. Raskausaika on tarkoituksella pitkä, eikä siis pelkästään lapsen takia vaan myös vanhempien. Tsemppiä kaikille!

Kiitos kovasti kaikille teille, kyllä se tästä. Ja enää ei ole ultraan pitkäkään aika, muutama vko. Äkkiä se menee :) 

Mulla on huomenna eka ultra. Mua jännittää niiiin kovasti, että pelkään etten saa aamulla enää mitään alas. Sitten kun sen ultran jälkeen on ne verikokeet... Ihanaa mennä töihin naama valkeana. Mitä jos siellä masussa ei olekaan mitään? [:(]

Mulla tuli tänään kovasti takapakkia. Oli lääkärintarkastus ja siis sisätutkimus ja kuunneltiin sydänääniä.. ja mitään ei kuulunut. Ei vauvan sydänääniä ja kaiken lisäksi lääkäri ei löytänyt kohtua tai siis huomannut suurentuneen.. tässä nyt kauhulla odotan vielä viisi päivää ennen ultraa jossa sit selviää oliko huono lääkäri vai onko siellä kuollut sikiö vai ei mitään... 

Siis olit lääkärissä,mutta ei ultrattu??? Eikö siellä paikassa ollut ultrauslaitetta? Voisitkohan mennä jonnekkin päivystykseen missä pääsisit heti ultraan. Itse soitin edellisessä raskaudessa Naistenklinikalle( asun Helsingissä) ja pääsin heti ultraan,kun epäilin itse että jokin on vialla. Niinkuin olikin. Tietenkin, jos malttaa viisi päivää odottaa, niin sittenhän se selviää mikä tilanne sulla on.

Tuolla yleiset raskauskeskustelut olen aloittanut keskustelun aiheena "ei sydämen sykettä, ei suurentunutta kohtua" ja siitä nyt selviää enemmän. Mutta joo lääkäri totesi että hyvä kun la olet menossa uä, niin selviää paremmin asiat.... 

Kerron nyt vielä tännekin että kyllähän kaikki oli hyvin. Tänään lopulta kommelluksien jälkeen päästiin ultraan ja kyllähän se odotus kannatti :) Ihana Jahvettihan se meitä siellä moikkaili :)

Takaisin