Miten saada taapero eroon unitissistä?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Helene08um
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
H

Helene08um

Vieras
Miten ihmeessä opetan nyt nukkumaan ilman unitissiä? Univelkaa on ihan paljon ja pakko olisi lopettaa yö imetys kun lapsi vaan puree ja kaiket yöt olisi tissillä. Mutta ei ole jaksamista huudattaa. Olen yksin joten itse on hoidettava tämä mitä teen? Hän vaan huutaa jopa tunteja ellei saa tissiä eikä nukahda muuten!

Kuinka vanhasta lapsesta on kyse? Jos puhutaan yli 1 -vuotiaasta, niin tekisin näin:
- kunnon iltapala, ettei huuda nälkäänsä. Puuron sekaan voi muussata banaania tai laittaa kananmunan ja hetkeksi vielä mikroon että kananmuna hyytyy. Pääasia, että vatsa on täynnä.
- päätät että lopetat. Toki olisi hyvä jos sen lopettamisen tekisi joku muu kuin sinä. Meillä minä ilmoitin että nyt loppuu iltatissit (kaikki muut tissittelyt oli jo lopetettu). Sinä iltana lapsen isä hoiti taaperon nukkumaan. Taisi hoitaa vielä seuraavanakin iltana. Kunhan luot jonkun muun rutiinin siihen iltaan, ehkä vähän erilaisen, että lapsi hämääntyy ja lopulta unohtaa yötissit.
- kun lapsi yöllä nousee kitisemään, niin teeskentele nukkuvaa! Odota riittävän kauan. Jos ei meinaa laittaa päätä tyynyyn niin sano napakasti että pää tyynyyn, nyt on yö, nyt nukutaan.
- muista antaa riittävästi läheisyyttä ja huomiota päivän aikana

Olen kuullut että uniassosiaatioilla pelaamalla voi saada uneen imettämisen loppumaan. Se tosin ei käy yhdessä yössä. Ajatuksena siis lisätä uniassosiaatioita esim. laulamalla ja silittämällä samalla kun imettää uneen. Lopulta sitten lapsen voi saada nukahtamaan (tässä esimerkissä) laulamalla ja silittämällä omassa sängyssään, kun niistä on muodostunut uniassosiaatio. Iltarutiinit on hyvä myös olla vakiona (ehkä teillä onkin). Tsemppiä joka tapauksessa! Valvominen on raskasta.

Meillä oli tissitakiaisen unikoulu menossa, mutta tyssäsi heti kahden yön jälkeen, kun 2v tuli kuumeiseksi. En viitsi huudattaa kun on kipeä..
Olen aina ollut huono pitämään unikoulua. Esikoisen opetin itse nukkumaan ilman tissiä kun odotin toista, pikkuhiljaa vaan annoin vähemmän ja vähemmän tissiä kun hän makasi omassa taaperosängyssään tissi suussa (istuin itse lattialla), silittelin, kerroin että äitin tisseihin sattuu. Ihmeen kivuttomasti ja nopeasti meni, tosin lapsi oli jo reippaasti yli 2,5v...:Eyes:
Nyt ei ole ollut niin helppoa. Lapsi huutaa ja raivoaa itsensä uneen. Yhden yön nukutin itse, eikä lapsi herännyt yöllä. Toisen yön hoiti äitini, lapsi heräsi monta kertaa yöllä, mutta olikin räkäinen ja kuumekin nousi seuraavana päivänä. Silittelyä, hyräilyä, tarvittaessa sylissä pitämistä.
Rankkaa se on, mutta kyllä siitäkin selviää. Jopa yksin, jos ei ole ketään apuna. Tsemppiä:red-heart:

Imetyksen lopetin, eli samalla myös unitissin ja on ollut kamalaa.. Huutaa yhä tunnin sylissä, kunnes nukahtaa. Raivoaa ja satuttaa itsensä sängyn päätyyn, jos sinne yrittää nukuttaa. Kolme päivää on tätä jatkunut, milloinkohan loppuu raivoaminen? Olen aivan loppu

Minä aloitin sillä, että lapsi ei saanut nukahtaa illalla rinnalle vaikka saikin iltamaidon. Hereillä nostettiin omaan sänkyyn nukkumaan. Ensin imetin yöllä vielä normaalisti, mutta pyrittiin pitämään hereillä siihen asti kun on syönyt ettei nukahtanut tissille.

Kun tämä sujui, siirryin tuohon @Vargynja n linkkaamaan gordonin menetelmään. toimi meillä hyvin, kolme ensimmäistä yötä oli vaikeita, sen jälkeen helpottui. jossain vaiheessa sairastelun ja hampaiden takia tuli takapakkia, otettiin unikoulu uusiksi. minä pidin unikoulun kokonaan yksin eli lapsen isä ei osallistunut siihen. onnistuu siis myös niin, vaikka maito olisikin "saatavilla".

ensimmäisen kerran tuon unikoulun taisin tehdä noin vuoden iässä, toistamiseen sitten hieman myöhemmin. meillä aikarajana oli 22-05 nukkua omassa sängyssä. jos viidestä eteenpäin heräsi, pääsi viereen nukkumaan vanhempien sänkyyn.

Nännin päälle ihoteippiä ristiin. Silloin lapsen voi päästää kainaloon ja antaa nuolla ihoteippiä niin paljon kuin lasta huvittaa, eli ei tarvitse estää tai kieltää, toteaa vain lapselle, ettei tissistä enää tule mitään.

Lapsi ei edes muista enää tissiä. Silti huutaa ja raivoaa, hurjan voimakas on myös. Potkii naamaani. Toivottavasti tänään olisi helpompi nukuttaa. Sänkyyn ei suostu, syliin vain. Suuttuu myös kun yritän silittää tai koskea häneen.

Takaisin