Miten saan mun vauvan syömään/juomaan tuttipullosta??

8sepe9

Vauhtiin päässyt keskustelija

Elikkäs, ongelma näkyy otsikossa ja tarttisin kipeästi neuvoja tai samankaltaisia kokemuksia. 

Raskausaikana ja synnytyksen jälkeen hoettiin koko ajan siitä miten tärkeetä imetys on, annettiin lehtisiä, kirjoja, ohjeita suullisesti, nännipiha rasvaa jne jne jne. Totta kai aattelin tuoreena äitinä, että jos juo liikaa pullosta nii se on siinä, tissi ei enää kelpaa!

Kun tyttö oli ihan pieni ja ystävien kanssa oltiin kahvilla niin annoin pullosta maitoa ja söiki ihan nätisti, mutta kerrat jäi niin vähäisiksi ja usein sitä imetti, kun oli niin paljon kotosalla tai paikoissa missä pysty helposti imettämään niin pulloruokinta jäi.

Tämä on sitten kostautunut. Tyttö on 5,5kk ja pullosta juominen on MAHDOTONTA! Sanan jokaisessa merkityksessä mahdotonta. Rupesi jo aikaa sitten nirsoilemaan, mutta en pahemmin välittänyt kun oli niin pieni ja blaa blaa blaa. Mutta nyt on asia ruvennut vähän enemmän mietityttämään, koska en tahtosi imettää koko loppuelämää.

Ollaan kokeiltu Mam:in pulloa, Nuk:ia, ns. tavallista (sitä missä on leveä pää) ja suippomaista. Ei kelpaa!! Eikä myöskään syö tuttia buy the way.. Ollaan nyt yritetty vähän niin ku tottuttaa sitä pulloon, mutta ei juo siitä kunnolla vaan "pureskelee" tuttiosaa ikenillään. Ollaan kokeiltu hörpyttää, mutta kaikki valuu rinnuksille, kun ei tajuu niellä sitä ja lusikalla maidon antaminen kestää viissataa vuotta. Tämähän meinaa sitä, että hoitoon ei voi jättää kun pariksi kolmeksi tunniksi maksimissaan ei edes kotiin isin kanssa.

Mulla ei oo mitään mahiksia ees ajatella työelämään palaamista ennen kun tää ongelma on jotenkin ratkastu. Vaikka syö kiinteitä niin enhän mä voi pitää pientä koko päivää janossa.

Tyttö nukahtaa kaikkein parhaiten  mun viereen, kun tainnutan sen maidolla. Eihän tätäkään voi jatkaa ikuisuuksiin.

Onko jollain samankaltaisia kokemuksia tai painis saman ongelman kanssa? Tarttisin vinkkejä, mutta en mielellää sellasia, että "kyllä se siitä, jatka vaan yrittämistä." Mitään muuta en teekkää ku yritän. Apu on enemmän ku tervetullut. Kiitos ja kumarrus!

 
Meillä oli sama juttu ja oli myös aika epätoivoinen juomisen suhteen. Ostun Nuk nokkamukin jossa tarjosin vettä ja se oli aina tarjolla jopa vähän niin kuin leikkikaluna ja oppihan poitsu juomaan. Heitä vaan tuttipullot pois ja koita jaksaa imetää vielä tovi. Kyllä teidänkin lapsi oppii juomaan.
 
mun tyttö oli syntymänsä jälkeen pullovauva, mut sain opetettua tissille synnärillä ja sit mentiin osittaisimetyksellä kiinteiden aloitukseen saakka, jolloin maitoa sai vain tissistä. opetin tytön kesällä takas tuttipullolle tarjoamalla ruokailujen yhteydessä ensin vettä pullosta ja sit maitoa. korvasin myös muutaman imetyksen pullolla tarjoamalla vaan sitkeästi pulloa aina ku tyttö ois halunnu tissiä ja lopulta tyttö itkeskelyjen jälkeen suostui ottamaan maitoa pullosta. nyt ollaan jo siinä pisteessä, että imetän enää kerran päivässä ja tän viikonlopun jälkeen lopetan imetyksen.

