Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Miten olette muuttaneet ruokailutottumuksianne? Noudatatteko suosituksia tiukasti? Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.
 
Oon noudattanut niitä jo muutaman kuukauden PAITSI lakritsin ja salmiakin suhteen mutta nyt täytyy nekin jättää hyllylle🙈 täytyy ehkä tarpeen tullen tutustua tuohon glykyrritsiinittömään🤔
 
Kauheen vaikeaa luopua kaikesta hyvästä: sushit, lakritsit, salmiakki... Onneks ei oo loppuelämän ero, niin kyllä pystyy olemaan ilman, vaikka ajatus on kamala 😅
 
Alkoholin ja kofeiinin olen jo jättänyt pois ennen plussaa, nyt täytyy sitten poistaa sushit, salmiakit jne pois. Eli aion noudattaa suomalaisia suosituksia tarkkaan, enkä ota riskejä. On jotenkin vaikea sisäistää ohjeet juustojen, leikkeleiden ja kalojen suhteen, kun niissä on niitä variaatioita pastöroitu/mistä merestä/järvestä kala/onko kuumennettu suhteen. Onneks netti pullollaan tietoa, joten ei kuin google laulamaan. Kaipa nuo kohta sisäistää ja tulee sitten lonkalta, mitä voi syödä. :)
 
Aika tarkkaan mennään. Toki vielä tulee unohduksia ja sitten kun on laittanu jo jotain suuhunsa nii tulee mieleen, et olikos tää sittenkään sallittujen listalla.

Kahvia himoitsen jo nyt enemmän kun saa juoda, samoin mun viime kesän lempparia, jääkahvia kaipaan jo valmiiksi 😅
 
Menen kultaisen keskitien kautta näissä ruokailuasioissa, lakritsi ja salmiakki tulee tekemään tiukkaa ja kahvin pitäminen minimissä. Tuo bafucin kannattaa varmistaa hoitohenkilökunnalta!
 
Seuraan aika tarkasti. Kahvia ei tee yhtä paljon mieli nyt kuin aikaisemmin, tosin olen aikaisemminkin juonut keskimäärin vaan pari kupillista päivässä. Lakritsia ja salmiakki en ainakaan syö yhtään nyt, niitten haittavaikutukset tuntuu liian pelottavalta.
 
Oon seurannut tosi tarkkaan. Tosin viime viikolla söin tavallaan vähän epähuomiossa yhdessä hyvässä & luotettavassa ravintolassa sisältä mediumiksi jätetyn jauhelihapihvin. En siis tajunnut tilatessa pyytää läpikypsäksi, ei tullut mieleen että se voisi olla medium. Sitten se pihvi tuli pöytään, niin jotenkin jäädyin ihan täysin, kun oli kollegoita pöydässä enkä ole vielä kertonut raskaudesta. Menin ja söin sen pihvin, jotenkin aattelin että ton tason paikka tietää mitä tekee eikä halua aiheuttaa asiakkailleen listeriaa tai toksoplasmaa..

Nyt jälkikäteen kuitenkin ihan hysteerinen olo ja aion soittaa neuvolaan ja pyytää mielipidettä siitä, pitäiskö mennä johonkin toksoplasmatestiin tms. Ärsyttää niin paljon, olisinpa vaan jättänyt pihvin syömättä tai keksinyt jonkun selityksen. 🫣😵‍💫🥵 Tosi pieni todennäköisyys varmaan, et juuri tuossa pihvissä piilis vaara, mut en nyt saa mielestäni tätä. 😩😢
 
Oon seurannut tosi tarkkaan. Tosin viime viikolla söin tavallaan vähän epähuomiossa yhdessä hyvässä & luotettavassa ravintolassa sisältä mediumiksi jätetyn jauhelihapihvin. En siis tajunnut tilatessa pyytää läpikypsäksi, ei tullut mieleen että se voisi olla medium. Sitten se pihvi tuli pöytään, niin jotenkin jäädyin ihan täysin, kun oli kollegoita pöydässä enkä ole vielä kertonut raskaudesta. Menin ja söin sen pihvin, jotenkin aattelin että ton tason paikka tietää mitä tekee eikä halua aiheuttaa asiakkailleen listeriaa tai toksoplasmaa..

Nyt jälkikäteen kuitenkin ihan hysteerinen olo ja aion soittaa neuvolaan ja pyytää mielipidettä siitä, pitäiskö mennä johonkin toksoplasmatestiin tms. Ärsyttää niin paljon, olisinpa vaan jättänyt pihvin syömättä tai keksinyt jonkun selityksen. 🫣😵‍💫🥵 Tosi pieni todennäköisyys varmaan, et juuri tuossa pihvissä piilis vaara, mut en nyt saa mielestäni tätä. 😩😢
Itsekin söin viime viikonloppuna hampurilaisen missä ihan vähän punaiseksi jätetty pihvi, Suomessa riski sairastua johonkin naudan takia on kuitenkin niin minimaalinen, että en jaksa olla huolestunut. En kyllä olisi tilannut puolikypsänä itsekään mutta ei edes tullut mieleen pyytää muuta. Ja oltiin siskon perheen kanssa syömässä eikä he vielä tiedä raskaudesta, ja tietävät että normaalisti syön mediumina, niin olisivat sitten kyllä miettineet että mitä nyt 🙈
 
