miten paljon vaatteita varastoon vastasyntyneelle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Fearsome
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Fearsome

Näppärä viestien naputtelija
Miten paljon vaihtovaatteita olette ostaneet vastasyntyneelle? Talvihaalarina aluksi varmaan jouluvauvalle riittää yksi, mutta noin muuta vaatevarastoa ajatellen?

Tajusin itseasiassa tänään, että ä-pakkauksen haalarihan on auttamattomasti liika suuri...

Tästä nyt ollaan montaa mieltä. Jotain kokeneena ja nähneenä sanoisin, että ei se määrä ole tärkeää vaan se koko. Ikävää pienen vauvan olla isois vaatteis. Vaatteita ehtii kyllä ostaa syntymän jälkeenkin (hermoille tekee hyvää välillä päästä kotoo pois) ja monella on sen verran sukulaisii ja tuttavii että lahjavaatteita tulee. Sairaalamatkalle lämmintä päälle ni kyllä kotona sit pärjää. Ohjeistuksena oli että vauvan kans ei sais talvella mennä ulos kahteen viikkoon, jos on hirveen kylmä. Eikä ne vauvat sotke vaatteita niiin kovasti mitä mainostetaa ja jos sotkee niin käsin ne nopeesti huuhtasee. Miltäs kuulostas ohje: yksi päällä, yksi pesussa ja yksi kuivumassa? Jos ne ei riitä, ni sit ostaa neljännen [:)]

Ja kyllä vaunuis voi matkata vaiks ois hieman isokin puku...

Tosiaan tosta asiasta ollaan monta mieltä. Olen samaa mieltä kuin starletti että hyvä on panostaa kokoihin. Itse vieroksun ajatusta että olisi ylisuuret vaatteet vauvalla päällä että niistä vaan hihoja ja lahkeita käänneltäis. Mutta meillä ei kyllä toiminut tuo yksi päällä, yksi pesussa ja yksi kuivumassa. Alussa kun käytin lahjaksi saatuja Pamperseja niin meillä ne falskasi ja näin ollen bodyt meni likaiseksi. Vaikkei muuten tosiaan tuossa vaiheessa vauvat suttaa vaatteitaan mutta tuo vaipan mahdollinen falskaaminen kannattaa kumminkin ottaa huomioon. Itse olisin ennemmin vaikka 5-6 bodyn kannalla. Meilläkin tosin 50cm bodyja taisi olla vaan 4kpl mutta sitten 56cm jotkut olivat sen verran pienempää mallia että menivät hyvin myös ihan alussa. Nyt kun poikamme on 5,5kk niin tykkään että on monta vaihtoehtoa vaatteissa ja nyt niitä myös likaantuu helpommin kun syödään kiinteitä ym. Vaikka ruokalappuakin käyttää niin vahinkoja sattuu silti. Ja ei meilläkään välttämättä joka päivä pesukone ole pyörimässä. Mutta kukin tyylillään [:)] Ja tämäkin tosiaan on minun mielipide mutta mä en kyllä vastasyntyneen päälle laittaisi tuota äp-toppapukua koska se on niin iso. Että itse kyllä ostaisin jonkun pienemmän koon puvun mutta niin että se menisi sitten koko talven ja alkukevään.

Kiitokset vastauksista :) Näin mäkin vähän ajattelin ja kun jouluvauva on tulossa, niin uskallan odotella hirmu pakkasia ja me ei silloin ihan hirvesti kuitenkaan ulkona käydä. 

Täällä viime vuoden älyttömien pakkasten aikaan vauvan saanut huikkaa myös oman mielipiteensä! Monestihan vauva hukkuu ensimmäiset viikot niihin vaatteisiin, oli ne lähes kuinka pieniä vaan. Meillä ns. normimittaisena syntynyt poika oli ihan tosi ruipelo alkuunsa ja vaikka otti pituutta ekan 2kk aikana tosi paljon, niin paino ei meinannut pysyä perässä -> vaatteet näytti roikkuvan. Lisäksi kannattaa huomioida se, että jos kestovaippailee, niin silloin bodyt voivat jäädä pituussuunnassa tosi nopeasti pieniksi, kun se kestovaippa vie niin paljon enempi tilaa.

Meillä vuodenvaihteessa syntynyt oli siis 51cm ja 3.7kg, oli muutamia 50cm vaatteita (bodyja, housut kaikki isompia) mutta harvoinpa ne päällä olivat, kun eivät pituussuunnassa pitkään mahtuneet. 56cm oli sitten vissiin ehkä tuo 6-8 bodya, koska minäkään en kovin usein pyykkiä jaksanut pestä.... Housuista 56cm oli muutamia, mutta osa silloin käytössä olleista oli 60cm, sen näkee parhaiten sitten, ku lapsi on maailmassa, että minkä mallinen hän on :)