kannattaa muuten kokeilla eri korvikemerkkejä, meillä kävi sillai, et tarjottiin synnäriltä kotiutumiseen asti Nania, eka siis ykköstä ja sit 6kk eteenpäin kakkosta, mut vaihdettiin pari viikkoa sitten Tuutiin, jolloin tytön maidonjuonti lisääntyi selvästi (Nania otti ruoan jälkeen vain jonku 20-40ml ja sit ku vaihdettiin Tuutiin maitoa menee jo 100-150ml). jätin viikko sitten aamutissittelyn pois ja tyttö tottui aika nopeasti siihen, että haetaan aamuisin klo 6-6.30 maitopullo jääkaapista ja pystyy jo jatkamaan unia mun vieressä.

mulla oli kans se tilanne et ekat 9kk sain tytön nukahtamaan vain tissille, sit vaihdoin kuukausi sitten sillai, et vika tissittely on olohuoneen sohvalla, sit pestään hampaat ja mennään yksin omaan sänkyyn hakee unta. aluksi tyttö tietty huusi, mut menin makkariin vain jos ei meinannu millään rauhoittua. nyt tyttö ei enää huuda, saattaa itkasta pari kertaa, mut nukahtaa kyl ihan yksin ilman mua. neuvolasta saatiin ohjeet aikanaan unikouluun, mut meillä se tassuttelu ei toiminu ollenkaan, tyttö vaan huusi ja huusi ja lopulta olin niin poikki et jätin tassuttelut pois ja sanoin tytölle, et nyt nukutaan ja käänsin selän. aika nopeasti rauhoittui.
 
Meidänkään poika ei osannu juoda pullosta eikä syöny tuttia. Lopulta kokeilin Ainun luonnonkumisia pullotutteja ja niillä poika alkoi juoda jotenkuten. Ja sit nokkamukista oppi juomaan (MAMin ensimuki ei toiminu aluksi, kun poika jyrsi sitä silikonista nokkaa, piti olla alkuun napakampi nokkainen muki). Noita luonnonkumitutteja oon kuullu kehuttavan monesta suunnasta, niillä on moni vauva oppinu pullosta juomisen uudelleen.
Tsemppiä!!=)
 
Kiitos kaikille vastauksista. Sitä vaan välillä tuntuu siltä, että yksin painii tämmösten ongelmien kanssa. Mutta eihän sitä neuvoa saa jos ei osaa kysyä. Nyt jaksaa taas yrittää :)
 

Suosittelen kokeilemaan Philips avent pulloja ja niiden tutteja. 

http://www.philips.fi/c/avent-vauva-pulloruokinta/15067/cat/

Tutit on muotoiltu muistuttamaan äidin rintaa ja imemisote on sama kuin rinnasta. Toisin kuin siis esim. Ainun pulloissa, joissa imemisote on täysin erilainen. Meillä on täysin pulloruokittu lapsi ja ongelmia ei ole ollut ollenkaan. Lisäksi tuo Philips on ns. koliikkipullo eli sen ainakin mainosten mukaan pitäisi estää ilman pääsyä vauvan masuun syömisen aikana paremmin kuin ns. normaali pullon. 

 
meillä kaksi neitiä ja molempien kanssa sama ongelma. 


http://www.pikkupiia.fi/tuote/168/530/tigex-kahvatuttipullo-bpa-vapaa-135-ml

meillä molemmilla ainut pullo tuo tigex mitä suostuu juomaan, noissa sellainen pitkän mallinen tutti osa ja ensin lypsettyä maitoa ja siitä pikku hiljaa sekotellen korviketta. 

esikoinen oli 1v ja 2kk kun sain imetyksen loppumaan ja pullon&nokkamukin kelpaamaan. nyt pikku sisko 9kk ja saman ongelman kanssa tapellaan :) pikku hiljaa, joka päivä hieman enemmän. 