Itsekin söin viime viikonloppuna hampurilaisen missä ihan vähän punaiseksi jätetty pihvi, Suomessa riski sairastua johonkin naudan takia on kuitenkin niin minimaalinen, että en jaksa olla huolestunut. En kyllä olisi tilannut puolikypsänä itsekään mutta ei edes tullut mieleen pyytää muuta. Ja oltiin siskon perheen kanssa syömässä eikä he vielä tiedä raskaudesta, ja tietävät että normaalisti syön mediumina, niin olisivat sitten kyllä miettineet että mitä nyt 🙈
Kiitos kun jaoit kokemuksesi, tämä rauhoitti! 🙏🏻 Ja näin se kyllä on, että ihan minimaalinen riski varmasti on ja munkin huoli melkoisen liioteltu. 🙈 Oon vetänyt aina kaikenmaailman tartarit ja mediumit - suomessa ja ulkomailla - eikä koskaan oo tullu mitään, miks siis nyt tulisi?

Jotenkin tuntuu, että mulla on koko ajan ollut joku huoli päällä - heti kun yhdestä selviää kunnialla (esim saatiin hyvä tulos nipt-testistä), mieli kehittää seuraavassa hetkessä toisen huoliaihion.

Mun äiti sanoi hyvin, että raskausaika on sopivan pitkä aika kehittää itseään sietämään epävarmuutta ja päästämään irti turhista huolista. Huolenaiheet kun ei kuitenkaan suoranaisesti tule vähenemään vauvan synnyttyä. 😅 Sitä siis opetellessa. ☺️
 
Kiitos kun jaoit kokemuksesi, tämä rauhoitti! 🙏🏻 Ja näin se kyllä on, että ihan minimaalinen riski varmasti on ja munkin huoli melkoisen liioteltu. 🙈 Oon vetänyt aina kaikenmaailman tartarit ja mediumit - suomessa ja ulkomailla - eikä koskaan oo tullu mitään, miks siis nyt tulisi?

Jotenkin tuntuu, että mulla on koko ajan ollut joku huoli päällä - heti kun yhdestä selviää kunnialla (esim saatiin hyvä tulos nipt-testistä), mieli kehittää seuraavassa hetkessä toisen huoliaihion.

Mun äiti sanoi hyvin, että raskausaika on sopivan pitkä aika kehittää itseään sietämään epävarmuutta ja päästämään irti turhista huolista. Huolenaiheet kun ei kuitenkaan suoranaisesti tule vähenemään vauvan synnyttyä. 😅 Sitä siis opetellessa. ☺️
Tuo olikin hyvin sanottu äidiltäsi 😅👍🏻 Itsellä äitiys on ollut suht tasapainoista aikaa tähän asti, ei ole ollut mitään isoja huolenaiheita jne 🙈 Mutta saas nähdä sitten kun on kaksi pientä yhden sijaan 🙈 Ja mies on työnsä vuoksi aika paljon poissa kotoa. Onhan mulla bonukset myös mutta vain vuoroviikoittain ja ovat jo 7 ja 9.
 
Tuo olikin hyvin sanottu äidiltäsi 😅👍🏻 Itsellä äitiys on ollut suht tasapainoista aikaa tähän asti, ei ole ollut mitään isoja huolenaiheita jne 🙈 Mutta saas nähdä sitten kun on kaksi pientä yhden sijaan 🙈 Ja mies on työnsä vuoksi aika paljon poissa kotoa. Onhan mulla bonukset myös mutta vain vuoroviikoittain ja ovat jo 7 ja 9.
Varmasti kahdessa enemmän puuhaa kuin yhdessä, mutta kuulostat just hyvän tasapainoselta tyypiltä, niin varmasti tulee menemään hyvin jatkossakin! 👍🏻 Mulla esikoinen kyseessä, joten ehkäpä se äitiys sitten ”karaisee”, eikä oo enää samalla tavalla aikaa murehtia ennakkoon kaikkea, kuten tähän asti lapsettomana on ollu. 😅
 
Varmasti kahdessa enemmän puuhaa kuin yhdessä, mutta kuulostat just hyvän tasapainoselta tyypiltä, niin varmasti tulee menemään hyvin jatkossakin! 👍🏻 Mulla esikoinen kyseessä, joten ehkäpä se äitiys sitten ”karaisee”, eikä oo enää samalla tavalla aikaa murehtia ennakkoon kaikkea, kuten tähän asti lapsettomana on ollu. 😅
Toivotaan näin, ja uskon kyllä että äitiys tuntuu luontevalta jne sitten kun vauva tulee, näin ainakin kävi mulle. Ekan raskauden aikana mietin kyllä kaikkea aika paljon mutta aika nopeasti arki alkoi sujumaan ja kun vauvaan tutustui paremmin kaikki tuntui kyllä hyvältä. Mulla tietysti ollut onnea että lapsi ollut suht terve eikä mitään kummempia ongelmia ollut, mutta tuleehan näitä vähän haastavampia vaiheita välillä (melkein) kaikille lapsille 😅
 