Meilläkin oli pienempi talvihaalari, tai itseasiassa useampikin.. Yks tais olla 62cm (vai jopa 56cm?) ja sitten oli pari 74cm pukua keväälle. Hirveesti en talvivauvalle suosittele ostamaan turhaan mitään lämpösiä välikerroksia tai vastaavaa, sillä vauva kuitenkin kulkee aina vaunuissa ja sinne voi laittaa lämpösen makuupussin/peiton/vastaavaa. Jos rintarepussa kuljettaa, niin kannattaa itelle mieluummin hankkia lämmin kantotakki, sillä vauvalle kaikista "vakavinta" on se kylmä pakkastuuli. Sisälläkään ei välttämättä tarvitse olla kahta kerrastoa päällekäin, sillä meilläkin vauva oli aina joko vanhemman lämpöisessä sylissä tai pienen peiton alla - tosin meillä ei mitenkään hirveän kylmä edes ole talvellakaan.

Tulipas romaani :) Ja tosiaan, noita vaatteita saa kyllä aika kivasti yleensä jostain suunnalta lahjoina, mekin saatiin, vaikka ei lähipiiriin oikeastaan muita lapsiperheitä kuulu. Ja äitiyspakkauksessa on ihan jees vaatteita noille 2-4kk ikäiselle, tai näin muistelen niiden käytössä olleen meillä.

Meillä käytettiin 50cm bodeja 2kk (vaikka oli jo syntyessään 50cm pitkä), 56cm kasvo ulos kuukaudessa. Tosin 56-62cm housuja voi käyttää vaikka muuten käyttäis 50cm. Ja meilläkään ei päde tuo että olisi yksi pesussa jne koska vauvanvaatteet pestään erillään muusta pyykistä ja en mä nyt yhden bodyn takia pesukonetta päälle pistä. Nyt tyttö on 4kk ja käyttää 68cm bodeja ja saattaa hyvinkin mennä vielä 56cm housut [:D] Se niin riippuu housumallista minkälaiset on hyvät..
muttamutta mun vinkki ois käydä h&m:llä ja ostaa sieltä niitä 7kpl:n bodypakkauksia.

Haalareista en osaa mitään kommentoida kun on kesävauva. Tuo äp-haalari on meille vieläkin iso, mutta varmasti joulun tienoilla ja siitä eteenpäin sopiva.

Mä oon myös sillä kannalla, että saa niitä vaatteita olla enemmän, kun yksi pesussa, yksi kuivumassa, yksi päällä... Jos vauva on kova pulauttelemaan, niitä voi mennä viisikin päivässä. Meillä on varmaan ennätys yli 5 paitaa päivässä, joskus taas mennään samalla paidalla koko päivän, joka on kyllä suuri ihme meillä.... Ja aluksi meilläkin falskasi vaipat välillä. Mutta sitä ei tapahtunut, kun ihan ehkä eka kuukausi.. Mutta tuokin on niin siitä kiinni, että pulautteleeko paljon. Jotkut lapset ei pulauttele ikinä, sitten menee varmaan paljon vähemmän vaatetta...
Nyt, kun syödään kiinteitä, saa yleensä vaihtaa paidan pari kertaa päivässä, pahimpina nytkin sen viisikin kertaa [:-] Housuja yleensä vähemmän. Plus tietysti sen ruokasotkun lisäksi kamala kuolaus hampaiden takia...
Meillä on tytön hoitopöydän vieressä oma pyykkikori tytön vaatteille ja yksi korillinen mahtuu oikeastaan pesukoneeseen kerralla. Meillä, kun on niin paljon vaatetta (mun omat pikkusiskot 1,5 v ja 3v joten kierrossa tulee tosi paljon) niin annan kyllä yleensä tuon korin täyttyä kokonaan, ennen kun edes pesen! Eli meillä tosiaan sitä vaatetta on. Mua ei tuo vaatteiden paljous haittaa, koska panen etusijalle ihan uudet vaatteet (joita on saatu lähinnä lahjaksi, itse en turhia ostele) ja jos ne pikkusiskojen vanhat jää jotkut kokonaan käyttämättä, niin ei kuitenkaan haittaa. Kivempi, kun ne uudet on olleet käytössä edes muutamaan kertaan. 

Meillä on vieläkin käytössä yhdet 56cm housut, 62 cm menee oikeastaan kaikki vieläkin. Eli toisilla menee tosi kauan ne pienimmätkin koot.. Mutta meillä ei siltikään oo ikinä ollut montakaan 50cm vaatetta eli hyvin pärjäsi alusta asti noilla 56-62cm. Hihoja saa käärittyä kuitenkin niin hyvin. Mutta en mäkään kyllä ihan mitään liian suurta laittaisi päälle! Eli ei sekään kiva oo jos ihan roikkuu yllä... Vaikka eipä se lapsi sitä tajua [:D] Varsinkin, kun aluksi kuitenkin nukkuukin niin paljon, niin kyllä ne vaatteet nyt päällä kuitenkin pysyy, kun toinen paikallaan makaa..