Nukin pullot kelpasi esikoiselle alun tigexin syömisen jälkeen. 

Voimia ja kärsivällisyyttä :)
 
ja  Elisabeth Pantley pehmeä matka höyhensaarille loistava kirja lempeästä unikoulusta ja tissistä irrottamisesta :) 

Tuttia ei meilläkään koskaan syönyt kumpikaan. 
 
Niin julmalta kun kuulostaakin niin kyllä se pullosta syö kun on tarpeeks jano/nälkä. Pitäs vaan jaksaa olla antamatta periks ja vastata itkuun pullolla.
 
Meillä poika oli muutaman kuukauden ikäinen, kun ei halunnut enää syödä tuttipullosta. Oli siis pääsääntöisesti rintaruokinnalla, mutta kerran pari viikossa joi tuttipullosta, jos itsellä oli joitain menoja.
Kaikkea yritettiin ja lopulta löydettiin myös nuo luonnonkumi tutit, joista suostui aina toisinaan juomaan. Lisäksi ostettiin myös nokkamuki, jossa oli silikoninen tuttiosa ja siitä juominen onnistuikin jo paremmin.

Nyt tytön (n.2kk) kanssa ollut samoja ongelmia. Ei suostu juomaan kaikista tuttipullon tuteista vain mam:in yhdet tutit ovat kelvanneet. Mutta hänkin syö pääasiassa rintaa. 

Kannustan kokeilemaan erilaisia tuttiosia ja pulloja eiköhän se sopiva vielä löydy.
 
Meillä tyttö 6 kk ei suostu juomaan myöskään tuttipulloa , kaikkea ollaan koitettu , mut ei mikään auta.. Pitkiä aikoja ei voi olla pois kotoota , vauvaa ei voi viedä hoitoon ja nukuttaminenkaan ei onnistu muilta kuin multa.. Aika rassaavaa tää on :( Mut helpompaa on nyt , ku kiinteet aloitettu , ei syö niin paljoo tissiä. Taistelun oon luovuttanut , en viitsi toista rääkätä , ku huutaa naama punaisena :( Vauvana otti pari kertaa tuttipulloa , mut en uskaltanu antaa paljon , ettei haittais imetystä.. Pah , sanon mää , toinen ku tulee , niin nyt tietää totuttaa kans toho pulloon, et sais itekki levätä välillä.. Odotan innolla sitä , että vauva luopuis itte tosta tissistä :-)
 
Meillä oli kanssa alkuun vähän hankaluuksia tuon pullon kanssa, kun vauva syö pääasiassa rintaa. Neuvolasta annettiin sitten vinkki, että ottaa vauvan ihan lähelle itseään, tiukasti syliin, että vauvalla on turvallinen olo ja sitten tarjoaa pulloa. Toimi ainakin meillä ja nyt ottaa pullon hienosti vaikka istuu kaukalossa.
 
Meillä kakkonen ei koskaan oppinut juomaan tuttipullosta. Ekat puoli vuotta yritin, sitten siirryttiin "leikkimään" ja maistelemaan vettä nokkamukista ja lopulta siirryttiin nokkamukiin kokonaan 9kk iässä kun lopetin imetyksen. Imetyksen lopettaminen ei ollut ollenkaan hankalaa, vaikka olin ajatellut niin kun ei pullo kelvannut. Ja toisaalta, eipähän tarvinnut sitten uutta pullosta vieroitus -rumbaa.
 
Meillä kakkonen ei koskaan oppinut juomaan tuttipullosta. Ekat puoli vuotta yritin, sitten siirryttiin "leikkimään" ja maistelemaan vettä nokkamukista ja lopulta siirryttiin nokkamukiin kokonaan 9kk iässä kun lopetin imetyksen. Imetyksen lopettaminen ei ollut ollenkaan hankalaa, vaikka olin ajatellut niin kun ei pullo kelvannut. Ja toisaalta, eipähän tarvinnut sitten uutta pullosta vieroitus -rumbaa.
 
Takaisin
Top