Miten toimit tällä hetkellä koronan suhteen?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Miten sinä toimit välttääksesi koronan leviämistä? Vai elätkö tavallista elämää? Käytätkö maskia? Käytkö ravintolassa, kaupassa, tapahtumissa, tapaamisissa, ulkomailla...? Käytkö testissä jos sairastut?

Itse koitan toimia suositusten mukaan maalaisjärjellä varustettuna. Käytän maskia, jos en pysty pitämään turvavälejä ja jos vointini puolesta pystyn. Oksentaminen tai pyörtyminen lienee kuitenkin suurempi paha. En ole nyt menossa mihinkään tapahtumiin tai muutenkaan paikkoihin joissa on potentiaalisesti paljon ihmisiä lähekkäin, jos sen voi välttää. (Bussissa matkustamista en voi välttää, urheilutapahtumat, markkinat, konsertit sun muut voin.) Kaupassa ollaan käyty, mutta pyritään tekemään se päivällä, kun on vähemmän ihmisiä liikkeellä. Yritetään siellä myös noudattaa turvavälejä. Ulkona saatan joskus syödä, mutta sielläkin katson että voin istua pöydässä niin ettei ihan vieressä ole muita. Baareissa en pahemmin käy muutenkaan. Jos tulee nuhaa pysyn kotona ja testissä ehdin jo käydäkin.

Käyn vain töissä, kuljen omalla autolla. Vaihdan vaatteet heti kun tulen kotiin. Tietysti pesen käsiä ja käytän käsidesiä. Töissä teen niin kuin työnantaja ohjeistaa, vielä ei käytetä maskia.

Vapaa-ajalla en käy missään, missä on ihmisiä. Ruuat tilataan kaupasta kotiinkuljetuksella, muut tarvikkeet verkkokaupoista. Emme juurikaan kyläile, mutta lähisukua tavataan niin, että ei ole kerralla enempää kuin yhdestä perheestä sukulaisia eikä joka viikko tavata ketään.

Harrastukset ovat nyt tauolla. Liikuntaa harrastetaan ulkona. Vähän olen haaveillut, että pääsisin lapsen kanssa uimahalliin, jos olisi joskus aamulla hiljaista aikaa, jolloin ei ole muita.

Maskia en ole vielä käyttänyt. Tosin en ole ollutkaan sellaisessa paikassa, että olisin kokenut sitä tarvitsevani. Turvaväleistä huolehdin ja vältän paikkoja, missä runsaasti ihmisiä. Ainoa paikka oikeastaan, missä tulee muita enemmän kohdattua, on kauppa. Kaupan suhteen emme ole siirtyneet kotiinkuljetukseen, koska kaupalla jossa asioimme, ei sellaista ole. Muiden kuin ruokatuotteiden kohdalla suosin verkkokauppoja. Omalla autolla kuljen. Pesen kädet ja otan käsidesiä, jos sitä on tarjolla. Laukussa kulkee myös pieni pullo desiä sekä pari desipyyhettä, jos tulee tilanne että tarvitsee. Vieraita meillä on käynyt välillä, lähisukulaisia ja lasten kummit. Olen suosiolla siirtänyt lomaretkiä, muita reissuja yms eteenpäin. Ravintoloissa ei olla käyty, mutta pari kertaa on haettu kotiin ruokaa.

Täällä alkoi taas etäkoulu yläluokkalaisille. Oli vähän opiskelijat bilettäneet huoletta ja levittäneet virusta tehokkaasti. Ja nyt on maski pakko joka paikkaan. Se on sitten maski ja kumihanskat päällä kauppaan, muutenhan tässä vaan kotia pyöritän ettei ihan joka päivä tarvitse käsidesillä läträtä. Onneksi ukolla sopivasti loma päällä jos saatais tää tehoeristysaika hyvin suoritettua. Toivotaan ettei etäkouluja tarvisi jouluun asti :hungover:..

Matkustan vain väliä työpaikka-hoitopaikka-kauppa-koti. Muualla ei tule käytyä ollenkaan ja kaikki isommat vapaa-ajan kokoontumiset jäivät pois jo viruksen saapuessa.
Kaupassa käy aina vain yksi meistä vanhemmista, toinen on lapsen kanssa kotona.
Töissä käytän visiiriä/hengityssuojainta. Myös erilliset työvaatteet ovat käytössä ja heti kotiin tultuani käyn suihkussa. Käsihygieniasta ollaan tarkkoja ja esim. pyyhkeet vaihdetaan usein.

Liikumme lähinnä vain omalla autolla tai kävellen. Muutenkin käymme vain ruokakaupassa ja neuvolassa, maskien kanssa ( vaikka maskista tulee itselleni tosi paha olo). Satunnaisesti on haettu ravintolaruokaa.
Esikoinen saa leikkiä eskarikavereiden kanssa ja isovanhempia on tavattu, jotta vauva ei alkaisi vierastaa heitä. Kohta 91-vuotiasta Isoisoäitiä ei ole tavattu viime joulun jälkeen :(

Kuljen omalla autolla, nyt olen ollut koko viikon etätöissä koska mulla on flunssa. En ole kaupassa käynyt, mies hoitaa nyt kauppareissut. Jos mun on syystä tai toisesta pakko liikkua kotoa niin pidän maskia. Muulloin pidän ihan riittävänä sitä että pesen käsiä koko ajan ja pidän turvaväliä muihin.

Enpä toimi oikein mitenkään tavallisesta poikkeavasti. Bussissa tulee vähän tarkemmin katottua, että on omaa tilaa.
Käsienpesurutiini oli jo ennen koronaa, omaa tilaa haluan muutenkin aika paljon, niin kaupassa käyntiin ei muutoksia oo tullut. Muuallapa en juuri käykään, kerran viikossa terveysmeno. Maskia en pysty käyttämään edes istuessa paikallaan (mustenee maailma jos yritän), niin eipä uutta.

Takaisin