Miten vietätte joulua?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Zeni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Zeni

Tietävä tietäjä
Tammimammat 2017
Kesäkuun äidit 2019
Missä olette, mitä teette? Onko monta paikkaa kierrettävänä vai kutsutteko sukulaisia teille?

Meillä oli tarkoitus viettää joulu meillä ja kutsua mun veljet ja äiti meille, mutta meillä on keittiöremppa pahasti vaiheessa (meillä oli vesivahinko syyskuun alussa eikä remppafirma ole VIELÄKÄÄN saanut hommia valmiiksi :banghead: ) joten mennään mun äidille syömään aattona. Kotona saunotaan aamulla ja avataan lahjat ja sitten mennään käymään mun isovanhempien luona matkalla äidille. Haudoilla käyn varmaan itsekseni lasten mentyä nukkumaan tai jo edellisenä iltana. Olisin niin halunnut olla kotona rauhassa joulun, mutta minkäs teet.

Onpa siellä ärsyttävä tilanne, kun on remontti kesken jouluna. :/

Me vietetään aatto rauhassa kotona. Joulupukki tulee käymään iltasella. Joulupäivänä mennään sitten äitini luo syömään.

Olen kutsunut kaikki lapseni jouluaattona päivälliselle, jolloin katetaan varmaan ainoa kunnon jouluateria, aionkin panostaa siihen tosissani(kerrankin). Paikalle tulee kotona asuvien lisäksi kaksi vanhinta poikaa,toinen avokkinsa kanssa.Vanhin tytär ei saavu paikalle, koska hän on vuosi sitten laittanut välit poikki niin minuun kuin suurimpaan osaan sisaruksia ja isovanhempiaankin.

Lahjat jaetaan joko ennen tai jälkeen ruokailun, ehkä jälkeen. Joulun perhekirkolla lie aloitamme aaton, kirkko on tosin vasta 13.30, mutta aamulla en usko saavani lapsia liikkeelle kirkkoon :dontknow

Joulupäivänä lapset lähtevätkin sitten iseilleen, ja me jäämme kai kaksin miehen kanssa kökkimään kotiin :notworthy:santa (mut se ei haittaa yhtään)

Vietetään joulu mun vanhemmilla perinteiseen tyyliin. Ajellaan sinne jo viikonloppuna ja esikoinen pääsee koristelemaan kuusen vaarin kanssa. Sitten joulupäivänä tullaan takas että saa kotonakin olla. Aattoyönä ollaan perinteisesti käyty haudoilla mutta lapset ei jaksa niin myöhään, pitää ehkä aikaistaa tai käydä joulupäivänä. Pimeässä loistava kynttilämeri jouluyönä on kyllä parasta eikä keskiyöllä ole enää ruuhkiakaan.

Aattona syödään pitkän kaavan mukaan: aloitetaan kolmen maissa ja 17-18 aikaan saadaan lahjat. Niitä ihmetellään se pari tuntia ja sitten on vielä kahvit. Sitten ois hautuumaakierros mutta katotaan nyt. Meidän perinnejoulun aikataulu on lasten myötä aikaistunut ja hakee vielä paikkaansa.

Me ollaan ihan vaan kotona! Aamupäivä katsotaan joulupiirettyjä, lounaaksi riisipuuroa, puoliltapäivin tulee pukki ja 16 tienoolla syödään pitkän kaavan mukaan joulu ateria :)koko päivä menee jouluherkkuja napostellen:p hautausmaalla käydään kanssa ja siitä sit joulusaunaan. Välipäivinä tulee meillä ihmisiä käymään mutta me ei olla menossa kenellekään käymään:D
On se kuitenkin aika homma saada tää lauma liikkumaan (6lasta+koira) kun suku asuu 150km päässä..

Me ruvetaan nyt luomaan oman perheen traditioita. Aamu ainakin alkaa riisipuurolla, sen jälkeen voisi olla kuusen koristelu ja sauna. Sitten laitan loput jouluruoat valmiiksi ja alkuillasta syödään. Pukkia ei nyt vielä tänä jouluna tule, ehkä ensi vuonna sitten. Poika saa avata lahjat ja porukalla mennään hautausmaalle, jos ei mene liian myöhäiseksi. Vähän kyllä innostuin ideasta, että kävelisin sinne yksin ja saisin tunnelmoida rauhassa.

