Miten rentoudut?

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Siinä se kysymys tulikin jo otsikossa, eli millä tavalla te rentoudutte? Yksin vai yhdessä, sohvalla loikoillen vai jonkun aktiviteetin parissa? :)

Itse rentoudun henkisesti liikunnan parissa, erityisesti juokseminen napit korvissa on sellaista, joka saa mielen levolliseksi. Ryhmäliikuntaa en koe samalla tavalla rentouttavaksi, vaikka siitäkin toki voi jälkikäteen tulla rentoutunut fiilis kehoon.

Lukeminen on toinen rentoutumiskeino, mutta siihen ei tunnu olevan aikaa nykyisessä hektisessä arjessa. Kiireetön loikoilu sohvalla tai vaikka ulkona hyvän kirjan parissa on ihan parasta. Sitä on kyllä ikävä.

Sitten toki aikuisten aika hyvän ruuan, viinin ja keskeytyksettömien keskustelujen parissa on sekin todella rentouttavaa.

Lasten kanssa on hyvinkin hauskoja hetkiä, mutten kovin usein koe niitä varsinaisesti rentouttaviksi. Johtunee lasten riehakkaista luonteista ja siitä, että etenkin kaksi pienintä ovat melko haastavassa iässä. Lapsiarjen vastapainoksi onkin hyvä saada hetkiä, jolloin kukaan ei vaadi minulta mitään.

Pelikonsolin parissa, saunassa, mökillä... Joskus rehellisesti sanottuna muutamien alkoholiannosten kumoaminen ja pieni laitamyötäinen rentouttaa. (Ja sanomattakin selvää et tää tapahtuu lasten ollessa hoidossa.)

En rentoudu. Ei ole aikaa semmoiseen kuin öisin ja silloin haluan nukkua.

Jos olisi aikaa, rentoutuisin varmaan lukemalla kirjaa tai menemällä terassille oluelle.

Musiikin kuuntelu, hyvän kirjan lukeminen, hyvän televisiosarjan tai elokuvan katsominen, autolla rauhassa ajeleminen, liikunta, hyvä ruoka (niin laittaminen kuin syöminen), leipominen, kirjoittaminen, hyvät keskustelut, halaaminen, hyvän tumman oluen juominen, seksi, pelikonsolilla tai tietokoneella pelailu, pienet torkut, saunominen, rannalla istuskelu ja veden katselu, sateessa hyppiminen...

Näitä on ihan todella paljon, kun jaksaa miettiä. Välillä se mieliala ei anna periksi sille, että pystyisi rentoutumaan, mutta jos pystyy olemaan vastaanottavainen, on monta asiaa mikä rentouttaa. Mulla hyvän musiikin kuunteleminen on kyllä ykkönen, toimii aina.

Rentoudun yleensä virkkaamalla. Täysi hiljaisuus, mukava asento löhötuolissa, teemuki pöydälle höyryämään ja koukku käteen, niin silloin on maailma mallillaan :Heartred Myös harras saunominen, kumppanin kainalossa makoileminen ja seksi löytyvät rentoutuslistalta.

Nykyään rentoudun aina kun saan olla yksin, kumppanin tai ystävien seurassa. Eli niinä hetkinä, kun ei tarvitse olla vastuussa kenestäkään. Sitä ei ole tapahtunut usein viimeisen 1,5 vuoden aikana, mutta tällä viikolla kävin yksin uimassa ja eilen päästiin pitkästä aikaa treffeille miehen kanssa. Olin jo tyystin hukannut itseni ja nyt alan taas muistaa, millainen olen oikeasti. Välillä on pakko saada rentoutua ja hengittää vapaasti!

Illalla katson usein tabletilta ohjelmaa, kun vauva nukkumassa. Muuten ei ole yksinoloaikaa, olen aina vauvan kanssa. Aiemmin rentouiduin neulomalla, nyt siihen ei ole ollut aikaa. Illalla, kun vauva käy nukkumaan, en jaksa enää. Luontokävely tai pokemon gon pelaaminen ihan autolla, niin että vauva nukkuu, rentouttaa myös. Joskus täytyy "karata" omille retkilleen hetkeksi, siis vauvan kanssa. Koko lapsikatraan (3kpl) kanssa rentoutuminen ei onnistu. Kaksi koululaista riitelevät kokoajan. Onneksi ovat niin isoja, ettei tarvii kokoajan mukana raahata. Myös vauvan + yhden koululaisen kanssa liikkuminen on vähän hermolepoa.

Tuo mieleisen musiikin kuuntelu kyllä rentouttaa! En ole saanut aikoihin kuunnella, niin enpä edes muistanut. Aina lapsen kanssa kotona tai lapsen kanssa autossa, niin eipä voi kuunnella.

Tuo mieleisen musiikin kuuntelu kyllä rentouttaa! En ole saanut aikoihin kuunnella, niin enpä edes muistanut. Aina lapsen kanssa kotona tai lapsen kanssa autossa, niin eipä voi kuunnella.

Mä kuuntelen aina välillä itsekkäästi lapsen kanssa ollessa omaa musaa, siitäkin tulee hyvä fiilis. Ei muuta kuin soimaan vaan! :)

Paras tapa rentoutua on ihan vaan olla tekemättä mitään fyysisesti/henkisesti vaativaa. Esim. sohvassa joko yksin tai miehen kainalossa makoilu ja hyvän tv-sarjan katsominen on aivan ihanaa. Se ettei tee mitään mikä "vaatisi" jotain itseltä? Jos ymmärrätte mitä ajan takaa. :shy: Harrastuksia on vuosien saatossa ollut monia joista nautin, mutta olen huomannut että minulla ainakin menee helposti suorittamisen puolelle ihan huomaamattakin (esim. urheilu).

Siis miksi lapsen seurassa ei voisi kuunnella omaa musiikkia? Kyllä mulla on kotona useinkin Spotify päällä ja autossa aina radio, eikä sieltä kyllä mitkään tilulilulii-lastenlaulut soi. En ole vielä huomannut että lapsi olisi siitä rikki mennyt.

Kyllä minä ainakin ihan rohkeasti kuuntelen omaa musiikkiani lapsen läsnäollessa! Mulla on kännykässäkin video, kun poika jorailee In Flamesin tahtiin :grin Ei siinä ole mitään väärää, että lapsi kuulee vanhempiensa suosikkeja.

Rentoudun lukemalla, pelaamalla puhelimella tai joskus kuuntelemalla musiikkia sen mukaan mitä näistä jaksaa/huvittaa tehdä. Lapsen kanssa on kyllä kiva touhuta, mutta ei sitä rentoutumiseksi voi kutsua parhaalla tahdollakaan. Kumppanin kanssa kahdenkesken on mukava rentoutua ihan vain loikoilemalla lähekkäin tai syömällä kaikessa rauhassa joko kotona tai ulkona.

Takaisin