Joo, tulipas sepustettua [:D] Mutta tosiaan pahimmillaan varsinkin niitä paitoja voi mennä niin monta päivässä, että tuo yksi kuivumassa, yksi pesussa, yksi päällä ei yksinkertaisesti todellakaan toimi. Lapsesta tosi paljon kiinni!
Enkä mäkään todellakaan vaihda jos joku tahra tulee, vaan jos on ihan kuolasta märkä paita, niin eihän sitä nyt märällä paidalla viitsi olla.. Ja pulautteluja tuli pienempänä niin paljon (vieläkin välillä), että oli yksinkertaisesti pakko vaihtaa lähes joka pulautuksen välillä.

Jep, eli vaihtelee hyvinkin paljon vauva kohtaisesti....no onneks niitä saapi kaupasta lisää nopeasti, jos akuutti tarve tulee. Ei auta kuin odottaa ja katsoa [:D]

Meillä oli 50cm bodyjä 4-5kpl. Meni ainakin ekan kk. Sit alko helteet ja 56 jäi näinollen sit käyttämättä kun neiti oli melkein puolitoista kk pelkällä vaipalla... Nyt(5½kk) käytetään 68cm vaikka neiti on vain 63,5cm pitkä, mutta kun on tosi pitkä selkä!
Minä ostaisin alkuun muutaman noita 50cm jollei nyt kovin isoa vauvaa ole povattu. Meillä oli kuitenkin 3160g neiti(49cm) ja meinasi hukkua niihin 50cm vaatteisiinkin, et 56 ois ollut ihan liian isoja. Tai toki joku ois voinut niitä pitää, mut minä en missään nimessä ois tahtonut. Edes pari ton kokosta bodyä ei paljon maksa ja helpottaa kummasti! Muuten kun varmasti tota 56 ja 52cm vaatteita tulee sit lahjana!

Ja määrästä, meillä on aika paljon bodyjä nyt, kaikkia ei tuu käytettyä, mut kuten mohomaha sanoi, ei meilläkään vauvan vaatteita pestä meidän vaatteiden seassa ja en kans ala bodyn tai parin takia pyöräyttää konetta! Joten neidin vaatteita pestään pari kertaa viikossa. Ja tossa ehkä muistaakseni 2-4kk iässä pulautteli aika kovin, ihmeessä ois ollut kolmella bodyllä.
Mut osta alkuun millä alkuun pääset, muutaman, ja sit käyt hakee lisää jos tarttee! [:)]

joo no mä en oo saanut missään vaiheessa kokoarviota tuosta mukelosta, huomen jotain osviittaa. Ostin noita 56 cm oikeastaan kaikki, mut katotaan sit kuukauden sisään et menikö reisille mun hankinnat vai ei [;)]

Pystyykö sitä vauvan pituutta sitten niin tarkasti ennustamaan? Meillä oli poika syntyessään siis 54cm. Mitannut kätilö totesi että laitetaan nyt pituudeksi 54 kun sen se AINAKIN on. Noh, ne synnärin vaatteet meni lapselle just ja just päälle, koon 56 vaatteet meni ehkä puolitoista ensimmäistä viikkoa [:D] Meilläkin oli muutama 50cm vaate kotona mutta sattuneesta syystä jäi käyttämättä.

Nyt esikoisella sen 3kk niin en ois tätä aikaa ilman isoa vaatemäärää pärjänny. Kokonainen 2 ovinen kaappi täynnä vauvan vaatteita.

Ei oo tarvinnu päivääkään katua et on vaatteita ja paljon. !!!

Kyl on ollu iso helpotus et tuli paljon osteltua torista isoja settejä vaatteita odotuaikana, kun sillon on aikaa pyöriä kaupoissa ja netin palstoilla. Synnäriltä tulon jälkeen kamppeita on lähetty ostaan vasta 2 kk jälkeen.

En ois tuumannukkaan pärjätä muutamilla bodeil tai pelkällä äityispakkaus kamppeilla.

Onhan se kyl et 50 -56 cm vaatteet ei mee kauan päälle mut hyvä niitä on olla muutama laatikko, kun aina ne pystyy myymään /antamaan etiä päin, kun hädin tuskin kerkee kulumaan.

62 - 68 cm kaikkia vaatekertoja sitten saakin olla laatikoittain. !!! Vaikka jäis pitämättäkin vaatteita niin se et myy etiä päin / antaa pois niin saa tilaa kaappiin.

68 -74--->> cm vaatekertoja sitten kartuttaa pikku hiljaa vaatekaappiin.

Meillä oli heti alussa 50-62 kokoisia vaatteita jemmassa. Vauva oli sen verran iso että otettiin heti käyttöön 56. Hän pulautteli sen verta paljon että meillä oli muistaakseni bodeja 10kpl per koko ja ehkä 5 housut koottain. Itse siis pesin kerran viikossa pyykkiä. Pidin kätsynä että seuraavia kokoja oli jo tallessa, ettei sitten tarvittaessa tarvinnut lähteä kaupoille.

Takaisin