Oon seurannut tosi tarkkaan. Tosin viime viikolla söin tavallaan vähän epähuomiossa yhdessä hyvässä & luotettavassa ravintolassa sisältä mediumiksi jätetyn jauhelihapihvin. En siis tajunnut tilatessa pyytää läpikypsäksi, ei tullut mieleen että se voisi olla medium. Sitten se pihvi tuli pöytään, niin jotenkin jäädyin ihan täysin, kun oli kollegoita pöydässä enkä ole vielä kertonut raskaudesta. Menin ja söin sen pihvin, jotenkin aattelin että ton tason paikka tietää mitä tekee eikä halua aiheuttaa asiakkailleen listeriaa tai toksoplasmaa..

Nyt jälkikäteen kuitenkin ihan hysteerinen olo ja aion soittaa neuvolaan ja pyytää mielipidettä siitä, pitäiskö mennä johonkin toksoplasmatestiin tms. Ärsyttää niin paljon, olisinpa vaan jättänyt pihvin syömättä tai keksinyt jonkun selityksen. 🫣😵‍💫🥵 Tosi pieni todennäköisyys varmaan, et juuri tuossa pihvissä piilis vaara, mut en nyt saa mielestäni tätä. 😩😢
Tunnetko Suomesta jonkun joka on joskus sairastanut listerian tai toksoplasmoosin? 😊 Riski on niin häviävän pieni että kannattaako niin pieneen riskiin edes keskittyä? Varmasti jatkossa muistat pyytää pihvin läpikypsänä mutta muuten en itse ajattelisi asiaa yhtään sen enempää 😊
 
Tunnetko Suomesta jonkun joka on joskus sairastanut listerian tai toksoplasmoosin? 😊 Riski on niin häviävän pieni että kannattaako niin pieneen riskiin edes keskittyä? Varmasti jatkossa muistat pyytää pihvin läpikypsänä mutta muuten en itse ajattelisi asiaa yhtään sen enempää 😊
En kyllä tunne ketään näihin sairastunutta. 😁 Olet ihan oikeassa, aika turhaa antaa tuollaisen pelon dominoida ajatuksia. 🙈 Jatkossa tosiaan muistan sitten pyytää pihvit läpikypsinä, se olkoon tän homman opetus itselle. ☺️
 
Noudatan tarkkaan. Kahvinkin lopetin jo ennen plussaa. Salmiakit ja lakut jätin kokonaan. Uskalsin syödä pizzan, jossa oli pästoroitua vuohenjuustoa, koska pizzauunit lämmittää kuitenkin todella kuumaksi 🤔
 
Noudatan tarkkaan. Kahvinkin lopetin jo ennen plussaa. Salmiakit ja lakut jätin kokonaan. Uskalsin syödä pizzan, jossa oli pästoroitua vuohenjuustoa, koska pizzauunit lämmittää kuitenkin todella kuumaksi 🤔
Jos on pastöroitua, niin saa syödä ilman kuumentamista 😊 Jos ei niin sitten kuumennus niin, että juusto kuplii 😊 Eli uunissa toteutuu hetkessä 🤗
 
Koitan katsoa melko tarkkaan, etten söisi mitään kiellettyä, mutta en ota mitään paniikkia siitä, jos vahingossa olen maistanut jotain mitä ei suositella. Lakuja olen muutaman syönyt, mutten niitä nyt normaalistikaan mitenkään erityisen paljon syö, ja sushia en syö normaalisti ollenkaan, joten se ei tuota ongelmia. Juustot on sellainen, mikä vähän harmittaa, kun niitä joutuu välillä vähän katsomaan, onko sallittua vai ei, erityisesti aurajuustoa kaipaan :loudlycrying: Mutta koitan katsoa, että syön lihat kypsänä, juustot pastöroituina ja muutenkin suosin kotimaisia "turvallisia" tuotteita, jotta riskit olisi mahdollisimman pienet millekään pöpöille :smiling-eyes:
 
Osan kanssa oon tarkempi, ja osan en.

Kahvia juon kupillisen päivässä, colajuomista lisäkofeiinia, mutta pitänyt niitä maltillisina. Joskus menee päiviä ilman kofeiinia.

Oon syönyt jonkin verran salmiakkia, onneksi on myös niitä glykorritsiinivapaita. Lakritsia myös kerran tai pari.

Kasvisten pesussa oon tarkka, lämmitän ruuat myös normaalia kuumemmiksi.

Maitotuotteissa pästöröityä vain.

Harmittaa, kun ei voi syödä niitä salaattisiemensekoituksia. 🥺 Onneksi pähkinöitä voi.
 
Takaisin
Top