Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Miten olette muuttaneet ruokailutottumuksianne? Noudatatteko suosituksia tiukasti? Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.
 
Suht tarkkaan olen tällä kertaa noudattanut suosituksia, vaikka pieniä poikkeuksia on päässyt sattumaan tahallaan tai vahingossa. 9 kuukautta täysin ilman salmiakkia ei onnistu.

Tuossa artikkelissa puhuttiin, ettei pakastemarjoja saa nauttia kuumentamattomana, mutta taitaa koskea vain ulkomaisia marjoja.
 
Täälläkin aika tarkkaan noudatetaan. Tosin eilen söin tortelloneja, joissa oli ricottajuustoa sisällä, mutta ne kuumennettiin itse kauttaaltaan niin en usko riskin olevan kovin suuri.

Miten muut olette tehneet hedelmien ja tuoreiden marjojen kanssa? Ohjeissa lukee, että kuorimattomat ja pesemättömät hedelmät ja marjat on riski, mutta toisaalta itsestä olisi suurempi riski olla kokonaan syömättä esim. marjoja. Nyt oon pessyt ne tosi huolellisesti ja esim. nektariinit oon nyt kuorinut mitä en normaalisti tee. Esikoista aloin odottaa loppukesästä, joten en muista yhtään mietinkö edes tätä hedelmäasiaa. :)
 
Minäkin olen muuten noudattanut mutta salmiakkia on tullut pari kertaa syötyä. Yleensä esim irtokarkki pussiin eksyy pari mustaa, sille en vaan voi mitään.

Itse poimitut marjat olen myös syönyt suoraan pakkasesta. Kaupasta en ole ostanut, mutta jos ostaisin kiehauttaisin varmaan kaikki. Ja tuoreita marjoja ostan vain suomalaisia, ja ne aijon syödä sellaisenaan.
 
Satunnaisesti oon syöny lakua ja salmiakkia. Enemmän oon tarkkana listeriariskin kanssa. Siinä pääsen suht helpolla kun kotona syödään vegaanisesti. Muuten syön kyllä maitotaloustuotteita, et pitää ne juustohommat muistaa. Hedelmiä oon syönyt pestynä, en oo aatellu et pitää kuoria. Eikö vitamiineista suurin osa oo heti siinä kuoressa kiinni, vai onko tämä joku urbaanilegenda mikä ei pidä paikkaansa?
 
Yritän noudattaa mahdollisimman tarkasti, mutta just tajusin syöneeni aina aamuisin pakasteesta tyrnimarjoja suoraan puuroon laitettuna. Ne kyllä on muistaakseni suomalaisia. Yhtenä päivänä luin, että myös raaka kananmuna on kieltolistalla, heti aloin miettiä oonko syöny jotain majoneesia tai muuta kastiketta jossa sitä on ollu. Söin hedelmäkarkkeja joissa oli sisällä salmiakkijauhetta, mut tajusin koko asian vasta jälkikäteen.
 
Nuo majoneesit on kyllä vähän kinkkinen homma, sillä ymmärtääkseni osassa on jotain keltuaisjauhetta eikä edes raakaa kananmunaa, joten onko niissä listeriariski? Vältän kyllä turhia majoneeseja, mutta ei kyllä täysin voi majoneesipohjaisilta kastikkeilta välttyä.
 
Mä olen tässä raskaudessa ollut yllättävän rento. En tietenkään juo alkoholia tai käytä päihteitä, mutta esim. Sushia olen pari kertaa syönyt sellaisessa paikassa missä tiedän kalan olevan laadukasta ja tuoretta.

Laku on mulle iso rakkaus mutta sitä en ole syönyt kun tiedän etten varmaan pystyisi lopettamaan jos aloitan. :hilarious:
 
Mulle vaikeinta on ollut medium pihvit, lasi hyvää punaviiniä ja juustot. Olen kaikkia onnistunut välttämään mutta puol vahingossa tuli perjantaina syötyä salmiakkia karkkikouran mukana enkä edes tajunnut kun nyt tätä lukiessa :wideyed: en edes tykkää salmiakista. Fetaa olen muutaman kerran syönyt salaatissa mutta silloinkin apetit kuutioita
 
Oon ollut semi-tarkka. Salmiakit ja lakritsit on ehottomasti pahin. Niitä oon syönyt harvakseltaan vähän kerrallaan. Maistuu niiiiin hyvältä. Syön fetaa ja muita juustoja mut tarkistan et on pästoroituja, ja kasvikset pesen tarkemmin kuin ennen. Salmiakkia ja lakritsia lukuunottamatta on ollut kyllä tosi helppoa syödä suositusten mukaan. :joyful: Hedelmät syön osittain kuorineen, esim nektariinit, mutta en esim omenoita ja päärynöitä. Ulkomaisia pakastemarjoja tai muitakaan en syö ollenkaan enkä oo kyllä kaivannutkaan kun suomalaisia on pakastin täynnä. :rolleyes:
 
Olen myös melko tarkka, joskin muutaman kerran pihvi on ollut ehkä hitusen mediumin puolella, kun en aina muista erikseen pyytää kypsempänä jos sitä ei erikseen kysytä. :sorry: Kalan kanssa olen todella tarkka, kahvia en juo ollenkaan, salmiakkia ja lakua vihaan muutenkin. :smiley-ashamed004 Juustojenkaan ystävä en ole. Inkivääri tuottaa välillä vaikeuksia, sillä käytän sitä ruoanlaitossa, mutta olen ymmärtänyt että mausteenomaisesti sen syöminen on ok.
 
Olen myös melko tarkka, joskin muutaman kerran pihvi on ollut ehkä hitusen mediumin puolella, kun en aina muista erikseen pyytää kypsempänä jos sitä ei erikseen kysytä. :sorry: Kalan kanssa olen todella tarkka, kahvia en juo ollenkaan, salmiakkia ja lakua vihaan muutenkin. :smiley-ashamed004 Juustojenkaan ystävä en ole. Inkivääri tuottaa välillä vaikeuksia, sillä käytän sitä ruoanlaitossa, mutta olen ymmärtänyt että mausteenomaisesti sen syöminen on ok.

Tuore inkivääri ruoanlaitossa on ok! Me käytetään sitä myös. :)
 
Takaisin
Top