Asutaan tällä hetkellä niin kaukana kaikista sukulaisista, ettei viitsitä käyttää koko joulua matkustamiseen. Ollaan ihan rauhassa omalla pikku porukalla. Tapanina mennään yhdeksi yöksi kylpylähotelliin.

Hih, olin miettinyt että 3,5v olisi jo ehkä valmis pukin vierailuun mutta ajateltiin lykätä vielä vuodella kun on toi pieni vauva joka ei siitä mitään ymmärrä. Käytiin sitten morjestaa pukkia etukäteen kun viime vuonna puhuttiin pitkälle tammikuuhun siitä miksi pukki vain jätti lahjat ovelle eikä ehtinyt jäädä (ei siis ollut pukkia ollenkaan). No, pukin tapaaminen olikin tosi jännää ja jälkeenpäin lapsi totesi että hyvä ettei pukki ehdi meille jouluna ja jättää vain lahjat. Saavat lapset sitten isompina tukea toisistaan kun pukki joku joulu viimein ehtii meillä levähtää. :D

Meillä jouluperinteet on oman suvun puolesta ollut murroksessa jo jonkin aikaa sen jälkeen kun mun mummin dementia ehti niin pitkälle, ettei vietetty sitä enää hänen luonaan. Aina ollut sillain, että jouluaatto pienesti perheen kesken (simppeliä ruokaa puuroineen yms) ja joulupäivänä sit koko suku koolla juurikin mummin järjestämänä (kunnon joulu tarjoilut). Luulen että tähän on vaikuttanut karjalaiset sukujuuret ja ortodoksisuus, koska ortodokseilla joulupaasto on vielä jouluaattona. Vaikka eipä meillä enää suvussa olekaan ortodokseja.

Tää tottumus jouluaatto ja joulupäivä jaolle on jäänyt aika käteväksi nyt kun ollaan aikuisia. Eli me kaikki sisarukset (3kpl) vietetään aatot puolisoiden kotona joissa perinteisesti se on se oikea joulu päivä ja sit joulupäivänä taas kokoonnutaan meidän puolen lähi suku ja vietetään se ns meidän tradition mukaan oikea joulu päivä. Tänä vuonna tarkoitus olis kokoontua tänne meille :)

Me ollaan aika paljon ihan kotona, mutta aattona mennään mun vanhemmilleni tuohon naapuriin. Siellä syödään ja sitten tulee pukki, kotiin tullaan sitten myöhemmin illalla. Aattoon kuuluu myös riisipuuroaamiainen ja joulurauhan julistuksen sekä Lumiukon katsominen. :) Joulusaunakin ehkä, tai sitten käydään jo aatonaattona. Lapsilla on joulukalenterissa aattona joku isompi juttu, jonka parissa puuhastellessa aika kuluu paremmin. Jos on kiva ilma, ulkoillaan päivällä. Joulukuusi haetaan jo perjantaina ja koristellaan lauantaina.

Joulupäivänä ollaan varmaan vain kotona. Tehdään oma jouluateria ja syödään hyvin, vietetään aikaa lahjojen parissa jne. Tapanina meille tulee anoppi ja miehen kaksi tätiä joulukahville. Tapanin jälkeen mies menee pariksi päiväksi töihin, ja minä jatkan joulun viettoa lasten kanssa (koska jouluhan jatkuu loppiaiseen asti! :) )

Aattona ollaan ihan kotona.. Mun vanhemmat tulee meille. Teen itse jouluruokia ja muita meidän jouluun kuuluvia ruokia ja leivonnaisia. Joulupukki tontun kanssa ollaan tilattu käymään ja lapset sitä jo kovasti odottaa.. Muuten vietetään vaan aikaa yhdessä, kun nyt tässä jääny aika hyvin vähälle, kun ollaan paljon tehty töitä. Nautitaan kun kiire ei oo minnekään.. Anoppi meitä luokseen kyseli, mut halutaan viettää omaa joulua meidän tyyliin ja olishan nuo meille tervetulleita..

Takaisin