Miten teillä nukutaan?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Otsikon mukaisesti, miten teillä nukutaan?

Meillä lapsi nukkuu kellon ympäri, usein tosin joudun käydä silittelemässä uneen keskellä yötä. Itse en ole vähään aikaan voinut nukkua niin kuin olisi tarve, kun loppuraskauden oireet estää. Mies valvoo joka yö yli keskiyön, jos on töitä niin nukkuu vain 3h, jos vapaata nukkuu kellon ympäri..

Lapsi nukahtaa illalla kahdeksan ja yhdeksän välillä ja herää aamulla useimmiten kuuden ja seitsemän välillä. Toisinaan herää jo ennen kuutta tai jopa ennen viittä, jolloin yritetään saada hänet jatkamaan vielä unia. Yleensä laihoin tuloksin. Yöllä hän herää tavallisesti kerran vessaan, haluamaan viereen, kertomaan nähneensä pahaa unta tai vain noustakseen ylös ja pyytääkseen peittelemään.

Itse menen nukkumaan yhdentoista ja kahdentoista välillä ja herään hoitopäivinä seitsemältä, kotipäivinä nukun pidempään. No ainakin siinä määrin kun lapsen herättyä saa nukuttua. Miehen nukkuminen on hyvin vaihtelevaa. Välillä menee ennen itseäni nukkumaan, joskus kolmelta yöllä. Joskus nousee ajoissa (riippumatta mihin aikaan on mennyt nukkumaan), joskus nukkuu yli puoleen päivään (vaikka olisi mennyt järkevään aikaan nukkumaan).

Nukutaan aika hyvin. :) Poika menee nukkumaan noin kahdeksan aikaan, mutta usein ei nukahda ennen yhdeksää, lörpöttelee sängystään. Hyvin harvoin kuitenkaan sieltä nousee. Joskus herää yöllä ja tulee viereen, mutta melko harvinaista. Arkisin ylös viimeistään klo 7, riippuen vähän onko työpäivä vai koulupäivä itsellä, saan silloin herätellä pojan. Viikonloppuisin ylös 8-9, riippuen vähän miten poika sattuu heräämään. Itse menen nukkumaan noin klo 23, viikonloppuisin venyy usein tunnilla. Raskaudesta huolimatta olen itse nukkunut melkoisen hyvin. Mies meillä nukkuu varmaan vähiten, ei se oikein tajua mennä mua aikaisemmin nukkumaan, vaikka herätys olisi välillä jo neljältä. :confused:

Hyvin nukutaan.

Esikoinen 4 5v on aina nukkunut hyvin. Sänkyyn 20-21 aikaan ja herää 7-8 maissa, nukkuu sen 10-11h/vrk.
Kuopus 1,5v puolestaan on juuri oppinut nukkumaan koko yön. Ennenkin havahtui vain tissille pari kertaa yössä eikä varsinaisesti herännyt, mutta nyt nukahtaa ja pysyy unessa koko yön. Nukahtaa 20 aikaan, nukkuu 11-12h (plus yhdet 1-2h päikkärit).

Minä nukun hyvin, tosin tekee mieli valvoa myöhään vaikka olisi aikainen herätys. Yleensä puoliltaöin nukkumaan ja lapset herättää. Mies valvoisi koko yön jos saisi valita, nukkuu liian vähän vaikkakin skarppaa kun on aikainen aamu. Nyt lomalla vrk-rytmi heittää härän pyllyä.

Lapset nukkuu nykyään tosi hyvin koko yön (klo 20-06) heräilemättä. Nyt vihdoin keskimmäinen melkein 4v alkanut pysymään yön omassa sängyssä. Vielä kk sitten tuli joka yö meidän väliin nukkumaan. Mä en siihen tosin edes herännyt, mutta mies heräsi aina ja nukkui huonosti kun ei tilaa.

3v nukahtaa usein 20.30-21.. nyt viime aikoina alkanut heräileen klo 2, toisinaan on pissahätä mutta usein vaan herää ja nukahtaa uudestaan kun käy silittämässä ja sanomassa että jatketaanpa unia. Herää 6.30-7.
Äiti menee nukkuun klo 21-22, herään lapsen mahdollisiin yöherätyksiin ja aamulla 6.30 (aamuvuoroaamut 5.30)
Iskä menee nukkuu lähemmäs 24, herää 9

Kohta 6v ei malttaisi millään mennä nukkumaan, kun haluaisi vain lukea kirjoja. Menee kuitenkin viimeistään puolen yhdeksän aikaan nukkumaan, muuten kiukkuaa aamulla, kun pitää nousta vähän kuuden jälkeen.

Viikonloppuna saattaa mennä vähän myöhempään, mutta silloinkin herää jo 7 aikaan. On isänsä tavoin aamuvirkku - toisin kuin minä, joka olen enemmän iltaihminen.

Lapset ovat nukkuneet nyt hyvin, me vanhemmat emme oikein. Levottomia jalkoja, uuden rytmin etsimistä, haavakipua.. vauvan uniseen ähinään heräämistä.

Takaisin