Miten suhtautuisit, jos joku käyttäisi lapsesi tai tulevan lapsesi nimeä?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Miten suhtautuisit, jos joku nimeäisi lapsensa tai vaikka koiransa nimellä, joka on lapsesi nimi tai nimi, jonka olet kertonut antavasi tulevalle lapsellesi?

Jos kyse on hyvin läheisestä henkilöstä, joka on kuullut minkä nimen aion antaa ja kyseessä on sama nimi, niin suuttuisin toden teolla.

Siis jos kyseessä olisi tahallinen nimivarkaus ja tarkoituksena on pahoittaa mieli.

Ei ole tullut vastaan, mutta tuttavaperheen äiti ei ollut kovin innoissan frozen-elokuvasta, kun lapsi oli juuri saanut nimekseen Elsa.

Toki nimivarkaus suututtaisi, mutta meidän tyttöjen nimet eivät ole niin suosittuja, että tuollainen tilanne olisi voinut tulla vastaan.

Jos nimi jo olisi käytössä ja nimen antaja olisi minulle läheinen, olisin varmasti ihmeissäni ja jos oman lapseni nimi annettaisiin läheisen ihmisen lemmikille, varmaan suuttuisin. Lasteni nimet ovat harvinaisia, joten sattumalta ei samaa nimeä voi antaa.

En ole ennakkoon kertonut suosikkinimistäni, joten syntymättömän lapsen nimet ovat vapaata riistaa ja hienoa, jos joku muu tykkää samantapaisista kuin minäkin.

Jos olisin läheiselle henkilölle kertonut minkä nimen aion lapselle antaa ja hän silloin käyttäisi samaa niin suuttuisin varmasti.
Jos hän taas käyttäisi jo nimetyn lapsen nimeä olisin myös aika ihmeissäni, varsinkin jos antaisi sen eläimelle. :woot: Onneksi en usko sellaista tapahtuvan ihan heti... :grin

Oikeastaan en välittäisi yhtään. Paitsi siinä tilanteessa jos eläimelle annettaisiin tahallaan poikani nimi. Silloin varmasti loukkaantuisin ja tasan tarkkaan toisin ärtymykseni julki.
Kostoksi antaisin vielä tämän nimen antajan nimen jollekin ikävälle mönkiäiselle.

Meillä kävi niin, että tuttavat ottivat mun lapsen haavenimen omalle lapselleen. Mutta luulen, kun kerroin tästä haavenimestä, olivat he joko:

a) jo päättäneet antaa lapselleen tämän nimen, lapsi kun oli jo syntynyt
b) olivat niin väsyneinä vauva-arjesta, että käsittivät minun antavan vain hyvän nimi-idean :laughing021

En sitten sen enempää aiheesta puhunut, vaikka kieltämättä olikin jymy-yllätys kuulla lapsen nimi :laughing001

En ole kertonut nimisuunnitelmistani muille kuin puolisolle, niin jos joku läheinen valitsee suosikkinimeni lapselleen, niin on vahingosta kyse ja eihän siitä voi loukkaantua. En kuitenkaan varmaan enää antaisi juuri sitä nimeä omalla lapselle.

Niin hassusti on kyllä päässyt käymään, että kaverini koira ja esikoiseni ovat samannimisiä... Tähän kaveriin tosin olen tutustunut vasta sitten, kun esikoisella on jo ollut nimi. Vähän tuli hoopo olo kyllä kun joskus kutsuin poikaa nimeltä ja mun luohan tuli myös tassuversio :rolleyes:

Nimet eivät ole mun omaisuutta, että kyllä niitä saavat muutkin käyttää. Mutta toki jos oisin kertonut minkä nimen aion antaa, ja joku läheinen ehtisi antaa sen ensin omalle lapselle niin kyllä mä sitä oudoksuisin. Mut siltikään se nimi ei oo mulle varattu. Toki itse pidän suht tavallisista ja yleisistä nimistä, asia ois varmaan toinen jos nimi ois tosi harvinainen.

Eiköhän kukin saa antaa semmosia nimiä lapsilleen/lemmikeilleen kun haluaa ja lain tuomissa rajoissa pystyy. Eri nimet tuppaa olemaan muodissa ajoittain, ja samoihin nimiin törmää väistämättä. En ymmärrä, miksi pitäisi polttaa käämit siksi, että joku nimi, joka on musta kiva, sattuu olemaan toisenkin mielestä kiva.

Eiköhän kukin saa antaa semmosia nimiä lapsilleen/lemmikeilleen kun haluaa ja lain tuomissa rajoissa pystyy. Eri nimet tuppaa olemaan muodissa ajoittain, ja samoihin nimiin törmää väistämättä. En ymmärrä, miksi pitäisi polttaa käämit siksi, että joku nimi, joka on musta kiva, sattuu olemaan toisenkin mielestä kiva.
Ymmärsin aloituksesta, että kyse olisi läheisestä ihmisestä. Jos esimerkiksi vauva Korhoselle on mietitty harvinainen etunimi, olkoon tällä kerralla vaikka Jyry Korhonen ja vuoden päästä kastetaan serkkupoika Jyry Korhonen, niin kyllä se minusta outoa ja epämiellyttävää olisi. Ei pelkästään siksi että arkipuheessa toinen olisi pikkujyry ja toinen isojyry, vaan myös pidemmällä aikavälillä serkuksilla olisi hankaluuksia saada omalla nimellään sähköposti ja postit menisivät helposti sekaisin. Nimen tarkoitus on erottaa yksilö muista yksilöistä, joten jos suvun kaikki vesat ovat samalla nimellä, niin ei se kovin tarkoituksenmukaista ole.

Riippuu siitä, kuinka läheisiä ollaan ja siitä tietääkö toinen meidän nimisuunnitelmista. Itse en haluaisi antaa lapselle nimeä joka löytyy ihan lähipiiristä niin siinä tapauksessa harmittaisi kyllä jos joku ehtisi ensin, ja saattaisin harkita omien suunnitelmien muuttamista. Närkästyisin ehkä vain siinä tapauksessa, että joku oikeasti mulle läheinen jonka kanssa olen puhunut asiasta menisi antamaan nimen lapselleen tai lemmikilleen juuri ennen minua. Vähän laajemman tuttavapiirin kohdalla voisi myös vähän harmittaa, mutta ei välttämättä vaikuttaisi omiin valintoihin.
Jos lapsellani jo olevaa nimeä joku haluaa käyttää niin sitten käyttää eikä se niin hetkauta, oma valinta kun on jo tehty ja lyöty lukkoon.

Takaisin